Коллажды жасаған – Алмас МАНАП, «EQ»
Салыстырып қарасақ, 2022 жылдың үшінші тоқсанында бұл 160,6 млрд доллар, қазіргі көрсеткіштен 0,8%-ға аз болған.
Біз ең көп қарыз алған ел Нидерланд екен. Бұл ел алдындағы берешегіміз – 42,5 млрд доллар (2022 жылдың 1 қазанымен салыстырғанда +2,1%). Одан кейінгі орында Ұлыбритания тұр. Алған қарызымыз – 14 млрд доллар. Бұл алдыңғы жылғы көрсеткішпен салыстырғанда 7,8 пайызға көп. Сондай-ақ АҚШ-қа – 11,3 млрд доллар (-9,6%), Францияға – 11,2 млрд доллар (+0,4%), Бермуд аралдарына – 9,4 млрд доллар (-0,03%), Қытайға 9,2 млрд (-3,1%) қарыз тіркелген. Жапон еліне 4,9 млрд долларлық (-3,9%) берешегіміз бар. Бір жыл ішінде республиканың БАӘ алдындағы міндеттемелері де айтарлықтай өскен. Алдыңғы 2,7 млрд доллардан 3,6 млрд долларға, яғни 33,3%-ға дейін өсіп кетіпті. Тіпті соғыс отына оранып, өз күнін өзі әзер көріп отырған Сирияға да 100 мың доллар көлемінде қарызымыз барын білгенде, көңіліміз түсіп кетті...
Jusan Analytics сарапшылары 2024 жылы Қазақстанның мемлекеттік қарызы 2023 жылғы болжамды деңгейден 11,5%-ға артып, 34,2 триллион теңгеге жетеді деп болжайды.
Үкіметтің 2023 жылға арналған болжамы бойынша мемлекеттік қарыздың ішкі жалпы өнімге қатысты көлемі 26%-ға (2022 жылы – 24%) жетеді.
Jusan Analytics атап өткендей, мемлекеттік қарыздың құны отандық тауарлардың бүкіл экспортынан 12%-ға көп. Қаңтар – қыркүйек айларында Қазақстан 26 трлн теңгенің тауарын экспорттады (2022 жылдың сәйкес кезеңімен салыстырғанда 10,2%-ға аз).
Ең көп экспортталатын тауарлар мұнай, газ, түсті және қара металдар, сондай-ақ бидай болып қала береді. «Нәтижесінде мемлекеттік қарыз мұнай экспортынан 2 есе, мыстан 26 есе, руда мен мыс концентраттарынан 28 есе, ураннан 34 есе, ферроқорытпадан 37 есе, бидайдан 43 есе, газдан 48 есе артық. Темір кенінен – 112 есе, көмірден – 120 есе, күмістен 137 есе көп», деп жазады мамандар. Сондай-ақ сарапшылар 2024 жылы әлемдік экономикалық өсімнің баяулайтынын ашық айтып отыр.
Дүниежүзілік банктің зерттеулерінде мемлекет борышының мөлшері ІЖӨ-нің 77 пайызынан асатын болса, ел экономикасына кері әсер етуі мүмкін екені айтылған. Ал экономикасы дамып, нарығы да енді қалыптасып келе жатқан елдерде мемлекеттік борыш шамамен ІЖӨ-нің 60 пайызынан асып кеткені осы зерттеуде айтылған. Бұдан шығатын қорытынды: мемлекеттің қанша қарыз екені маңызды емес, қайтару әлеуеті, қауқары маңызды. Біздің ел бірер жылдан бері сыртқы қарыз мәселесінде барынша сақтық таныта бастағанын аңғарамыз.
Ұлттық банктің мәліметтерінде 2023 жылғы 1 қазандағы жағдай бойынша сыртқы қарыздың 131,8 млрд-ы жеке компаниялар мен фирмаларға, инвестицияларға тиесілі екені айтылған. Басқаша айтқанда, қоғам ұлттық компаниялардың шет мемлекеттерден бейберекет қарыз алуға көшкеніне алаңдаулы. Тек 30 млрд доллары мемлекет үлесінде, басқаша айтқанда сіз бен біздің салығымыздан өтелетін қарыз. Одан әрі таратсақ, Үкімет алған сыртқы қарыз – 14,7 млрд доллар, мемлекет бақылауындағы банктер мен қаржылық ұйымдардың сыртқы қарызы – 15,3 млрд доллар. Бұл деректер «біз шетелге басыбайлы қарызбыз» деген алып-қашпа әңгімелерге нүкте қоюға жарап тұр.
2023 жылы сыртқы қарызға шектеулер белгілейтін 2030 жылға дейінгі мемлекеттік қаржыны басқарудың жаңа тұжырымдамасы қабылданды. Ұлттық экономика министрінің 2023 жылғы 29 желтоқсандағы бұйрығымен 2024 жылға арналған квазимемлекеттік сектордың сыртқы қарызының шекті көлемі бекітілді. Онда «Самұрық-Қазына» ұлттық әл-ауқат қоры» АҚ – 5 741 720 млн теңге немесе 12 482 млн доллар, «Бәйтерек» ұлттық басқарушы холдингі – 2 319 780 млн теңге немесе 5 043 млн доллардан аспауы керектігі айтылған. Бұл сома 1 доллар үшін 460 теңге бағамымен есептеледі.
Демек ендігі жерде шеттен қарызға алынған қаржы мемлекеттің бақылауында болады. Дүниежүзілік банктің мәліметінше, егер мемлекеттік қарыз ІЖӨ-нің 77 пайызынан асса, бұл экономикаға кері әсерін тигізуі мүмкін. Бірақ, мысалы, Take-profit Exchange порталының мәліметі бойынша 2023 жылдың наурыз айының соңында Жапонияның мемлекеттік қарызы 9,5 трлн долларды (ІЖӨ-нің 184%-ы), ал Сингапурдікі 809 млрд долларды (368,1 трлн теңге) құрады.
Біздің елдің сыртқы қарызы туралы пікір білдірген сарапшылар Қаржы министрлігі қарыз қаражатын тарту мәселесіне өте теңгерімді көзқараспен қарап, өз стратегиясы мен қаржылық моделіне негізделген шешімдерді мұқият қабылдайтындығын алға тартады.
Қаржы талдаушысы Ерлан Ибрагимнің айтуынша, біздің елдің сыртқы қарызының пайыздық мөлшерлемесі – 2–2,5 пайыз. Бұл елдің жоғары инвестициялық тартымдылығымен және шетелдік компаниялардың сенімімен түсіндіріледі. Халықаралық тәжірибеде мемлекеттік қарызды өтеуге бюджет шығыстарының 15%-дан аспайтын бөлігін жұмсау әдетке айналған. Ал біздің елде бұл көрсеткіш 7 пайыздан аспайды. Демек дәл қазіргі жағдайда қарызды өтеу құнының деңгейі барлық өлшем бойынша төмен деңгейде. Халықаралық рейтингтік агенттіктердің жоғары рейтингтері мен инвестициялық тартымдылығы Қазақстанға тиімді шарттармен несие алуға, сондай-ақ ағымдағы несиелерді қайта қаржыландыруға мүмкіндік береді.
«Біз үшін қарыз қаражатының жұмсалу тиімділігіне назар аудару маңызды. Сыртқы қарыз, инфрақұрылым нысандарына, адам капиталының өсуіне және жаңа технологияларды енгізуге бағытталуға тиіс», дейді сарапшы.
Сарапшы айтып өткендей, сыртқы қарыздың үлесінде фирмааралық қарыз үлесінің көп болуы тікелей инвестицияны, экономиканың өсім беріп жатқанын, қарыздардың көпшілігі мемлекеттік кепілдендірілмегенін білдіреді. Басқаша айтқанда, еліміз экономикасына бұл қарыздардан төніп тұрған қауіп жоқ. Олар біздің елге өз технологиясы, капиталы арқылы инвестиция алып келді, ішкі нарыққа тәуекелмен кіреді. Банкротқа ұшыраса, шығын өздерінің есебінен өтеледі. Сондықтан ондай қарыздың мемлекетке, бюджетке зияны жоқ.
«Сыртқы қарыз статистикасында айқындылық жоқ. Бірақ Ұлттық банк өткен жылдан бастап квазимемлекеттік сектордың қарызын Үкіметтен бөліп қарап жүр. Қазір квазисектордың қарызы жалпы қарыздың 10-15 пайызын құрайды. Квазисектордағы қарыз ұлттық компаниялардың қарызы ретінде қарастырылғандықтан, оларға сыртқы қаржы институттары қорықпай қарыз береді екен. Себебі олардың басым көпшілігі Үкіметтің кепілдігімен несие ала береді. Соңғы нәтижеде ол компанияның емес, Ұлттық қор есебінен өтелетінін көріп жүрміз. Қарыз қайтарылмаса, қаржы институттары Үкіметті дефольтқа ұшырайды деп таниды. Сол себепті қарыз алушы компаниялардың жауапкершілігі, қарызды алу лимиті, сыртқы қарыз бен Ұлттық қор арасындағы қарызды қайтару арасындағы келісім, қарызды қайтарудың Ұлттық қорға және бюджетке әсері туралы мәселелер ашық болуы керек», дейді Е.Ибрагим.
Сарапшының пайымдауынша, біздің елде біраз уақытқа дейін сыртқы қарыздың мөлшері туралы, қарыздарын қалай өтейтініміз туралы нақтылық болмай келді. Үкімет өткен жылы осы мәселе бойынша барынша ашық ұстанымға басымдық беретінін, сектордың қарызы ашық көрсетілетінін айтып отыр. Енді басқа секторлардың да қарызы көрсетілсе, Үкіметтің сыртқы қарыздар алдындағы жауапкершілігінің салмағы жеңілдейді.
Бірақ, сарапшы айтып өткендей, Қаржы министрлігінің деректері тек мемлекеттік қарыздарды көрсетеді, бірақ Ұлттық банк, жергілікті атқарушы органдар мен квазимемлекеттік сектор да қарыз алуға құқылы. Бірақ олардың қарыздарының мөлшері туралы дерек әртүрлі.
Сарапшылардың басым көпшілігі құп көріп отырған бұл пікір Парламентте де қолдау тапқанын көріп жүрміз. 2022 жылы сәуір айында депутат Нұрлан Бекенов Сенат отырысында сыртқы мемлекеттік қарыз сомасын атап, оның өсуіне не себеп болғанын айтып берді. Оның айтуынша, 2022 жылғы 1 қаңтардағы жағдай бойынша мемлекеттік қарыз 22 трлн теңгеге немесе ІЖӨ-нің 27,4 пайызына жеткен.
Үкіметтің сыртқы борышы, мемлекет пен квазимемлекеттік сектордың кепілдік берген сыртқы борышы 37 млрд долларды құрады, бұл Ұлттық қор активтерінің 67 пайызына, шекті мәнге жақындап келеді.
Ұлттық қорды қарыздарды өтеу бойынша кепілдендірілген резерв ретінде ғана қарастыруға болмайтыны өткен жылдан бастап ашық айтыла бастады. Демек Үкімет пен Ұлттық банк алдағы уақытта қарыздарды қайтарудың, жобалық-сметалық құжаттаманың құнын нақты реттеу және экономиканың барлық саласындағы шығындардың басымдықтарын белгілеуге екпін салады деп үміттенеміз.
Жалпы, сыртқы қарыздың беталысын шектеу туралы ұсыныстар, оның ішінде сыртқы қарызды негізсіз тартқаны үшін бірінші басшы жауапқа тартылу мүмкіндігі көп айтылды.
Депутат Ерлан Саиров бізбен әңгімесінде Бюджет кодексінде мемлекеттік қарызды реттеу тетіктері қарастырылуы тиіс екенін айтады. «Осыған дейінгі дұрыс жүргізілмеген экономикалық саясат мемлекеттік қарыз, кедейшілік, экономикалық теңсіздік, оны әртараптандыру проблемалары сияқты дамудың іргелі проблемаларын шеше алмады. Қазір Ұлттық қорға деген тәуелділікті азайту туралы әрекетімізді ниет деңгейінде қабылдауға болады. Экономика әртараптандырылмаса, тәуелділік деңгейі төмендемейді, әлеуметтік реформаны сыртқы қарыз арқылы шешу жалғаса береді», дейді Е.Саиров.
Депутат айтып өткендей, сыртқы қарыз мөлшері қазір шектен шығып кеткен жоқ. Бірақ Үкімет мемлекеттік қарыз туралы есеп бергенде тек мемлекеттік несиелер туралы айтады.
«Импортқа тәуелдіміз. Қаржының да импортына тәуелдіміз. Сондықтан мемлекеттік қарыз мәселесіне сақтықпен қарауымыз керек. Жағдай ушығып кетсе, мемлекет қарызы кесірінен экономикалық іргетасын жоғалтқан Латын Америкасы елдерінің қайғылы жолын қайталауымыз мүмкін. Латын Америкасы елдерінің қарызды қайтару үрдісі 30 жылға созылды. Кейбіреулері доллардың пайдасы үшін өз валютасынан бас тартуды ойлап жатыр. Грекияның экономикасы ЕО елдерінің сыртқы бақылауында. Мемлекеттік қарыздың деңгейін бақыламасақ, экономикалық егемендігімізден айырылып қалуымыз мүмкін. Сондықтан Үкіметтің қарыз алу үдерісі қоғам мен Парламенттің тұрақты бақылауында болуы керек», деп сөзін түйіндеді Е.Саиров.
АЛМАТЫ