Оралдық жас кемешілер 2022 жылы Қарағандыдан, 2023 жылы Тараздан, 2024 жылы Ақтөбеден жүлдемен оралды. Биыл жазда Ақтөбе қаласында өткен ел чемпионаты мен халықаралық достастық кубогінің кезеңдік жарысында БҚО командасы 5 алтын, 6 күміс, 3 қола медаль алып, жалпы есепте үшінші орынға шықты. Оралдық өрендердің бұл жетістігі үйірме жетекшісі, жоғары санатты қосымша білім беру педагогі Манас Аққожиннің еңбегімен тікелей байланысты. Осынау көпшілікке бейтаныстау өнер жөнінде жақынырақ білу мақсатында Манас Исмағұлұлына жолыққан едік.
Манас Аққожиннің кеме модельдеу ісімен айналыса бастағанына бір мүшелден асыпты. Әу баста қазақ балаларын техникаға көбірек тарту керек деген ойдан туған бастаманы Облыстық балалар техникалық шығармашылық орталығының сол кездегі директоры Шаймардан Рамазанұлы ұсынған екен. Өйткені сол кездері шынымен де техникалық үйірмелерде өзге ұлттың балалары жүретін. «Басында қиын болды. Білмейтін, түсінбейтін нәрсеміз көп екен. Алғаш қатысқан жарыста жасаған кемеміз жүрмей қалып, намыстан жарылып кете жаздадық. Ең бірінші қиналғанымыз, ақпараттық тапшылық еді. Оқулық, әдебиет жоқ. Еш жерде мұндай маман даярламайды. Кеңес кезінде шыққан «Моделист-конструктор» деген журналдың тігіндісін қараймыз. Бірақ ондағы ақпараттың көбі көнеріп кеткен. Бір жыл істеп, тастаймын дегенмін. Осылай жүргеніме 14 жыл болыпты. Қазір біздің шәкірттерді бүкіл Қазақстанда таниды», дейді Манас ағай.
Манас Исмағұлұлының мамандығы – суретші, мүсінші. Қазір облыста кеме модельдеу ісімен шұғылданып жүргендер де – осы сурет, еңбек пәні мұғалімдері. Өйткені бұл іске сызбаны білетін, шебер адам керек. Әрі қарай техниканың тілін, электрониканы білу керек. Кеме үлгілеу үйірмесіне әдетте оқушы бесінші сыныптан, 9 жасынан бастап қатысады. Сөйтіп, мектеп бітіргенше біраз нәрсені меңгеріп шығады. Әрине, бірден үйреніп кету қиын. Әрі қауіпті де. Балалар өткір, ұшты құралдармен жұмыс істейді.
М.Исмағұлұлының айтуынша, кеме жасау – үлкен ғылым. Жалпы, бір нәрсені жобалау – өнеркәсіптің, технологияның бастауында тұратын нәрсе. Балалар осы үйірмеде ғылымның баспалдақтарынан өтеді. Кеменің корпусы, қозғалтқышы, басқа да детальдары бар. Аэродинамикасы бар. Балалар өздері жасаған кемелерімен жарысқа қатысады. Бір іске зейін қойып отыруды үйренеді.
Халықаралық «NAVIGA» ұйымының бағдарламасында модельдеу спортының 48 түрі тіркелген екен. Соның тең жартысы Қазақстанда дамып келеді. Ал Батыс Қазақстан облысында 12-13 түрі ғана қолға алынған. Оның себебін ұстаз модельдеу спортының қаражатты көп талап ететіндігінен көреді. «Мемлекет қолынан келгенше қолдап жатыр. Әйтеуір бізді жарыстан қалдырмайды. Жол ақымыздың, тұратын жеріміздің ақысын төлейді. Бірақ одан бөлек керекті жабдығымызды түгендеп алуға қыруар қаражат керек. Мысалы, қол басындай кемеге орнатылатын мына аккумулятордың біреуінің құнына автокөліктің үш аккумуляторын сатып алуға болады. Сапасына байланысты 25 мың теңгеден басталып, 45 мыңға дейін барады», дейді Манас ағай.
Есептеп көрсе, соңғы 5 жылда Манас Аққожин осы іске өз қалтасынан 1,5 млн теңгедей қаражат жұмсапты. Үйірмеге қажетті жүрдек кемелердің корпусын бұрын олар Қытайдан, Украинадан 250-300 мың теңгеге сатып алады екен. Кешегі ковид кезінде Манас ағай тәуекел деп, сол кемелерді өз қолымен жасауға кірісіпті. «Қостанайда бір құрдасымның шетелден сатып алған, керемет жүріп жүрген қайығын бір күнге сұрап алдым. Сөйтіп оны бөлшектеп бұзып, гипстен қалыбын жасап алып келдім», деп еске алады ұстаз.
Әрине, әдетте зауыттан шығатын детальдарды өз қолыңмен, қарапайым шеберханада жасау оңай емес. Осы жолда талай эксперимент болды. Ұшақ қанаттарын жасайтын жеңіл, бірақ болаттан 5 есе мықты кевляр, әйнекмата, карбон дегендер болады. Міне, осындай материалдан жасалған, ерекше әдіспен сырланған кемелер бірден сұранысқа ие болыпты. Кеме моделінің оншақты түрі жасалған. «Әуелі өзімнің балаларыма жасадым. Қалғанын саттым. Қазір еліміздегі үйірмелердің тең жартысында менің қайықтарым жүр» дейді Манас ағай мақтанышпен. Өйткені Қазақстанда мұндай өндіріс жоқ.
Бір қызығы, бұл кемелерді Манас Аққожин 2023 жылға дейін өзі жасаса, қазір шәкірттері үйреніп алыпты. Әсіресе Ерасыл Есқара есімді бала әбден меңгеріп, былтырдан бері сол жасап жатыр екен. Осы кезге дейін тапқан табысы 1 млн теңгеден асып кеткен! Бұл – өте нәзік, дәлдікті талап ететін жұмыс. Кеменің моторы, регуляторы, бәрі сәйкес болуы керек. Әйтпесе жанып кетеді.
«Ерасылдың болашағынан көп үміт күтем. Судомодель спортынан Қазақстан Республикасының спорт шебері. Оның ізденімпаздығы, табандылығы таңғалдырады. Биыл мектеп бітіріп, Махамбет университетіне түсті. Көркемсурет және еңбек пәні мұғалімі мамандығын таңдады. Электрониканы бес саусақтай меңгеріп алды. Ресейлік, украиндық моделистермен тең дәрежеде сөйлесіп отырады. Біздің моделистер ақыл сұрайды. Бұл балалардың әлеуетін пайдалану керек. Бұлар дайын мамандар ғой. Мысалы, мен өзім кемелерді жасап беріп, механик ретінде қарап отырам. Олардай басқара алмаймын», дейді ұстазы.
Шынында да балалар жасаған «ойыншық» кемелердің жылдамдығы сағатына 75 шақырымға дейін барады. 60-70 км/сағат жылдамдықпен жүйткитін кемені басқару оңай емес. Су бетінде құйын-перен болып келе жатқан кемені пультпен басқарып, түрлі маневр жасау, жарыса жүріп қақпалардан өткізу, сөйтіп озып келу үшін қанша ептілік қажет. Бұрын олар өз қолымен жасап шыққан кемелердің су бетінде жүргеніне қуанатын. Қазір балалар жеңістің дәмін татқан. Жанып тұр.
Бүгінде М.Аққожиннің үйірмесінде шәкірттердің бесінші буыны алмасып жатыр. Алғашқы толқын ішінен осы мамандықты таңдап, шеберлік шыңдап жүргендері де бар көрінеді. Жақында үйірме жетекшісі шәкірттерінің ата-аналарын жинап: «Кеме модельдеу – спортзалда жаттығу жасап алып, күшіңді көбейтіп, жарысқа қатыса беретін ойын емес. Техникалық жетістік қаражатқа байланысты. Осыған дейін мен өз қалтамнан біраз қаржы шығардым. Енді сіздер де қол ұшын беріңіздер», депті. «Неге біз соңғы жылдары тек үшінші орыннан көтеріле алмай келеміз? Бұл біздің шеберлігіміздің кемдігінен емес, қаражатымыздың аздығынан болып отыр. Мысалы, машинаға «Жигулидің» моторын орнатуға да болады, қуатты «Мерседестің» моторын қоюға да болады. Оның бәрі қаржыға, мүмкіндікке байланысты», дейді Манас ағай.
Бір қарағанда Манас Аққожиннің айналысып жүрген ісі баланың ойыны сияқты. Бірақ мемлекет үшін ұсақ-түйек нәрсе болмауы керек. Соның ішінде жас буынды техникалық салаға қызықтыратын мұндай үйірмелерді қолдаған жөн. М.Аққожин Теректі ауданында оқушылардың шығармашылық орталығын ашу, соның ішінде техникалық бағыттың аясын кеңейту туралы соңғы жылдары талмай айтып келеді. «Бұл жерде қазақтың намысы бар. Бізге қарап, тұтас қазақты сынайды. Балаларымыз ешкімнен кем болмасын деп жүрміз» деуден жалықпайтын Манас Исмағұлұлы шәкірттерін техникаға баулып қана қоймай, домбыра үйретіп, Махамбеттің жырларын жаттатып жүреді. Әсіресе алыс сапарларда, жол үстіндегі ермегі сол.
Кез келген елдің дамуы білімді де білікті мамандарға байланысты. Ал сол мықты мамандарды сала бойынша жастайынан іріктеп, дайындауда моделизмнің пайдасы шаш-етектен ғой. «Осыны мемлекет тұтқасын ұстап отырғандар жете түсініп, осы салаға бетін бұрса ғана күллі дүниеге технологиясы мен техникасын таңып отырған Жапон, Батыс елдерімен терезе теңестіре аламыз. Жеткілікті жағдай жасалса, қазақ балаларының орасан зор әлеуеті бар. Еліміз ғылымды дамытуға көңіл бөліп, ғылым жасайтын жандарды тез арада қамқорлыққа алуы керек. Әйтпесе, қазақтың ақылды балалары шетелдің ғылымы мен экономикасына қызмет етуге мәжбүр болады», дейді кейіпкеріміз.
Батыс Қазақстан облысы