Инфографиканы жасаған – Амангелді Қияс, «ЕQ»
Медицинадағы маңызды шаралар
Денсаулық сақтау министрі Ажар Ғиният баяндамасында республика бойынша МСАК аясында 5 617 нысан медициналық көмек көрсететінін айтты. Оларға медициналық пункттегілер, дәрігерлік амбулаториялар, емханалар, фельдшерлік-акушерлік пункттегілер т. б. жатады. Денсаулық сақтау саласындағы осы буынның жұмысы аумақ бойынша қолжетімділікті қамтамасыз ете отырып, отбасылық қызмет көрсету қағидатына құрылған. Ол үшін учаскелік мультидисциплинарлық командалар құрылып, оған учаскелік дәрігер, үш орта медицина қызметкері, әлеуметтік қызметкер және психолог кіреді.
Кейінгі үш жылда мемлекет МСАК-ты нығайту бойынша бірқатар шараны іске асырды. Мәселен, амбулаториялық деңгейде қаржыландыру өсті, консультациялық-диагностикалық көмекпен қамту 7 есеге, қымбат КТ қызметтерінің қолжетімділігі 9 есеге, МРТ қолжетімділігі 6 есеге ұлғайды. Нормативі қайта қаралды. Атап айтқанда, кемінде 500 адам тұратын ауылдарда медицина қызметкерлерінің саны бір адамнан үшке дейін көбейді. Медбикелердің қабылдау функциялары кеңейтілді. Онкологиялық ауруға күдігі бар пациенттер үшін «жасыл дәліз» аясында МСАК ұйымдарында тексеруден өту жеделдетілді.
Бұлармен бірге МСАК-ты амбулаториялық дәрі-дәрмекпен қамтамасыз ету ұлғайды. 2019 жылы 48 ауруға қарсы дәрі-дәрмек сатып алынса, 2023 жылы бұл тізім 126-ға дейін кеңейтіліп, шамамен 4 миллион адамды қамтыды. Балалар мен ауыл тұрғындары арасында ауруларды ерте анықтау күшейтілді. Оған қоса денсаулық сақтауды цифрландыру, көлік медицинасын дамыту, білікті мамандарды даярлау т. б. бойынша жұмыстар жүргізіліп жатыр.
Министр биылдан бастап «Ауылдық денсаулық сақтауды жаңғырту» қанатқақты ұлттық жобасы іске асырылып жатқанын, оның аясында 2025 жылдың соңына дейін 655 МСАК нысанын салу, 32 көпбейінді орталық аудандық аурухананы жаңғырту және ауылдық жерлердегі денсаулық сақтау саласы үшін кемінде 1 100 медицина қызметкерін даярлау жоспарланып отырғанын айтты.
Премьер-министр кейінгі жылдары медициналық көмектің қолжетімділігі жақсарып келе жатқанын айтты. Мәселен, тегін дәрі-дәрмекпен қамтамасыз етілетін аурулардың тізбесі едәуір кеңейді. Оңалту қызметтері де қолжетімді бола түсті. Амбулаториялық-емханалық көмекті қаржыландыру көлемі өсуде. Жаңадан денсаулық сақтау объектілері іске қосылып жатыр. Бұл білікті медициналық көмекке мұқтаж ауыл тұрғыны үшін аса өзекті.
«Бірақ мәселелер әлі де бар. Мысалы, халық кейбір мамандарға қаралу үшін ұзын-сонар кезекке тұруға, медициналық жабдықтардың жеткіліксіз екеніне шағымданады. Түрлі аурулар бойынша есепте тұрғандарды дәрімен қамтамасыз етуде де мәселелер бар. Әкімдіктер алғашқы медициналық-санитарлық көмектің қолжетімділігі мен сапасын қамтамасыз етуге жауапкершілікпен қарауға тиіс. «Ауылдық денсаулық сақтауды жаңғырту» жобасын жауапкершілікпен іске асыру керек», деді Ә.Смайылов.
Сондай-ақ ол медициналық көмек адамдардың мекен-жайына қарай жақын жерде көрсетілуі тиіс екенін, медициналық ұйымдардың бірінші басшылары менеджмент сапасын арттыруға көңіл бөлуі керек екенін ескертті.
«Кейде басқару мен үйлестіру жұмыстарының кемшілігіне байланысты адамдар қажетті емді немесе дәріні уақытында ала алмай қалады. Денсаулық сақтау министрлігі әкімдіктермен бірлесіп, осы мәселелер бойынша жүйелі жұмысты жалғастыруы қажет», деді Премьер-министр.
Тиісті кадрлармен, бірінші кезекте аса қажет мамандармен қамтамасыз ету үшін медициналық университеттер және колледж түлектерімен бірге тәжірибелі мамандарды да өңірлерде, әсіресе ауылдық жерлерде жұмыс істеуге ынталандырудың жаңа әдістерін енгізу керек. Мұнымен бірге ол денсаулық сақтау объектілерін медициналық жабдықтармен қамтамасыз ету көрсеткіші 84%-ды құрайтынын айтты. Олардың жартысынан көбі тозған. Осыған орай алғашқы медициналық-санитарлық көмек объектілерін қолданыстағы нормативтерге сәйкес жабдықтау қажет.
Премьер-министр денсаулық сақтау саласын цифрландыру жұмыстарын күшейтудің маңызын атап өтті. Алғашқы медициналық-санитарлық көмек объектілеріне ерекше көңіл бөлу қажет. Атап айтқанда, аудандық деңгейден төмен денсаулық сақтау ұйымдарын жоғары жылдамдықты Интернетке қосу процесін тездеткен абзал.
«Қажетті консультацияны жедел алу үшін телемедицина мен қашықтан қызмет көрсетуді ауылдарға дейін жеткізу қажет. Аталған шаралар тұрғылықты жері бойынша медициналық қызметтердің қолжетімді болуын қамтамасыз ету туралы Мемлекет басшысының тапсырмасын іске асыруға мүмкіндік береді», деп түйіндеді Үкімет басшысы.
Қоқыс полигоны қайтсе реттеледі?
Экология және табиғи ресурстар министрі Ерлан Нысанбаев өткен жылдың қорытындысына сәйкес ғарыштық мониторинг көмегімен анықталған стихиялық қоқыс үйінділерінің 77%-ы жойылғанын баяндады. Қоқыс орындарының ең көп саны Ақмола облысы бойынша – 830 (оның 88%-ы жойылды) және Қарағанды облысында – 745 (оның 99%-ы жойылды). Қоқыс орындарын жою жұмыстары Абай (10%), Ұлытау (15%) облыстарында және Астана (52%) қаласында нашар жүргізіліп жатыр. Осы жылдың мамыр айынан бері 5 578 қоқыс орны анықталып, оның небәрі 50%-ы жойылған.
Стихиялы қоқыс үйінділері пайда болуының алдын алу үшін қалдықтарды басқару саласындағы кәсіпкерлік субъектілеріне заңнамалық деңгейде лицензиялау мен хабарлама тәртібі енгізілген. Фракциялар бойынша қалдықтарды бөлек жинау міндеті қосылды, қалдықтармен жұмыс істеу талаптарын бұзғаны үшін айыппұл көлемі өскен. Заңсыз қалдықтарды тасымалдау фактілерін анықтау мақсатында ведомствоаралық мобильді топтар рейдтер жүргізеді. 2023 жылы 63 мыңға жуық әкімшілік құқық бұзушылық тіркеліпті. Қазір GPS датчиктердің көмегімен қоқыс шығаратын техниканың қозғалысын бақылаудың ақпараттық жүйесі сынақтан өтіп жатыр. Келесі жылы оны өнеркәсіптік пайдалануға беру жоспарланып отыр. Мәселен, Шымкент қаласы бойынша қанатқақты жоба іске асырылды. Соның арқасында нақты уақыт режімінде 42 қоқыс шығаратын көліктің қалдықтарды жинау орнынан оны қоқыс алаңына апарғанға дейінгі қозғалысын бақылауға болады. Экология министрлігі елді мекендерді ғарыштық мониторингпен қамтуды арттыру, құрылыс қалдықтарының қозғалысына бақылауды күшейту және оларды қайта кәдеге жаратудың ұлттық стандарттарын енгізу мәселелерін пысықтап жатыр екен.
Премьер-министр Маңғыстау облысында рұқсат етілмеген үйінділерді жоюдың ең төмен көрсеткіші байқалғанын атап өтті. Бұл көрсеткіште антирейтинг бойынша да Абай ауданы көш бастап тұр. Өңір әкімдері Нұрлан Ноғаев пен Нұрлан Ұранхаев атқарылып жатқан жұмыстарға қатысты түсініктеме берді. Отырыста елорда әкімі Жеңіс Қасымбек те баяндама жасады.
Үкімет басшысы айтқандай қалдықтардың жинақталып қалуы және стихиялы қоқыстардың пайда болуы өзекті экологиялық проблемалардың біріне айналып отыр. Жағдайды жақсарту үшін әлемнің көптеген елі қалдықтарды қайта өңдеп, кәдеге жарату жұмыстарын жүргізіп келеді.
«Тиісті инфрақұрылым жасалып, халықтың қалдықтармен жұмыс істеу мәдениеті қалыптасқан. Бұл Еуропа елдеріне қалдықтарды өңдеу көрсеткішін 50%-ға жеткізуге мүмкіндік берді. Бүгінде Швеция елі тұрмыстық қалдықтардың 99%-ын қайта өңдеп, пайдаға жаратып отыр. Жыл сайын елімізде 4,5 млн тоннадан астам қатты тұрмыстық қалдықтар пайда болады», деді Ә.Смайылов.
Оның айтуынша, мыңдаған стихиялы қоқыс полигондары жағдайды қиындатып отыр. Жалпы әкімдіктер оларды жою үшін қомақты бюджет қаражатын бөледі. Қалдықтарды заңсыз тасымалдау және жинақтау фактілерін анықтауға арналған рейдтік іс-шаралар жүргізіледі. Премьер-министр қалдықтарды басқару саласында атқарылып жатқан шаралар жеткіліксіз екенін атап өтті. Ол қазіргі заманғы қоқыс өңдеу зауыттарын іске қосу жоспарлары әлі іске асырылмағанын және ауылдардағы жағдай бұдан да күрделі екенін айтты.
«Осы жылдың наурыз-қыркүйек айларының аралығында ғана 5,5 мың рұқсат етілмеген жерлердегі қоқыс орындары табылды. Бұл ретте, әкімшілік айыппұл салу жағдайды жақсартпай отыр. Яғни, қоқысты полигонға апарып тастағаннан гөрі, айыппұл төлей салған тиімді болып тұр. Мұндай тәсілді өзгерту керек. Қалдықтармен жұмыс істеудің және оны кәдеге жаратудың нақты жүйесін қалыптастыру қажет», деді Ә.Смайылов. Сөйтіп, құрылыс қалдықтарына арналған полигондардың бар екенінен тұрғындарды хабардар ету, сондай-ақ қалдықтарды бөлек жинауды, оларды одан әрі сұрыптауды, қайта өңдеуді және кәдеге жаратуды белсенді енгізу қажеттігін айтты.
«Сарапшылардың пікірінше, елімізде қоқыс полигондарын ұйымдастыру ісіндегі басты мәселелердің бірі тарифтер мен талаптарға және заңдық нормаларға байланысты. Олар әсіресе, шағын елді мекендерде ертеден қалыптасқан қоқыс төгетін орындар үшін барынша икемді болуға тиіс. Әйтпесе, полигондардың жұмысын заңдастыру мүмкін болмайды» деген Премьер-министр 1 қарашаға дейін өңірлерде Коммуналдық қалдықтарды басқару бағдарламасын бекіту қажеттігін және жыл соңына дейін рұқсат етілмеген қоқыс үйінділерінің санын 2 есеге қысқартуды талап етті. Сондай-ақ рұқсат етілмеген жерге қоқыс тастағаны үшін әкімшілік жауапкершілікті қатаңдату бойынша заңнамалық түзетулер енгізу керек екенін ескертті.
«Әкімшілік айыппұлдарды ұлғайту қажет, заң бұзу фактілері қайталанса, соған сәйкес салынатын айыппұл мөлшері де өсуі тиіс», деді Ә.Смайылов.
Экология министрлігіне қалдықтарды бөлек жинауды енгізудің, оларды кәдеге жарату мен қайта өңдеудің халықаралық тәжірибесін зерделеу және заңнамаға тиісті түзетулер әзірлеу тапсырылды. «Қалдықтарды жоюдың қазіргі жүйесі, оның ішінде тариф мәселесі ешқандай сын көтермейді. Саланың тиімділігі жоқ, жаңа технологияларды енгізуге мүмкіндік бермейді. Жыл соңына дейін жаңа тәсілдерді әзірлеу керек», деді Премьер-министр.
Ол сондай-ақ еуропалық озық тәжірибені ескере отырып, қалдықтарды жойып, қайта өңдейтін жаңа зауыттар салу бойынша ұсыныстар әзірлеуді де назарға алды. «Швеция, Франция, Жапония сияқты әлемнің кейбір елдерінде зауыттар үлкен жерді алып отырған жоқ, онда түтін мен иіс шығармайтын технологиялар қолданылады. Соның арқасында түтін де, иіс те болмайды», деді Үкімет басшысы.
Ол қоқыспен жұмыс істеу мәдениеті мәселелерін әзірлеп, оны балабақшадан бастап университетке дейін оқу бағдарламаларына енгізуі қажеттігін атап айтты. «Қалдықтарды бөліп жинау және қайта өңдеу біздің іс-әрекетіміз бен мінез-құлқымыздың маңызды бөлігіне айналуы қажет. Осы тапсырмалардың орындалу қорытындысын жыл соңында Үкімет отырысында тағы тыңдаймыз», деп қорытындылады өз сөзін.