Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»
Әңгіме орайында біз қолымызға қалам алып, алғашқы дүниелерімізді өмірге әкелген өткен ғасырдың алпысыншы жылдарында жоғары білімді сол кездегі республика орталығы Алматыдан алдық. Алдымызда Қызылордадан Рүстем Жанаев, Көкшетаудан Төлеген Қажыбаев, біздермен қатар Семейден Қажығалым Мұқанов деген жас жігіттер қалам тербеп, кейін республикаға белгілі жазушылар болды. Олар да сөз маржанын сүзген жазушы болсам деп Алматы мен Астанаға ұмтылмай-ақ өздері туған топырақта тұрып-ақ кәдімгідей сөз сүлейлері, ел таныған жазушылар атанды. Осылардың қатарына кешегі Тобық Жармағамбетов, Еркеш Ибраһим, Сейіт Кенжеахметов, Зейнел-Ғаби Иманбаев, Кәмен Оразалин, Өмір Кәріпұлы, Байжігіт Әбдіразақов, Мархабат Байғұтовтарды да қосар едік. Аты-жөндері айрықша үкілеп айтылған жоғарыдағы дарынды таланттар үлкен өмірдің тіршілік-тынысына белсене үн қосып, қалам тербегені баршаға мәлім.
Міне, осындай ауылда туып, ауданда өскен, әлеуметке аты таныс жазушының бірі – атыраулық Өтепберген Әлімгерейұлы. Оны еске алуыма себеп – наурыз айының ортасында Атырауда үшінші Ұлттық құрылтай өтті. Бұқаралық ақпарат құралдары аталған жиынның өтетіндігін алдын ала хабарлап, оған ел Президенті Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаевтың қатысатындығын айтты, өңірдегі ел үшін маңызы бар тарихи орындар мен тұлғаларды санамалады. Ішінде орта ғасырда Мысырды билеген Бейбарыс сұлтан, кезінде Алтын Орданың, кейін Қазақ хандығының астанасы атанған көне Сарайшық қаласы да бар екен. Сол кезде есіме әріптес досым, белгілі қаламгер, өлкетанушы Өтепберген Әлімгерейұлы оралды. Ол аталған тақырыптардың қай-қайсысын да шемішкеше шағады, сол өңірдің нағыз білгірі. Талай зерттеулері өз басым «Лениншіл жас» («Жас Алаш»), «Социалистік Қазақстан» («Егемен Қазақстан») газеттерінде істегенімде қолымнан өткен.
Біз Өтепберген екеуміз алпысыншы жылдардың аяғында арамыз екі-үш курс ілгері-кейінді болғанымен Алматының Абай атындағы университетінде (бұрын институт болатын) қатар оқыдық. Танысуымыз да қызық болды. Алтын күздің алғашқы айларының бірі еді. Мен ол кезде аталған институтта оқи жүріп, «Лениншіл жас» газетінде жұмыс та істейтінмін. ҚазПИ-де аталған газеттің ұйымдастыруымен мамандық таңдау жайлы деспут-кеш өтті. Әрине, ортасында өзім жүрмін. Іс-шара газет қызметкерлері Оралхан Бөкей, Төлен Қаупынбаев, Серік Әбдірайымов, Кәдірбек Сегізбаев, Сейтқазы Досымов, Мағира Қожахметова, Жақау Дәуренбеков, Бекділдә Алдамжаровтардың қатысуымен әсерлі өтті. Әңгіме қыза келе мамандыққа ауысқанда филология факультетінің бірінші курс студенті Өтепберген де сөзге араласып, бала жастан бергі арманы – журналист болу екендігіне тоқталып, өз түсінігінде өмірдегі болған оқиғаны хаттап, халық есінде қалдыратын нағыз тарихшы – журналистер екендігіне екпін қойғаны бар. Балғын студенттің сөз саптауы, өзіндік ой-тұжырымдары қаламдастарымның да назарын аударғаны аян. Бұл расында да солай еді. Арғы дәуірде аталған істі жылнамашылар атқарса, кейін оны баспасөз қызметкерлері өз мойындарына алды. Қандай жаңалықты да бірінші болып хабарлайтын солар. Сонда нағыз шежіреші де, жаршы да – журналист екендігі сөзсіз.
Осы кештен кейін менің жадымда Өтепберген есімі жатталып қалды. Оған тағы бір себеп, Өтепберген бұдан былай «Лениншіл жас» газетімен тығыз байланыс орнатты. Жазғандары газет бетінде жарық көрді және тек аталған басылым емес, сол кезде Алматыдан жарық көретін көптеген газет-журналда ұдайы жарияланып тұрды. Еске алсам, «Социалистік Қазақстан» мен «Лениншіл жаста» жастар, еңбек, өнер адамдары туралы «Талаптың мініп тұлпарын», «Менің алғашқы интервьюім», «Жетісу» газеті мен «Ара» журналында «Пальто» деп аталатын әзіл әңгімесі, қысқа өлеңдері, «Қазақстан пионерінде» өзі өскен өңірдегі «Ганюшкино», «Атукөл», «Қызыл оба» деп аталатын жер аттарының шығу тарихы туралы материалдары бар.
Оқу орнының жас әдебиетшілері шығаратын «Жас қалам» газетінде өлеңдері басылып тұратын. Өтепберген екінші курстан бастап институттың көп тиражды «Педагог» газеті шығарушыларының бірі болды.
Оқуын бітірген соң (кейін Алматының жоғары партия мектебін бітірді) өзінің туған еліне кетіп, бірер жыл Бейнеу ауданындағы Ақжігіт орта мектебінде ұстаздық қызмет атқарды да, оқу жылы аяқталмай жатып, Атырау (ол кезде Гурьев болатын) облыстық «Коммунистік еңбек» газетінде тілшілік қызметін бастады. Әрине, газет қызметі, яғни журналистік жұмыс жылдың қай шағында да маусымдық, науқандық істері таусылмай, аптасына бес күн бойы бет толтыруымен әуре-сарсаңға толы.
Десе де әуелден басыңды тігіп, бәріне де көнуге көңіл дауалаған істің қандай қиындығына да шыдайсың. Өтепберген аталған газетте алғашқы күннен Мәдениет, әдебиет бөлімінде еңбек етіп, өзінің бала жастан оң жамбасына келетін тақырыптарын батыл жаза бастады. Әсіресе өңірдің өнері мен өнер адамдары, әдебиеті, ондағы сөз киесін дәріптеген зиялылар мен батыр, билері, түйіп айтқанда өлкенің өрен жүйріктері жайлы көп толғанды. Осынау толғақты тақырыптағы журналистің жанкешті ізденістері кейін облыстың бір кездегі түрлі себептермен жабылып, қайта ашылған телевидениеге қызметке орналасқан жылдарында одан бетер жаңғыра түсті.
Әріптестің өзге журналистерге қарағанда бір ерекшелігі – тек өз газетіне ғана жазып қоймай, республикадағы түрлі басылымдарға да қатысып, өз шеберлігін күн өткен сайын арттырды. Бұл ретте оның өлкетану тақырыбындағы алғашқы зерттеу-танымдық ізденістері көптің көңіліне қона бастады. Солардың алғашқысы – қазақтың күй өнерінің төкпе қағыс өкілдері жиі шоғырланған батыс аймақтағы Құрманғазы, Дәулеткерей, Абыл, Қазанғап күй мектебінің дамуы, олардың белгілі өкілдері туралы кеңінен ізденді, сондай-ақ деректі әңгімелер мен эссе-очерктерін жариялады. Күй бастауында болған Боғда, Ұзақ, Құрманғазыдан бастап, әлгі айтқан Дәулеткерей, Дина, Сейтек, Ерғали, Соқыр Есжан, Түркеш, Мәмен, Абыл, Есбайлардың шеберліктерін барынша кеңінен ашып көрсетті. Олардың кешелі-бүгінгі шәкірттері хақында ұзын саны оннан астам кітап жазды. Аталған бұл еңбектерді қазір еліміздегі арнаулы оқу орындары оқулық ретінде пайдаланады.
Қазақ халқы үшін тәуелсіздік тақырыбы қай заманда да өзекті болып келгені белгілі. Әсіресе Қазақ хандығы тұсы, одан бергі жоңғар-қалмақ шапқыншылығы, Қоқан хандығының бүйірден қанжар сұғып, соңғы үш жүз жыл бойы Ресей отаршылдарының билік жүргізудегі түрлі жымысқы әрекеттері кезінде хандарымыздан бастап, қараша, батыр-билеріміз әр сүйем жер үшін қан төгіп, найза кезеп, тіл безеді. Қол бастап, ел қорғады. Солардың ісі мен ерлігін кейінгі ұрпаққа үлгі ету кейінгі жылдары ел тарихында да, әдебиетте де кең өріс алды. Осы істе кезінде ел басқарған ханымыздан бастап, қол бастаған батыр, сөз тастаған би-шешендеріміздің орны ерекше еді. Олар жайында бұрындары ақын-жырауларымыз жырға қосса, кеңес дәуірінде билік оларға саяси мән беріп, феодалдық кезеңнің таптық, рушылдық шежіресі деп біржақты қате баға берді, қолданысқа енгізбеді. Құндылықтар қатарынан шығарды. Тіпті ондай шығармалар авторларын қуғын-сүргінге ұшыратты. Десе де тәуелсіздік жылдарында ұлт жауһарлары қайта жаңғырды.
Осы орайда ізденімпаз қаламгер, журналист-жазушы Өтепберген Әлімгерейұлының тындырған жұмыстары орасан зор. Ол көп жағдайда жоғалғанымызды тапты, өшкенімізді тірілтті. Оған бір-ақ мысал келтірейік. XVIII ғасырда Батыс Қазақстанда патшалық Ресейдің отарлау саясатына қарсы күрескен халық батыры Сырым Датұлы жергілікті хан билігінің жөнсіздігі, Жайық казачествосының қазақтарға жасап отырған қысымшылығына шыдамай көтеріліс жасады. Ақыры оның денесі туған жерден жырақта Үргеніште қалды. Жаласы көлденеңнен болды. Оны іздеп тауып, кейін басының көтерілуі, туристік орталыққа айналуына себеп болған осы Өтепберген бауырымыз болатын. Ол әр жылдары осындай халқымыздың ардақты асылдары туралы қалам тербеп, түрлі баспалардан «Алаш аңсаған азаттық», «Азаттықтың ақ таңы» деп аталатын кітаптарын шығарды.
Сондай-ақ оның кеңес өкіметінің алғашқы жылдарындағы байырғы қазақ тұрмысына сәйкестенбейтін қайшы әрекетіне қарсылық білдіріп, «банды» атанған халық батыры Құныскерей Қожақметов хақында («Құныскерей») деректі хикаятын да оқырмандар кезінде жылы қабылдады. Осы қатарға оның «Асау-Тұрлан» еңбегін де жатқызуға болар еді.
Қазақ халқының тұрмысында өмір сүру дағдысы тек төрт түлік өсіріп, солардың кәсіби ерекшелігіне сай жер таңдап, қоныс іздеп, қысы-жазы көшіп жүрген ештеңесі жоқ. Олар тек бір бөлігі ғана. Егін салып, үй тұрғызып, қала құрылысына бейімделген, саудамен айналысқан аталарымыз да жетерлік. Кейбірі арнайы шеберханалар салып, мал өнімдерін өңдеді, балық та аулады. Олар қала құрылысына бейімделіп, кенттерде де тұрды. Сондай орталықтың бірі – Орта ғасырлық көне Сарайшық қаласы болатын. Кезінде ол Алтын Орданың Бату Сарай, Берке Сарайдан кейінгі Жайық жағасындағы Азиядан Еуропаға бағыт түзеген керуен жолы бойындағы ірі қала еді. Ноғай хандығынан кейін Қасым хан билеген тұста Қазақ хандығының астанасы атанды. Бірақ 1580 жылдары Ресей патшасы Иван Грозныйдың араласуымен қирап, кейін Жайық казактары өмір сүрген шағын ғана елді мекенге айналды.
Міне, осы көне қаланы тірілтуде тағы да Өтепбергеннің ізденісі мен қажырлығы өте мол. Ол өткен тоқсаныншы жылдардың басында осы тақырыпқа араласқан тұста академик Әлкей Марғұланның 1950 жылғы жаз маусымында қала орнына студенттермен бірлесе отырып жүргізген қазба жұмыстарының бір беттік анықтамалығы мен жергілікті мұғалім Мұстажап Намазғалиевтің оқушы дәптеріне түсірген 5-6 беттік жазбасынан басқа еш еңбек жоқ еді. Республикамыздан шыққан ел тарихы кітабында бар-жоғы Жәнібек пен Қасым ханның әсем мазарларының және Сарайшық қаласында ХVII ғасырға дейін өмір сүргендігін айтқан келісті бір сөйлем ғана бар-ды. Осылар негізінде ізденісті ұлғайта түскен әріптесіміз өзінің күнделікті қызметіне қоса көне қала туралы зерттеулерін жалғастырды. Он жылдан аса ізденіс нәтижесінде өлке тарихының ең өзекті тақырыбына арналған «Сарайшық» кітабын дүниеге әкелді. Кейін республика Ғылым академиясының Әлкей Марғұлан атындағы археология институты ғалымдары көне Сарайшықта жылдар бойы ғылыми-зерттеу жұмыстарын жүргізді. Қала орнында құрамында мешіті мен музейі, хандар пантеоны бар келісті сапар орталығы салынды. Қазір ол әр жылда дүниенің төрт бұрышынан ағылған мыңдаған турист қабылдаған үлкен кешен.
Талай тарихи-археологиялық экспедицияларға қатысты. Нәтижесінде, «Дала дауысы», «Үстірт пен Үйшік, Азау арасы», «Айналайын атажұрт», «Қызыл кітап» деп аталатын өлкетану жазбаларын дүниеге әкелді. Соған сайып оны тұстастары Атыраудың тірі шежірешісі деп бағалайды.
Ол алдымен қолынан қаламы мен микрофонын түсірмеген жүрегі жалын журналист. Жаңалық десе елеңдеп тұрады. Сонымен қатар өмір бойы ой баққан белгілі жазушы.
Өтепберген Әлімгерейұлының есімін өз оқырмандарына жазушы ретінде танытқан оның сүбелі еңбегі – «Мақаш әкім». Мақаш – бұрынғы Бөкей Ордасында ХІХ ғасырдың екінші жартысында өмір сүрген қайраткер, этнограф, әдебиет нұсқаларын жинаушы, өнер қамқоршысы.
Мақаш Бекмұхамбетов 1841 жылы ашылған Жәңгір мектебінің түлегі, Орынбордың Неплюев атындағы кадет корпусын бітірген. Басында Орда қаласындағы Уақытша Кеңесте аудармашы, кейін Каспий жағалауындағы Бірінші және Екінші (қазіргі Құрманғазы, Исатай аудандары) округтерді қатар, кейін бір-бірлеп басқарды. 1894-1897 жылдары жоғарыдағы Уақытша Кеңесте кеңесші қызметін атқарып, соңынан зейнет демалысына кетеді. Ол әкімшілік басқару ісінде, кейін зейнеткер атанған тұстың бәрінде туған халқына адал, жоғары жақтың да тілін таба білген, керек жерінде сөзін өткізе алатын шенеунік бола білді. Туған халқын алдымен іргелес отырған еуропалық елдің пайдалы тұрмыс-салты, отырықшылық мәдениеті, егіншілік пен балық аулау ісін үйренуге сауда-саттыққа икемдеді. Балаларының білім алуы, Астрахан, Орынбор, Қазан, Санкт-Петербург қалаларында оқуы, діни медреселерде сауаттануына жол ашты. Ресейдің сол кезгі оқыған-тоқыған ғалымдарымен (Н.Г.Чернышевский, И.Н.Березин, А.Вамбери, В.В.Григорьев, Г.С.Каралин) тығыз байланыс орнатып, қазақ халқының салт-дәстүрін насихаттау, дәстүрлі кәсібін дәріптеуге көңіл бөлді. Ресейдің түрлі басылымдарына мақалалар жазды. Халық аузындағы Шалкиіз, Жиембет, Доспамбет, Шекті Мөңке би, Шеркеш Түрке би, Тана Нұрке би өлеңдері мен И.А.Крыловтан өзі аударған аудармаларды қосып Қазан қаласынан «Жақсы үгіт» деп аталатын жеке кітап шығарды. Олар кезінде Бұқар жыраудан бастау алатын қазақ әдебиетін XV ғасырға дейін жылжытуымызға себеп болды.
Мақаш әкім билік басындағы жылдарында үш рет орыс патшасының қабылдауында болып, алдымен сол кезде шоқындыруға қандастарының қарсылығын жеткізсе, содан соң тұрған өңірде жайылымдық жердің тозып бара жатқанын, соған орай теңіз жағалауындағы шұрайлы алқапты пайдалануды сұрайды. Нәтиже ұзаққа созылады. Ақыры бұл талаптарының орындалуына қол жеткізеді.
Әріптесіміз өзінің жоғарыда аталған кітабында қайраткер М.Бекмұхамбетовтің бар болмысын – туған халқы үшін істеген игі істерін, күйші Құрманғазыға деген қамқорлығын да жан-жақты ашып көрсеткен болатын. Аталған еңбекке кезінде академик Салық Зиманов, халық жазушысы Әбіш Кекілбаевтар жоғары баға берді.
Соғыстан кейінгі туған ұрпақтың қан майданның қасабын көріп, азабын арқалаған ата-аналарының ауыр күндерін шығармаларына арқау етпегені аз. Соның бірі – біздің бүгінгі сөз етіп отырған кейіпкеріміз. Ол алдында өткен аға буынның майдан мен тылдағы ерлік істерін «Өтті ғой соғыс», «Қаһарлы жылдар» кітаптарында барынша ашып көрсетуге тырысты. Соғыстың алғашқы кезеңінде қару-жарақ, азық-түлік тасуда көлік жетіспеді. Автокөлік жоқ, жылқы аз. Міне, осындай қиын кезде түйелердің көмегі зор болды. Сталинград майданында алғаш рет ұрысқа кірген Ойсылқара тұқымдары Берлиндегі жеңістің жалауы желбірегенше өз көмектерін берді. Ол алғаш рет Өтепберген шығармасында көрініс тапты.
Тағдыр талайымен қазақтардың біразы бұл күнде әлемнің әр шалғайында өмір сүріп жатыр. Олардың көбі ел басындағы қиын жылдарда шекара асты. Әлімгерейұлы Дүниежүзі қазақтары қауымдастығының Атырау облысының филиалында басшылық жасай жүріп, әлемнің біраз елінде болды, қандастарымызбен кездесті. Өмір сүру дағдысы, тұрмыстарымен танысты. Нәтижесінде, «Еділ жайлаған қазақтар», «Үлкен шаңырақтың уықтары», «Шекара асқан ағайын» деп аталатын кітаптар жазды.
Әдетте қаламгердің, мейлі ол ауылда тұрсын, әлде әйдік қаланы мекендесін, қалай дегенде де жазғандарын оқырман бағалап, қоғамдық ұйымдар ескерсе ғана еңбегі жанады, мерейі өседі емес пе? Бұл тұрғыдан Өтепберген достың алған алғысы мен көрген құрметі аз емес. Журналистика саласындағы атақ, марапаттары жетерлік. Талай рет республикалық байқаулардың жеңімпазы деп танылды. Махамбет атындағы және Атырау облысы әкімі белгілеген Тауман Амандосов атындағы сыйлықтардың иегері, Атырау облысының және өзі туған Құрманғазы ауданының құрметті азаматы атанды. Мемлекеттік және мерейтойлық орден-медальдармен марапатталды.
Міне, бұл – кешегі келмеске кеткен алпысыншы жылдардың аяғында ақбас Алатау етегіндегі қазақ білім ұяларының қара шаңырағы – Абай атындағы педагогикалық институтта қатар оқып, қолымызға қалам алған, қатар жүрген әріптес Өтепберген Әлімгереевтің содан бергі тірлігі. Анығын айтсақ, қаламгердің республика баспаларынан жарық көрген кітаптарының ұзын саны қырықтан асады. Ол негізінен өзі туған аймағының өткені мен өркені, тарихы мен тарландары туралы жазады. Этнографиясы мен археологиясы, құм жұтқан мың жылдық қорғандары мен қалалары, жері мен суы, тау-тасы туралы толғанады. Демек мерейлі жастың биігіне көтерілген қаламдас досты «Туған топырақтың тамыршысы» десек те жарасатын секілді. Ол ой баққан адамның орталықта тұрып, орда бұзуы міндет емес, алыс ауылда күн кешіп те көп істі тындыра алатындығын дәлелдеді...
Әрине, бұл ақиқатқа біз қуана-қуана қол қойдық.
Жанат ЕЛШІБЕК,
Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының лауреаты