XVI ғасырда тарихи әдебиеттегі көрнекті жазба ескерткіш «Тарих-и-Рашиди» құнды дереккөз ретінде әлем зерттеушілерінің назарын аударды. Әлемге әйгілі тарихшы, философ, ғұлама ақын, дипломат, әскери қолбасшы Мұхаммед Хайдар Дулатидің діни-философиялық және ғылымдағы танымдық ой-пікірлерін, қөзқарастарын талқылау арқылы заман талабына сай пікірлерді талдаудың маңызды екенін айтқан Философия, саясаттану және дінтану институтының директоры, академик Серік Сейдуманов ғалым еңбектері Қазақстандағы әділеттілік қағидаттарын орнықтыру мен насихаттаудың тарихи және идеялық бастауларына арқау болатындығын атап өтті.
«Тарих-и-Рашиди» кітабы мен «Жаһаннаме» дастаны, ғұламаның тарихи тұлғасы мен еңбек жолы Қазақ мемлекеттілігі мен Орталық Азия елдерінің тарихын зерттеушілердің арасында зор қызығушылық туғызды. М.Дулати жазған «Тарих-и-Рашиди» тарихи-мемуарлық шығармасы мен «Жаһаннаме» поэмасы әлемдік мәдениеттің қазынасына енді. «Тарих-и-Рашиди» – қазақ хандығының құрылуын, XIV–XVI ғасырлардағы тарихи оқиғаларды энциклопедиялық түрде сипаттайтын шығарма. Түркі тілінде (шағатай диалектісінде) жазылған философиялық стильдегі «Жаһаннаме» негізгі адамзаттың мәдениеті мен құндылықтарын шынайы сүйіспеншілік пен поэтикалық қабылдау болып табылады», деп атап өтті С.Сейдуманов.
1999 жылдың күзінде Мұхаммед Хайдар Дулатидің туылғанына 500 жыл толды. Бұл дата ЮНЕСКО және одан тыс аумақта аталып өтіп, ғұлама мұрасына деген қызығушылықты одан сайын арттыра түсті. Осы ретте М.Х.Дулати мұрасын аударуға, жүйелеуге, жариялауға басшылық еткен марқұм шығыстанушы, академик Әбсаттар Дербісәлінің еңбегі айрықша. Осы орайда ҰҒА академигі, Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті тарих факультетінің кафедра меңгерушісі, тарих ғылымдарының докторы, профессор Берекет Кәрібаев «Мұхаммед Хайдар Дулати және Қазақ хандығы тарихының деректік мәселелері» атты баяндамасында «Тарихи-и-Рашиди» шығармасы нақты тарихи оқиғаларды, мәдени антропологиялық сипаттағы мәліметтерді қамтитындығымен құнды екенін алға тартты. «Шығармадағы Қазақ хандығының құрылу, күшею және «уақытша» әлсіреу кезеңдеріне қатысты деректерді оригиналды әрі негізгі және ең басты мәліметтері қатарына жатқызамыз. Қазақ елінің тәуелсіздік алуымен Дулати есімі қалың жұртшылыққа танымал бола бастады. Қазіргі күнде Мұхаммед Хайдар Дулатидің есімі мен оның «Тарих-и-Рашиди» еңбегі қазақ елінің тарихында өзіне лайықты бағасын алды деп сеніммен айтуға болады», дейді академик.
Философия, саясаттану және дінтану институтының бас ғылыми қызметкері, ҰҒА корреспондент-мүшесі, философия ғылымдарының докторы, профессор Наталья Сейдахметова түркі халықтарының ортақ тарихи-мәдени мұрасына айналған «Тарихи-и-Рашиди» шығармасына, оның терең мағыналы құрылымына тоқталса, «Бұқаралық санадағы халықтың батырлар жырларының айшықталуы» баяндамасында рухани антропологиялық сипаттағы адам құндылықтары қатарында эпостар, жырлардың тәрбиелік рөлінің ауқымдылығын институттың Философия орталығының жетекшісі, философия ғылымдарының докторы, профессор Cерік Нұрмұратов тілге тиек етті. «Қазақ халқының өткенi жөнiндегi жазба деректерде қалған дүниелер өте аз. Ал халық тарихын жазу оңайға түспейді. Мұхаммед Хайдар Дулати шығармашылығынан фольклор, батырлар жырынан сусындағанын анық байқаймыз. Бүгінде тарихи оқиғалардың маңызды тұстары сақталған қазақ фольклорына жиі оралуымыздың басты себебі, көшпелi тайпалар тарихының белгiсiз, күңгiрт кезеңдерiн айқындауда халық аңыздарын пайдалану, көзқарасы мен философиясын тұжырымдауда рөлінің жоғары екенін көрсетеді», дейді С.Нұрмұратов.
Ғалымның жеке өмірбаянына байланысты деректерді алға тарта отырып, «Тарих-и-Рашиди» еңбегіндегі діни категорияларға тоқталған институттың бас ғылыми қызметкері, философия ғылымдарының докторы, профессор Бақытжан Сатершинов «Мұхаммед Хайдар Дулатидің діни көзқарастары мен қайраткерлігі» баяндамасында Үндістанның Кашмир өлкесіндегі діни топтар мен ағымдарға қатысты деректермен бөлісіп, ғылыми талқылауға сұранып тұрған мағлұматтарды алға тартты. Ғалымның айтуынша, Дулатидің рухани мұрасы ортағасырлық рухани жәдігер ретінде Үндістанда, Пәкістанда, Батыс Еуропада кеңінен танымал болғанымен, кезінде империялық солақай саясаттың салдарынан өз елінде тарихи танымнан тыс қалды. «Көбіне Мырза Хайдар туралы негізгі мәліметтер оның өзінің «Тарих-и Рашиди» шығармасынан белгілі. Ал ақындық мұрасынан қалған жалғыз шығарма – ертегі үлгісімен құрылып, түркі тілінде жазылған – «Жаhаннаме» дастаны. Бұл шығарма Берлин қалалық кітапханасында сақтаулы тұр. Мұны белгілі башқұрт ғалымы Ахмет Зәки Уәлиди кездестірген. Көлемі 125 беттен тұратын қолжазбаны 1814 жылы Молда Омар ибн-Қашы көшірген. Алайда өзгерістерді енгізу Хайдар мырзаның бұл еңбегі әлі қалың оқырманның қолына тие қойған жоқ. Дулатидің қазақтың рухани мәдениеті мен дүниетанымдық жүйесі тарихындағы ойшыл ретінде алатын орны осы күнге дейін басы толық ашылмай келе жатқан мәселе», дейді профессор.
М.Дулатидің тұлғалық болмысының қалыптасуына түркілік көшпелі дүниетаным мен ислам дінінің әсер-ықпалы жайында «М.Х.Дулатидің дүниетанымы және осы заманға берер өнегесі» баяндамасында Мемлекеттік орталық музей Музейлік деректану және қолжазба бөлімінің жетекшісі Жасұлан Белтенов баяндаса, Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университеті философия және саясаттану факультеті дінтану және мәдениеттану кафедрасының аға оқытушысы, PhD М.Жүзей «Мұхаммед Хайдар Дулатидің діни көзқарасы» тақырыбында, Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университетінен тарих ғылымдарының кандидаты, профессор Н.Атығаев «Мұхаммед Хайдар Дулати және оның Тарих-и-Рашиди шығармасы» атты баяндама жасап, тұлға және оның құнды еңбектері хақындағы ойларын ортаға салды.
АЛМАТЫ