01 Қаңтар, 2015

Ата Заңның асқаралы асуы

1644 рет
көрсетілді
16 мин
оқу үшін
http://www.dreamstime.com/stock-photos-3d-gold-year-2015-white-background-image37555623*2015 – Қазақстан Республикасы Конституциясының 20 жылдығы «Конституция біздің Тәуелсіздігімізді нығайтты, мемлекетті және бүкіл қоғамды берік етті. Сондықтан да біздің ортақ парызымыз – Негізгі Заңға құнттылықпен қарау, оны өз Отанымызды, өз тарихымызды құрметтегендей құрметтеу».

Нұрсұлтан НАЗАРБАЕВ.

Конституция-цв

Тәуелсіздік пен мемлекеттіліктің негізгі тірегіКонституцияның тарихи маңызы болып табылады. Өйткені, Ата Заң – оның негізінде жаңа қоғам, жаңа мемлекет, жаңа экономика құрылып жатқан берік іргетас екендігі баршаға белгілі. Осыған орай Елбасы Қазақстан халқы Ассамблеясының ХХІ сессиясы барысында 2015 жылы Ата Заңымыздың 20 жылдық мерейтойы атап өтілетіндігін айтты. «Сондықтан Үкіметке Қазақстан халқы Ассамблеясымен бірлесе отырып, Ассамблеяның және Конституцияның 20 жылдығы мерейтойын өткізу бойынша ұлттық іс-шаралар жоспарын әзірлеуді тапсырамын», – деді. Бұл орайда аталған жауапты міндетті, негізгі шараларды жүзеге асыруда Конституциялық Кеңестің атқарар жүгі зор болмақ. Соған байланысты біз Конституциялық Кеңес мүшесі Аманжол НҰРМАҒАМБЕТОВКЕ жолығып, әңгімелескен едік. Аманжол НұрмағамбетовАманжол Мағзомұлы, Қа­зақ­­стан Республикасының Президенті Нұрсұлтан Назар­баевтың басшылығымен әзір­ленген еліміздің басты заңды құжатының мерейтойы – Қазақ­стан халқының өміріндегі елеулі оқиға дейміз. Енді осы мерейтой қа­лай жоспарлануда, ол үшін жыл бойына не атқарылмақ, әуе­лі осы жайттарға тоқталып өтсеңіз. – Ата Заңымыздың 20 жылды­ғын лайықты атап өту мақсатында тарих қойнауына кеткен жылдың аяғын ала мемлекеттік деңгейде қызу жұмыстар қолға алынды. Әрине, ең алдымен атап өтерлік маңызды жайт, Президент Нұр­сұлтан Назарбаевтың Жарлы­ғымен 2015 жыл Қазақстан хал­қы Ассамблеясының жылы бо­лып жарияланғандығы белгілі. Сөйтіп, Қазақстан Республикасы Конс­титуциясының 20 жылды­ғын ұйымдастыру және өткізуге байланысты Елбасының Жарлы­ғымен Мемлекеттік комиссия құрылды, Ұлттық іс-шаралар жос­пары дайындалды. Үкімет басшысы Кәрім Мәсімов Ұлттық іс-шаралар жоспарын арнайы қаулымен бекітті. Дегенмен, аталған мәселелерді жоспарлау бір бөлек те, оны орын­дау мүлде бөлек екені белгілі. Бірнеше мәрте барлық жоспар­ланған мәселелерді қарастырып, оның орындалу барысы бойын­ша пікір алмасылды. Атал­ған шаралардың жоғары деңгей­де өткізілуі Мемлекеттік ко­мис­­сияның тиімді жұмыс іс­теуі­­не байланысты екендігі сөз­сіз. Сондықтан Мемлекеттік комиссияның төрайымы болып Мемлекеттік хатшы Гүлшара Әбді­қалықова, орынбасарлары болып Президент Әкімшілігі Бас­шысының орынбасары Бағ­лан Майлыбаев, Премьер-Ми­нистр­дің орынбасары Берді­бе­к Са­парб­аев, Ассамблея Төраға­сының орынбасары Ералы Тоғ­жанов, Конституциялық Кеңес­тің төрағасы Игорь Рогов, хатшысы болып Мәдениет және спорт вице-министрі Марат Әзілханов бекітілді. Сондай-ақ, комиссияға мүше ретінде Президент Әкімшілігінің жауапты қызметкерлері, Үкімет мүшелері, депутаттар, мемлекеттік және басқа да ұйымдар басшылары енгізілді. Сөйтіп, бүкілхалықтық рефе­рен­думда қабылданған Ата Заңы­мыздың 20 жыл толу мерейтойын лайықты өткізу үшін жыл бо­йы­на мәдени және спорттық жа­рыстар мен конкурстар ұйым­дас­тырылып, елімізде және шетел­дерде бірнеше дөңгелек үстелдер, ғылыми-прак­тикалық конференциялар өт­кізі­летін бол­ды­. Оған қоса, Конс­титу­ция­­ның 20 жылдығына арнайы мерей­тойлық эмблеманың (логотипінің) үздік нобайына конкурс жарияланады. Мәдениет және спорт министрлігі «Қазақстан Конс­титуциясына – 20 жыл» мерей­тойлық медалін тағайындау мен дайындауды қамтамасыз етеді. Сондай-ақ, ескерткіш төсбел­гілер мен мерейтойлық мар­ка­лар да шығарылады. Конс­ти­ту­ц­иялық құқықтың дамуы мен 20 жылдығы сот жүйесі­нің же­тілдірілу жолдарын көрсе­ту­ді мақсат еткен деректі фильм­дер сериясы да әзірленбек. Мемле­кет­тік әлеуметтік тапсырыс шең­берінде жастар ұйымдарының Конституцияның 20 жылдығын өткізу жөніндегі бастамаларын қолдау міндеті облыстар мен Ас­тана және Алматы қалалық әкім­діктеріне жүктелмек. Ал ақ­параттық жағынан қолдау, сон­дай-ақ, Конституцияның бақылау тәжірибесіне арналған арнайы монография шығару сияқты жұмыстар тиісті министр­ліктерге тапсырылды. Конституцияның 20 жылдығын өткізуге арналған ауқымды шара­ларды ұйымдастыру үшін жал­пыреспубликалық Ұлттық жос­пар жасалды. Ұлттық жоспар бес блоктан тұрады. Бірінші блок – жос­парды тиімді орындауға қа­жетті ұйымдастырушылық-әдіс­­те­мелік шаралар – қаржылық қам­тамасыз ету, қосымша құжат­тарды әзірлеу сияқты шаралар кешенінен тұрса, екінші блок мәдениет, ғылым, әлеуметтік және бизнес сияқты түрлі салаларды қамтитын қоғамдық-бұқаралық кең ауқымды шаралардан тұра­ды. Ал үшінші блокта ақпа­рат­­тық-түсіндіру жұмыстары қам­­тылған. Осылайша аталған Ұлт­тық жоспар негізгі және бұ­қара­лық ақпараттың этностық құралдарымен жұмыс істеуді, деректі фильмдерді, имидждік материалдарды шығаруды және интернет желісімен жұмыс істеу­­ді де қамтымақ. Төртінші блок Конституцияның 20 жыл­ды­ғын ғылыми-сараптамалық сүйе­мел­деуге бағытталып, Конс­титу­ция­мыздың мемлекет пен қо­ғам­ды үйлесімді әрі тұрақты дамы­туды қамтамасыз етудегі рөлін саралаудан тұрады. Бесінші блок халықаралық деңгейде өтетін шараларды біріктіреді. Конституция мерейтойы­ның негізгі мән-маңызына тоқ­талып өтсеңіз. – Конституция еліміздің ұлт­тық саяси-құқықтық жүйесінің мәйегі, мемлекеттілігі мен еге­мен­дігінің заңдық негізі, респуб­ликаның сөзсіз жетістіктері мен Елбасы көрсетіп берген өршіл мақ­сат – Қазақстанның әлемдегі ең дамыған 30 елдің қатарына кіру жолында одан әрі үдемелі даму үдерісі арқа тірейтін іргетас болып табылады. Конституциялық Кеңес Төрағасы И.Рогов: «2015 жылы аталып өтетін Қазақ хандығы құ­рылуының 550 жылдығы, Қазақ­стан халқы Ассамблеясы мен Конс­титуциямыздың 20 жылдығы өзара тарихи тығыз байланыста жатыр. Өйткені, еліміздің Ата Заңы «Қасым ханның қасқа жолы», «Есім ханның ескі жолы», Тәуке ханның «Жеті жарғысы» секілді Қазақ елінің алғашқы құқықтық актілерінің әлеуетін сақтап, негізін жалғастыруда. Қолданыстағы Ата Заңымыздың жобасы 1995 жылдың наурыз айы­нда Қазақстан халқы Ассамб­лея­сының сессиясында Мемлекет басшысына ұсынылған еді. Енді қазір қарасаңыз, жоғарыда аталған маңызды оқиғалардың тығыз байланысы Конституциямыздың кіріспесінен де айқын білініп тұрғандай, яғни Елбасының «Мәңгілік Ел» ұлттық идеясымен ұштаса түсуде», деп атап өткен­дей, Президенттің сара саясатын көрсетеді. Қазақстандықтар үшін Конс­­­ти­ту­цияның қабылдануы тәуел­сіздік тарихындағы жаңа дәуірдің басталуымен бей­не­ленеді. Конс­титуция – Қазақ­станның тұрақ­ты дамуы мен гүлденуінің берік негізі болып табылады. Сон­дық­тан қолданыстағы Конс­титу­цияның әлеуетін барынша пайдалану қажеттігіне ерекше назар аударылып отыр. Осы ар­қылы Елбасының дұрыс демо­кратиялық мемлекет құрудағы рөлі айқындала түсуде. Өйткені, Қазақстанның қол жеткізген жетістіктері күшті президенттік билікпен байланыстырылады. Биліктің заңнамалық негізін құрудағы қазақстандық үлгі – бүгінде Орталық Азияның бас­қа мемлекеттерінде белсенді қол­данылып отырған қос палаталы парламент, сондай-ақ, жалпы қабылданған демократиялық стандарттарға сәйкес келетін тәуелсіз сот жүйесінің жетістіктері десек артық айтқандық емес. Конституция – Қазақстан хал­қының түпкілікті таңдауы дейміз. Ендеше, осы мәселеге де тереңірек тоқталып, оқыр­ман­дарымызға жан-жақты баяндап берсеңіз. Сонау 1995 жылы қабыл­данған Ата Заң арқасында Қа­зақ­стан халқы болашаққа бет түзеген тың тарихи бет-бей­не­ге, өр мінезге ие болды. Қа­зақ­­станның этникалық сан алуан­дығын ескере келе, біз қазақ­стан­дықтар туралы айтқанда Қазақ­стан Республикасының Тұңғыш Президенті – Елбасы Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев бастаған азаматтардың қалыптасқан және дамып келе жатқан мемлекеттік-құқықтық қауымдастығын тілге тиек етеміз. Бүгінгі Қазақстан – «демократия», «нарық», «құ­қық­тық мемлекет» деген ұғым­дар дәстүріне айналған мем­лекет болып табылады. Әдетте мемлекеттің қарапайым эволю­циялық жолмен дамуына кететін ондаған жылдарды Қазақстан тарих өлшемімен алғанда аз ғана уақыт ішінде басып өтті. Соның нәтижесінде жаңа саяси-құқықтық және әлеуметтік-экономикалық құрылым, мемлекеттік саясат және егемен мемлекеттің қызметі мен дамуының стратегиялық ба­ғыттары қалыптасты. Еліміз күр­делі экономикалық, саяси және идеологиялық кедергілерді кезең-кезеңімен басып өтіп, жаһанданудың қазіргі жағдайына және халықтың дәстүрлі өмір салтына бейімделген жаңа мем­лекеттік жүйені құрды. Өздері үшін, өз мемлекеті үшін орнатқан Конституцияның қанаты астында, ұлттар мен ұлыстардың салт-дәс­түрлерін және мәдениетін ли­берализм принциптерімен ұш­тастыра отырып, Қазақстан хал­қы әлеуметтік бағытталған на­рықтық қайта өзгертулер жолын­да дамудың ортақ тағдырын таңдады. Конституцияда баянды етіл­ген іргелі құндылықтарды жү­зеге асыру жолында Қазақстан Республикасы атқарған жұмыс­тар өте көп. Адамның және аза­маттың құқықтары мен бостан­дықтарының басымдығы, заң­ды­лық, турашылдық пен ашық­тық қағидаттарына қызметі негіз­делген конституциялық бақылау институтын, тиімді сот жүйесін, құқық қорғау органдарын, Адам құқықтары жөніндегі уәкілді құру арқылы адам құқықтарын қорғаудың мемлекеттік тетіктері жасалды. Адам өмірінің құнды­лығын, әркімнің өмір сүру құқығы абсолютті екенін және одан ешкім айыра алмайтынын тани отырып, өлім жазасын қолдану аясына конституциялық шектеу қойып және оған мораторий енгізе отырып, бұл құқықтан ешкім айыра алмайтыны және адам өмірін қасақана қиюға жол берілмейтіні бекітілді. Адам құқықтары мен бостандықтарын, халық пен мемлекеттік биліктің бірлігін қамтамасыз етудің бас­ты үйлестіруші буыны, оның тар­мақтарының өзара келі­сіп қызмет атқаруының кепілі – әрине, Қазақстан Респуб­ли­­ка­­сының Президенті. 1995 жылғы Конституцияға сәйкес Пре­­зиденттің заңнаманы қалып­тастыру саласындағы өкілеттіктері оның құқықтық өкілеттіктерінің маңызды бөлігі болып табылады. Нақ осы салада оның құқықтары Парламенттің заңдарды қабылдау жөніндегі құқығымен, Үкіметтің – заңдарды әзірлеу жөніндегі, ал Конституциялық Кеңестің қабылданған заңдардың консти­туциялығын тексеру жөніндегі құқығымен үйлесіп отырады. Конституция құқық тәртібін қамтамасыз етудің саяси-құқықтық негізі дегенге қалай сипаттама бересіз? – Конституция мемлекеттің бүкіл құқықтық жүйесінің ірге­тасы, оның ең басты норма­тив­тік қайнар көзі екені шүбәсіз. Ол қо­ғамдық қатынастарға мақ­сатты түрде ықпал етудің құ­ралы, саяси жүйенің барлық буындары келісіп жұмыс істеуін қамтамасыз етудің маңызды шарты, заңдылық және құқық тәртібі режімінің кепілі ретінде қызмет атқарады. Еліміздің 1995 жылғы Конституциясы бүгінгі күні Қазақстандағы осындай жалпы құқықтық іргелі құжат болып табылады. Оның 1-бабына сай мемлекетіміз өзін демократиялық, зайырлы, құқықтық және әлеу­меттік ретінде орнықтырады, адам және адамның өмірі, құқық­тары мен бостандықтары оның ең қымбат қазынасы болып табылады. Республика қызметінің түбегейлі қағидалары деп: қоғам­дық татулық пен саяси тұрақ­тылық; бүкіл халықтың игілігін көздейтін экономикалық даму; қазақ­стандық патриотизм; мем­лекет өмірінің аса маңызды мәсе­лелерін демократиялық әдіс­термен шешу белгіленді. Қазақстан Республи­касының конституциялық саясаты дегеніміз не? – Әрбір егемен мемлекеттің өз дамуының негізгі бағыт­тарын айқындайтын конститу­ция­­лық саясаты болады. Қа­зақ­стан Республикасының конс­­ти­ту­циялық саясатының негіз­дері 1995 жылғы 30 тамызда бүкіл­халықтық референдумда ай­қындалған болатын. Соның нәтижесінде республиканың қол­даныстағы Конституциясы қабылданып, өмір талаптарына орай 1998 және 2007 жылдардағы конституциялық реформалар барысында оларға түзетулер енгізілді. Еліміз тәуелсіздігінің алғашқы күндерінен-ақ Мем­лекет басшысы – Елбасы Н.Ә.На­зарбаев жүргізіп отырған сараб­дал конституциялық саясат ар­қасында Қазақстан бүгінгідей жетістіктерге жеткені баршаға аян. Ата Заңымыз қабылдануын кезекті рет мерекелеу қарсаңында мынаны атап өтпеуге болмайды – осы жылдар ішінде Қазақстанда жасалған игі істердің бәрі де Конституция қағидалары сақтала отырып жасалды. Мемлекеттік саясаттың бір түрі ретінде конституциялық саясат мемлекеттік органдар мен азаматтық қоғамның ел­дің конституциялық дамуын конс­­титуциялық-құқық­тық рет­теу­дің, оңтайландырудың тиім­ді тетігін құру жөніндегі ғылыми негізделген, дәйекті және жүй­елі түрдегі қызметі болып табылады. Ол стратегиялық жос­пардың заңдық идеялары мен принциптерін әзірлеу мен іске асырудан, Конституция мен конституциялық заңнаманы қабылдаудан, жетілдіруден және жүзеге асырудан тұрады. Мемлекеттің Ата Заңы мем­лекеттің конституциялық сая­сатын жүзеге асыру құралы болып табылады. Өз кезегінде, конституциялық реттеу мен оның әдістерінің ерекшелігіне қарай Конституция нормалары тікелей және жанамалай қолданылады. Егер конституциялық реттеу­дің жоғары деңгейінде, әдет­те, конституциялық норма­лар жеткілікті болып жатса, мем­лекеттік органдар мен аза­маттар арасындағы конс­титуциялық құқықтық қаты­нас­тарда олардың құқықтары мен міндеттері көбірек айқындалып, белгіленуі қажет. Бұл әкімшілік, азаматтық, еңбек, қылмыстық, жер, қаржы құқығының және оның өзге де салаларының нормаларымен қамтамасыз етіледі. Соңғы жағдайда конституциялық нор­малар, құқықтың тиісті сала­ларында нақтылана келе, жана­малай қолданылады. Сонымен бірге, бұл Конституция норма­ларының тікелей қолданылуы тоқтайды дегенді білдірмейді. Конституциялық нормалар Конституцияда көзделген заң­намалық актілерді шығару түрінде де қолданылуы мүмкін. Мәселен, Ата Заңның тиісті нормаларын орындау мақсатында президент туралы, парламент және оның депутаттарының мәртебесі, үкімет, сайлау, респуб­ликалық референдум, сот жүйесі және судьялардың мәртебесі, Конституциялық Кеңес туралы және т.б. конституциялық заңдар қабылданды. Кей жағдайларда Ата Заң құндылықтар жүйесін бекітіп, оларды құқықтық реттеуді, іске асыру және қорғау кепілдіктерін белгілеуді заң шығарушының айрықша құзыретіне жатқызады. Мысалы, Конституцияда бел­гі­ленген құндылықтар иерар­хиясына сәйкес адамның және азаматтың құқықтарын, бос­тандықтары мен мүдделерін қорғау Қылмыстық кодекстің бірінші кезектегі міндеті деп ай­қындалған. Қылмысқа қарсы күрес проблемасына деген мұндай жан-жақты ұстаным бірнеше міндеттің атқарылуын: қылмыстың алдын алуды, оған қарсы күресті, адам құқықтарын қорғауды, қылмыс жасаған адам­дарды уақтылы түзеуді қамтамасыз етеді. Конституциялық құндылық­тардың мазмұнын заңнамалық толтыру кезінде қайшылықтар болуы мүмкін. Осы игіліктер мен оларға қол сұғылуына мем­лекет тарапынан шара қолдану деңгейінің ара-қатынасы халық­тың құқықтық мәдениетіне, әлеу­меттік-экономикалық жағ­дай­ларға, тарихи кезеңнің ерекшеліктеріне және т.б. қарай әртүрлі болуы мүмкін. Мәселен, сөз бостандығы құқығын және тұлғаның абыройы мен қадір-қасиетінің қорғалуына құқығын заңнамалық реттеу мәселелері жала жапқаны және қорлағаны үшін қылмыстық жауаптылық шараларын белгілеуге қатысты пікірталас туындауына негіз бол­ды. Осылайша, конс­титу­ция­лық және жай заңдар, заңға тәуелді акті­лер қабылданғанда, сондай-ақ, бүкіл құқық қолдану практикасы қалыптастырылғанда негіз етіп алынатын Конституция еліміздің конституциялық саясатын біл­дірудің негізгі нысаны болып табы­­лады деп айтуға болады. – Салиқалы әңгімеңізге рахмет. Әңгімелескен Александр ТАСБОЛАТОВ, «Егемен Қазақстан».