Сұхбат • 25 Мамыр, 2023

Кәсіподақ шипажайға жолдама беруге міндетті емес

3772 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Білім саласындағы түйінді мәселелерге қоғам мен билік бейжай қарамайды. Мұны кейінгі жылдары білім сапасын жақсартып, мұғалімдердің мәртебесін арттыруға негізделген реформалардан аңғару қиын емес. «Педагог мәртебесі туралы» заң да сала мамандарының жұмысын ширата түскені анық. Бірақ бұл білімге қатысты мәселелер түбегейлі шешілді дегенді білдірмейді. Мұны жақсы білетін депутаттар, сала ардагерлері, қоғам белсенділері білім саласына қатысты түйткілдерді оқтын-оқтын көтеріп жүр. Астана қаласы бойынша білім қызметкерлері кәсіподағының төрағасы Батыр ӘЛИЕВПЕН әңгімелескенде де көптің көкейіндегі сұрақтарға жауап алуға тырыстық.

Кәсіподақ шипажайға жолдама беруге міндетті емес

– Қала мен ауыл мектептері арасында алшақтық бары рас. Енді «Жайлы мектеп» жобасы аясында салынатын жаңа үлгідегі білім ордалары осы бір олқылықтың орнын толтыра ала ма?

– Білім саласының қызмет­керлері кәсіподағының жұмысы мұғалімдердің әлеуметтік-еңбек құқығы бұзылмауын қадағалауға негізделген. «Жайлы мектептер» қалада да, ауылда да бірыңғай стандартпен бой көтеретінін ескерсек, бұл расында арадағы алшақтыққа әсер етеді. Білім сапасына да оң өзгеріс әкеледі. Мұндай мектепте оқушымен қатар мұғалімдерге де көңіл бөлініп, білім шаңырағының іші де, төңірегі де жайлы болады. Сол жағы қуантады.

– Мұғалімдердің жалақысы өскен сайын осы салада еңбек етуге ниетті жастардың қатары артып келеді. Сәйкесінше, мұға­лімдерге қойылатын талап та күшейе түсті. Мұндай пікірмен келісесіз ғой?

– Иә. «Педагог мәртебесі ту­ралы» заңның қабылданғаны, мұғалімдердің жалақысы 4 жыл қатарынан 25 пайызға өскені белгілі. Бұған қоса біліктік санатына қарай, үстемеақы алатын мұғалімдер бар. Ал келер жылы жалақының қалай белгі­ленетінін айта алмаймын. Алай­да инфляцияны ескерсек, мұғалім­дердің жалақысын көтермеу мүм­кін еместей көрінеді. Мемле­кет­тен ұстаздарға жақсы қолдау көрсетіліп жатса да, салада әлі де ше­шімін таппаған түйінді мәселе­лер бар. Соның бірін Парламент Мәжілісінің бірінші сессиясында Президенттің өзі айтты. Әңгіме мұғалімдер біліктілігін арттыратын кезде тапсыратын аттестацияны жеңілдету туралы. Аттестация­лық комиссия құрамында мен де бармын. Кемшіліктерге өзім куәмін. Аттестация сұрақтарына көз жүгірттім, шынында күрделі. Оған қоса мұғалім одан өту үшін портфолио дайындауы керек. Онысы талапқа сай болмаса, тес­ке бармайды. Бізде портфолио­ны тек мұғалімдер ғана жинайды екен. Мысалы, дәрігерлер немесе мемлекеттік қызметшілер бі­лік­­тілігін арттырғанда яки тест тап­сырғанда мұндай қағаздарды жинап әуре болмайды.

– Қоғамда «кәсіподақтар ши­пажайға жолдама берумен ғана айналысады» деген түсінік қалыптасқан. Осы қаншалықты орынды?

– «Педагог мәртебесі туралы» заңның 12-бабының 7-тармағына сәйкес жергілікті органдар мұға­лімдердің коммуналдық төле­мі­не қосымша ақы қарастыра ала­ды. Жергілікті әкімдіктер кәсіподақ­тар секілді демалыс орындарына жолдама бере алады. Сондай-ақ ешбір заңда кәсіподақтар емдеу-сауықтыру орындарына жолдама береді деп жазылмаған. Бұл – кеңес үкіметі тұсынан қалған түсі­нік. Кәсіподақ мүшелері де со­ған дәнігіп алған. Кейбіреулер кә­сіподақ тек шипажайға жолдама берумен айналысады деп ойлайды. Күнделікті еңбек ұжымдарына барғанда кәсіподақтың еңбек құ­қықтарын қорғау үшін құрыл­ғанын түсіндіремін. Ұжымдық шарт туралы айтамын, министр­лік, басқармалармен жасаған қосым­ша келісімшарттар туралы хабарлаймын. Өзім заңгер болған соң, құқықтық мәселелерге көбірек назар аударамын. Соның барлығын талдап айтып берген­нен кейін мұғалімдердің өзі емдеу-сауықтыруға жолдама беру туралы сұрақ қояды. Сонда біз жолдама беруге міндетті емес екенімізді айт­қанда, олар таңғалады. Қазір емдеу-сауықтыру орындарына жолдама беру мәселесі тек ТМД елдерінде ғана қарастырылған. Жергілікті әкімдіктер мұғалімдерге бір ғана қосымша кепілдік жасап отыр. Ол – төсбелгі. Мысалы, «Астана қаласының үздік педагогі» деген төсбелгі бар. Соны өңіріне таққан мұғалімдер 300 айлық есептік көрсеткіш көлемінде бір реттік сыйақы алады.

– Саладағы ауқымды рефор­ма­лардың бірі ретінде білім мекемелерінің құрылымына қатысты өзгерістерді айтсақ болатын шығар?

– Әрине. Қазір білім мекеме­­ле­рі құрылымы жағынан ша­руа­шы­лық жүргізу құқығындағы мемлекеттік мекемеге ауысып жа­­тыр. Бұрын мектептер бірың­ғай коммуналдық мемлекеттік меке­ме еді. Балабақшалар коммунал­дық мемлекеттік кәсіпорын болса, қазір колледждер шаруашылық жүргізу құқығындағы мемлекет­тік мекемеге ауысып жатыр. Ал мектептердің 70 пайызы осындай құрылымға өтті. Бұл – Астана қа­ласы бойынша мағлұмат. Негізі мектептердің жұмысына қатысты Үкімет бекіткен қаулы бар. Онда мектепте қанша жұмысшы болуы керек, қанша сағат бекітілуі шарт, қысқасы білім мекемесінің жұмысына қатыстының барлығы жазылған. Яғни директор бұрын жұ­мысқа қосымша заңгерді, кадр маманын қабылдай алмайтын. Ал мектеп шаруашылық жүргізу құқығындағы мемлекеттік мекемеге ауысқанда, бұл қаулының оған қатысы болмайды. Ендігі жерде директор штатты да, жалақыны да өзі бекітеді. Мемлекет қаржы­сын жылына бір мәрте жан басына шаққандағы қаржыландыру жоспары шеңберінде алып отырады. Ал оны қалай үлестіретіні басшының құзырында болмақ. Бұрын коммуналдық мемлекеттік мекеме кезінде, мысалы, бір мектепте директордың 8 орынбасары жұмыс істесе, шаруашылық жүр­гізу құқығындағы мемлекеттік ме­кемеге өткен білім ордасында орын­басарларды қысқартуға мүм­кіндік бар.

– Мұндай талап әр мектеп­тегі мұғалімнің жалақысы­­ның әр­түрлі белгіленуіне әкеліп соқпай ма?

– Орынды сауал. Негізі дирек­тор, директордың орынбаса­ры және бас есепшінің жалақы­сын жергілікті органдар бекітеді. Ал басқа жұмысшылардың еңбек­ақысын директор белгілейді. Мек­­тептер шаруашылық жүргізу құ­қы­ғындағы мемлекеттік мекемеге ауысқанда, олардың мемлекет­тік қызметші деген мәртебесі жо­йы­лады да, автоматты түрде «Пе­да­гог мәртебесі туралы» заң қолда­ныс­қа енеді. Мұғалімдерге са­уық­­тыруға берілетін төлем сол заң аясында сақталады. Бірақ мек­­тепте мұғалімдерден басқа да қыз­­метшілер бар ғой. Есеп­ші, кітапханашы, іс жүргізуші, та­ғы­сын тағы. Олар туралы Оқу-ағарту министрлігінің бе­кіт­кен бөлек бұйрығы бар. Ен­ді мектептегі қызметшілерге са­уық­тыруға берілетін төлемді және 30 күн еңбек демалысын қалай сақтаймыз деген сұрақ туады. Біз осы мәселенің шешімін 2021 жылы білім бас­қармасына барып, дәлелдеп, ұжым­дық шартқа енгіздік. Ең­бек министрлігі бекітті. Мысалы, кә­сіподақ ұйымының мүшелігін­де жоқ мұғалімдерге, басқа да қызметкерлерге 24 күндік еңбек демалысы қарастырылады. Мұн­дай жағдайда сауықтыруға бері­летін ақшаны мектеп дирек­то­ры мұғалімге төлемеуіне болады. Заңды түрде, әрине. Өйткені, олар азаматтық қызметші емес. Ал біз келісімшарт арқасында са­уықтыруға берілетін төлемді сақ­­тап қалдық. Бұл тұрғыда кәсіп­одақ мүшелерінің құқығын қорғай аламыз.

– Шаруашылық жүргізу құ­қығындағы мемлекеттік ме­ке­меге өту мектептерге қан­ша­лықты тиімді?

– Мұнда мектеп қосымша қар­жы табу мақсатында ойын алаң­дарын, спортзалды, мәжіліс залын жал­­ға бере алады. Әрине, сабақтан тыс­ уақытта. Қиыны Астана қала­сын­­да балалар көп болған соң кей­­бір мектептердің акт залында да балалар оқиды. Мұнда бірінші ке­зекте оқушылардың қауіпсіздігі бас­шылыққа алынады. Яғни спорт­залды, мәжіліс залын жалға берген мек­теп басшылығының мойнына үлкен жауапкершілік артылады. Мұ­ны қалай үйлестіру керегін дирек­тордың өзі шешеді. Тиімді тұсы көп. Мысалы, мектепте қосымша курстар ашуға болады. Балалар мектепте қосымша білім алса, ата-анаға да артық салмақ түспейді.

– Мұғалімдер кәсіподаққа қан­шалықты жиі жүгінеді? Мы­салы, былтыр қанша ұстазға көмек көрсеттіңіздер?

– Мұндай дерек жоқ. Деген­мен екі заңгеріміз жұмыс істей­ді. Әрқайсысы күніне шамамен 10-15 сұраққа ауызша жа­уап береді. Сол секілді жазбаша жүгі­нетіндер бар. Оның статис­ти­касын республикалық кә­­сіп­одаққа ұсынамыз. Мәселен, былтыр 130-ға жуық жауапты жаз­ба­ша жолдадық. Ал былайғы күн­дері кәсіподақ мүшелері жедел ақпа­рат алу үшін көбінесе қоңырау ша­лады. Әрі өтінішін жазбаша түрде қалдыруға қорқақтайтын­­дар да бар. Бірақ кәсіподақ мүше­сі­нің аты-жөнін сұрағанда деректер үшінші тұлғаға жетпейті­­нін ескертеміз. Қазір Facebook-тегі па­рақшада аттестаттауға қа­­­­тыс­ты жазбаларымыз 500-ден ас­­там лайк жинайды екен. Бұл бір жағы аттестаттау талаптарын жеңіл­де­­туге көбірек көңіл бөлу қажет­тігін ұқтырса, екіншіден, мұға­лім­дер арасында кәсіподаққа деген дұрыс көзқарас қалыптасып келе жатқанының көрінісі.

Бізде қоғамдық бақылау деген бар. Яғни кәсіподағы бар ме­­ке­мелерге барып, қоғамдық ба­­қы­лау жүргізе аламыз. Сонда аң­ғар­ғаным, кейбір басшылар біз бар­ғанда «тексеріс келді» деп ойлай­ды. Қоғамдық бақылау тексе­ріс емес. Қайта ол көмек көрсету, қол­ұшын созу дегенге саяды. Біз мектепке барғанда еңбек шарттарын, бұйрықтарды қараймыз. Сосын еңбек шартының түзететін тұстары болса ескертеміз, қолдан келгенше жәрдемдесеміз. Бізге құлақ асып, қателіктерін түзеткен мекемелер Еңбек инс­пекциясы келіп тексергенде, құ­жаттарын түгендеп отырады. Айыппұлдан құтылады. Ал біз айыппұл сала алмаймыз. Оған құзыретіміз жоқ, мақсатымыз да болған емес.

 

Әңгімелескен

Сәндібек АСАНӘЛІ,

«Egemen Qazaqstan»