Экономика • 03 Сәуір, 2023

Халықаралық дәліздер неге дәрменсіз?

229 рет
көрсетілді
12 мин
оқу үшін

Кеңес одағы саясатының бір қыры – Қазақстанды және одақ құрамындағы басқа да Орталық Азия елдерін мақсатты түрде индустрияландырмай, тек қана шикізат өндіруші өңірлер күйінде қалдыруды көздегені белгілі. Бұл саясат экономикалық тұрғыда өте тиімсіз әрі теріс әрекет екенін өткен ғасырдың отызыншы жылдары Смағұл Сәдуақасовтар дәлелдеді. Бірақ қызыл билік оған құлақ аспады.

Халықаралық дәліздер неге дәрменсіз?

Сол солақай саясат өз дегенін іс­те­ді және ұлттық көсемдердің елді ин­дустрияландырмақ болған барлық әрекеттерін тоқтатып, мүлде тұқыртып тастады. Сөйткен коммунистер «Қазақ­тың қолынан мал баққаннан басқа түк келмейді» деген ұғымды сол кезден бас­тап КСРО халықтарының бәрінің санасына сіңіре берді. Кеңес одағындағы барлық ұлт пен ұлыстарға әдейі сіңірілген сол ұғымды кейбір адамдар әлі күнге дейін айтып жүр.

Мысалы, Орталық Азия елдерінде өндірілетін мақта мен түрлі-түсті металлды мыңдаған вагондарға тиеп, мың­даған шақырым жол басып, салдырла­тып Ресейдің Иванова мен Магни­тогорск қалаларына алып барып, сонда ғана өңдеудің қаншалықты қажеті бар еді? Бұл экономикалық зымиян сая­саттың түбі біздің елдерді өле-өлгенше Ресейге тәуелді етіп қалдыруды көздеді. Әйтпесе зауыт-фабриканы жергілікті жерге салып, сонда өңдесе, жолға кетер 30-40 пайыз шығын, республикада пайда күйінде қалып, халықтың қал-жағ­дайының оңалуына жаратылар еді ғой...

Сол сияқты одақтың транзит-экспорт саясатын да алыстан орап, негізгі халықаралық дәліздерді тек қана Ресей Федерациясы аумағынан ғана өтетін етіп құрғаны аян. Міне, осы солақай саясаттың зардабын біздің елдер әл-әзір де тартып отыр. Тәуелсіздіктің тізгіні өз қолымызға тиген күннен бастап, мемлекетіміз көп векторлы саясат жолын таңдап алғаны мәлім. Бұл жақсы делік. Бірақ сол күннен бастап транзит-экспорт саясатын да әртараптандырып, елден тауар шығаратын бағыттарды көбейте бермегеніміз бүгінде үлкен өкініш тудырып отыр.

«Ештен кеш жақсы». Қазіргі орын алған геосаяси жағдайды еліміз тиімді пайдаланса дейміз. Халықаралық жолдар мен көлік-логис­тиканы дамытудың стратегиялық жоспарын заманауи талаптарға сай құра білсек, инвестиция да, жүк ағыны да жөңкілері анық. Оны әлемдегі барлық елдердің басын біріктірген Біріккен Ұлттар Ұйымының мамандары да көріп, біліп отыр. Орталық Азия елдерімен, яғни жақын көрші мемлекеттермен қанаттасып, транзиттік істе бірге талаптануы ләзім.

Біріккен Ұлттар Ұйымынан алынған мәліметтерде Орталық Азия елдері Ұлы Жібек жолын жандандыратын болса, алдағы 10 жылда ішкі жалпы өнімін 2 есеге дейін ұлғайта алатын көрінеді. «Бұл фактор шикізатқа тәуелді аймақ елдерінің экономикасына үлкен көмек, зор мүмкіндік болары анық. Демек бұл игі жоспар жүзеге асса, осыған дейінгі айтылған мәселелердің бәрін Орталық Азия елдерінің ортақ нарығын қалыптастыруға жасалған қадам деп бағалауға болады», деп қорытыпты ортақ ойын мамандар.

Солтүстіктегі көршінің салқын көз­қарасына қарамай, Қазақстан транзиттік қауқарын арттыру үшін қал-қадірінше әрекеттер жасап жатыр. Мысалы, бір ай бұрын «Қазақстан темір жолы» ҰК» АҚ Басқарма төрағасы Нұрлан Сауранбаев жетекшілік еткен делегация Қытай Халық Республикасына ресми сапармен барды. Онда отандық делегация Қытайдың бірнеше теміржол компанияларының жауапты өкілдерімен кездесті. Келелі кездесуде бірқатар игі бастаманың жоба-жоспары пысықталыпты.

«Қазақстан темір жолы» ҰК» АҚ мен «Қытай темір жолдары» Мемлекеттік компаниясы басшылығының кездесуі алдымен аспан асты елінің астанасы Бейжің қаласында өтті. «Қытай темір жолдары» Мемлекеттік компаниясының басшысы Лю Чжэньфан, пандемиядан кейін Қытай тарапы қабылдап отырған алғашқы әкімшілік «Қазақстан темір жолы» делегациясы екенін арнайы атап өтті.

Кездесуде мәлім болғандай, екі ел арасындағы жүк тасымалдау көлемі соңғы уақытта оң қарқын алып отыр екен. Мәселен, 2022 жылы жүк тасымалы 23 млн тоннаны құрап, 2021 жылмен салыстырғанда 15 пайызға артып, тарихи жоғары деңгейінен асып түсіпті. Бұл да бір үлкен жетістік. Екі ел арасындағы тауар айналымының әңгімесін әуелетіп алған соң, отандық делегацияның Қытайға келуіндегі аса маңызды шаруаға ойысты.

Өзекті тақырыпты талқылау бары­сында Қазақстан арқылы өтетін ха­лық­­аралық көлік дәліздерін дамыту мәселелері жан-жақты сөз болды. Әсі­ре­се Қытай Халық Республикасынан келе­тін импорт мәселесіне ерекше көңіл бөлінді. Тараптар талқылаған маңыз­ды мәселелер қатарында Достық – Мойынты учаскесін жаңғырту және Бақты – Тачэн учаскесінде үшінші темір­жол шекара өткелін салу жобаларына баса назар аударылды.

 «Қазақстан темір жолы» ҰК» АҚ басшылығының Қытайға ресми сапары одан әрі Сиань қаласында жалғасын тапты. Онда қала мэрі Ли Миньюан мырза бастаған Сиань қаласы әкімшілігі өкілдерімен кездесуде көлік бағдарлары мен инфрақұрылымды дамыту сөз болды. Сиань қаласы Қытайдың ең ірі көлік-логистикалық хабы саналады. Оның аумағында «Сиань халықаралық сауда-логистикалық паркі» құрғақ порты орналасқан. Осы құрғақ портқа жүк­тің 40 пайызы біздің елден келеді. Сондай-ақ мұнда Қытай Халық Рес­пуб­ликасы – Еуроодақ бағда­рына жө­нел­тілетін контейнерлік пойыз­дар­дың жалпы көлеміндегі, жүк тиелген кон­тейнерлердің 30 пайызы құрас­тырылады.

Кездесу қорытындысы бойынша келісімге қол қойылып, аталған маңызды құжат негізінде Қытай жағы қазақ темір­жолшыларына Сиань қаласындағы Құрғақ порт аумағында терминал салу үшін 8 гектар жер телімін беретін болды. Сиань қаласының әкімдігі «Қазақ­стан темір жолы» ҰК» АҚ-ға жаңа логис­тика­лық жобаны іске асыру бойын­ша қолдау көрсетуге дайын екенін де жеткізді.

Біздің ел делегациясының миссиясы мұнымен ғана аяқталған жоқ. Екі күннен кейін «Қазақстан темір жолы» мен «Үрімші темір жолы» компанияларының басшылары кездесті. Онда 2022 жылдың жұмысы қорытындыланып, 2023 жылға арналған жүк тасымалы көлемін арттыру жоспары талқыланған. Бұл басқосуда да Бақты – Аягөз теміржол желісін салу және Достық – Мойынты телімін жаңғырту мәселелері тағы басты тақы­рыпқа айналған.

Қуантарлық хабардың тағы бірі, қытай теміржолшылары Цзинхе – Ала­шан­коу телімінде екінші жолдар құрылысы басталғаны туралы ай­тып, одан екі және үшінші елдерге қан­дай пайда келетіні жөнінде әңгіме қоз­­ға­ды. Сондай-ақ Бақты – Тачэн телімінде үшінші теміржол шекаралық өткелінің құрылысы бойынша жобаны жүзеге асыруға қолдау білдіруге да­йын екендерін де жасырмады. Тараптар Үрімші қаласында отандық терминалды құру мүмкіндігін қарастырып, қытайлық әріптестерімен әр тоқсан сайын кездесіп тұруға уағдаласты.

Енді ел ішіндегі жағдайға қайта орал­­­­сақ, бұл істе сала қызметкерлері қол жет­кізген та­быстар жоқ емес. Мәселен, тран­­зит­тік жүктің жолды жү­ріп өту уақы­ты былтырғы жылмен салыс­­тыр­ғанда Тран­скаспий халық­ара­лық көлік бағда­ры­ның қазақстандық телі­мінде екі есеге дейін қысқарған. Бұл мәліметтер Премьер-министр Әли­хан Смайыловтың төраға­лығымен өткен Транскаспий ха­лық­­ара­лық көлік бағда­рын дамыту шара­ла­рына арналған Үкі­мет отырысында айтылды.

Отырыста аталған бағыттың біздің ел аумағы арқылы өтетін теліміндегі бел­сен­ді жұмыстың арқасында респуб­лика аумағы арқылы транзиттік жүктің транзиттік уақыты өткен жылмен салыс­тыр­ғанда екі есеге – 12 күннен 6 күнге дейін қысқарғаны атап өтілді. Және бұл шектеу емес. Ағымдағы жыл­дың соңына дейін бұл көрсеткішті бес күнге дейін қысқарту көзделіп отыр екен.

Жалпы, Транскаспий халықаралық көлік бағдары аясында Қытайдан Қара теңіз порттарына жүк жеткізу мерзімі қазірдің өзінде 38-53 күннен 19-23 күнге дейін қысқарған. Ал үстіміздегі жылдың соңына қарай ол 14-18 күнге дейін қысқарады деген үміт бар.

Бағыт бойындағы инфрақұрылым нысандарын одан әрі жаңғыртуға бағыт­талған іс-шаралар шеңберінде Ақтау портында контейнерлік хаб құру, жүк тиеу жабдықтарының паркін жаңарту және мұнай айлақтарын қалпына келтіру бойынша жобалар да Үкімет отырысында қызу талқыға түскен.

Бұлармен бірге Құрық портында жаңа су айлағын салу, көп функционалды және астық терминалын іске қосу жоспарланып жатыр. Сондай-ақ 2030 жылға қарай Каспийде 10 мұнай баржасы, 8 паром, 6 танкер және контейнерлік кеме жұмыс істей бастайды.

Еліміздегі жолдар мен көліктерге қарап отырып, алыс-жақын шетелдердің де осы саладағы табыстары мен жетіс­тіктеріне аракідік назар аударасың. Сөйтесің де, кейбіріне тамсанбай тұра алмайсың.

Швейцарияда ақпанның басынан бері цифрлы автотіркемесі бар және қуаттағыш доңғалағы арқылы деректерді беретін жүк пойызы қанатқақаты ре­жім­­де қызмет етуде. Сынақ DAC+ қа­нат­қақаты жобасы аясында өтіп жатыр екен. DAC+ жобасында вагонға орна­тылған қуаттағыш пен деректер беру доңғалақ­тарын автоматты түрде қосу мүмкіндігі сыналуда.

Қазіргі уақытта жүк пойызының вагондары арасында электр энергиясын және деректерді берудің әртүрлі технологиялары қолданылады. Ал DAC+ пойызында деректерді доңғалақ арқылы беретін жүйе қосылған.

Жақын көрші Қытай елі бір сағатта 450 шақырымды басып өтетін жылдам жүретін CR450 пойызын жасап жатыр. Негізі өткен жылдың қаңтарында Қытай ұлттық теміржол операторы China State Railway Group компаниясы CR450 EMU жобасының техникалық сипаттамаларын жариялаған болатын. Келер жылы жалпы жобалық және ішкі жүйе макеттері пысықталады. Сондай-ақ пойыз жақын арада таныстырылмақ көрінеді.

Қытай Халық Республикасы бұл жобаны шетелдік инвестицияның көме­гінсіз жүзеге асыратынын айтып жүр. Мамандар қазір пойыздағы шамадан тыс шуды азайту шаралары бойын­ша жұмыс істеп жатыр. Өйткені өте жоғары жылдамдықпен жүретін пойызда желдің гуілдеген дыбысы қатты естіледі.

Айта кету керек, соңғы 15 жылда Қытайдың теміржол саласы, әсіресе жоғары жылдамдықты жүрдек пойыз­дарды жасау басқа елдермен салыс­тыра қарағанда, әлдеқайда тез дамып барады. Қытай еліндегі 155 мың шақырым теміржол желісінің 42 мыңы жоғары жылдамдықты пойыздарға арналған.

Осындай орасан мәліметтердің мәні­сіне жеткенде «Біздің көріп жүрген­деріміз бүргенің көзіндей екен ғой» демеске лаж жоқ.