Қазақстан • 07 Тамыз, 2023

Масс-медиа: Мәртебесі мен мәселесі

383 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Президент Қасым-Жомарт Тоқаев былтыр 16 наурызда жариялаған «Жаңа Қазақстан: жаңару мен жаңғыру жолы» Жолдауында: «Тәуелсіз әрі жауапкершілігі жоғары бұқаралық ақпарат құралдары болмаса, қоғамды одан әрі демократияландыру мүмкін емес екеніне сенімдімін. Сондықтан мемлекеттің мүддесін, қоғамның сұранысын және медиасаланың даму үрдісін ескере отырып, БАҚ туралы заңды қайта қарау керек», деді.

Масс-медиа: Мәртебесі мен мәселесі

Осыған орай, бұқаралық ақпарат саласындағы уәкілетті орган – Ақпарат және қоғам­дық даму министрлігі бұдан ширек ғасырдай бұрын қабыл­данғандықтан, бүгінгі ақпа­раттық технологиялар заманы­ның талабына ілесе алмай қал­ған «Бұқаралық ақпарат құрал­дары туралы» заңның орнына «Масс-медиа туралы» заң жобасын әзірледі. Дәстүрлі бұқаралық ақпарат құралдары мен интернеттегі желілік басы­лымдарға жүктелетін міндет пен жа­уапкершілікті теңестірген зама­науи құжатты Үкімет мақұл­дап, өткен маусым айында Мә­жіліс депутаттарының қарауына ұсынды.

Аталған заң жобасы әуелі ашық нормативтік құқықтық акті­лер интернет-порталында қоғамдық талқылаудан өтті. Оның барысында мүдделі жур­налистік қоғамдастық, негізі­нен, екі мәселе жөнінде алаң­дау­шылық білдірді. Біріншісі – Қыл­мыстық кодекстің «Журналистің заңды­ кәсіби қызметіне кедергі жасау» деп аталатын 158-бабын сирек қолданылуына байланыс­ты қылмыссыздандыру туралы жаңа норма. Ол журналистер тарапынан қолдау таппады. Шын мәнінде, журналистердің кәсіби қызметіндегі құқықтық мәртебесін мемлекеттік қыз­мет­шілермен және құқық қорғау­шылармен теңестіріп тұрған бұл бапты алып тастау БАҚ өкіл­дерінің беделін түсіріп қана қоймай, оларға қатысты құқық бұзушылықтардың көбеюіне әкеліп соғуы мүмкін еді.

Әділ сынға құлақ асқан Ақпарат және қоғамдық даму министрлігі Қылмыстық кодекс­тің 158-бабына қатысты түзетуді заң жобасынан алып тастады.

Екіншісі – баспасөз картасын енгізу туралы жаңашылдық. Заң жобасында оған «Баспасөз картасы – жеңілдетілген аккре­диттеу құқығын және осы заңда көзделген құқықтарды беретін журналистің (бұқаралық ақпарат құралдары өкілінің) ерекше мәртебесін растайтын құжат және (немесе) электрондық құ­жат» деген анықтама берілген. Бұ­ған қоса, заң жобасының 26-ба­бында: «Бұқаралық ақпа­рат құралдары ақпаратқа ие­лік етушілердің, қоғамдық бiр­лес­тiктер мен ұйымдардың келi­суі бойынша олардың жанын­да өз журналистерiн аккре­дит­тей алады. Баспасөз кар­та­ларының иелері үшін ак­к­редит­теудің жеңілдетілген тәр­тібі қолданылады», деп тай­ға таңба басқандай етіп жазылған. Баспасөз картасын алу үшін журналистің тиісті немесе сабақтас мамандық бойынша жоғары білімі туралы дипломы болған кезде бұқаралық ақпарат құрал­дары саласында кемінде 3 жыл жұ­мыс тәжірибесінің болуы, ал ондай дипломы болмаған кезде бұқаралық ақпарат құралдары саласында кемінде 5 жыл жұмыс тәжірибесінің болуы, сондай-ақ уәкілетті органда есепке қойылған бұқаралық ақпарат құралымен еңбек немесе өзге де шарттық қатынастарда болуы талап етілмекші. Бұл жаңа норма қолданыстағы заңнамаға сәйкес қызмет істеп жүрген тәжі­рибелі журналистерге аккредиттеу кезінде артықшылық бергенімен, баспасөз картасын ала алмаған БАҚ өкілдерінің бұрынғы тәртіппен аккредиттеу­ден өтуіне кедергі келтірмейді деп білеміз. Сондықтан да әлеуметтік желідегі сыңаржақ пікірлермен келісу қиын. Заң жобасында қалдырылған осы жаңашылдық журналис­тер жұмысын жеңілдетіп қана қоймай, мемлекеттiк органдар, қоғамдық бiрлестiктер мен ұйымдар қызметі туралы жария­ланымдардың сапасын арттыруға да мүмкіндік береді деп сенеміз.

Журналистік қоғамдас­тық заң жобасындағы ресми хабарларға жатпайтын ақпаратты беру туралы сұрау салуға мемлекеттік органдардың бұрынғы жеті жұмыс күнінің орнына, бес жұмыс күні ішінде жауап беруі жөніндегі түзетуді қуана құптап отыр. Сондай-ақ «Теріске шығару не жауап беру құқығы» туралы бап «Осы бапта көрсетілген құқықтардың бұзылуына байланысты бұқаралық ақпарат құралдарына қойылатын талаптар бойынша талап қою мерзімі осындай мәліметтер бұқара­лық ақпарат құралдарында жарияланған күннен бастап үш жылды құрайды» деген абзацпен толықтырылмақшы. Қолданыстағы «Бұқаралық ақпарат құралдары туралы» Заңда қарастырылмаған бұл жаңа норма БАҚ редакциялары­ның құқықтық жағдайын әл­де­қай­да жақсартатыны сөз­сіз. Себебі олар тіпті жиырма-отыз жыл бұрын жарық көрген жа­рияланым­дарда көрсетілген мәліметтер үшін теріске шығару ақпаратын жариялауға немесе заң алдында жауап беруге мәжбүр болып келді. Бұл ретте Ұлыбританияның 1996 жылы қабылдаған жала жабу тура­лы заңына сүйеніп, талап қою мер­зімін бір жылмен шектеуді ұсын­ған сарапшылар, журналистер мен заңгерлер де бар. Әлбет­те, бұл мәселенің түпкілікті шеші­мін енді Мәжіліс депутаттары айтуға тиіс.

Бұқаралық ақпарат құрал­дарын қаржыландыруға қатысты жаңашылдықтар мемлекеттік және мемлекеттік емес БАҚ-тар­ды қаржылай қолдауға және қаржыландыру тетігін жетіл­діруге бағытталған. Осыған дейін республикалық бюджет қара­жаты есебінен берілетін мемле­кеттік ақпараттық саясатты жүр­гізу жөніндегі мемлекеттік тапсы­рыс тек конкурс өткізу арқы­лы беріліп, мұның өзі, әсіре­се мемлекеттікі болып саналатын бұқаралық ақпарат құрал­дарының кейде қиын жағдай­да қалуына әкеліп соғатын. Алда­ғы уақытта қаржылан­дыру мәселе­сінде мемлекет­тік және мем­лекеттік емес БАҚ-тың аражігі ажыратылмақ­шы. Атап айтқанда, «Масс-медиа туралы» заң жобасы 1-бабының 41-тармағын­да: «Республикалық деңгейде мемлекеттік ақпараттық саясат­ты жүргізу жөніндегі мемлекет­тік тапсырыс – жарғылық капиталында мемлекетке тиесілі акциялардың, қатысу үлестері­нің, пайлардың елу пайызынан ас­тамы бар бұқаралық ақпарат құралдарында орналастырылатын, мемлекеттік ақпарат­тық саясатты жүргізу үшін қыз­меттер көрсетуге арналған рес­пуб­ликалық бюджет есебінен тапсырыс», деп айқындалған. Ал осы баптың 31-тармағын­да «Мем­лекеттік емес бұқара­лық ақпарат құралдарына арналған гранттар – мемлекет пен қоғамның мүдделерін қанағаттандыратын ақпаратты құру және тарату арқылы отан­дық контентті қолдау, Қазақстан Республикасының ақпарат­тық егемендігін нығайту және қорғау мақсатында мем­лекет­тік емес бұқаралық ақпарат құрал­дары үшін конкурстық негізде республика­лық бюджет­тен бөлінетін қара­жат», деп көрсе­тіліп, мемлекеттік емес бұ­қара­лық ақпарат құрал­дарын грант­тық қаржылан­дыру енгізілгелі отыр. Аталған заң жобасының 32-бабында көз­делгеніндей, мемлекеттік емес бұқаралық ақпа­рат құралдарына берілетін мем­лекеттік тілдегі гранттардың кө­лемі гранттардың жалпы жыл­дық көлемінің үштен екісінен кем болмауға тиістілігі ұлттық мүд­демізге сай шешім екені дау­сыз. Гранттардың іске асыру мерз­імі бір жылға дейінгі қысқамерз­імді гранттар және іске асыру мерзімі үш жылға дейінгі ұзақмерзімді гранттар болып бөлінетіні де мемлекеттік емес БАҚ үшін қолайлы болмақ.

Осы орайда мемлекеттік және мемлекеттік емес бұқара­лық ақпарат құралдарын қаржы­ландыруда ұсынылып отыр­ған жаңашылдықты тек респуб­ликалық деңгейде емес, өңірлік деңгейде де енгізу қажет. Себебі өңірлерде де мен­шік нысаны әртүрлі БАҚ бар. Олар да, әсіресе өңірлік мемле­кеттік БАҚ мемлекеттік тапсы­рысқа байланысты конкурстарда қиындыққа тап болып жүр.

Қорыта айтқанда, «Масс-медиа туралы» жаңа заң жобасы қазіргі қолданыстағы «Бұқаралық ақпарат құралдары туралы» және «Телерадио хабарларын тарату туралы» заңдарды біріктіріп, бұқаралық ақпарат құралдарына қойылған ортақ талаптарды желілік басылымдарға да міндеттеп, тиісінше жауап­кершілік жүктеп отыр. Алайда қоғамда заң жобасының атауына қатысты сыни ескертпе де айтылып жатыр. Өйткені «Масс-медиа» сөзі ағылшын тілінен қазақшаға аударғанда «Бұқаралық ақ­парат құралдары» деген ұғым­ды білдіреді. Заң жобасы қабылданған жағдайда оның 1-бабының 9-тармағына сәй­кес желілік басылымдар да БАҚ-қа жатқызылмақшы. Демек заң жобасының атауын өз ана тілімізде бұрынғыша «Бұ­қара­лық ақпарат құралдары туралы» деп атаған жөн болар.