Қазақтың даласы мен жылқысының жалында не қалмаған дейсіз? Қазақтың ғана емес, тұтас түркі жұртының салтанатқа малынған дәуірі қалған жоқ па? Иә, ат үстінің философиясы, жаны мен рухы бөлек. «Ту құйрығы бір тұтам, тұлпар міндім – өкінбен. Бұрын-соңды өкінбен, өкінбестей болғанмын. Ер Мамайдың алдында Шаһид кештім – өкінбен!..» деген Доспамбет жырау сөзінің астары қалың. Тұлпар мінген – жұрттың алдына түседі. Жалғыз-ақ ат үстінде серілік дәурен сүріп, емін-еркін жүргенін айтып тұрған жоқ ой көзімен қарағанға. Сөздің бастапқы мағынасы, ол – бір жағы. Бұрынғы сүрген дәуреніне өкінбестей болған. Анығында, жырау күйкі тірлікке қамалмаған азат ғұмырындағы ерлік пен елдікті айтып тұр: «Алғаш атқа қонып, адамзатқа үлгі болдым. Кеңістікке жол аштым» деген ұлы емеурін тұр білгенге. «Арыстандай екі бұтын алшайтып, арғымақ мінген өкінбесті» де айтқан Доспамбет. Алп-алп басқан арғымақ жалындағы рух арыстанды айтқызбай қоймайды. Асау жылқыны жүгендеп мінген адамның бойына өз күш-қуатына қоса, астындағы арғымақтың да қуаты бітпей ме? «Қазақтар атқа мінсе...» деп басталатын шетел саяхатшылары сөзінің астарында көп дүние жатыр.
Жүйрік атқа, жақсы атқа, жуас атқа, міңгі торыға шап шалдырып, тақым тигізгенді сұмдық қыламыз. Шу асауды шыңғыртып ұстап, ауыздықтап, езуін жырып мініп алған жігітті не дейміз? Бойына енесінің шуынан басқа (шу асау дейтіні сол) жүген-құрық тимеген асаудың қыл мойнына бұғалық тигендегі қарсылық пен ызбардың өзінен именіп қалады адам. Анау алдындағы кісі тұрмақ өзін жеп қоя жаздап осқырынып келіп, тарпып тастай жаздап орғып секіреді. Тай-тулақ емес, құнаннан дөненге шыққан, шәңгір-шәңгір еткен айуан неме ғой. Жуысаң шайнап тастайтындай айбатты. Қойшы әйтеуір, көп адам жабылып жүріп бұғалыққа қылқынып қайраты кеміп тұрған соң ғана құлақтан басып, тұқыртып ұстап ауыздықтаған соң, жігіттің ері ғана міне алады. Көздері от шашып тұрады. Алдына барсаң тарпып, тістеп, артынан өтсең теуіп қалатындай. Ышқынған дауысының өзі қырылдап кеп оқыс үрей тудырады. Жүректің атқақтағаны жай, тізең қалтырайды. Көзбен көрген ғана біледі мұны. Қордалы қазақ өлеңінде бұл құбылыс та бар:
«Жүген-құрық тимеген,
Жасынан ноқта кимеген
Алты жасар асауды
Ұстап міндім далада.
Ақырды асау –
Жаңғырды дала.
Тулады, орғыды асау –
Дүбірлеп күңіренді дала,
Қиырсыз дала...
Орғыды асау айнала –
Дүбірледі айдала»
деп бір кетеді Сәкен «Далада» өлеңінде. Тақырыптың астына «Арнау» деп жазып, жақшаға алады. Бірақ бұл арнау емес, өлеңнің озық үлгісі, өзіне дейінгі далалық рухтан жан тартып, сол заманның көзқарасымен әдіптелген шығарма. Және ендігі уақытта, бұдан былай жоғарыда біз келтірген шу асауды ұстап, жүгендеуді көрген күннің өзінде мынандай рухпен жырлау, әй, нәмәлім-ау. Асау үйретпек былай тұрсын, ауылдың өзінде атқа мінетін қазақ аз. Жасынан кітапқа бас қоятын ақындар арасында атқа мінгендерінің өзі бірен-саран. Ал асау үйретіп, атқа міну Сәкендер заманында қалыпты жағдай. Мына шығармасы соны қаз-қалпында қағазға түсіргенімен де құнды. Алты жасар асауды тізгіндеп, бағындырған ерге басқа дүниелерді игеруде қиынға соға қоймайды. Тақырыбының өзін тауып қойғандай далалықтың басындағы қалыпты жай қалалықтың жүрегін жарып жіберуі мүмкін. Ал қалалықтың еті өлген нәрсе далалыққа ауыр тиюі, жеркендіруі кәдік.
«Алысып асау осқырды –
Жал-құйрығы желмен
ысқырды,
Жүйткіп, зымырап құлашын
керді асау.
Танаулары шелектей,
Ырсылдап демі көріктей,
Көздері оттай, өріктей,
Өрге қарай орғыса
Өр не қылмақ асауға?!
Жел не қылмақ асауға,
Желге қарай орғыса?
Орғытып, ұшыртып жүріп
Көкіректі кернеп,
Кең даланы күңірентіп
Қатты айқайлап ән салдым.
Әнім кетті дыңылдап,
Жаңғыртып кең даланы».
Тізесі қалтырамақ тұрмақ, асаудың арынына қосылып ән салған даладағы қазақтың бір бейнесі ғана бұл. Тұтас бір дәуірдің болмысы атойлап тұр. Шабыс пен дабыс қосылып, дүниені дүбірге бөлейді. Өлең сөз арқылы сол замандардың жаңғырығы жетеді құлаққа. Көкейге қонады, кейінгіге айтылады, келешекке барады. Рух тұмасын тасымалдаған сәулелі көш үзілмесін!