Суретті түсірген – Ерлан ОМАР, «EQ»
«Жастар әскерге Отан алдындағы борышын өтеуге барады. Жас сарбаздарымыз өз міндетін алаңсыз орындауы үшін әскер қатарында, ең алдымен, темірдей тәртіп болуға тиіс. Қарулы күштер мен басқа да күштік құрылымдар осы талапты мүлтіксіз орындауы қажет. Әр ата-ана әскерге кеткен баласын мемлекетке сеніп тапсырады. Сондықтан сарбаздардың денсаулығы мен қауіпсіздігіне, ең алдымен, армия басшылығы және құқық қорғау мекемелерінің басшылары жауапты», деді Мемлекет басшысы.
Осы орайда Парламент Мәжілісінің депутаттары мен жұртшылық өкілдері әскерде әлімжеттік әлі жойылған жоқ деген пікір білдіргенімен, Қорғаныс министрлігінің басшылары мен әскери мамандар ондай сынмен келіспейтінін айтып, өз уәждерін ортаға салып жүр.
Еліміз тәуелсіздік алғаннан кейін әскердегі әлімжеттікті болдырмау мақсатында Қарулы күштердегі мерзімді әскери қызмет уақыты кеңес әскеріндегі екі жылдан бір жылға дейін қысқартылды. Алайда бұл шара әлімжеттікті тоқтату үшін жеткіліксіз болды. Шет жерде кеңес әскері қатарында қызмет атқарып жүрген сарбаздар бір-бірінің Қазақстаннан екенін естіп-білгенде ұлтына, тіліне, дініне қарамастан «ой-бауырымдасып» құшақтасып, достасып келген болса, жастарымыз енді өз елімізде әскери қызмет атқаруға көшкенде әртүрлі белгі бойынша бөліне бастады. Мысалы, 90-жылдардың басында оңтүстік өңірлердің бірінде әскери міндетін атқарып жүрген көкшетаулық сарбазды қызметтестері «шалақазақ» деп соққыға жығып, ақыры ол үйіне кемтар болып оралғанын білеміз. Әлімжеттік жасаудың басқа да көптеген фактісі әшкереленген. Тек 2015 жылы Қорғаныс министрлігі әскердегі әлімжеттік жойылды деп мәлімдеді. Мұның негізгі себебі Қазақстан армиясында келісімшарт арқылы әскери қызмет атқарып жүрген азаматтардың үлесі 70 пайызға жеткені еді. Содан бері кей сарбаздың өзінен әлсіз жауынгерге күш көрсетуі «жарғылық емес қарым-қатынасқа» жатқызылып келеді.
Қалай болғанда да, елімізде әскери қызметшілердің, соның ішінде мерзімді әскери қызметке алынған жас сарбаздардың қауіпсіздігі толық қамтамасыз етілмей отыр. Әскери прокуратураның мәліметіне қарағанда, кейінгі үш жылда 270 әскери қызметші әскери міндетін өтеу кезінде қаза тапқан. Осыншама орны толмас шығынның 140-ы Қарулы күштерге тиесілі. Оларға сырқаттану, жол-көлік оқиғалары, суицид, қауіпсіздік шараларын бұзу және тұрмыстық жағдайлар себеп болған. Қалған 130 әскери қызметші Төтенше жағдайлар министрлігінде, Ұлттық қауіпсіздік комитетінің Шекара қызметінде, Ұлттық ұланда және Мемлекеттік күзет қызметінде мерт болған. Сондай-ақ кейінгі төрт жылда күштік құрылымдарда 86 суицид оқиғасы тіркелген. Оның 40-ы Қарулы күштерде жасалған. Өзіне-өзі қол салғандардың ішінде 7 офицер, 22 келісімшарт бойынша әскери қызметші, 7 мерзімді әскери қызметші және 4 курсант пен кадет бар. Суицид оқиғаларының барлығы бойынша қылмыстық іс қозғалған. 34 оқиғаны тергеу барысында қайтыс болғандарды өзін-өзі өлтіруге дейін жеткізу белгісі анықталмаған. Осыған байланысты қылмыстық істер тоқтатылған. Ал 6 оқиға бойынша Ішкі істер министрлігінің әскери-тергеу органдары қазір сотқа дейінгі тергеп-тексеруді жалғастырып жатыр. Тергеу барысын Бас әскери прокуратура қадағалайды.
Әділі керек, Қорғаныс министрлігі сарбаздарды казармалық бұзақылықтан арашалау және жергілікті жерлердегі әскери құрылымдарда тәртіпті қамтамасыз ету шараларын мүмкіндігінше қолданып та жатыр. Әскери бөлімдердің барлығында жеке құрамға бақылау жүргізудің «Серіктес», «Пирамида», «Жауынгерлік дос» жүйелері, телефон арқылы жақындарымен сөйлесудің «Отбасымен бейнеқоңырау» сервисі қолданылады. Құқыққа қайшы әрекеттердің алдын алу мақсатында әскери бөлімдерде кез келген әскери қызметші өтінішімен жүгіне алатын профилактикалық кабинеттер мен сенім телефондары жұмыс істейді. Қолжетімді орындарда жазбаша арыз бен өтініш салу үшін арнаулы жәшіктер қойылған. Әскери қызметшілердің мінез-құлқына онлайн-бақылау жасау үшін қызметтік үй-жайлар, казармалар видеокамералармен жабдықталған. Сарбаз аналары комитеті өкілдерінің барлық әскери бөлімге және әскерге шақырылғандарды жинақтау пункттеріне тәулік бойына кіруіне рұқсат берілген. Осындай шаралардың нәтижесінде кейінгі үш жылда Қарулы күштерде жарғыдан тыс қарым-қатынастардан болған қылмыс саны 43 пайызға, яғни 40-тан 23-ке дейін азайған.
Алайда қазір әскеріміздің беделі, әскери қызметшілердің әлеуметтік жағдайы жастарды қызықтыратындай деңгейде емес. Келісімшарт негізінде қызмет етушілер мен кіші офицерлердің айлығы шайлығына жетпейді. Себебі әскерилердің жалақысы соңғы рет 2008 жылы ғана көтерілген. Әйтеуір былтыр әскери ұшқыштардың лауазымдық жалақылары өсірілді, әскери медициналық қызметшілердің ақшалай үлесі азаматтық медициналық мекемелердің қызметкерлерінің жалақыларының деңгейіне дейін, ал жоғары әскери оқу орындары оқытушыларының жалақылары азаматтық жоғару оқу орындарының деңгейіне дейін жеткізілді. Әскерилерге бір кезде берілген әлеуметтік қолдау шараларының біразы тоқтатылып тасталған.
Қорғаныс министрлігінің мәліметіне қарағанда, Үкімет биыл күштік құрылымдардың әскери қызметшілеріне еңбекақы төлеудің жаңа жүйесіне көшуді қолдап, оны 2025 жылғы 1 қаңтардан бастап екі кезеңде жүзеге асыруды жоспарлап отыр. Нәтижесінде, Қарулы күштердің әскери қызметшілерінің лауазымдық жалақылары орта есеппен 50 пайызға өсірілмекші. Бұған қоса әскери қызметшілердің бұрынғы жеңілдіктерін қайтару мәселесі де қаралып жатыр. Олардың ішінде әскери қызметшілерге коммуналдық қызмет үшін төленетін үстемеақының көлемін арттыру, әскери отбасы мүшелерінің жылына бір рет демалыс орнына баруы және қайтуы тегін болуын және әскери қызметшілердің қоғамдық көлікте ақысыз жүруін қайтару сияқты шаралар бар. Ал әскери қызметшілерді тұрғын үймен қамтамасыз ету мәселесі ойдағыдай шешілген. Олардың тұрғын үй төлемдеріне арналған ақшалай қаражат республикалық бюджетте толық көлемде қарастырылған.
Әскери қызметтің беделін арттыру үшін қолға алынған бір ұтымды шара – үздік сарбаздарға білім гранттарын беру. Мәселен, былтыр 600-ден аса мерзімді әскери қызмет атқарған жігіт жеңілдікпен жоғары оқу орнына түсіп, оның ішінде 189-ы грант иегері атанды. Сондай-ақ мерзімді әскери қызметке алынған жастардың банктік қарыздары мен микронесиелері бойынша төлемдерін кейінге қалдыру мәселесі де оң шешімін тапты. Бұл мүмкіндікті қазірге дейін 6 253 сарбаз пайдаланып, олардың жалпы сомасы 1 млрд 828 млн теңге несиесі кейінге шегерілген.
Ал «Әскерде әлімжеттік бар ма?» деген сұраққа нақты жауап алу үшін арнайы әлеуметтік зерттеу жүргізу қажет. Әскерден оралған жігіттер мен мерзімді әскери міндетін өтеп жүрген сарбаздар арасында осы тақырыпта жабық сауалнама жүргізілсе, біраз шындықтың беті ашылары анық.