Коллажды жасаған Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»
Елдегі әрбір екінші оқырман немесе бесінші адам фантастиканы сүйеді деген дерек ресми айтылған күннің өзінде ешкімді сендіре алмас еді. Қай тілде жазылғанына қарамастан, фантаст жазушылардың жазғанына тұшынбай ма, көпшіліктің бұл бағытта жазылған шығармаларды іздеп жүріп оқитыны шамалы. Бұрын жаңалық ашуға құштар адамзат, тіршілік дамуы, ғылым қайда бағыт алып бара жатыр деген мәселені фантастика жанры болжамды түрде түсіндіруге, өзінше анықтауға араласқысы келетін. Оқиғасы өмірден алыстау, кейіпкерлері ертегі әлемінен келгендей, адамнан құбыжыққа, енді бірде тасқа, тағы бірде өсімдікке айналып, бірде өліп, бірде тіріліп, қисынға келмес шытырман жанр орындалуы мүмкін емес ойдан құрастырылған оқиғалардың жиынтығы ретінде өмір сүруге хақысы бар болғанымен, өз орнын нық белгілей алмау себебін әркім әр тараптан іздестіріп жатады. Соған қарамастан түп бастауы қарапайым халық ертегілерінде жатқан жанр бірте-бірте фольклорлық сипатынан айырылып, шығармашылықтың көркем саласы болып кең арнасын қалыптастырғалы жетімсіремей, қалың шоғырын шығармаса да, кезең сайын жекелеген талантты өкілдерін тарту етіп келеді.
Әлем игілігіне айналған технология мен ғылым жетістігінің көпшілігі алдымен фантастикалық әдебиетте тұспалданып көрініс тапты. Фантастар бай қиялымен көп дүниені болжап кетті. Ал қазіргі әдебиетте ғылыми фантастика жанрының келмеске кеткенін, оның орнына ертегі іспетті ешқашан орындалуы мүмкін емес фэнтэзи жанры орныққаны жиі айтылады. Жүз, екі жүз жыл алға озып, елді елеңдеткізетін жаңа оқиға ойлап табу мүмкін емес. Дегенмен фантаст жазушылардың көпшілігі келешекті тұмшалап жасырып тұрған шымылдықтың арғы жағындағы ақиқат-аянды сандаған жыл бұрын сайрап тұрған сана көзі арқылы қапысыз танып, көре алғанын баяндаған дерек мол.
Уақыт көрсетіп отырғандай, өткен ғасырда өмір сүрген фантаст-жазушылардың шытырман шығармаларындағы бірқатар болжамдар көз алдымызда айна-қатесіз шындыққа айналды. Мысалы, шығармасында адамдарды алғаш Айға аттандырған жазушы Жюль Верн болатын. Айды бағындыру арада 104 жыл өткеннен кейін ғана мүмкін болды. Алғашында ақылға қонымсыз пайым ретінде саналған су асты қайық-кемелері де Жюль жазғаннан кейін 30-40 жылдан соң пайда болған. Фантастикада Жюль Верн жасаған төңкеріс өзге қаламгерлерді де қызықтыра бастады. Батыл болжамдарымен әдебиетте ғана емес, ғылымда ғаламат жаңалықтар ашқандардың бірі – Эдвард Беллами. Оның 1888 жылы жазылған «Өткенге көзқарас» романында бас кейіпкер 2000 жылы оянғанда қолма-қол ақша айналыстан шығып, адамдардың бәрі карточкамен сауда жасап жүреді. Біз қазір өмірімізді банк картасынсыз елестете алмаймыз. Ал фантастикалық шығармадағы мұншама дәл болжам Белламиге ғана тиесілі емес. Қазақтың фантаст жазушылары батыстық әріптестерінің көлеңкесінде қалған секілді қабылданатыны рас, бірақ есте жоқ ескі заманнан келе жатқан қазақтың халық ертегісіндегі алтын құсатын есекті әлем халқына таныта алмағанымыз болмаса, бүгінгі банк пен банкоматтың алғашқы авторлығы Белламиге емес, өзіміздің ертегіміздегі есекке тиесілі болып шықпай ма?
Фантастика ауылында мұндай мысал жетерлік. Мысалы, Айзек Азимов, Рэй Брэдбери, Роберт Хайнлайнның шығармаларында технология туралы өте көп жорамал жасалғаны белгілі. Әдеби әлемде ғылыми фантастиканың атасы саналатын Артур Кларк алпысыншы жылдары арнайы терминал арқылы кез келген адамның қолы жететін бүкіл адамзаттық ақыл-ой және сана жемісін жинақтаған ғаламдық кітапхана жайлы жазған болатын. Біз бүгін «интернет» атап жүрген алып ақпарат алаңы мен Кларк сипаттаған бұл кітапхананың арасынан аса айырмашылық байқау қиын емес. Ең бастысы, кітапхананың пайда болу уақытын ол да 2000 жылдармен байланыстырған. Мүлт кетпегенін мойындаудан басқа амал жоқ. Ал Кларктан әлдеқайда ертерек өзіміз бала кезден жаппай жаттап өскен Ыбырай Алтынсариннің «айшылық алыс жерлерден, көзіңді ашып-жұмғанша, жылдам хабар алғызған» қиял-қисынын кеше хат-хабар, пошта қызметімен байланысты пайымдасақ, ақын өлеңіндегі өзі өмір сүрген кезең үшін шетіндеу ойды бүгінгі шексіз-шетсіз интернет алаңымен шендестірсек, несі айып?
Әдетте, қазақ фантастикасының тарихын Ақжан Машанидан бастау дәстүрге айналған. Бірақ белгілі жазушы, әдебиет зерттеушісі, профессор Нұрдәулет Ақыш бұл саладағы «тұңғыш» деген тұғырдың 1884 жылы дүниеге келіп, белгілі әдебиет және мәдениет қайраткерлерінің қатарында болған, кейін 1937 жылы саяси жаламен тұтқындалып, атылып кеткен Тайыр Жомартбаевтан бастағанды жөн көреді. Оның Ғайникамал атты оқыған, білімді қыздың өмірін суреттей отырып, қараңғылық пен қалың мал секілді ескі дәстүрге қарсылық танытып, өз дәуірінде «қазақ прозасының қарлығашы» деп бағаланған әлеуметтік бағыттағы «Қыз көрелік» романы осы тараптағы алғашқы шығарма есебінде аталып жүр. Ал шығарманың басты ерекшелігі – өмірдің нақты шындығы көп көрініс таппай, фантастикалық шығармаларға тән құбылыстың араласып келуі. Т.Жомартбаевтың өмірі мен шығармашылығын зерттеген Ғабит Зұлхаров «Қыз көреліктегі» фантастикалық сарын туралы көлемді еңбек жазған. «Ғайникамал медресені мақтау қағазымен бітіріп, ауылына қайтады. Бойжеткен қыз үйіне келген кезде Әділхан, Мұқаш, Сейітхан деген өздері бай, әрі мырза үш жігіт қыз таңдап жүр екен. Үшеуі де Ғайникамалға сөз салып, оның есін шығарады. Қыз олардың үшеуін де ұнатпайды. Бірақ үшеуінің де көңілін қалдырғысы келмеген қыз оларға өлеңмен хат жазып, шарт қояды. «Дүниеде адам көрмеген сыйлық алып келгендеріңе тием» дейді. Үш жігіт үш жаққа: Әділхан Лондонға, Мұқаш Берлинге, Сейітхан Парижге аттанады. Әділхан Лондон базарынан фонарь сатып алады. Бұл фонарьға мініп ұшсаңыз, бір сағатта қалаған жеріңе барады екенсіз. Мұқаш Берлин базарынан дүрбі тәрізді түрікпен сатып алады. Оның ішіне үңіліп қараса, ауылында жүрген Ғайникамалды көреді. Сейітхан Париж базарынан бір ұзын, іші қуыс сыбызғы алады, аузымен үрлесе өлген адам қайта тіріліп кетеді екен. Уәделескен үшеуі қайтарында бастарын Омбыда қосып, Мұқаш алған түрікпеннен қараса, Ғайникамал өліп, оң жақта жатыр екен. Үшеуі Әділхан тапқан фонарьға мініп, Ғайникамал ауылына жетеді. Сейітхан қолындағы сыбызғы-резинкамен Ғайникамалды тірілтіп алады».
Жиырмасыншы ғасырдың басындағы әдебиет үшін балаң идеяға бағынған, жайдақтау жазылған шығарма секілді қалыбы танылғанымен, қисынсызды қиюластыру арқылы түрен түспеген жанрдан тың жетістік тапқысы келген жазушының қиялмен өрген жорамалын жоққа шығару мүмкін емес. Толық фантастика болмағанымен, элементтері араласқан. Бастысы, оқу іздеп, білім қуған жастардың дүниенің төрт бұрышын түгендеп, әр қиырмен байланыстырғысы келген асыл мұраты жазушы абақтыға қамалып, атылып кеткеннен кейін толықтай орындала бастады.
Жақында қазақ қыздары арасынан фантастика жанрына бірінші болып қалам тартқан белгілі жазушы Нарбин Кенжеғұлованың осыдан отыз жыл бұрын жазылған шығармасын оқып отырып, оқиғасының бүгінгі өмірмен үйлесетініне назар аудардық. Шығарма «Жоғалған ауыл» деп аталады. Жүргізілген сынақтар нәтижесінен жануарға ұқсас құбыжық адамдар туып жатқан аймақтағы ядролық полигон туралы повестегі аңғал кейіпкерлер осы бақытсыздықтың бәріне өздерін кінәлі санайды. Бір күні әлгі ауыл кезекті сынақ кезінде қақ жарылған жер астына түсіп кетеді. Пайда болған жарықтан фантастикалық мутанттар шығып, жолында кездескеннің бәрін жапырып, қырып-жойып, вирус тарата бастайды. Қызығы сол, адам төзгісіз жағдайда қалғанына қарамастан тұрғындар бірін-бірі қалжыңмен қағытып, бұрынғы өмір сүру дағдысынан ауытқымай, аман қалудың барлық амал-тәсілін іздестіріп, тіршілігін жалғастыра береді. Осының бәрін олар тұрмыстың қалыпты қиыншылығы ретінде қабылдап, өз тағдыры өз қолында екенін түсінеді. Даласын өрт шалып, қорасына қасқыр шапса да, дүниеге байланбай, қалжың айтып, той тойлап, тірі болғанына тәубе айтқан қазақы қалыпты дәл меңзейді. Вирус па, вирус деген не тәйірі, бастысы, думандатып той тойлау керек! Тойға тосқауыл болмасын. Нарбин Кенжеғұлованың «Жоғалған ауылынан» оқырман не байқайды? Біз көзге көрінбейтін қауіптің құшағындамыз. Біздің өзгерген түгіміз жоқ. Бүкіл әлем құбыжықтан қорқып, бұғып, бас көтере алмай отырғанда, той біздің өмір салтымызда культ дәрежесіне көтеріліп, бүкіл қазақты өзіне тәңірідей табындырып қойды. Әрине, қазақы таныммен қабылдауға жеңілдеу оқиғаны супер қаһармандар ерлігіне құрылған тылсым күш, ғарыштық әлем қақтығыстары туралы адам сенгісіз хикаяттармен таныс шетелдік оқырман талғамымен салыстыру артық шығар. Бірақ бұл біздің бүгінгі өміріміздің жалаң қолмен ұстауға келмейтін күйіп тұрған шындығы екенін жоққа шығара алмаймыз. Санасы өзгерген, сезімі жоқ құбыжықтар әкелген вирусқа толы әлем ішінде жүріп адамның өзін сақтап қалуға ұмтылысын, келешек тудыруы мүмкін келеңсіздікті фантастика стилінде кескіндегені киялгер қаламгердің әдебиеттегі ірі табысы деп әділ бағалағанымыз жөн.
Фантастика әлемі... Ертегіге ұқсас еліктірер күші бар, тұшындырмайтын түсініксіздігі тағы бар, талғамға орай таразыланатын қайшылығы басым күрделі әлем. Бағалағанға – таңғажайып, түсінбейтіндерге – томаға-тұйық. Шиеленіскен оқиға іздегендерді өткірлігімен бағындырған, болжамдарының орындалуымен бәсі жоғары.
Өткен жылдың ақпан айында өмірмен қош айтысып, бақиға аттанған Нарбин ұстазымыздың ұлтымыздың өміріне жағымды-жағымсыз өзгеріс әкелген той деген «ұлы төңкерісті» әлденеше жылдар бұрын шығармаларында қапысыз қалай таныды екен деп, сұңғылалығына сүйсінгеннен туған бір ой еді бұл.
АЛМАТЫ