Суретті түсірген – Ерлан ОМАР, «EQ»
Белгілі педагог Аятжан Ахметжанұлының пікіріне ден қойсақ, жекеменшік мектепті бизнес деп қарауға келмейді. «Жекеменшік мектептердің көбеюі бәсекелестік тудыра ма? Бес саусақ бірдей емес. Шоу жасап отырған жекеменшік мектептер де бар. Мемлекеттік бақылау, қадағалау болмаса, бұлардан опық жеуіміз мүмкін. «Әй дейтін ажа, қой дейтін қожа» болмай кім көрінген жекеменшік мектеп аша берсе, одан білімнің сапасы жақсармайды. Мемлекеттік бақылау болуы керек. Мені ойландыратын сауал – жекеменшік мектептердің кәсібилігі. Қазір діндарлар мен құрылысшылар, бизнесмендер жекеменшік мектеп ашып жатыр. Білімнің сапасына кім жауап береді? Мектеп қандай меншік түрі болса да, баланың тағдырын ұмытпауымыз керек. Бала – мемлекеттікі. Министрліктің көзқарасы бірдей болуы керек, анау мемлекеттік мектеп, мынау жекеменшік мектеп деген ұғым болмайды. Осыны ұмытпайық. Ал білім беру орталықтарының көбеюі елімізде білім сапасының нашарлығын көрсетеді. Егер мектепте білім сапалы болса, жұрт баласын білім беру орталығына сүйрейтін бе еді? Мектепте қанағаттанарлық білім берілсе, ата-ана артық шығындалып, білім беру орталықтарын іздей ме?», деген ой айтады ол. Осы пікірлерді жалғастыра отырып, бірінші кезекте «жекеменшік мектептерді, қосымша білім беру орталықтарын «бизнес» деп қарауға болмайды» деген түсінікке көңіл аударғымыз келеді.
Біз педагогтер, мұғалімдер, ата-аналар оқушылардың сапалы білім-тәрбие алуында шешуші рөл атқаратын ең басты факторлардың ғылыми негізін жақсы білуіміз керек. Баланың ертең кім болатынын айқындайтын тұқым қуалаушылық пен қоғамдық орта мен тәрбиенің мәнін білгеніміз дұрыс. Бірінші кезекте баланың тұқым қуалау жолымен алатын танымдық, қабілет ерекшелігі болса, кейін басқа тәрбиелік факторлар оған негізделе отырып, одан әрі дамып жетілдіріледі. Баланың бір жағына «үш жастық, бір жағына құс жастық» қойып, мемлекет оларға «жайлы мектеп» әзірлеп, ата-ана балаларға қандай «шоу жасағанмен», табиғат о баста балаға не берді, одан оқушы алыс кете алмайды. Мұндайды француз халқы «Құдай бермегенді Сорбонна бере алмайды» дейді. Демек, баланың бәріне бірдей жоғары деңгейде материалдық жағдай жасалғанымен, ол баланың бәріне бірдей сапалы білім беруді мектеп қамтамасыз ете алмайды. Яғни тәрбие «бизнес» бола алмайды.
Дидактика ғылымы заман талабына сай оқушылардың сапалы білім алуы күнделікті беріліп жатқан білімнің нәтижесін тұрақты, жүйелі бақылап отыруға тәуелді деп қарайды. Әлемдегі үздік инновациялық мектептер өз жұмысының нәтижесін үнемі күрделі мониторингтік бақылау арқылы ғана сапалы білім беруді қамтамасыз етеді. «Білім сапасын анықтайтын өлшем жүйесі жасалынбайынша, оның сапасын көтеру мүмкін емес. АҚШ-та білім сапасын дамытуға бөлінген қаражаттың 20-25%-ы білімнің мониторингтік, текстілік бақылау жүйесін жетілдіруге жұмсалады», дейді белгілі педагог-ғалым Асқарбек Құсайынов.
Жалпы, білім беруде кейінгі жылдардағы ең үлкен жетістігіміз – ұлттық бірыңғай тестілеу моделінің жүзеге асырылуы. Бұл біріншіден, білім берудің күнделікті сапалық деңгейін, білім стандартының орындалу барысын жүйелі көріп отыруға мүмкіндік беретін бірыңғай педагогикалық мониторингтің, бақылаудың басты элементі. Екіншіден, оқушының он бір жыл алған білімін, мемлекеттік стандарттың орындау деңгейін нақты анықтайтын өлшем жүйесі.
Тестілік сынақ – Еуропа елдерінде бұдан бірнеше ғасыр бұрын енгізілген, білімді бағалаудың объективті әдістерінің бірі. Оның басты артықшылығы – білім беруші мекемеге тәуелсіз бақылау жүйесі, субъективті ықпалдың болмауы, бақылауға адамдық фактордың қатыспауы, мемлекеттік стандарт талабына сәйкес жалпыға бірдей білімді бағалау шкаласының қолданылуы, әр оқушының білімі мен біліктілік деңгейін айқындап, оларға уақтылы талап қою арқылы сапалы білім беруге қолайлы жағдайдың жасалуы.
О баста 2004 жылы елімізде тұңғыш рет ҰБТ моделі енгізілгенде Асқарбек Құсайынов «...ол талапкер мен түлектердің білім сапасын әділ бағалауды және білім беру жүйесіндегі сыбайлас жемқорлықты жоюды қамтамасыз етуі керек» десе, сол кездегі еліміздің Білім және ғылым министрі Жақсыбек Құлекеев: «ҰБТ-ның мақсаты – мұғалімнің әділетсіз бағасымен күресу. Өткен жылдары біз ерекше аттестатпен емтиханда «екілік» алған оқиғалармен жиі кездестік. «Алтын белгіге» үміткерлер өз білім деңгейін 30 пайызға ғана дәлелдей алды», деген болатын.
ҰБТ моделінің еліміздегі жалпы білім беру жүйесіндегі атқарған тарихи миссиясы – білім сапасының өсуіне қолайлы жағдай жасауы. Оқу орнына түлектерді қабылдау, олардың білім дәрежесіне қарай жүргізіліп, білім беру жүйесіндегі сыбайлас жемқорлықты жоюда ерекше рөл атқарды. Яғни мектепке де, ата-аналарға да, білім мекемелерінде де тәуелсіз, білім үдерісіне сырттай бақылау мен бағалаудың бірыңғай мониторингтік жүйесін қалыптастыруда сапалы жалпы білім беруде тиімді озық тәжірибе жинақтады. «...Мектептің міндеті – оқушыға сапалы, тегін білім беру. Сол үшін мектепке үкіметтен қаржы бөлінеді, мұғалімдер сол үшін айлық алады. Онда жауапкершілік қайда? Ұстаздарда жауапкершілік болуы керек. Мұғалімдердің жауапкершілігін министрлік азайтып отыр. 2017 жылы экс-министр Ерлан Сағадиев «Мектеп ҰБТ-ға жауап бермейді» деген бұйрық шығарды. Осы бұйрық мектептен білім сапасының жауапкершілігін алып тастады. Мектеп қазір білімге жауап бермейді, балаға баға қояды да отырады. Бала грантқа түсе ме, түспей ме, мемлекет 11 жыл баланы неге оқытты, ҰБТ-дан неге төмен балл алып қалды? Мектеп мұның біріне жауап бермейтін болды», дейді педагог А.Ахметжанұлы.
Рас, бүгінгі таңда ҰБТ мектептің, білім сапасының рейтингі болудан мүлде қалып барады. Керісінше, оның орнына қарқынды дамып келе жатқан бағыт – тестілік бақылауды жалпы сабақ үдерісінен, тіпті мектептен тыс, арнайы ақылы, кешкі мектептер, репетитор арқылы жүзеге асыруға ерекше мән беріле бастады. Қазір көптеген Еуропа елінде репетиторлықпен айналысуға заңмен тыйым салынған. Репетиторлар өздері берген білімнің сапасына да, нәтижесіне де жауап бермейді. Демек, ақылы, кешкі мектептер саны көбейгенімен, оқушыға да, мемлекетке де тиімсіз жұмыс істеп жатыр. Оны ашық айтатын уақыт жеткен сияқты. Дидактика ғылымы үшін бұл жерде сабақтың әр элементі қатаң, бірыңғай, әр пәннің бағдарламасына сәйкес оқушылардың күн сайын білім стандартын меңгеруін қамтамасыз ету болса, оны мектептен, сабақ үдерісінен алып тастағанда, сонда мұғалімдер не істейді?
Кейінгі жылдары түлектердің «Алтын белгі» аттестатын алуы бұрынғыдай бітірушілердің мемлекеттік ҰБТ емтиханы нәтижесі бойынша емес, мектепте тапсырған емтихандарының қорытындысына қарап, мұғалімдердің өзі қойған бағасына қарай беріледі. Ол «Алтын белгі» алушылардың сапа емес, сан жағынан осынша өсуіне (республика бойынша жыл сайын мыңдап өсуіне) негіз болып отыр. Бұл – ҰБТ-ның білімдік мәнін дұрыс пайдаланбай отырғанымыздың нақты көрінісі.
Мемлекеттік тест сынағы тұңғыш рет жалпы білім берудегі күнделікті, аралық, тоқсандық, жылдық сан алуан білімді мониторингтік бақылау әдістерінің мектепте қатаң дидактикалық талаптарға сай жүзеге асуына тікелей ықпал етті. Онсыз бағдарламалық материалды, стандартты әр оқушының жан-жақты, жүйелі меңгеруі мүмкін емес-ті. Оқушының немесе мұғалімнің жауапсыздығынан қанша бағдарламалық білім меңгерілмеді. Қаншасы тайыз меңгеріліп, ұмытылды, оны тестілеу сынағы нақты көрсетіп беріп отырады. Сөйтіп, оқушы да, мұғалім де, жалпы мектеп мемлекеттік тестілеу сынағы арқылы өз жұмысының нәтижесін нақты көре алады. Оқушы мектеп бағдарламасын қаншалықты сапалы меңгерсе, соншалықты жоғары балл жинайды. Демек, жоғары немесе төмен балл жинаудың деңгейі, ең алдымен, оқушының, одан әрі мұғалімнің еңбегіне тікелей тәуелді. Тестілеу балы – оқушының да, мұғалімнің де еңбегінің, білім сапасының өлшемі. Теориялық жағынан дидактика ғылымы үшін бұл жерде үлкен жаңалық жоқ. Бұл жерде әңгіме мектеп практикасында бүгінге дейін біртұтас бақылаудың тестілік, мониторингтік мүмкіндіктерін тиісті дәрежеде жүзеге асыра алмай отырғанымызда. Толықтай алғанда, тестілік бақылау барған сайын 5-6 жыл ішінде мектептегі жалпы білім сапасын көтеруде мүмкіндігі мол екенін нақты дәлелдеді. Бір мысал айталық, еліміздегі жалпы білім беруде ҰБТ рейтингінің ең жоғары болған 2010 және 2011 жылдары тестілік бақылауда түлектердің орта балы 84,8-ден 96,6 балға дейін көтерілген (ол кезде тестінің ең жоғары балы 125 болатын) еді. Демек, түлектер бұдан он, он бір жыл бұрын тестілік 125 сұрақтың 96,6-сына дұрыс жауап беріп, бұған дейін де, кейін де болмаған 77,2% жоғары білім дәрежесін көрсетті.
2010 жылдары республика бойынша жаңа типті мектептердің ішінде Орал қаласындағы облыстық мамандандырылған дарынды балалар мектебі түлектерінің тестілеудегі орташа балы (41 оқушы) 120,7 болып 100%-ы грант негізінде жоғары оқу орнына қабылданып, республика бойынша ең жоғары білім деңгейін көрсетті. Кейінгі жылдары мұндай жоғары балдық, сапалық деңгей жай мектептер түгіл жаңа типті мектептердің өзінде мүлде кездеспейді. Бірінші кезекте, білім стандартының меңгеріліп отыруын қамтамасыз ету, жай мектептерден бұрын жоғары сыныптарда бейінді білім беруді қатаң, бірыңғай оқушының қабілет-икемділігіне қарай жүзеге асыра отырып, оларды жоғары оқу орындарына даярлау – ең алдымен, гимназия, лицей, дарынды балалар мектебінің міндеті. Алайда бүгінгі таңда жаңа типті мектептердің өзінде де білім сапасы жай мектептен көп ілгері бола алмай отыр. Өйткені білім сапасын айқындайтын өлшем жүйесінің әлсіздігі, ҰБТ рейтингінің екінші кезекте қалуы білім сапасын уақтылы айқындап, олардың мәртебесіне сәйкес қатаң талап қоюға мүмкіндік бермейді. Сондықтан ҰБТ моделінің, білім сапасын объективті анықтайтын қызметін өзіне қайтара отырып, оның сапалы білім берудің басты факторына айналуына қолайлы жағдай жасауға тиіспіз.
Тестілік бақылаудың басты қағидасы – сырттай тәуелсіз бақылау. Оның нәтижесі жоғары болуына мүдделі қандай да болмасын субъективті факторлар оған қатыспауы керек. Сонда ғана тестілік білімді бақылау, бағалау моделі білім стандартының орындалу деңгейінің объективті көрсеткіші бола алады. Алдағы уақытта Ұлттық бірыңғай тестілеу орталығы не Үкіметтің, не Президент әкімшілігінің құзырына берілуі керек-ақ дейтін ұсынысты жүзеге асыратын уақыт жеткен сияқты. Сонда ҰБТ моделі Ғылым және жоғары білім министрлігіне тәуелсіз, еліміздің жалпы білім беру жүйесіндегі білім стандартының орындалу деңгейін сырттай объективті анықтайтын бірыңғай өлшем жүйесі қызметін атқара отырып, мұғалім мәртебесінің өсуіне де, ең бастысы, білім сапасына оңтайлы ықпал етер бірден-бір білімділік факторға айналған болар еді.
Нәсіпқали ДӘУЛЕТОВ,
педагогика ғылымдарының кандидаты
Батыс Қазақстан облысы