Коллажды жасаған – Зәуреш СМАҒҰЛ ,«EQ»
Әлеуметтік желіде қауіпті ойындар
Мектеп оқушыларының өз-өзіне қол жұмсау фактісін мамандар интернет кеңістікте кең таралған ойындармен байланыстырып, балаларды ерекше бақылауда ұстауды ескертіп отыр. Қауіпті ойын жайында біраз уақыт бұрын ата-аналар чаттарында кең тарала бастағаны белгілі. Қосымшадағы ойындар баланың психикасын бұзып, өз-өзіне қол салуға дейін апаратын көрінеді. Әсіресе ұялы телефон арқылы тарайтын «Schoolboy Runaway» ойыны қауіпті дейді мамандар. «Schoolboy Runaway» қосымшасында бала ата-анасынан жасырынып, қаша беруге мәжбүрлейді. Ақыр соңында биіктікке шығып, секіріп кетуге тиіс. Мұндай ойындар баланың психикасын бұзып, өз-өзіне қол салуға итермелейтін көрінеді. IT мамандар әлеуметтік желілерде кең таралған «Разбуди меня в 4:20», «Море китов», «Синий кит», «Красный дельфин», басқа да ойындардың қауіпті екенін айтып, балалар қауіпсіздігіне өте сақ болуын ескертіп отыр. Ал мамандар бұл ойындарды басқарып отырған кураторлардың психикалық ауытқуы болуы мүмкіндігін жоққа шығармайды. Бүгінде балаларды деструктивті кеңістіктен қорғау үшін жай ғана бақылау жеткіліксіз, оларға тәулік бойы жақындарының қамқорлығы қажет.
Бала құқықтары жөніндегі уәкіл Динара Зәкиеваның айтуынша, күніне 2 бала суицид жасауға әрекеттенеді екен. Барлық жағдайдың 35 пайызында оның себептері анықталмаған. Ал қалғанында өзін жалғыз сезінуі, ата-ана және туған-туыстарымен қарым-қатынасы, мектептегі буллинг себеп болған. Жыл басынан бері суицидті насихаттайтын 22 фактіні анықталып, 19-ын жойған. Зорлық-зомбылық туралы хабар тарататын 157 интернет-ресурстың 56-сы бұғатталған. Қазіргі кезде балаларды буллинг пен зорлық-зомбылықтан қорғау үшін қауіпсіздік сабақтары енгізіліп, «Кива» бағдарламасы қанатқақты режімде іске қосылды. Оқу-ағарту министрлігі келесі жылы мектептердегі психолог жетіспеушілігін шешіп, 500 балаға 1 маманнан бекіту мәселесін қарастырып жатыр.
Өзінің телеграм-арнасында сарапшы Нүркен Халықберген «TikTok» платформасы балалар мен жасөспірімдердің психикасына қауіпті әсер етуі мүмкіндігін айтады. Оның пікірінше, бүлдіргі ақпаратты тарататын әлеуметтік желі тексерілмеген. Осы орайда сарапшы «TikTok»-ты пайдалануға уақытша мораторий енгізуді ұсынды. Осыған байланысты халықаралық зерттеулерден мысалдар келтіріп, «TikTok» сияқты платформаларды шамадан тыс пайдалану жасөспірімдердің эмоционалды жағдайының нашарлауына, мазасыздықты, депрессияны тудырып, тіпті суицидтік ойлардың қалыптасуына ықпал ететінін атап өтті. Мысалы, Мельбурн университеті психологтерінің зерттеулері жасөспірімдердің «күйзеліске және жалғыздық сезіміне» ұшырайтынын көрсетеді.
Балаларға ата-ананың жылуы жетіспейді
Психология ғылымдарының кандидаты, Абай атындағы ҚазҰПУ қауымдастырылған профессоры, практик-психолог Бақыт Жігітбекова балалардың өзіне қол салу себептерін былайша түсіндірді.
Қоғамда орын алып отырған кез келген жайт баланың санасына тез әсер етеді. Қазіргі отбасылардың көпшілігінда балалар материалдық қажеттілікке мұқтаж емес. Көптеген отбасында эмоционалды жылулық жетіспейді. Ата-аналары жұмысбасты, несие төлеу үшін жұмыстан қолдары тимейді. Алматы сияқты ірі қалаларда көлік кептелісінің өзі ересектерді қажытып жібереді. Осындай жағдайда бала қарайтын мүмкіндік жоқ. Үйде отырған ата-ананың өзі балаға көңіл бөлмейді. Көбісі телефонда интернет саудасын жасап жатса, енді бірі баладан оқшау кеңістікте, әлеуметтік желіде отырғанды жөн көреді. Ата-аналардың көбісі бала тәрбиелеудің жолын біле бермейді. Жаңа технологияларды дұрыс меңгермегендіктен, ұялы телефондағы әлемді де бақылауға қауқарсыз.
Осы орайда профессор балалардың аяқасты өлімінің астарында үлкен әлеуметтік-экономикалық, психологиялық себеп-салдар жатқанын алға тартты. Біріншіден, қоғамда агрессиялық іс-әркет көбейіп барады. Жұртшылықтың билікке наразылығы басым. Жемқорлық фактілері, билік өкілдерінің жауапсыздығы да қоғамда келеңсіз жайттардың орын алуына себепші болып отыр. Оның салдарынан жастардың болашаққа сенімі азайған. Мүмкіндік туа қалса, шетелге кетіп қалғысы келеді. Ал балалардың, жасөспірімдердің бос уақытында айналысатын ісі жоқ, араласатын ортасы кем. Сондықтан олар жайлы қарым-қатынасты «TikTok» сияқты әлеуметтік кеңістіктен іздейді. Әлеуметтік желі бала түгілі, ересектердің санасына дендеп еніп барады.
– Бүгінде баласына мейірім бере алмай отырғандардың көпшілігі – өткен ғасырдың тоқсаныншы жылдары туғандар. Сол кезеңде елдегі қиыншылыққа байланысты олардың ата-анасы тіршіліктің қамымен кетті де, баласына жүрегінің жылуын бере алмады. Міне, оның салдарын кейінгі 15-20 жылдан кейін тартып отырмыз. Осы кезеңде ұрпақтар арасындағы сабақтастық үзілді. Десек те, жақында Президент бастамасымен өткен Көшпелілер ойыны, мектептердегі ұлттық тәрбие сағаттарының қолға алына бастауы көңілге сенім ұялатады. Ал оның жемісін алдағы 15-20 жылдан кейін көре аламыз, – дейді сарапшы.
Ер-азаматтардың рөлін арттыру қажет
Қоғамдағы кереғар әдеттердің белең алуының тағы бір үлкен себебі, ұлттық тәрбиенің, отбасындағы ер-азаматтар беделінің төмендеуінен дейді психолог маман. «Өз басым гендерлік саясатты қолдамаймын. Оның қазіргі қоғамға кері әсерін теріске шығаруға болмайды. Гендерлік теңдікке қоғам болып психикалық денсаулығымызды, материалдық жағдайымызды түзеп, төрт құбыламызды түгел еткенде ғана жете аламыз. Ендігі тәрбиені гендерлік саясатпен байланыстыру балалардың болашағына балта шабумен бірдей. Қазір балалар еліктейтін музыкада, дін, сән саласында да түрлі ағымдар көбейіп барады. «Бір жынысты» деген түсінік пайда болды. Осылайша, түрлі ағым жастардың санасын улап, тура жолдан адастырып жатыр», дейді профессор.
Иә, дәстүрлі қазақ қоғамында ұлттық тәрбиеге жоғары мән беріліп келгені белгілі. Қазақ қашанда қызын төрге оздырып, ұлын батыр етіп тәрбиелеген. Талай ұрпақ «Әкең келе жатыр» деген бірауыз сөзге құлақ асып өсті. Соңғы уақытта белең алып отырған әскердегі, білім ошақтарындағы әлімжеттік қоғамда белгілі бір дәрежеде тәртіптің, адами құндылықтардың төмендеп кеткенін көрсетеді. Осы орайда психолог Бақыт Жігітбекқызы қоғамда ер-азаматтардың рөлін арттыруды ұлттық тәрбиенің ажырамас бөлшегі ретінде қарастыру қажет екенін айтады. «Президент тарапынан берілген тапсырмалар төменде басқа форматқа ауысып, уақытша сипат алмауы керек. Балаларымыз қауіпсіз қоғамда өмір сүрсін десек, телеарналарда ұлттық құндылықтарды насихаттайтын бағдарламаларды көбейту қажет. Қаралымы көп, жарнамасы жер жаратын бағдарламаларды азайтып, әлеуметтік желідегі жастар идеал тұтып жүрген инстажұлдыздарды мемлекет бақылауға алатын кез келді», дейді.
Психолог маман сонымен қатар қоғамда ұялы телефонды қолдану, әлеуметтік желілермен жұмыс істеу мәдениеті қалыптаспағандығына қынжылды. Оның айтуынша, қоғамда өмірге өкпелі ересектер көбейген. Ал олар жанның рақатын әлеуметтік желіден іздеуге тырысады.
– Ендігі кезекте мектептегі тәрбие, білім беру жүйесін дұрыс жолға қою керек. Жапония мектептеріндегідей білім жүйесін дамыта отырып, балаларды еңбекке баулу сағатын өткізу уақыт талабынан туындайды. Балабақша, мектепте мамандыққа баулу, Президент атап өткендей, жұмысшы мамандықтарын насихаттап, кездесулер ұйымдастырып, оларға марапаттар үлестіріп, беделін арттыру да өркениетті қоғамның белгісі. Өйткені жоғары оқу орындарына түскен түлектердің көпшілігі дұрыс мамандық таңдамай келеді. Салдарынан оқу бітіргеннен кейін жұмыссыз жүруге, криминалдық әрекеттерге баруға мәжбүр болады. Қазіргі кезде мектептен тыс үйірмелердің көпшілігі ақылы, қарапайым отбасыларына қолжетімсіз, ал енді қолға алынып жатқан «Даму бала» жобасының өзі формальды сипат алып барады, – дейді сарапшы.
Кәсіби маманның кеңесі керек
Балалар арасындағы өз-өзіне қол жұмсау деректерінің кең таралуына алаңдаушылық білдірген Сызғанов атындағы Ұлттық хирургия ғылыми орталығының медициналық психологі Айгүл Алтайқызы суицидке көбіне жүйке жүйесінде ауытқуы бар науқастар бейім келетінін атап өтті.
«Суицидке бейім науқастардың эмоциясы әлсіз, уайымшыл, меланхолик келеді. Бұл ауру жеті атаға дейін тұқым қуалайды. Тәжірибемде жасөспірімдер арасында суицид жасауға әрекет еткен балалармен жиі жұмыс істеуге тура келеді. Клиникалық зерттеулер барысында 17 жасында өзіне бес рет қол салмақ болған жасөспірім болды. Зерттей келіп, аурудың тұқымында бар екені анықталды», дейді психолог.
Осындай мысалдардың бірнешеуін атап өткен маман суицидке барудың мынадай себептерін атады. Оның бірі, жүйке жұмысының бұзылуына байланысты болса, екіншісі, балалардың өсіп-жетілу шағында кездеседі. Осы өтпелі кезеңді ауыр қабылдайтындықтан, бала бойында қатыгездік пайда болады. Көбіне кикілжіңді ортада өскен бала жайлы орта іздеп кетеді. Есейіп келе жатқан балаға ата-ананың қолдауы аса қажет. Бұл кезеңде әлеуметтік желі баланың психикасына тез әсер етеді. Қазіргі кезде желіде тараған ойындардың кері әсері көп. Осындай ойындардың бірінде әке-шешең ренжітсе, олардан қаш деген мазмұнда тапсырма бар. Үйден көрмеген жанның жылулығын әлеуметтік кеңістіктен іздейтін балалар қалайда бір жағдайға душар болады. Ол үшін ата-ана балаға мейірімін төгіп, сабағына қарап, денсаулығына алаңдағаны, күнделікті денесін тексеріп, оны не мазалайтынын сұрап отыруға тиіс. Ұлға – әкесі, бауыры, қызға – анасы жауапты болу керек. Уақтылы дәрігерге қаратып тұрған да артық болмайды. Бос уақытын қадағалап отыру да ата-ана міндеті. Ал мектеп тәрбиесінің жөні бір басқа. Бала өзіне беймәлім әлемді таниды, еңбекке, ұжымда жұмыс істеуді үйренеді. Міне, осы жағдайда жаңа қалыптасып келе жатқан балаларға кәсіби мамандардың кеңесі өте қажет. Бүгінде мектепте психологтер жетіспейді. Медицина тәжірибесінде 35 науқасқа 1 психолог қажет болса, білім ошақтарында бұл көрсеткіш әзірге бала саны 700-1000 болатын мектептерде 1 психологтен ғана келеді. Балаға еңбектің мәнін, отбасына табыстың қалай келетінін түсіндіру қажет. Қажет болған жағдайда, баланы жұмысқа ертіп апару да артық етпейді. Егер балаға барлық жағдай жасалса, оны ешнәрсе қызықтырмайды. Балаларды үлкен ортада, көпшілік оқитын мектептерде оқыту оның жан-жағын тануына, жақсы мен жаманды ажыратуға ықпал етеді. Жаз айларында жеңілдеу жұмыс істесе, өз қаржысын үнемдеп үйренеді. Спортқа, музыкаға, сурет салуға баулу олардың толыққанды тұлға болып өсуіне оң ықпалын тигізетіні сөзсіз.
Осы орайда балаларды мектептерге қабылдайтын кезде ата-аналардан сауалнама алып, суицидке бейімділік деректері анықталуы қажет, деген ұсынысын алға тартқан Айгүл Алтайқызы есепте тұрған отбасылармен психолог үнемі жұмыс істеуге тиіс екенін айтады. Мұнымен қоса балалар мен жасөспірімдер арасында суицидтің алдын алу үшін медициналық психологтер, психотерапевтерді мектептерге айына бір рет болса келіп, кеңес беруге тиіс. Осы орайда психолог маман, әсіресе бұл жағдайдың еліміздің оңтүстік өңірлерінде көп кездесетінін алға тартты. «Балаларының науқасын мойындағысы келмей, жасырып жүрген ата-аналар көбіне бақсы-балгер, емшілерге жүгінеді. Шөп-дәрімен емдеп, көп шығындалып, ақырында баланың ауруын асқындырып әкелетін жағдайлар жиі кездеседі. Ал оның салдары шизефренияға соқтырады», деп алаңдаушылық білдірді психолог маман.
Сарапшылар қоғамда ата-аналарды оқыту мәселесін де алға тартты. Педагогикалық, психологиялық білім жеткіліксіз болғандықтан, олар альфа ұрпаққа тәрбие беруде қиындықтарға тап болып отыр. Ол үшін мәселені мемлекеттік деңгейде қолға алып, білім ошақтарындағы мамандардың, ата-аналардың жауапкершілігін арттыру керек. Қазіргі кезде агломерациялардың ұлғаюы, мектептер жетіспеушілігі, балалардың өз үйінен қашықта білім алуы, уақтылы тамақтанып, қосымша білім алып, үйірмелерге қатысуын қиындатып жатыр. Осы орайда балаларға қолайлы әрі қауіпсіз орта қалыптастыру қоғамға үлкен міндеттер жүктейді.
АЛМАТЫ