Коллажды жасаған – Алмас МАНАП, «EQ»
Қолдау жоқ емес
Былтыр желтоқсан айының басында Парламенттің қос палатасындағы депутаттардың басым бөлігі Үкімет, Ұлттық банк пен Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігі алдына мәселені төтесінен қойды. Мұнда республика бойынша агро саладағы көп мәселені шешудің негізгі жолдарының бірі – мемлекеттік аграрлық банк құру туралы фермерлер мен шаруашылық жетекшілерінің өтініші тағы да қаралды.
Сонымен, сең қайта жүргендей. Парламент депутаттарының, әсіресе «Ауыл» партиясы парламенттік фракциясының табандылығымен мәселе оң бағытқа ауысқандай. Бір жақсысы, банкке қатысты ұсынылған заң жобасын қараған мемлекеттік органдар мәселенің оң шешім табуына қарсы емес. Енді депутаттар жолдаған сауалға берілген жауаптың нағыз сүбелісін сөзбе-сөз келтірсек.
Ауыл шаруашылығы министрі Айдарбек Сапаров «...Елдің азық-түлік қауіпсіздігін қамтамасыз ету үшін банктік кредит беру бөлігінде ауыл шаруашылығын қаржыландыруды кеңейтудің маңыздылығын назарға ала отырып, министрлік мүдделі мемлекеттік органдармен Агробанк құру мәселесін пысықтауда, оның пысықтау нәтижелері бойынша қосымша хабарланатын болады» десе, Ұлттық банк төрағасының орынбасары Виталий Тутушкин «Ұлттық банк ұлттық даму институты ретінде Агробанк құруға қарсы емес» деп жауап берген. Ал Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігі төрағасының орынбасары Олжас Қизатов «..Агенттік депутаттар бастамасына қарсы емес және ауыл шаруашылығы саласын дамыту институты ретінде мемлекеттік Агробанк құру мүмкін деп санайды» деген еді.
Айта кетейік, бізде енді қолға алынған Агробанк жан-жақтағы көршілерде әлдеқашан пайда болған. Өзбектерден бөлек, Ресей, Беларусь, Қытай мемлекеттерінде ашылған. Мұндай банк Еуропа елдерінде де азық-түлік қауіпсіздігін қамтамасыз ету жолында табысты жұмыс істеуде. Нәтижесінде, біздің дүкендер сөресінде өзіміздің отандық өнімді ығыстырған осы мемлекеттердің ауыл шаруашылығы тауарларын жиі байқайтынымыз жасырын емес. Өкініштісі де осы.
Банк басымдығы неде?
«Ауыл» ХДПП төрағасы, Мәжіліс депутаты Серік Егізбаевпен тілдескенімізде құрылуға тиіс Агробанк бірнеше мақсатта жұмыс жүргізуі керек. Соның ішінде негізгісі – ауыл шаруашылығы саласына беріліп жатқан қаражаттың бірнеше түрін оңтайландыру және бір көзден беру, сол арқылы қаржыны дұрыс басқару, басқара отырып, әрі кеткенде екі немесе үш пайызбен шаруаларды несиелендіру.
– Екіншіден, банктің филиалдық желісін дамыту арқылы халықтың, ауылдағы кәсіпкерлер мен фермерлердің қолында жатқан бос ақшаны депозит, тағы да басқа бағдарламалар арқылы айналымға енгізу керек. Сол арқылы ауыл шаруашылығы саласына бөлінетін қаржы көлемін ұлғайтуға болады. Сондай-ақ аграрлық банкті біздегі екінші деңгейлі банктер сияқты коммерциялық мақсатта емес, ең алдымен, шаруалар мүддесіне жұмыс істету қажет. Ол үшін мемлекеттің 100 пайыз акционер болмағаны дұрыс. Оның бір бөлігін акционер ретінде шаруалардың өздері ие бола алады. Тағы бір дүние, кепілдік саясатын жеңілдету және кепілсіз несие беру. Қаржы институты банк ретінде жұмыс істегеннен кейін әр несие алушының өз есепшоты болады. Ол есепшотты, келген-кеткен қаржыны, оның мақсатты-мақсатсыз бағытын банктың өзі қадағалайды. Сол арқылы банктің шот иесіне деген көзқарасы қалыптасады. Жаңа банк ауыл шаруашылығымен айналысатын жас кәсіпкерлерге белгілі бір мөлшерде кепілсіз несие алуға мүмкіндік беріп және үлкен несиелер бойынша кепілдікті жеңілдеткені дұрыс. Қосымша жинақтау жүйесін енгізіп, ауыл жастары осы арқылы өз шоттарын ашса, сонда қаржысын жинақтап, белгілі бір мөлшерге жеткізген уақытта оларды қаражатпен қамтамасыз етіп, несиелендірсе, ұтарымыз көп, – дейді депутат.
Оның айтуынша, аграрлық банк бұрын болмаған жаңа бағдарламаны іске қосып, бизнеске арналған нысандарды, құрал-жабдықтарды оңтайлы шарттармен лизингке берумен айналысса, тіптен жақсы.
Жоба өз-өзін ақтай ма?
Агробанк бойынша арнайы заң қабылданатын болса, алдын ала қаржылық моделі жасалды ма? Жоба өзін өзі ақтай ма? Осындай сұрақтар туатыны заңдылық.
Расымен, бұл бір күнде туа салған жалаң идея емес. Сала мамандары арқылы бірнеше жыл бойы зерттелгені анық. Шет мемлекеттердің бұл бағыттағы тәжірибелері де сарапталған.
– Қаржылық модель бойынша қысқаша айтар болсақ, мұнда банк клиенттеріне несие беруді қаржыландыру көздеріндегі негізгі үлесі (49-83%) мемлекетке тиесілі болады. Әуелі агроөнеркәсіптік кешенді дамытуға мемлекеттік бағдарламалар арқылы бөлінген қаражатты пайдалану көзделген. Мысалы, алғашқы жылдары клиенттерге несие беру мемлекеттік ресурстар есебінен жүзеге асса, кейіннен мемлекеттің қатысу үлесі біртіндеп төмендейтін болады. Барлық аралықтағы пайыздық кірістердің орташа жылдық өсу қарқыны жылына 24,1 пайыз деп болжануда. Клиенттерді несиелендіруге нарықта ұсынылатын депозиттер арқылы қаражат тарту, борыштық бағалы қағаздар шығару сынды ресурстар – барлық ресурс көлемінің 5-15 пайыз және ресурстарды несиелендіруге жіберілетін жеке қаражат (уақытша бос ақша) барлық ресурстар көлемінің 5-35 пайыз көлемінде бағытталады. Агроөнеркәсіптік кешен шығындарының бір бөлігі нарықтық пайыздық мөлшерлемелер мен мемлекеттік бағдарламалар шеңберінде қаражат берілетін мөлшерлемелер арасындағы айырма ретінде мемлекеттік субсидиялар түрінде өтеуді де көздеп отыр. Бұл жерде пайыздық мөлшерлеме 1,5-2,5 пайызға дейін субсидияланады. Ал қазір жыл сайынғы субсидиялау көлемі 56 млрд теңгеге тең, – дейді Серік Егізбаев.
Айта кету керек, аграрлық банкте мекеме несие портфелінің үлкен үлесін бағдарламалар шеңберінде нарықтық мөлшерлемелерден едәуір төмен пайызбен алатын болғандықтан, орта есеппен нарықтық деңгейден төмен болады. Бір сөзбен айтқанда, банк өзін өзі әр түрлі сценарий бойынша 7-11 жыл ішінде ақтайды.
Айналымға ақша қайдан алынады?
Бүгінде елдегі агроөнеркәсіптік кешендерді «Бәйтерек» холдингінің еншілес құрылымдары «Аграрлық несие корпорациясы» мен «ҚазАгроҚаржы» қаржыландырады. 2022 жылы қаржыландыруға бағытталған 768,3 млрд теңгедегі «Бәйтеректің» еншілес ұйымдарының үлесі 522,3 млрд, ал екінші деңгейдегі банктердің үлесі 246 млрд теңге болған. 2014 жылы қаржыландыруға бағытталған 612 млрд теңгенің 451 млрд теңгесі екінші деңгейлі банктерге, ал 161 млрд теңгесі «ҚазАгро» құрылымдарына тиесілі болыпты. Салыстырып қарасақ, секторды қаржыландырудағы банктер үлесі 8 жыл ішінде екі есеге қысқарып, холдингтікі үш есеге ұлғайған. Бұл жерде екінші деңгейлі банктердің ауыл шаруашылығына қатысты жобаларға несие беруді аса құптамайтыны көзге көрініп-ақ тұр. Мысалы, былтыр осы банктер 28 трлн несие берсе, оның ішінде ауыл шаруашылығына қатысты кредиттердің үлесі – 3,5 пайыз-ақ. Ал тұтынушылық кредиттер үлесі 54 пайызға жеткен. Бұл – фермерлер айналым қаражатын толықтыру үшін көбіне тұтынушылық несие алуға немесе пайыздық мөлшерлемесі 56 пайызға дейін жететін микроқаржы ұйымдарына жүгінуге мәжбүр деген сөз.
Мамандар пікірінше, «Бәйтерек» холдингіне қарағанда Агробанк бұл мәселелерді банкаралық несиелер, жеке және заңды тұлғалардың депозиттері, клиенттердің шоттарындағы қалдықтар, екінші деңгейлі банктерде уақытша орналастырылатын мемлекеттік бағдарламалар қаражаты мен олар бойынша алынатын, жыл сайын жүздеген миллиард теңге болатын пайыздық кірістер сияқты банктік төлем көздері арқылы шеше алады. Банктің жарғылық капиталын толықтырудың тағы бір көзі – банк акцияларын баға ұсыныстарын алғаннан кейін биржаға шығару. Осыларды ескерсек, жаңа банктің бірнеше қаржыландыру көзі болады деп айтуға толық негіз бар.
Пікірлер тоғысы
Сарапшылардың сөзінше, жоғарыда айтқандай, жаңа салалық банк құру үшін өзге елдердің тәжірибесін бір зерделеп алу керек. Мырзахмет Өксікбаевтың пікірінше, Агробанктің құрылуы шаруалардың жұмысын айтарлықтай жеңілдетеді.
– Қазір халықтың 46 пайызы ауылда тұратынын, мал мен егін шаруашылығымен айналысатын негізгі құрылымдар сонда екенін ескерсек, Агробанк құрылуға тиіс. Ал банк құрылса, ондағы кәсіпкерлердің бәрі сол жерде есепшот ашары анық. Ондағы ақша айналымын көріп отырған банк те сенім білдіріп, кепілсіз не кепілдік бойынша талаптарын жеңілдетіп, несие беретіні белгілі. Сондай-ақ ауылдағы зейнеткерлер мен бюджеттік мекемелерден жалақы алатын азаматтардың тапқан табысы осы банк арқылы берілсе, ондағы қаржы айналымы да белгілі бір пайызға артатыны сөзсіз. Ең негізгісі, «Аграрлық несие корпорациясы», «ҚазАгроҚаржы» және басқа қаржы институттарының басын біріктіріп, мемлекеттен жыл сайын бөлініп жатқан ақшаны топтастырып, мемлекеттің қатысуымен Агробанк ашу өте тиімді. Тағы бір айтатын нәрсе, қазір несие беретін ұйым көп. Бірақ олар шаруа мүддесін ойламайды. Керісінше, солардың есебінен табыс табуды көздейді. Құжат рәсімдеуге де уақыт көп кетеді. Өзіңіз білесіз, ауылдағы шаруалар мұны дайындауда сүрініп жатады. Оның үстіне несие беретін ұйымдар 25-30 құжаттың тізбегін беріп, әуреге салып жатады. Меніңше, қазіргі цифрландыру заманында жаңашылдыққа, озық тәжірибеге негізделген салалық банк құрылса, халыққа сол ұнамды болады. Мысалы, қазір Каспий банктің цифрлық қызметі елімізде жақсы дамыған емес пе? – дейді ауыл шаруашылығы сарапшысы.
Алматы облысы, Ұйғыр ауданына қарасты Ават ауылында тұратын Армидин Таиров 1995 жылдан бері өз шаруа қожалығын жүргізіп келеді. «Ильтиз» атты қожалықтың басты кәсібі – бақ өсіру. 2000 жылдан бері қарай 10 гектар жерге өрік және түрлі сұрыптағы алма көшеттерін отырғызыпты. Алғашқы жылдары қаржыдан қиналған ол «елде тек ауыл шаруашылығына қолдау білдіретін банк болса», деп армандағанын жасырмады.
– Агробанк мәселесіне келсек, мұны мен ғана емес, елдің әр түпкіріндегі шаруашылық иелері қос қолын көтеріп қолдайды. Кезінде біз көшет алуға ақша таппай, қарыз іздеп сенделген уақытымыз болды. Қазір де оңай емес. Мысалы, «Аграрлық несие корпорациясы» АҚ арқылы несиеге ұмтылғаныңмен олардың көп құжат талап етуі, шаруалардың әрі-бері шапқылап, бірнеше мәрте іс-қағаздарды толықтырып жүріп, қаржыға әзер қол жеткізетінің өтірік емес. Осының арасында 4-5 ай, тіпті жарты жылға дейін уақыт кетеді. Екінші деңгейлі банктер шаруашылықтарға несие беруге, тіпті құштар емес. Олар біздің саладағы құрғақшылық, мал аурулары, сондай-ақ қыстағы аяздан жеміс бақтарының үсуі сияқты мың сан мәселеден қорқады, яғни берілген несие өтелмейді деп ойлайды. Ал Агробанк құрылып, барлық аудан орталықтарында бөлімшелері ашылса және құжаттарды жинақтауда белгілі бір жүйеге келсе, несие алу шарттары жеңілдеп, қаржы қаралу уақыты тым қысқа болса, онда сөз жоқ, мал мен егін өсіріп, одан өнім алып отырған шаруашылықтар жұмысы жанданатыны сөзсіз, – дейді төраға.
А.Таировтың айтуынша, бұл мүмкіндік сырттан келетін ауыл шаруашылығы өнімдеріне де үлкен тежеу. Сондай-ақ барлық шаруашылық жүргізіп отырған азаматтар жаңа заманауи технологиямен жұмыс істегісі келеді. Ал бұған қаржы қолбайлау. Салаға қатысты жеке банк құрылса, күрмеулі мәселе шешімін табары анық. Қызылорда облысындағы «Агро Өркен» ЖШС директоры Медеу Есқожаев та жаңа банк құрылса, ауыл шаруашылығына тың серпін беретінін айтты.
– Ауыл – қаланың асыраушысы десек, мұндайда елді мекендердегі мал мен егін шаруашылығында жүрген шағын қожалықтарға баса назар аударған жөн. Салаға бағытталған жеке қаржы ұйымы пайда болса, оны дамытып жүрген азаматтар арзан пайызбен несие рәсімдеп, шаруашылығын алға сүйрейді. Техника паркін жаңартып, асыл тұқымды мал өсіру, астықтың жаңа сұрыптарына қол жеткізу, т.б. мүмкіндіктерге жол ашылады. Әсіресе су тапшылығын жиі көретін оңтүстік аймақтарда тамшылатып не жаңбырлатып суаруға қажетті жабдықтарды алуға қаржы жетіспейтіні жасырын емес, – дейді ол.
Біздегі барлық агроөнеркәсіптік кешен субъектісінің 70 пайызы – шағын және орта деңгейдегі шаруа қожалықтары. Көбіне қаржыландырусыз және қолдаусыз қалатын да – дәл осы контингент. Агробанк жұмыс істеген кезде бұл мәселелердің барлығы ескерілуге тиіс.
Агробанк қаржы нарығының заманауи жетістіктерін ескере отырып, фермерлер үшін белгілі бір портал және қызметтердің барлық түрі – кредиттер, консультациялар, банкинг, қаржылық инвестициялар, нарықтық шолу мен зерттеу нәтижелерін, мониторинг және т.б. қажеттіні ала алатын банк болуға тиіс. Жаңа банктің тағы бір мақсаты – шаруаға несие беру ғана емес, қаржылық сауатты фермер, табысты және өзіне сенімді кәсіпкер тәрбиелеу. Сонымен, сең қозғалды, сен де қозғал, қазақ шаруасы!