Отырысты ашқан М.Әшімбаев алдымен Мемлекет басшысының еліміздің әлеуметтік-экономикалық дамуы жөніндегі кеңесте берген тапсырмаларынан туындайтын міндеттерге тоқталып өтті. Палата төрағасы оларды іске асыру үшін Сенат Мәжіліспен және Үкіметпен бірлесіп әрекет ететінін айтты.
«Мемлекет басшысы өңірлердегі бірінші кезекте шешуді талап ететін мәселелерге тоқталып, оған Үкіметтің және жергілікті биліктің назарын аударды. Сенат Президентіміз белгілеген міндеттерді іске асыруға қажетті заңнамалық шешімдерді Мәжіліспен және Үкіметпен бірлесіп қабылдайды. Сондай-ақ айтылған мәселелерді жұмыс барысында басшылыққа алып, оларды Сенаттың негізгі іс-шаралар жоспарын іске асыру кезінде жан-жақты ескереді», деді Мәулен Әшімбаев.
Отырыс барысында сенаторлар «Қазақстан Республикасының Үкіметі мен Түрікменстан Үкіметі арасындағы Қазақстан – Түрікменстан мемлекеттік шекарасының режімі туралы келісімді ратификациялау туралы» заңды қарап, мақұлдады. Құжат жөнінде Сенаттың Халықаралық қатынастар, қорғаныс және қауіпсіздік комитетінің мүшесі Әлішер Сатыбалдиев баяндама жасады.
«Шекараны белгілеу және оны делимитациялаудан кейін шекарада тиісті тәртіп орнату көзделеді. Бұл келісім арқылы жол мәселесі, өткізу пункттеріндегі жағдай және басқа да назар аударуды қажет ететін мәселелерде туындайтын барлық жағдайды реттеу күтіледі. Келісімнің негізгі мақсаты – Қазақстан Республикасы мен Түрікменстан арасындағы мемлекеттік шекарадағы қатынастарды құқықтық негізде құру және реттеу.
Мемлекеттік шекараның режімі шекарада қолданылып жүрген ережемен мынандай тәртіпті құрайды. Біріншісі – мемлекеттік шекараны күтіп ұстау. Екіншісі – мемлекеттік шекара арқылы адамдардың, көліктердің, жүктердің және басқа да мүліктің өтуі. Үшіншісі – мемлекеттік шекара арқылы ұшуларды жүзеге асыру. Төртінші – мемлекеттік шекарада, шекаралық белдеулерде, сондай-ақ шекаралық суларда шаруашылық және өзге де қызметті жүзеге асыру. Бесінші – шекарадағы оқиғаны шешу», деді Ә.Сатыбалдиев.
Жалпы, Қазақстан мен Түрікменстан мемлекеттік шекарасында бір шекара бөлімшесі, 4 шекара заставасы және радиолокациялық станциялармен жабдықталған 9 техникалық бақылау бекеті, 2 өткізу пункті жұмыс істейді. Келісімде азаматтар мен жүк көліктерінің шекарадан өтуіне тиісті жағдай жасау үшін қажетті нормалар ескерілген.
«Бұл өз кезегінде екі ел халқының қарым-қатынасына оң әсер етіп, шекарашылардың қарым-қатынасын да реттемек. Келісім Қазақстан-Түрікменстан мемлекеттік шекарасының режімін белгілеуді және Қазақстан Республикасының ұлттық қауіпсіздігін одан әрі нығайтуды көздейді. Өйткені мемлекеттік шекарада әртүрлі шекаралық қақтығыс туындауы мүмкін. Ондай қақтығыстарды тараптардың шекаралық өкілдері қарайды», деді сенатор.
Депутаттың айтуынша, Келісімді жүзеге асыру екі елдің мемлекеттік шекарасындағы тұрақтылықты және шекара маңындағы аудандардағы тыныштықты қамтамасыз етуге, шекаралық мәселелерді өзара құрмет, сенім, тең құқылық, достық және ынтымақтастық рухында реттеуге ықпал етеді. Заңды қабылдау Қазақстан – Түрікменстан мемлекеттік шекарасының режімін қамтамасыз ету жөніндегі шекаралық мәселелерді реттеуге мүмкіндік береді.
Сондай-ақ құжатта мемлекеттiк шекарада, шекаралық белдеулер мен сулар шегiнде кәсіпкерлік, балық аулау немесе басқа да қызметті жүргізу, қоғамдық-әлеуметтік iс-шаралар өткiзу мәселелері қамтылған. Бұл орайда шекарада құқықтық тұрғыдан туындауы мүмкін оқиғаларды шешу жолдары да реттелетінін атап өткен жөн.
Сонымен қатар Палата отырысында сенаторлар депутаттық сауалдарын жариялады. Қайрат Тастекеев әлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарлары бағасының қымбаттауы өзекті проблема екенін айтты. Депутаттың ұсынған шаралардың қатарында бөлшек үстемеақыға мониторингті күшейту және тауарлардың нарыққа түсуінен бастап тұтынушыларға сатуға дейінгі сауда үдерістерін цифрландыру мәселесі бар.
«Өндірушіден соңғы тұтынушыға дейін әлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарларының құны негізсіз 10 есе өсу фактісі бар, бұл ретте айырмашылықтың басым үлесі азық-түлік дүкендеріне тиесілі болды. Мысалы, егер «Magnum» гипермаркетінде қанттың бағасы 500 теңге болса, тұрғын үйлерде орналасқан дүкендерде бұл тауардың құны 900 теңгеге жетеді. Бағаның көтерілу себебі әкімдіктердің сауда қызметіне тұрақты мониторингінің болмауына байланысты деп санаймын», деді Қ.Тастекеев.
Депутат әлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарларына бағаның өсуін тежеу жөніндегі іс-шаралар мен іс-қимыл жобасын әзірлеуге Үкімет пен әкімдіктер жауапты екенін еске салды.
«Сауда және интеграция министрлігі облыстардың, қалалардың әкімдіктерімен бірлесіп, бөлшек сауда үстемесінің сақталуына мониторингті күшейтіп, қабылданып жатқан шаралардың тиімділігін арттыруға тиіс. Нарықтық тетіктерге сәйкес келетін азық-түлік бағасын тежеу бойынша түбегейлі жаңа тәсілдерді әзірлеу қажет. Осы тауарларды нарыққа шығарудан бастап, түпкілікті тұтынушыға сатуға дейінгі бүкіл сауда үдерісін цифрландыру керек», деді сенатор.
Бекбол Орынбасаров жылқы шаруашылығы жөніндегі республикалық палаталардың қызметін ретке келтіру қажеттін атап өтті. Ол сондай-ақ «Адай» қазақ жылқысын жеке тұқым деп танып, оған ресми мәртебе беру туралы ұсыныс айтты. Сенатордың айтуынша, «Адай» жылқысы – қатал климаттық жағдайларға тез бейімделетін, жүріске шыдамды әрі төзімділігімен ерекшеленетін мықты тұқымдардың бірі. Депутат сонымен бірге «Адай» жылқысын дербес тұқым ретінде мойындауға кедергі келтіретін бірнеше себептерді де атап өтті.
«Асыл тұқымды мал шаруашылығы туралы» Қазақстан Республикасы Заңының 28-2-бабына сәйкес еліміздің жылқы шаруашылығы саласында тек екі Палата жұмыс істеуге міндетті. Біріншісі, спорттық бағыттағы зауыттық тұқымдар бойынша болса, екіншісі, өнім бағытындағы (ет, сүт) жылқылардың жергілікті тұқымы болуға тиіс. Алайда қазіргі таңда өнім бағытындағы жылқылардың жергілікті тұқымы бойынша 4 палата жұмыс істейді. Осындай палаталардың көп болуы салдарынан жылқы тұқымдарына берілген «тайпалық мәртебелер» мен «куәліктер» жарамсыз деп есептелінеді. Сондықтан «дара тұқым» деп тануға ұсынылған жылқылар пайдалану деңгейіндегі (асыл тұқымды емес) жылқылар болып қала беруде», деді Б.Орынбасаров.
Сенатор бұл жылқыларды дербес тұқымды жеке сынақтан өткізу үшін Қазақ мал шаруашылығы және жемшөп өндірісі ғылыми-зерттеу институтының ғалымдары үш өнімді зауыттан тұратын желі құрғанын айтты. Алайда селекциялық шараларды тиімді ұйымдастыруға кемінде 300 млн теңге қажет. Депутат мәселенің маңызына назар аудара отырып, қазақтың «Адай» жылқысы халықтың мақтанышы екенін атап өтті және бірқатар ұсынысын жария етті.
«Қазақтың «Адай» жылқысын өз алдына дара тұқым деп танып, ресми «тұқым» мәртебесін беруді сұраймын. Жылқы шаруашылығы жөніндегі республикалық палатаның қызметін ретке келтіру керек. Қазақстан Республикасының Әділет министрлігі халықтық селекция жолымен дүниеге келген «Қазақ бактриан» түйесі, «Еділбай» қойы секілді тарихи мал тұқымдары сияқты қазақтың «Адай» жылқысын еш кедергісіз оның таралу аймағын белгілеу керек. Қазақтың «Адай» жылқысы тұқымының асыл тұқымдық өнімдік және спорттық қасиеттерін жетілдіруге және халықаралық нарыққа шығаруға бағытталған пәрменді ғылыми-техникалық бағдарлама әзірлеу және іске асыру керек», деді сенатор.
Андрей Лукин бизнес-иммигранттар Қазақстанда фирмалар ашып, кейін елімізден кетіп, өздері құрған компанияларды жалған шот-фактуралар жазу, салық төлеуден жалтару және қаражатты көлеңкелі айналымға шығару үшін пайдаланатынын айтты. Сенатор проблеманы шешу үшін бірқатар шара ұсынды. Оның ішінде фирмалардың аудиторлық тексерулерін және бизнес-иммигранттармен құқықтық қатынастарды реттеу тетігін жетілдіру жөніндегі заңнамалық түзетулер де бар.
«Бизнес-иммигранттардың визасыз 198 компаниясында 4 млрд теңге берешегі бар. 1,5 мыңнан астам компания тіркеу орнында жоқ және 2 мыңға жуық фирма жұмыс істемейді. Бұл толық дерек емес. Мемлекеттік кірістер органдары заңды тұлғаны құру кезінде заңнамалық бұзушылықтарға жол беруіне байланысты оны таратуға талап қоюға құқылы. Заңды тұлғаны құрған шетелдіктің бизнес-иммигрант визасын алмауы – осындай бұзушылықтың бірі. Алайда республикалық маңызы бар облыстар мен қалаларда белгіленген заңды тұлғаның мемлекеттік тіркеуден өтуін тану шаралары жалпыға бірдей қолға алынбаған», деді сенатор.
Халыққа қызмет көрсету орталығы қызметкерлері шетелдіктердің бизнес-иммигрант визасы болмаса да, заңды тұлғаны тіркеуден өткізуді жалғастыру фактілері қиындық туғызады. Сенатордың айтуынша, бұған салалық нормативтік актілерден бас тарту үшін негіздердің болмауы себеп болып отыр.
«Қалыптасқан жағдай шетелдік азаматтардың күмәнді заңды тұлға құруына ықпал етеді, олар кейіннен қаржысын көлеңкелі айналымға шығару схемаларында қолдануы әбден мүмкін. Осыған байланысты бизнес-иммигранттарға салық салу және көші-қон мәселелері бойынша ведомстволық бақылауды күшейтуді, бүкіл ел бойынша бизнес-иммигранттардың тікелей қатысуымен салық төлемдері мен заңды қызмет жүргізу тұрғысында компаниялар мен фирмаларға аудиторлық тексерулер жүргізуді, сондай-ақ бизнес-иммигранттармен құқықтық қатынастарды реттеу тетігін жетілдіру жөнінде заңнамалық түзетулерге бастамашылық жасауды ұсынамын», деді депутат.
Талғат Жүнісов Үкіметті «Көкшетау тәжірибелік-өндірістік шаруашылығы» жауапкершілігі шектеулі серіктестігін Ауыл шаруашылығы министрлігінен Ш.Уәлиханов атындағы Көкшетау университетінің теңгеріміне немесе оқу орнына сенімгерлік басқаруға беруге ықпал етуге шақырды.
Сәкен Арубаев Қазақстандағы, әсіресе оңтүстік өңірлердегі ирригациялық инфрақұрылымды қайта құру жөніндегі жобалардың тұрақты қаржыландырылмауын сынға алды. Депутат аталған жұмысты аяқтау үшін республикалық бюджетте тиісті қаражатты қарастыру керек екенін атап өтті.