Тұлға • 15 Қаңтар, 2024

Сұлу ағыс

176 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

Өткен ғасырдың 60-жылдары әдебиетімізге соны леп, өзгеше өрнек әкелген бір буын бар. Бұл буынның балалық шағы соғыс жылдарына тап келіп, жетімдікті, қиындықты бастан кешті. Соның бәрі – болашақ қаламгерлердің өмірдің сан қатпарлы қыры мен сырын ерте тануына мүмкіндік берді. Тәжірибелерін байытты. Осы буынның бірегей өкілі – әп дегеннен алғашқы лирикалық әңгімелерімен оқырман жан дүниесін баурап алған жазушы Сайын Мұратбеков.

Сұлу ағыс

Қарымды қаламгердің балалық шағы сұм соғыспен тұспа-тұс келіп, жас күнінен тағдырдың тауқыметін тартты. 1941 жылы әкесі әскерге алынады. Осы кезде елдегі бар ауыртпалық жасы үлкен қариялар мен әйелдердің басына түсті. 1942 жылы анасы колхоз жұмысын істеп жүргенде оқыс оқиғадан қаза болды. Ол кезде Сайын ағаның жасы небәрі алты жаста екен. Енді оны атасы Мұратбек тәрбиелейді. Осы жанды мұңға батыратын оқиғалардың дені жазушының «Жусан исі», «Жабайы алма» повестеріне арқау болған. Неге десеңіз, кез келген қаламгер қандай шығарма жазса да, оның негізінде өзі басынан өткерген, көрген, сезінген оқиғалардың желісі жатары анық. Мәселен, «Жусан исіндегі» Аянның бейнесі – суреткердің өзі ме деп қаласыз. Өйткені бұл туындыда әкесі соғысқа кеткен жетім баланың басынан өткен оқиғалар сондай шынайы бейнеленген. Оқырман Аянмен бірге жылап, бірге күледі. «Жабайы алма» повесінде де автордың алты жасынан кейінгі біраз өмірі кеңінен қамтылған. Мұндағы Көкінай, Нұғыман, Әжібек, Байдалы, Тоқтар мен Нәзира секілді кейіпкерлердің бәрі де бір-бір мақалаға жүк болатын образдар.

Сайын Мұратбеков әдебиетке өзіндік тақырыбымен келіп, өмір кұбылыста­рын өзгеше өрнектеген суреткер. Көркемсөз өнеріндегі шағын жанр туралы сөз бола қалғанда, алдымен тіл ұшына Бейім­бет Майлин оралады. Биағаңның шы­ғармаларын оқығанда көз алдымызға 20-30 жылдардағы оқиғалар тізбектеліп келе қалады. Ондағы кейіпкерлер бей­несін ұмыта да алмайсыз. Сол секілді, Сайын ағаның туындыларында да 50-60 жылдардағы ауыл өмірі, ондағы өзге­рістер, қарапайым еңбек адамдарының тыныс-тіршілігі, қуанышы мен қайғысы көркем суреттелген. Ол – Б.Майлиннен кейін әңгіме жанрының дамуына мол үлес қосқан қаламгер. Қарапайым кейіп­керлерінің басында болатын әрқилы сезім бұлқыныстары мен толғаныстарын аса бір дәлдікпен нәзік баяндайды. Жазушы­ның сұлу ағыспен жазылған жұп-жұмыр әңгімелеріндегі ерекшелік – қысқалық. Бос сөзге бармайды. Бір-екі деталмен ке­йіпкер жансарайын керемет ашады. Мы­салы, «Күсен-Күсекедегі» – Күсеке, «Отау үйдегі» – Ұзақ пен Тана, «Ананың арма­нын­дағы» – әже, «Кәментоғайдағы» – Кәмен, «Ескек желдегі» – Рысжан, «Жеңешедегі» – Қамар, «Басында Үшқараныңдағы» – Зағипа сияқты образдардан халқымыздың болмысына тән адалдық, тазалық, мейір­бандылық, қонақжайлылық секілді асыл қасиеттерді айшықты көркемдеген.

Сондай әңгіменің бірі – «Менің қарын­дасым». Шығарма атауының өзі жылылық шақырады. Басталуы да тосын. «Қысқы демалыста ауылға келген» ағасының «сон­ша­лықты тез өсіп, өзгеріп кеткен қарын­дасы» көз алдымызда тұрады. «Кеше ғана жолда келе жатқанымда оны көз алдыма тіптен басқаша елестетіп едім. Орта бойлы, толықша келген қара торы жүзді, әр кездегі ерке қалпында менімен таласа кетуге дайын тұратын өжет қыз. Шолақтау келген сүйкімді мұрны үнемі күлкі нышанын аңғартып, сөйлеген кезде жыбырлап тұратын». Енді жасы он жетіге келген Әлима аз уақытта өзгерген. «Жүріс-тұрысы да, сөйлеуі де, тіпті езу тартып күлгені де» басқаша. Бойы сұңғақта­нып, қара торы ерке жүзі ашаңдана түс­кен. Ойнақшып тұратын отты көздері де ойлы тартқан. «Шолақ мұрнының ұшы үшкілденіп, қырлана түсіпті. Жаңадан тіккізген қызыл драп пальтосы да өңіне жарастық беріп тұр. Бір сөзбен айт­қан­да, қарындасым тамаша сұлу қыз болыпты. «Қыз деген тез бойжетеді», – деп апамның талай айтқаны есіме түсті. Бірақ мен оның әсем сұлулығынан гөрі, тиісе кетуден тайынбайтын, ерке қылығын аңсап келген едім ғой». Қысқасы, осы қа­рапайым қыздың бойынан оның сыртқы бейнесі ғана емес, ішкі жан дүниесі де өз­гергенін байқайсыз. Оның тұп-тұнық мөлдір көзінде жан білмейтін терең сыр бар. Ол сыр тегін сыр емес, махаббат сыры. Сөйтсек, Әлиманы өзгерткен махаббат сыры. Осы 5-6 беттен аспайтын шағын әңгімеде жазушы адам жаны­ның нәзік пернесін тамыршыдай тап басады. Әңгіме кейіпкерін келісті суреттейді. Бұл шығарманың жазылғанына біраз жыл өтсе де, Әлиманың бейнесі оқырман­ға әлі ыстық.

Шын мәнінде, Сайын Мұратбеков – аз жазса да, саз жазған сыршыл суреткер. Оның әдебиет қазынасын байытқан лири­калық шұрайлы шығармаларымен сан ұрпақ сусындап өсері анық.