– «Заңсыз иемденілген активтерді мемлекетке қайтару туралы» заң қолданысқа енгелі шетелден қанша қаражат бюджет қаржысына түсті және нақты қандай мақсатқа жұмсалды?
– Заңсыз активтерді қайтару еліміздің әділеттілік бағытын айқындайды. Бұл саладағы жұмыс 2022 жылдың басынан белсенді түрде жүргізіле бастады. Содан бастап құқық қорғау және арнаулы мемлекеттік органдар, түрлі министрліктер мен ұлттық банктердің бірлесіп кешенді түрде жүргізілген жұмысының нәтижесінде кейінгі бір-екі жылдың өзінде 1,5 триллион теңгеге жуық активтер қайтарылды. Оның ішінде ақшамен қайтқан, мүлік және құнды зат ретінде келгені де бар. Бұған дейінгі берген ақпараттарымызда қайтарылған қаржының көлемін 700-800 миллиард деп жүрдік, қазір триллионнан асты. Демек қылмыстық және азаматтық істердің аясында бұзылған мемлекеттің экономикалық мүдделері кешенді жүргізілген жұмыстардың арқасында қорғалып отыр.
Былтыр шілде айында Парламент қабылдап, Президент қол қойған заңсыз иемденілген активтерді қайтару туралы арнайы заң бұл саладағы жұмысты жүйелендірді. Ендігі іс-әрекет уәкілетті органдардың жұмысы аясында жүзеге асты. Мемлекет басшысының тікелей тапсырмасы болған соң қызмет ауқымы кеңейе түсті. Кейде күрделі мәселелерді қамтитын ұзақ істер қосымша арнаулы тетіктерді талап етті. Қазір «шетелден қанша қаражат келді?» деп халық жұмыстың қорытындысын сұрап жатады.
Қазақстанның ішіндегі кез келген іс-шараны еркін, яғни өзіміздің ұлттық заңнамамыздың аясында атқара береміз. Ал шетел туралы әңгіме қозғалған кезде оларға әміріміз жүрмейді. Сондықтан алдымен келісу керек болады. Бұл елдердің өз заңнамасы мен ұлттық мүддесі бар. Бізде қылмыстық іс саналатын нәрсе екінші елде де заңнамасы бойынша шара қолдану үшін қылмыстық іс болуы қажет. Егер бізде азаматтық сот шешімі шықса, оның міндетті күші біздің аумақта ғана бар. Басқа шетелге міндетті күші жоқ. Сондықтан шетел туралы әңгіме қозғалған кезде адамдардың құқығын қорғау саласындағы басқа да көптеген әмбебап конвенциялар мен мемлекетаралық шарттар жүреді. Шетел асқан активтерді қайтаруда халықаралық шарттарда көрсетілген ережелерді толық сақтау керек. Сақтаған күннің өзінде тиісті мемлекет пен ұйымдармен келісімге қол жеткізуге тиіс. Осындай кешенді жүйелі жұмысты талап еткендіктен арнаулы заң қабылданды.
Инфографиканы жасаған – Зәуреш Смағұл, «ЕQ»
Құжатта заңның субъектілері анықталды, мемлекетке заңсыз иемденілген активтерді қайтарудың жаңа тетіктері белгіленді. Мемлекетаралық және халықаралық қарым-қатынас жасаудың негізгі тәртібі анықталды. Осының барлығы бір жолға қойылған соң Бас прокуратура жанынан Активтерді қайтару жөніндегі комитет құрылды. Қазір біз сол қабылданған жаңа механизмдерді пайдаланып, заңның субъектілерін арнайы тізілімге енгізіп жатырмыз. Оларға тұрақты талдау жасалып, тексеру жүргізіледі. Бұл жұмыстың да өзіндік нәтижесі көріне бастады. Қазір Премьер-министр басқаратын арнаулы комиссия 325 млрд теңгеге мемлекетке активтерді қайтару жөніндегі шешімдерді мақұлдады. Оның ішінде ерікті түрде жасалған келісімдер, сотқа талап-арыз беру мен қылмыстық істердің аясында қайтару туралы істер бар. Бұл – 2022 жылдан бастап қайтқан қаржының үстіне қосымша істелінген жұмыстың нәтижесі. Ақшалай түскен қаражат арнаулы мемлекеттік қорға түседі, ал мүлік ретінде қайтқанына Қаржы министрлігінің Активтерді басқару жөніндегі арнайы компаниясы есеп береді. Заңға сәйкес, компания қайтқан мүлікті сатып, одан түскен ақшаны қайтадан мемлекеттік арнаулы қорға құяды.
– Дұрыс қой. Бірақ осы қайтып жатқан қаржының көлемі мен жұмсалуында ашықтық бар ма?
– Бізде ашықтық екі тұрғыда қамтамасыз етіледі. Біріншіден, активтерді қайтару жөніндегі атқарып отырған жұмысымыздың ішіндегі түрлі рәсімдермен қабылданып жатқан шешімдердің объективтілігіне міндетті түрде мән беріледі. Комитет – мемлекеттік орган. Біз қабылданған әр шешім үшін жауаптымыз. Бұдан бөлек, активтерді қайтару жөніндегі әрбір шешім комиссия арқылы өтеді. Комиссияны Премьер-министр басқарады. Оның құрамында тек мемлекеттік, құқық қорғау органдарының басшылары ғана емес, халық сайлаған Парламенттің депутаттары, беделді қоғам өкілдері бар. Мысалы, биыл комиссияның құрамы жаңадан толықтырылып, жұмысымызды бақылауға Қазақстан Азаматтар Альянсының басшысы да кірді. Ал оның құрамында республикадағы 500-ге жуық үкіметтік емес қоғамдық ұйым бар. Осы комиссияның отырыстарында қандай құжат қабылданып, шешімдерге не еніп жатқанын ашық көрсетеміз. Комиссия мүшелері бұл құжаттарды өздері талқылап, шешім қабылдауға атсалысады. Барлық қараған шараларымыз бен шешімдеріміз тек комиссия мүшелерімен толық мақұлданғанда ғана әрі қарай іске көшеміз. Тіпті азаматтарды тізілімге қою да комиссияның құзыретіне кіреді. Сотқа талап-арыз беретін болсақ та комиссияның мақұлдауын күтеміз. Егер қандай да бір субъектінің активтерді қайтару туралы шешімі болса, осы келісімнің жобасы да толығымен сол комиссияның отырысында қаралып, жан-жақты мақұлданады. Инвестициялық жоба да комиссия арқылы өткізіледі. Біз өзіміздің әрекеттеріміз бен шешімдеріміздің ашықтығын қамтамасыз ету үшін депутаттар мен қоғам өкілдерінің алдында әрбір қадам туралы есеп береміз. Бұл – рәсімдік жағы.
Сондай-ақ кез келген айқындылық есептілікті талап етеді. Күнделікті ақпарат құралдарынан сұрау түседі. Біз оларға жазбаша да, ауызша да жауап береміз. Қазір арнайы ведомствоаралық жоспарға сәйкес БАҚ өкілдеріне жұмыстың нәтижесі туралы тұрақты хабарлауға көштік. Бұдан басқа жүйелі түрде жыл сайын комитет былтыр атқарылған жұмыстардың нәтижелері мен мазмұны туралы есеп беру керек. Комитет сайтына да осы жылы қандай шара қабылдадық, нендей жетістіктерге қол жеткізілді, қалай істелді, не істелді, осы туралы толық жылдық есепті халыққа хабардар етеміз.
Комитеттің жұмыс шекарасы белгіленген. Бұған сәйкес біздің қызмет активтерді мемлекетке қайтарумен шектеледі. Ал оның әрі қарай пайдалануы мен мақсатты жұмсалуы Үкіметтің құзырына өтеді. Қаржы министрлігі бар, оның ішіндегі мүлікті басқаратын компаниясы, олардың өз есепшоты бар. Олар әлеуметтік-экономикалық мүдделерді қорғау, тиісті жобаларды іріктеу, жүзеге асыруға бақылау жүргізе алады. Біз заңсыз активті жеткізіп бердік, алайда Прокуратура мен комитет түскен қаражаттардың жұмсалуына есеп бере алмайды, басқарумен айналыспайды.
– Қазір қоғамда шетелден шекара асып келген заңсыз активтерге қатысты сұрақ көп. Мәселен, осы күнге дейін қайтқан қаражат өз еліміздің ішінен қайтарылған деген әңгіме бар. Қаншалықты рас?
– Жоқ, бұл – бұрыс ақпарат. Біздің жыл сайын, ай сайын, апта сайын беріп жатқан ақпараттарымызда активтердің қайдан келгені, көлемі де көрсетіледі. 2023 жылдың соңы мен осы жылдың басында 1 триллион теңгеге жуық актив қайтарылса, соның 500 миллион доллардан астамы шетелден қайтты. Оның ішінде БАӘ, Аустрия, Сингапур, тағы да басқа бірнеше елден қайтарылған активтер келтірілген.
Комитеттің биылғы атқарып отырған жұмысын қоса алғанда 700 миллион доллардың үстіндегі активтер шетелден қайтты. Оның ішінде шетелден ақша қаражаттары да қайтып жатыр. Бүгіннің өзінде Ресей, Түркия мен Франция, БАӘ, тағы бірнеше мемлекетпен жұмыс жүріп жатыр. Сондықтан жұмысымызда ешқандай бұрмалау жоқ.
– Заң қабылдап, халықаралық конвенцияларды ратификациялаудан, қаулылар дайындаудан кенде емеспіз. Кейінгі жылдары заңсыз активтерді қайтаруда шетелмен қанша келісім жасалды? Тиімді нәтижесі бар ма?
– Халықаралық ынтымақтастық – жұмысымыздың басым бағыттарының бірі. Өйткені активтерді қайтару – Мемлекет басшысының тапсырмасы. Заңның аясы активтерді қайтару, оның ішінде шетелдерге заңсыз шығарылған активтерді қайтаруды қамтиды. Сондықтан шет мемлекеттермен, халықаралық ұйымдармен қарым-қатынас жасап, олармен сенімді серіктестік орнату маңызды.
Комитет былтыр қазанда құрылды. Осы уақыттың ішінде заңсыз шығарылған активтерді қайтару жөніндегі негізгі халықаралық ұйымдардың барлығымен ынтымақтастық орнаттық. Мысалы, БҰҰ – халықаралық маңызды ұйым. Ұйымның ішінде осы қылмыспен күрес саласындағы қызмет атқаратын Есірткімен күрес және қылмысқа қарсы басқармасы Венада орналасқан. Осы жеті айдың ішінде олармен бірнеше бірлескен іс-шара өткіздік. Оның ішінде қызметкерлердің біліктілігін арттыру, шет мемлекеттердің тәжірибесін барып көру, болмаса оларды бізге шақыру секілді көптеген біріккен бағдарлама мен жоспар құрылды. Сондай-ақ БҰҰ мен Әлемдік банктің «Star» деген нақты активтерді қайтаруға бағытталған жобасы бар. Оның аумақтық үйлестірушісі Ташкентте отырады. Сол үйлестірушімен бірге ынтымақтастық орнатып, қазір бірлескен іс-шара өткізіп жатырмыз. Жақында Ташкентте біздің қызметкерлер бірқатар пікірталасқа қатысса, келесі айда Алматыда үш күн конференция өткіземіз. Оның екі күні активтерді қайтару жөніндегі сұрақтарға қатысты болады. Алдағы уақытта да шетелден мамандар шақырып, активтерді қайтару жөніндегі мекемелердің қызметкерлерімен түрлі талқылау өткізу жоспарланып отыр. Бұл да ынтымақтастықты нығайтудың тетіктері.
«Интерпол» ұйымы қашып жүрген қылмыскерлерді анықтаумен, ұстаумен, қылмыс жасаған елдерге қайтарумен айналысып келеді. Ендігі жерде осы ұйым алғаш рет тек адам емес, активтерді іздеумен де айналыспақ. «Интерпол» «Күміс бюллетень» деген активтерді қайтаруға арналған жоба бастап отыр. Бұрын олар адамға белгі қойып, соны іздейтін болса, енді нақты активке бюллетень қойып, заңсыз шығарылған активтердің ізіне түседі. Осы жобаның жұмыс тобына біздің комитет қызметкерлері де кіріп, шетелде отырыстары болған кезде барып тікелей қатысып жатыр. Жыл соңына қарай жоба жүзеге аса бастайды. Сол кезде біздің комитет те жобаға қатысушы болады. Қандай да бір заңсыз шығарылған заңсыз актив анықталса, «Интерполдың» көмегімен іздеп тауып, тәркілеуге де қол жеткізетін күннің ауылы алыс емес.
Бұдан басқа бірнеше елдің офицерлерінің басын біріктіретін әлемдік каналдар жұмыс істейді. Жалпы қағазбен мәселе шешу өте ұзақ әрі қиын. Мәселен, жазған хатыңа мөр бастырып, алыс шетелге жіберу, барған мемлекеттің ішінде көптеген құрылымның алдынан өткенше біраз уақыт жоғалтамыз. Ал сұраққа тез жауап алып, мәселені дереу шешу үшін әлемде бірнеше негізгі деген құқық қорғау органдарының өзара қарым-қатынас жасау каналдары бар. Оған әр елден бірнеше офицер байланысқа шығады. Ортақ каналға шығып, қажетті ақпаратын сұрата алады. «Сіздің елдеріңізде осындай компания тіркелген бе? Қандай ақпарат бере аласыз?» деп жазамыз. Ол сағат немесе күндердің ішінде тез қарап, компанияның бар екенін айтып, бірақ қағаздарын алу үшін сауал жіберу қажеттігін жеткізеді. Негізгі ақпаратты тез алуға мүмкіндік алудың жолы туады. Қазір мұндай өзара ақпарат алмасу ұйымдарына кіретін елдер саны жүзден асады. Біз қысқа уақыттың ішінде осындай жүйелердің барлығына дерлік байланыс офицері ретінде бір-бір орын алып кірдік. Одан кейін «Бамин» деген активтерді тәркілеп, басқаруға мән беретін халықаралық жүйе жұмыс істейді. Оған да бақылаушы ретінде кірдік.
Шетелдің шешімдеріне 100 пайыз кепілдік бере алмаймыз. Дегенмен халықаралық қарым-қатынастар шетелге шығарылған заңсыз активтерді тиімді, мейлінше тезірек қайтаруға мүмкіндік береді деп сенеміз.
– Бізде жалпыхалықтық декларация әлі де жоқ. Заңды орындау барысында актив иесінің мүлігіне тексеріс қалай жүргізіледі?
– Қолданыстағы заңда екі ұғым бар. Біріншісі, тұлғаның активі бұрынғыдай тек өзінің атына тіркелген активтер емес, сол адамның бақылауындағы кез келген активтерді субъектінің активі ретінде қараймыз. Заңда «бақылауында» деген сөздің ұғымы бар. Мәселен, қандай да бір активтің тікелей немесе жанама тағдырын анықтай алсаңыз, яғни бұл Сіздің бақылауыңыздағы актив болып саналады. Екіншіден, тек әйелі мен күйеуі, баласы ғана емес, жақын туған-туыстары, жұбайы немесе бұрынғы жұбайы, кез келген серіктесі, шопыры, сыныптасы, досының досына тіркеп қойған мүліктер мен ақшалай активтер де анықталады. Тексеруіміздің нәтижесінде белгілі бір адам немесе активтерге күмән туса, біз өз шарамызды атқара береміз. Бұл заңның негізгі жаңалығы сонда, шығу тегі түсініксіз актив түбі ашылады. Осы ұғымға сәйкес азаматтық сотқа талап-арыз беріп, мәжбүрлеп активті мемлекеттің кірісіне айналдырамыз. Шетелдерде «түсініксіз байлық» деген ұғым бар. Яғни қайдан пайда болғаны түсініксіз байлық. Біздің заңда бұл «пайда болуы түсініксіз активтер» деп айтылады. Егер біз негізсіз актив көрсек, оның заңды шығу тегі жоқ, шығу көздері күмәнді болса, сол күмәндерімізді алға тартып, азаматтық сотқа талап-арыз береміз. «Осындай адамның мынандай сомада активі бар, шығу тегі белгісіз, заңсыздықтың белгілері бар» деп көрсетеміз. Ал жауапкер сол активтерінің қалай, қайдан келгенін дәлелдеп беруге тиіс. Заңды пайда болғанын жігін жіктеп, салық төлегенін сағаттап құжатпен көрсетуге тиіс. Егер сотта объективті түрде дәлелдей алмаса, онда «пайда болуы түсініксіз актив» ретінде танылып, мемлекеттің кірісіне айналдырылады. Қазір осындай талап-арыздың бірінің негізінде 11 миллион долларға жуық ақша қаражаты мемлекеттік кіріске айналды. Сондай-ақ түрлі мүліктер, оның ішінде қымбат әшекей бұйымдар, бренд сөмкелерден бастап мәдени, тарихи жәдігерлер құны жарты миллиардқа жуық мүліктерді сотта жауапкерлер дәлелдей алмады. Бұл тетік бұрын болған жоқ. Әлемдік тәжірибенің өзінде енді қолданып жатыр.
– Әлемдік тәжірибе деп қалдыңыз ғой, шетелдік тәжірибеден үлгі ретінде қолданысқа енгізіп жатқан тетіктер бар ма?
– Қазіргі қолданыстағы негізгі үлгінің өзі жемісті болды. Өйткені біздің тәжірибеге ұқсас заңды бес, он жыл бұрын қабылдаған елдердің үлгісін қарап, нәтижесін көргіміз келді. Бірақ олардың нәтижесі бізбен салыстырғанда саяз. Қайтарылып жатқан қаржы аз.
– Қоғам қазір субъектілердің тізіліміне қызығушылық танытады. Активті қайтаруда істердің ескіру мерзімі болмайды делінген еді. Ендеше қолданыстағы заңнамаға сәйкес, егемендік алған жылдардан бері қарай ел қаржысын жеп, шетел асқан жемқорлардың заңсыз активтері қайтарылып жатыр ма?
– Расында да, қолданыстағы заңда ешқандай шектеу жоқ. Егер субъект заңның талаптарына сәйкес келіп тұрса, заңсыз иемденілген дүние-мүлік уақытына қарамастан қайтаруға жатады. Тіпті елдің ішінде ме, басқа елге шығарылып кетті ме, заңсыз активтері мемлекетке тиесілі. Бірақ комитет заңның негізінде жұмыс істейді. Сондықтан тізілімде кім бар, кім жоқ екенін айта алмаймыз.
– Мүлікті иесі өз еркімен қайтарса, қылмыстық іс қозғалмауы мүмкін деп жүрміз. Сонда мемлекет мүлкін заңсыз жолмен алған адам, яғни жемқор жауапкершіліктен босап кете ме?
– Біздің елде қылмыс төрт санатқа бөлінеді. Жеңіл, орташа, ауыр және аса ауыр. Заң тек жеңіл, орташа және ауыр қылмыстарды ғана қамтиды. Оның өзінде қылмыстық іс қозғалады, қозғалмайды дегенді де тікелей қарамайды. Егер адам өзі тағылған айыпты мойындап, келтірілген залалды қалпына келтіріп, заңсыз иемденілген активтерді қайтарса ғана жаңағы үш санаттағы қылмыс бойынша қылмыстық жауапкершіліктен босатылуы мүмкін делінген.
– Сонда активтерді өз еркімен қайтару заң субъектілеріне де мемлекетке де әлдеқайда тиімді болып шығады, дұрыс па?
– Активтерді қайтару туралы заң күштеп қысым көрсетудің құралы емес екенін түсіну керек. Бұл – әділеттілікті қалпына келтіру үдерісі. Сол себептен ерікті қайтаруды ынталандыру басым әдіс. Бұл – заңның негізгі қағидаттарының бірі. Ерікті қайтарудың артықшылығы – мүліктің бір бөлігі заң бойынша субъектіде сақталу мүмкіндігі. Бұдан басқа, ерікті түрде қайтару туралы келісім активтерді мемлекетке беруді ғана емес, өзге де әлеуметтік-экономикалық міндеттемелерді қарастыруы мүмкін. Мысалы, қаражат Қазақстанға қайта инвестициялануы мүмкін. Яғни субъект бұл қаражат азаматтарымыздың әл-ауқатын арттыруға тікелей әсер ететін елге қажетті жобаларға сала алады. Ең бастысы, бұл ақшаның Қазақстанда жұмыс істеуі, мұнда салық төленуі, жұмыс орындары құрылуы деген сөз. Бұдан бөлек, ерікті түрде қайтару кезінде субъект бірқатар құқықтық мүмкіндіктер мен кепілдіктер алады, соның ішінде жоғарыда айтылғандай жауапкершіліктен босатылады. Оған қайтадан құқықтық талаптар қойылмайды. Ел игілігі үшін бизнесті одан әрі жүргізу үшін жағдайлар жасалады. Субъект активтерді өз еркімен қайтармаса, онда заңсыз капиталды мәжбүрлеп қайтару тетіктері пайдаланылатын болады.
– Қаражатты қайта инвестициялау дедіңіз, заң субъектілері ел экономикасына инвестиция салған мысалдар бар ма?
– Заң комитетке емес, мемлекетке, жалпы қоғам мен жеке адамдарға арналған. Құжаттың негізгі қағидаттарында активтерді ерікті түрде қайтаруды ынталандырудың басымдығы бар. Бірақ ерікті түрде қайтарудың да өз шарттары бар. Ерікті түрде активтерді қайтарумен қатар инвестициялық, әлеуметтік жобаларды іске асыру, оның ішінде жаңа жұмыс орындарын ашу, экологиялық модернизациялау, өндірістерді жаңарту, экологиялық талаптарға сай кешенді міндеттерді қабылдауы керек. Біздің жасасып жатқан келісімдердің ішінде де осындай мысалдар кездеседі. Ақшалай және мүліктей затты қайтарғанына қарамастан инвестициялық жобаларды жүзеге асыру жөнінде міндеттеме алып жатқан адамдар бар.
Соңғы комиссия отырысында осындай бірқатар инвестициялық жоба мақұлданды. Осы міндеттемелер жемісті жүзеге асырылса, елімізде үш жүзден аса жаңа жұмыс орны ашылады. Олар жылына бір миллиардтан астам салық төлейді. Бұдан басқа әлеуметтік міндеттемелер бар. Бүгіннің өзінде комитет нақты нәтиже көрсететін жобаларды комиссия отырысына шығарып келеді. Осы жобалар жүзеге асқан соң түрлі әлеуметтік топтар бара алатын әртүрлі мәдени-әлеуметтік орталықтардың саны арта түседі. Сол секілді мектеп, аурухана, балаларға арналған мекемелер, инклюзивті орталық секілді әлеуметтік жобалардың саны да көбейеді. Соңғы отырыста комиссия 235 млрд теңгеге мемлекетке заңсыз активтерді қайтару жөніндегі шешімдерді мақұлдады. Оның 230 млрд теңгесі ақшалай қаражат. Бес млрдқа жуығы мүлікпен есептеліп отыр. Бұл қаражат арнайы есепшотқа түседі. Әрі қарай Қаржы министрлігінің есебінен заңда көрсетілген тәртіппен мемлекетке ең қажетті деген маңызды әлеуметтік-экономикалық жобаларға жұмсалады. Тағы бір айта кететіні, активтерді мемлекетке ерікті де, мәжбүрлі де қайтарып жатқандар бар. Оның ішінде ерікті түрде қайтарып жатқандар көп.
– Активтердің шоғырлануы бар негізгі елдерді атай аласыз ба? Қазір бұл елдердегі активтерді қайтаруда қандай мәселелер бар және оны шешудің қандай жолдары қарастырылып жатыр?
– Активтерді қайтару географиясы өте кең. Қазір біз көптеген елдегі активтер туралы мәліметтерді зерттеп жатырмыз. Олар Ресей, БАӘ, Испания, Сингапур, тағы басқа да елдер. Біз нақты юрисдикциялармен шектелмейміз. Заңсыз шығарылған активтер кез келген елде болуы мүмкін. Әйткенмен, шындығында да активтер көбінесе алу және табу қиын елдерге шығарылған. Бұл заңсыз активтерді, олардың соңғы бенефициарларын жасыруға, сондай-ақ салықтан жалтаруға мүмкіндік беретін елдер. Комитет схемаларды анықтау және түпкілікті бенефициарларды ашу жөніндегі жұмысты жүргізіп жатыр. Олар ашылғаннан кейін қамтамасыз ету шараларын қолдануға, тыйым салуға және кейіннен активтерді тәркілеуге байланысты халықаралық рәсімдер қолданылады. Активтерді қайтарудағы жұмыста қандай да бір жоспарлы көрсеткіштер мен шектеулер жоқ. Заңсыз шығарылған актив анықталса, міндетті түрде оларды қайтару жөнінде шаралар қабылдаймыз.
Әңгімелескен –
Жадыра МҮСІЛІМ,
«Egemen Qazaqstan»