Саясат • 23 Желтоқсан, 2022

Ақпараттық доктрина: Елдік пен өркениет өлшемі

513 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

Бүгінде еліміздің Ақпараттық доктринасы жан-жақты талқыланып жатыр. Құжатта отандық ақпараттық саланы дамыту жөніндегі көзқарастар мен қағидаттар жүйесі, оның ашықтығы мен бәсекеге қабілеттілігін арттыру тетіктері айқындалмақ. Талқылау 29 жел­тоқ­санға дейін жалғасады. Осы орайда біз Ақпараттық доктринаға қатысты сарапшылардың пікірін ұсынып отырмыз.

Ақпараттық доктрина: Елдік пен өркениет өлшемі

Ақпараттық доктринаның қабылдануы – маңызды мәселе. Қазіргі таңда көптеген БАҚ мемлекеттік тапсырыс арқылы қаржыландырылады. Негізінен алғанда мемлекеттік тапсырыс мемлекеттік саясатпен тығыз үйлесуі шарт. Мемлекеттік сая­сат өзегінде мемлекет мүддесі жатыр. Дәстүрлі БАҚ осы мақ­сатқа қызмет етеді.

Қазіргі жағдай қандай? Рес­­публикамыздағы аудан­дық, қалалық, облыстық басы­лым­­дардың жағдайы мәз емес. Бірқатар өңірде аудандық газеттер жеке­шелендірілді. Аудан әкімдік­тері мен мәслихаттары ар­қылы қаржыландырып отыр­ғандары да бар. Қалалық және облыстық газеттердің ғана емес, республикалық газет-журналдардың тиражы жыл өткен сайын төмендеп барады. Тираж бен газетті тарату мәселесі талай редакцияның бас ауруына айналған. Жалпы, дәстүрлі БАҚ-тың жағдайы қыл үстінде тұр. Балаларға арналған газет-журналдар шығуын тоқ­та­татын халге жетті. Сон­дай-ақ салалық басылымдар тағ­дыры не болады?

Мемлекеттік тапсырыс не үшін беріледі? Ақпараттық док­тринада көрсетілгендей: отан­дық ақпараттық саланы дамыту, қоғамның мүд­де­­леріне жауап беретін және мем­лекеттің одан әрі дамуы­­­­­на ықпал ететін идеялық құндылықтарды бекі­теді. «Бү­гінде азаматтардың 9%-дан астамы үшін басылымдар әлі де негізгі ақпарат көзі болып отыр. Қызығушылық деңгейі оқырман жасына тікелей тәуелді, яғни оқырман неғұрлым ересек болса, басылымдарды соғұрлым жиі оқиды. Газет-журналдар ауди­ториясының көп бөлігін ауылды жерлерде тұратын 50-55 жастан асқан адамдар құрайды. Алайда жалпы аудиторияның баламалы коммуникация арналарына көшуі басылымдарға деген қызығушылықтың тө­мендегендігін көрсетеді. Бұдан басқа, газет-журнал­дардың оқырман қолына кешігіп жетуі салдарынан ақпараттың өзек­тілігі де ескіріп қалады. Со­нымен қатар баспахана қызметтерінің және газет қа­ғазының қымбаттауы да газет-журналдарға айтар­лықтай салмақ салып отыр. Сон­­­дықтан алдағы уақытта баспа нарығының жұмыс істеу фор­матын өзгертіп, тілші­лердің сараптамалық-талдау ақ­пара­тына ойысуы, көрнекі, дизайнерлік жаңа­лықтарды енгізуі керек. Соны­мен қатар мемлекеттік қолдау тетіктерін де қарау қажет», – делінген жобада.

50-55 жастан асқан оқыр­мандар уақыт межесіне қа­рай ауы­сатын кез келеді. Сонда қалай болады? Жас ұрпақ мүлдем газет-журнал оқымайтын бола ма? Қазақта оқу мәдениеті қа­­лыптасқан. Оны Алаш арыстарынан бастап кешегі Шерхан Мұртаза, Сейдахмет Бердіқұлов, Нұрмахан Оразбек ағала­рымыз бен қазір жасы елуден асқан тұтас бір буын қалыптастырғаны белгілі. Оқу мәдениеті жоғалған ұлттың бәсекеге қабілеттілігі қалай болады? Сыртқы және ішкі ақпараттық тасқындар мен шабуылдарға қалай қарсы тұра алады? Сондықтан мем­лекеттік тапсырыс әрбір мақ­сат­ты аудиторияға бағыт­талуы керек. Ақпараттық саясат­ты жүргізуге қаржы бөліп, ақ­па­рат тұтынатын аудитория­ны жылы жауып қоя салуға болмайды. Осы ретте тираж қалып­тас­ты­рудың мемлекеттік тетігін қа­рас­тырған абзал.

Доктринада технологиялық үдеріс кезеңінде конвергенттік фактор алға шыққаны айтылады. Мессенджерлердің дамуына, блогерлік феноменнің пайда болуына орай дәс­түрлі журналистиканың клас­сикалық ұғымы мен ауди­торияға ақ­па­рат беру әдістері өзге­ріс­ке ұшы­рағаны рас. Ақпарат тұ­ты­нудағы құ­былыс журналис­терден жедел әрі объективті ақпарат бе­руді және өз аудиториясын ұс­тап тұру үшін басқа да жаңа дағ­дыларды үйренуді талап етеді.

Жаңа жағдайда редакция шығынын азайту өте маңызды. Біз әдетте редакция дегенде пәлен шаршы метр ғимараты бар мекемені көз алдымызға елестетеміз. Ғимаратты ұс­тау немесе жалға алу шы­ғын­дары жылдан жылға қымбаттап барады. Осындай жағдайда мобильді редакция ұйымдастыру, редак­ция­ның секретариатын ғана офисте ұстап, қашықтан жұмыс істеу тәжірибесін пайдалану қажет.

«Сенімді ақпаратты тарату, жалған және манипуляциялық ақпаратқа қарсы тұру, сондай-ақ қоғамның бұқаралық ақ­парат құралдарына деген сені­мін арттыру мәселелері өзек­ті болып отыр», делінген. Дұрыс сөз. Сенімді ақпарат көзі – дәстүрлі БАҚ. Бұл басы ашық нәрсе. Тасқа басылған сөзді талай ғасыр өтсе де тауып алуға болады. Ал қаптаған сайт­тар­дағы жарияланымдарды іздеп табудың өзі үлкен мәселе. Ал оның сақталуына ешкім кепілдік бере алмайды. Бір вирус кірсе болды, пәлен жылғы еңбек еш болуы мүмкін...

Бір сөзбен айтқанда, ақ­параттық доктрина жоба­сының әзірленуі Қазақстан ақ­параттық кеңістігіндегі түйткілді проб­ле­малардың басын ашып анық­тау­ға, тығырықтан шығу жол­дарын іздеуге, ең бастысы мем­лекеттік мүддені ескеруге жол ашады деген үміттеміз.

 

Нұртөре ЖҮСІП,

Сенат депутаты