Байқалдың бойына сөз өнері қайдан дарыған деген сауал төңірегінде ойлансақ, жадымызға атақты Бекасыл әулие айтып кеткен:
«Тектіден текті туады,
Тектілік тұқым қуады.
Тектілердің тұяғы
Таңдайды құз-қияны»,
деген жыр жолдары оралады. Себебі Байқал әрідегі есімдері алты Алашқа мәшһүр Орынбай Бертағыұлы, Ақан сері, Үкілі Ыбырай, берідегі Мұса Асайынов, Кәкімбек Салықов, Байжұман Ғабдуллин, Маман Ементаев, Жұмабай Есекеев сынды ақындар мен композиторлар дүниеге келіп, ән-жырларына арқау еткен Сырымбет саласына қонған, топырағы қасиетті, қаймағы бұзылмаған қазақ ауылдарының бірі – Қарақамыста туған. Кішкентайынан көкжиектен менмұндалап шақырып тұрғандай әсер қалдыратын Жалғызтауға қарап – биіктікке, ауыл маңынан сылдырлап ағып жататын Қамысақты өзенінің суына шомылып – мөлдірлікке құштар болып өсті. Бастауыш сыныптарда тақпақ жаттауға жүйріктігі кейін жыр-дастандарды, әңгіме-романдарды ықыласпен оқып ұғынуға ұласып, өзі де ептеп өлең ұйқастыра бастады. Орта мектепті тамамдаған соң еш іркілместен Көкшетау педагогикалық институтының филология факультетіне тартты. Сонда оқып жүріп «Көкшетау» газетіне хабар-ошар жазып, ақыры аталған басылым редакциясының мәдениет бөлімін басқаратын мүйізі қарағайдай журналист, ақын Қорғанбек Аманжоловтың назарына ілігіп, Көкше өңіріндегі қазақ баспасөзінің қарашаңырағының табалдырығынан жүрегі лүпілдеп имене аттады. Жазғандары редактор Жанайдар Мусиннің көңілінен шығып, редакция штатындағы жалғыз бос орынға – аудармашы қызметіне қабылданды. Бірақ, шынтуайтында, аудармашылықпен емес, журналистік жұмыспен айналысты. Бір жарым жылдан соң тілшілік орын босап, сол қызметке ауыстырылды.
Ол кезде – өткен ғасырдың сексенінші жылдарында «Көкшетау» газеті «Мусин мектебі» десе дегендей, кілең ығай мен сығайлар бас қосқан, нағыз шығармашылық орта еді. Жанайдар Баймырзаұлы күнде таңертең өз кабинетінде лездеме өткізіп, онда басылымның жаңа нөміріне шыққан материалдар қызу талқыланатын. Үздіктері бас редактордың шешімімен дәліз қабырғасына орнатылған – қызыл тақтаға, сирек те болса қатты сынға ұшырағандары – қара тақтаға ілінетін. Аға әріптестерімен қатар, Байқалдың да қарасөздің майын тамыза, арасында өзіне тән әзіл-әжуасын әдемі қыстыра жазған тартымды мақалалары қызыл тақтадан орын алып, мерейі тасып жүретін.
Арада бірнеше жыл өтіп, Байқал «Көкшетау» газеті редакциясы ақпарат бөлімінің меңгерушісі болып жүрген кезінде Көкшетау облыстық телеарнасы ашылып, комментаторлық қызметке шақырылды. «Көгілдір экран» дарынды журналистің «екінші тынысын» ашты. Өңірде болып жатқан жаңалықтарды жұртқа жедел жеткізумен қатар, «Бетпе-бет» бағдарламасының тележүргізушісі болып, көкшеліктерге кеңінен танылды.
Өткен ғасырдың тоқсаныншы жылдарының басындағы қиын кезеңде Байқалдың «Бетпе-беті» елде қолға алынып жатқан саяси-экономикалық реформаларды халыққа түсіндіруде маңызды рөл атқарды. Тікелей эфирде телекөрермендер қойған өткір сұрақтарға қысыла-қымтырыла жауап беріп, маңдайынан тер шыпшып отырған талай шенеуніктің хабар аяқталғанда иықтарынан ауыр жүк түскендей болып, терең тыныс ала «Ух...» дегенін Байқалмен бірге қызмет атқарып жүрген біз де сан рет көрдік.
Байекеңнің «Көкшетау» газетінің редакциясында қызмет еткен кезінде қалыптасқан өзіндік стилі телерепортаж бен телехабар жүргізуде де айқын сезіліп тұратын: телестудия қонағына да, телекөрермендерге де әрдайым ілтипат таныта сөйлеп, арасында жарасымды әзілін де айтып қоятын. Жұртты сонысымен баурайтын.
1997 жылы Көкшетау облысы көршілес Солтүстік Қазақстан облысына қосылған соң Байқал сынды нелер саңлақтың арқасында бес жыл бойы дүрілдеп тұрған жергілікті телеарнаны бюджеттен қаржыландыру мүлдем тоқтатылып, телестудия қызметкерлерінің көпшілігі жұмыссыз қалды. Байқалды Солтүстік Қазақстан облыстық телерадиокомпаниясының басшылығы бірден жұмысқа шақырғанымен, ол сүйікті қаласы – Көкшетауды қимай, бір жылдай жұмыссыздықтың ащы дәмін татты. Ақыры Петропавлға барып, қазақтілді кадрлары тапшы Солтүстік Қазақстан облыстық телеарнасының ұлттық рухын күшейтуге атсалысуды ұйғарды. Онда белгілі журналист, қоғам қайраткері Мәлік Мұқановпен бір кабинетте қатар отырып, қызмет істеу бақыты бұйырды. Мәкеңнің өзі сынды Қызылжар азаматтарының ел мен жердің тұтастығы, әділдік пен шындық жолындағы жанқиярлық күресі жайында айтқан әңгімелері – Байқал үшін ұлтжандылықтың ұмытылмас сабақтары іспетті болды. От ауызды, орақ тілді әріптес ағасы апта соңында эфирге шығатын «Оқиғалар ортасында» бағдарламасын жүргізсе, өзі «Бетпе-бет» хабарын қайтадан ашты. Тек бір ерекшелігі – Қызылжарда қазақша сөйлейтін шенеунік табу қиынға соғып, көбінесе Көкшетаудан қоныс аударып келген, бұрыннан таныс басшы азаматтарға сүйенуіне тура келді. Осылайша, қызылжарлықтардың да сүйікті тележурналисіне айналды.
1999 жылы Көкшетау қаласы Ақмола облысының орталығы болып бекітілген соң Байқал өзіне тән кішіпейілділігімен Солтүстік Қазақстан облыстық телерадиокомпаниясының басшылығына алғысын айтып қана қоймай, кешірімін де сұрап, өз отбасысы тұрып жатқан сүйікті шаһарына қайтып оралды. Бір жылдан аса облыстың Ақпарат және қоғамдық келісім басқармасында маман, бөлім меңгерушісі болып істеді. Содан кейін Ақмола облыстық телерадиокомпаниясы директорының орынбасары, директоры болып тағайындалды. Кейін әу бастан өзінің көңілі қалаған кәсібіне ауысып, астаналық өңірдің «Арқа ажары» газеті бас редакторының орынбасары болды. Осы қызметінде жүріп, «Қазақстан Республикасы мәдениет саласының үздігі», «Қазақстан Республикасы ақпарат саласының үздігі» төсбелгілерімен марапатталды. Ал 2018 жылдан бері «Егеменнің» ел ішіндегі елшісі» міндетін мінсіз атқарып келеді. 2021 жылы Қазақстан Республикасы Президентінің Алғысын алғаны – соның айғағы.
Көкше өңіріне қаламгерлігімен ғана емес, қайраткерлігімен де танылып, талай игі істің бастамашысы болған Жанайдар Мусиннің тәлім-тәрбиесін көрген Байқалдың азаматтық ұстанымы да берік. Ақмола облыстық телерадиокомпаниясының директоры қызметін атқарып жүрген кезінде баламалы сайлауда Көкшетау қалалық мәслихатының депутаты болып сайланып, шын мәніндегі халық қалаулысы атанғаны – соның дәлелі. Өзі сайланған округ тұрғындарының жанайқайын шығарған талай түйінді мәселені жергілікті билік басындағы шенеуніктерге ақырын да, қатты да айтып, табандылықпен шешіп бергенін біреу білсе, біреу білмейді. Өйткені Байқал Қайырлыұлы бітірген ісін жұртқа жариялап, кеуде қағып күпінбейді.
Байқалдың достыққа адалдығын да біліп, дән ризамыз. Өмір бойы қатар жүрген досы, біртуар арқалы әнші Қажыбай Жахин дүние салған соң оның есімін мәңгі есте қалдыру шараларын өз қолына алды. Көкшетауда Қажыбай Жахин атындағы «Арқаның айбозы» республикалық дәстүрлі әншілер байқауын өткізуге атсалысты. Бұл алдағы уақытта жүйелі өткізіліп тұратын мәдени іс-шараға айналмақшы. Әншінің таланты мен тағдырын, бейнетін бедерлеген «Көкшенің Айбозы» атты кітап жазды. Бұған қоса жан досының әншілігі дарыған кішкентай ұлы Кенжебайдың да сахнаға шығып, көпшілікке танылуына жол ашып жүр. «Әкең өлсе де, әкеңді көрген өлмесін» деген осы.
Байқалдың Көкше мен Қызылжар өңірлеріне атағын шығарған тағы бір асыл қыры – асабалығы. Оның бұл өнеріне тәнті болған Астана қаласы мен өзге өңірлердің бай-бағландары да қолқа салып, той-томалақтарына шақырып жатады. Суырыпсалма ақындығы бар Байекең қасына аспандағы аққуға үнін қосқан әнші досы Қажыбайды ертіп, қанша тойдың көркін кіргізді десеңізші.
Тойшыл қауымның таңдайын қақтырып тамсандыратыны – Байқалдың тойда тілек айтқан адамның шен-шекпеніне, атақ-даңқына қарамай, сөзінен ұстап, бір шумақ әзіл өлеңді суырып салып, жұртты күлкіге қарық қылатындығы. Кей асабаларша қайта-қайта шапалақ соғуды сұрап, тойшы қауымды мезі етпейтін немесе анайы анекдот айтып тұрмайтын әдептілігімен де ерекшеленіп тұрады. Осы өнері хақында бір ақынжанды ағасы:
«От ауыз, орақ тілді ақын болдың,
Қулыққа, қалжың сөзге жақын болдың.
Арқада асабалар сайысы өтсе,
Бәйгесін шаппай алар хақың болды.
Таудайсың, тау мінезден танбай жүрсің,
Төменге көз қиығын салмай жүрсің.
Долларлар шашылса да аяғыңа,
Еңкейіп, сен ешқашан алмай жүрсің...»,
деп жазған екен арнау өлеңінде. Әділ жазған.
Байқал бүгінде алпыс жас атты асқар асуға аяқ басып тұрса да, тойын думандата өткізіп беруді жалынып-жалпайып сұрайтын ағайындар әлі де аз емес. Әр нәрсенің өз уақыты болатынын білетін ол өтініш айтушылардың кеуделерінен итеріп, көңілдерін қалдыруды жөн көрмей, кейінгі кезде қасына айтыскер ақын жастарды ертіп, тойларда көбіне соларды сөйлетіп, асабалық өнерге баулып жүр. Бұл да Байекеңнің ғана қолынан келетін мәрттік болар.
Байқал Байәділ – шаршап-шалдығуды білмей, өндірте жазатын алғыр да алымды журналист. «Егеменнің» кей нөмірінде 2-3 мақаласы қатар жарияланып жататынына көзіміз әбден үйреніп кеткен. Оның ішінде редакция алқасының таңдауымен бас басылымның бірінші бетінен бастап орналастырылатын көкейкесті дүниеліктері қаншама. Міне, газетіміздің қаңтар айындағы нөмірлерін ақтарып, Байекеңнің мақалаларын қарап отырмын: «Құрылыс саласындағы берекесіздік», «Нан зауыты неге жабылды?», «Малсақ қауымға неге қоң бітпейді?», «Иесі жоқ жер жетім», «Тұралаған мектеп құрылысы», «Обалды ұмытқандар», «Көкше көлдерінің келешегі бар ма?»... тақырыптарының өзінен-ақ тәжірибелі журналистің ел мен жерге деген шынайы жанашырлығы аңғарылып тұр емес пе?! Бір айда 16 мақаласы газет жүзін көріпті.
Бірде Байқалдан бұрқыратып жазып жатқан мақалаларына арқау болған өзекті мәселелерді қалай іздеп тауып жүргенін сұрадық. Ол: «Журналист Мәули Әлімов ағамыз: «Мені халқым қызметтік куәлікті көрсетпесем де таниды» деп, бәрімізді күлдіргені есіңізді ме? Сол сияқты, қазір мені де көшеде кездескен жұрт танып, мұң-мұқтаждарын айтып жатады. «Егеменнің» соңғы бетінде көрсетілген ұялы телефоным арқылы да хабарласып, өздерін толғандырған жайларды ортаға салатын оқырмандарымыз да баршылық. Шынымды айтсам, солардың өтініштерінің ешқайсысын аяқасты етпеуге тырысып жүрмін. Көп жазатыным содан...», деп ағынан жарылды.
...Тауы көп Көкше өңірінде тау тұлғалы азаматтар да аз емес. Солардың бірі – біздің Байқал, һәм Байқалтау.