Мемлекет беделіне нұқсан келтіретін сыбайлас жемқорлық – бүгінде әлемдік деңгейдегі проблемалардың бірі. Бұл кеселдің алдын алу және пәрменді күрес жүргізуде өзіндік іс-шаралар мен әдіс-амалдар іске асырылуда. Осы ретте ұлттық заңнамаларды жетілдіруге лайықты үлес қосып жүрген, ұзақ жылдар бойы құқық қорғау және сот саласында жауапты қызметтер атқарған білікті заңгер, Мәжіліс депутаты әрі осы палатадағы «Нұр Отан» партиясы фракциясы төралқасының мүшесі Рамазан СӘРПЕКОВТІ әңгімеге тарттық.
– Рамазан Құмарбекұлы, әңгіме тақырыбы өзекті екені айтпаса да түсінікті. Ел ішіндегі сыбайлас жемқорлық деңгейі төңірегінде не айтар едіңіз?
– Сыбайлас жемқорлықпен күрес тұрақты негізде жүргізіліп келе жатқанына талас жоқ, бірақ осы дерттен бойын аулақ ұстағысы келмейтін шенеуніктердің де қатары азаймай отырғаны жасырын емес. Сондықтан жемқорлық жайында әртүрлі дәрежеде өтетін ресми жиындар мен басқосуларды былай қойғанда, тіпті, күнделікті дастарқан басында, жиын-тойларда да айтатын болдық. Яғни, бұл тақырып өзінің өзектілігін жойған жоқ деуге негіз бар. Менің жеке пікірімше, жағдайдың бұлай көрініс табуы жемқорлықтың көлемі ел ішінде қорқыныш-үрей туғызатындай кеңіп, шеңберінен өрескел түрде шығып кеткендігінен немесе мемлекет тарапынан қабылданып жатқан іс-шаралардың пәрменсіздігінен емес. Бұл жағдайды ел ішіндегі аталған кеселге қарсы төзімсіздік көзқарастың қалыптасу нәтижесі деп қабылдағанымыз жөн. Сондықтан, тіпті, сыбайлас жемқорлық орын алған бір дәлел болса да, дер кезінде көтеріліп, жариялы түрде жұртшылық назарына жеткізілуі және оған қоғамның әрбір мүшесінің баға беру мүмкіндігіне қол жеткізуі өте орынды, көтермелейтін, қолдайтын жайт.
Ал бұл дертке қарсы ел арасындағы төзімсіздік ахуал қарқынының артып келе жатқанына әсер ететін бірнеше шынайы себептер бар деп есептеймін. Біріншіден, құқықтық, әлеуметтік, бейбітшіл, азаматтық мемлекеттің іргетасын мықтап қалыптастырып, өркениетті елдер қатарынан лайықты орын алуымызға мүмкіндігіміздің мол екеніне халықтың көзі жетіп отыр. Өркениетке ниеттенген отандастарымыз ел өмірінің әлеуметтік-экономикалық, саяси және идеологиялық дамуы мен ұлттық қауіпсіздігіне сөзсіз залалын тигізетін бұл аса қауіпті теріс құбылысты қабылдай алмайды және төзбейді. Екіншіден, Қазақстан Тәуелсіздік алған тұстан-ақ бұл құбылысқа қарсы бағытталған заңдылық және ұйымдастыру шараларын қолға алды. Әрі бұл бағыт тікелей Мемлекет басшысының бақылауында тұруынан жүйелі түрде жетілдіріліп, мемлекет деңгейіндегі ұзақ мерзімге арналған стратегиялық бағдарламалар қабылданды. Ал оларды іске асыру мемлекеттік және азаматтық қоғамдық ұйымдар тарапынан қолдау тапты.
Үшіншіден, Елбасы сыбайлас жемқорлықтың мемлекетті іштен ірітіп, әлсірететін, бастамалар мен жетістіктерді жоққа шығарып, мемлекеттің беделін түсіріп, ал оның басқару органдары мен қызметкерлеріне сенімсіздік қалыптастыратындығын ескертуді күн тәртібінен түсірген емес. Жыл сайынғы дәстүрлі халыққа Жолдауында да, елімізде өткізіліп жүрген үлкен форумдарда да ерекше атап, кемшіліктерді жіктеп, қатал және табанды түрде күрес жүргізу тұрғысында тапсырмалар беріп келеді. Төртіншіден, Елбасы сыбайлас жемқорлықтың тамырына түбегейлі балта шаппайынша, мемлекетте тұрақты өсу-өркендеу болмайтынын және жемқорлықпен күрес науқандық шара еместігін қатаң ескертіп келеді. Сонымен қатар, өркениет қамын ойлап, сыбайлас жемқорлыққа қарсы күресте бүкілхалықтық қолдау қалыптастырып, ел-жұрт арасында «жемқорлық» деген сөздің өзі жиіркеніш туғызатындай дәрежеге жеткізу қажеттігін де талап етуде.
Бесіншіден, ел ішінде жемқорлық қылмыстар үшін жазаға тартылып жатқандардың басым көпшілігі төменгі санаттағы қызметкерлер, ал оларды қылмысқа итермелеп немесе мәжбүрлеген жоғары лауазымды басшылар жауаптан тыс қалуда. Тіпті, жауапқа тартылуы былай тұрсын, аты-жөндері де аталмайды деген ренішті пікірдің орнығып тұруы да негізсіз емес. Осы тұрғыда Мемлекет басшысының «біздің мемлекетте заң мен сот алдында жұрттың бәрі тең, жемқор адамды лауазымына немесе басқа да жетістіктеріне қарамай, міндетті түрде әшкерелеп, жауапқа тарту қажет» деген тапсырмасын уәкілетті органдар мүлтіксіз іске асырып, бәріміз жабылып қоғамда қалыпты сенімділік жағдайын қалыптастыруымыз қажет.
Мемлекеттің өсу жолындағы небір сыналар сәттерінде абыройлы жолын тауып, халқының қолдауына ие болып жүрген Елбасының осы бағыттағы тапсырмаларын дер кезінде және өз деңгейінде іске асырсақ, бұдан да жақсы нәтижеге қол жеткізуге болар еді.
– Сыбайлас жемқорлық салдарын санамалап өттіңіз. Енді оқырман біліп жүруі үшін осылардың негізгілеріне тоқтала кетсеңіз. Қазір осы салада мемлекеттік реттеудің құқықтық негізі қаланды деп толық айта аласыз ба?
– Елдегі сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимылдың мемлекеттік реттелуінің қолданыстағы саясатын талдау нәтижесі қазіргі уақытта мемлекет деңгейінде бұл дертке қарсы тиісті құқықтық және ұйымдастыру негіздерінің қалыптасып, іске асып жатқанын дәлелдейді. Атап айтқанда, Республикада алғаш рет «Сыбайлас жемқорлықпен күрес туралы» заңның 1998 жылдың 2 шілдесінде қабылданғанын көпшілік білер деп ойлаймын. Осының артынан көп ұзамай мемлекеттік қызметшілердің мәртебесін, құқықтары мен міндеттерін, олардың моральдық-адамгершілік бейнесін және іскерлік сапасын белгілейтін «Мемлекеттік қызмет туралы» заң да қабылданды. Мемлекеттік органдар мен лауазымды адамдар қызметіндегі тәртіп пен жауапкершілікті нығайту бағытында бұл заңға кезең-кезеңімен бірнеше рет өзгерістер мен толықтырулар енгізіліп, жетілдіріп келеді.
Осы заңдарда қаралған құқықтық нормаларды іске асыру мақсатында қолданыста жүрген Қазақстан Республикасының Қылмыстық, Қылмыстық-іс жүргізу, Қылмыстық атқару, Әкімшілік құқық бұзушылық және Еңбек кодекстері мен он төрт заңға мемлекеттік өкілеттік, бақылау және қадағалау тәртіптері бойынша толықтырулар енгізілді. Сыбайлас жемқорлықпен жүйелі және әртарапты күрес жүргізу мақсатында Президент Жарлықтарының негізінде ұзақ кезеңге есептелген үш мемлекеттік бағдарлама қабылданды. Ерекше атап өтуге лайықты Президенттің 2009 жылғы 24 тамыздағы Жарлығымен бекітілген «Қазақстан Республикасының 2010 жылдан 2020 жылға дейінгі кезеңге арналған Құқықтық саясат тұжырымдамасы» және Елбасының 2010 жылғы 17 тамыздағы Жарлығымен қабылданған «Қазақстан Республикасында құқық қорғау қызметі мен сот жүйесінің тиімділігін арттыру жөніндегі шаралар туралы» құжаттарының міндеттері ерекше.
Бұлардың сыртында Үкіметтің 2011 жылғы 31 наурыздағы қаулысымен бекітілген «Қазақстан Республикасындағы сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл жөніндегі 2011-2015 жылдарға арналған салалық бағдарламасы» да бар. Аталғандардан басқа, жемқорлыққа ықпал ететін әкімшілік кедергілер төмендетіліп, лицензиялау қызмет түрлері мен рұқсат беру тәртібі үш есе азайтылды және осы саладағы халықаралық деңгейдегі мәселелерді реттейтін құжаттар да қабылдануда.
– Жалпы, бұл дерттен бір демде айығу мүмкін еместігін дүниежүзілік тәжірибе көрсетіп отыр. Жақсы нәтижеге жету үшін тағы қандай кезек күттірмес шаралар қарастыру орынды?
– Сыбайлас жемқорлық тамыры тереңдеп кеткен кесел болғандықтан, онымен жүйелі де тұрақты күресу жұмыстарын күнделікті жүргізе берген абзал. Аристотель өз заманында-ақ биліктегі адамның мемлекетте бірнеше қызметте болуына тыйым салу жемқорлықтың алдын алатын тиімді жол деп таныса, ежелгі Афинада әрбір азаматтың, әсіресе, билік төңірегіндегілердің қандай табыспен өмір сүріп жүргеніне есеп беруін міндеттейтін заң болған. Көрсеткіштері әжептәуір мемлекеттердің өзі жақсы нәтижелерге ұзақ жылдар бойы табандылық танытудың нәтижесінде ғана қол жеткізген. Сондықтан еліміздің ұзақ мерзімді бәсекеге қабілеттілігін қамтамасыз ету мақсатында сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимылдың белсенді саясатын тек мемлекеттік органдар емес, ел-жұрт болып жалғастыру міндеті тұр. Мемлекеттік сатып алу, жер қойнауын пайдалану, жер қатынастары мен құрылыс, құқық қорғау органдары, кеден, денсаулық, білім салаларындағы және халыққа қызмет көрсету жүйесіндегі жемқорлық ахуалын халық жиі айтады. Осы бағыттағы құқық бұзушылықтардың себеп-салдарын және жемқорлыққа ықпал еткен мән-жайларын түбегейлі айқындау қажет. Бұларға қатысты ұлттық заңнамаға тұрақты түрде талдау жасап, олқылықтарды зерттеп, тиімді халықаралық озық тәжірибелерді енгізу жұмыстарын жандандыру сұранып тұрған мәселе.
Аталғандармен қатар, мемлекеттік органдар қызметінің жұрттың назарында ашық болуы, азаматтық қоғам тарапынан ұйымдастырылған бақылауларға қолдау көрсетіліп, жариялы өтуі және шенеуніктердің үстінен түскен арыз-шағымның тексерілуі әділетті болуы да біршама әсер ететін жайттар. Сыбайлас жемқорлық фактілер бойынша шынайы мәліметтер жариялау үшін бұқаралық ақпарат құралдарының тәуелсіздігін қамтамасыз етіп, көмек көрсетумен қатар, кедергі жасау мақсатында ойдан шығарылған сылтаулар үшін қатаң талап қалыптастыру шарт. Халықтың сыбайлас жемқорлыққа қарсы әрекетін жандандыру тұрғысында мемлекеттік органдардың, бұқаралық ақпарат құралдарының, қоғамдық бірлестіктер мен үкіметтік емес ұйымдардың барлық қолжетімді құралдарын пайдалана отырып, сыбайлас жемқорлыққа қарсы заңнамалар бойынша түсіндіру жұмыстарын қамтамасыз етудің де маңызы зор.
Құқықтық мәдениетімізді көтеретін, біреуге ақша беріп тәуелді болу арқылы емес, заң көмегіне жүгінетін уақыт жетті. Сыбайлас жемқорлық фактісі белгілі болса немесе осыған араласуға мәжбүр болған жағдайда, міндетті түрде уәкілетті органға, болмаса құқық қорғау органдарына хабарлап, жемқорларды әшкерелеуді азаматтық парызымыз деп қабылдағанымыз пайдалы болар еді. Белгілі болған жағдайды жасырып, өсек-аяңмен шектелген жағдай жақсылыққа апармайды, қайта жемқорлардың өздерін одан әрі еркін сезінулеріне ықпал етеді. Осыны ұмытпағанымыз жөн.
– Айтқаныңыз көңілге қонымды, әйтсе де, сыбайлас жемқорлыққа қарсы күреске жәрдемдескен адамдарға мемлекет тарапынан белгілі бір кепілдік болмаса, сенім де болмайды ғой? Бұған не айтасыз?
– Өте орынды айтып отырсыз. Қолданыстағы «Сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес туралы» заңда көрсетілгендей, барлық мемлекеттік органдар мен лауазымды адамдар өз құзыреті шегінде сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес жүргізуге міндетті, яғни күрестің нәтижелі болуына мемлекет мүдделі. Сондықтан сыбайлас жемқорлық пен құқық бұзушылық фактісі туралы хабарлаған немесе оған қарсы күреске өзге де түрде жәрдемдесетін адам міндетті түрде мемлекеттің және оның өкілетті органдарының қорғауында болады. Жәрдемдесетін адам туралы ақпарат мемлекеттік құпия болып табылады және бұл ақпаратты жария ету заңда белгіленген жауаптылыққа әкеліп соғады. Ынталандыру мақсатында 2012 жылы Қаржы полициясы агенттігі қабылдаған ережеге сәйкес, сыбайлас жемқорлыққа қарсы күресте жәрдемдескен адамдар еліміз Үкіметі бекіткен тәртіппен көтермеленеді. Ең негізгісі – сыбайлас жемқорлықпен күрес жолында оны жеңуге деген мықты сенім, төзімділік керек.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Асқар ТҰРАПБАЙҰЛЫ,
«Егемен Қазақстан».