Үкімет • 31 Қазан, 2024

Үш жылға арналған республикалық бюджет бекітілді

62 рет
көрсетілді
11 мин
оқу үшін

Келер жылы ел экономикасы 5,6%-ға өседі. Яғни 2025 жылы бюджет кірісі 15,6 трлн теңгені құрайды деп болжанып отыр. Бұл туралы кеше Мәжіліс спикері Ерлан Қошановтың төрағалығымен өткен палатаның жалпы отырысында айтылды. Жиынға Премьер-министр Олжас Бектенов пен Үкімет мүшелері арнайы шақырылды. Депутаттар қоғамда дау тудырған өткір мәселелерді көтеріп, күн тәртібіндегі бірқатар заң жобасын қарады.

Үш жылға арналған республикалық бюджет бекітілді

Отырысқа қатысушылар алдымен Премьер-министрдің орынбасары – Ұлттық экономика министрі Нұрлан Байбазаровтың «Қазақстан Республикасының Ұлттық қорынан 2025-2027 жылдарға арналған кепілдендірілген трансферт туралы» заң жобасы жөнінде баяндамасын тыңдады. Оның айтуынша, құжат бюджет кодексінің ере­же­лері негізінде әзірленген.

– Заң жобасында мұнай­дың кесімді бағасы 2025 жылы бар­реліне 42,3 АҚШ доллары, 2026-2027 жылдары бар­реліне 41-39,4 АҚШ доллары деңгейінде белгіленген. Осыны ескере отырып, Ұлт­тық қордан кепілдендірілген трансферттің мөлшері 2025-2027 жылдарға жыл сайын 2 трлн теңге көлемінде ай­­қын­далды. Жоспарлы кезеңде Ұлт­тық қордың таза валю­та­лық акт­ивтері болжам бойынша 2025 жылы 62,2 млрд АҚШ долларын, 2026-2027 жыл­дары 69,9-78,7 млрд АҚШ долларын құрайды, – дей келе Н.Бай­базаров заң жобасын қабыл­дау республикалық бюджет­тің тең­­герімділігін қамтама­сыз етуге мүмкіндік беретінін жеткізді.

Кейін депутаттар талқы­лауына «2025-2027 жыл­дар­ға арналған республикалық бюджет туралы» заң жобасы ұсынылды. Құжатқа сәйкес, Н.Байбазаров еліміздің ал­да­ғы үш жылға арналған әлеу­­меттік-экономикалық да­­му бол­жамын таныстырды. Баян­дамашы болжамды қа­лыптастыруда мұнай бағасы барреліне 75 доллар және доллар бағамы 470 теңге болатын базалық сценарий алынғанын атап өтті.

– Болжам бойынша 2025 жылы ішкі жалпы өнімнің нақты өсуі 5,6 пайызды, 5 жыл ішінде жалпы ішкі өнімнің орташа жылдық өсуі 5,4 па­йызды құрайды. Номиналды ішкі жалпы өнім 2025 жылғы 150,8 трлн теңгеден 2029 жылы 234,2 трлн теңгеге дейін өседі. Экономиканың барлық саласында өсім болады деп күтіледі. Мәселен, өнер­кәсіп­тегі орташа жыл­дық өсу қар­қыны – 4,1 пайыз­ды, оның ішінде өңдеу өнер­кәсі­бін­де – 5,8 пайызды, тау-кен өндіру өнеркәсібінде 2,9 пайыз­ды құрайды. Ауыл шаруа­шылығындағы орташа жылдық өсім – 5,3 пайыз, құрылыста – 9,3 пайыз, көлік қызметтерінде – 8,2 пайыз және саудада 7,1 пайыз болады. Ал мұнай өндіру көлемі 2025 жылы 97,2 млн тоннадан 2029 жылы 104,8 млн тоннаға дейін ұлғаяды, – деді министр.

Заң жобасын бұған дейінгі талқылау барысында 250-ден аса түзету енгізілген. Де­путаттар тұрғын үй-ком­муналдық шаруашылық, көлік және коммуникациялар, білім беру, денсаулық сақтау, әлеуметтік қамсыздандыру, мәдениет және спорт, тағы да басқа негізгі бағыттар бойын­ша шығыстарды арттыруды ұсынған. Қаржы министрі Мәди Тәкиевтің сөзіне қарағанда, талқылау нәтижесінде халықтың өмір сүру сапасын арттыру­ға, өңірлерді дамытуға бағыт­талған бірқатар ұсыныс ен­гізілген. Оның ішінде халықты таза сумен қам­тамасыз етуге, жылу әрі электр энергети­касын, көлік, ин­женер­лік-ком­­муника­ция­лық инф­рақұ­рылымына, сондай-ақ «Ауыл – ел бесігі» жобасын іске асыруға қосымша шығыстар көзделген. Сонымен қатар тегін медициналық көмектің кепіл­дік берілген көлемі ая­сын­да медициналық қыз­мет­тер көрсетуге, сыбайлас жем­қорлыққа қарсы сарапта­ма жүргізуге арналған шығыстар қарастырылған.

– 2025 жылы туризм мен спортты дамытуға респуб­ликалық бюджет шығыстары 141 млрд теңге, мәдениет және ақпарат саласына 165 млрд теңге көлемінде жос­пар­ланған. Өңірлерді дамы­туға 7,5 трлн теңге бөлінеді. Экономиканың нақты секторын дамытуды қолдауға 2,1 трлн теңге қарастырылған. Сонымен қатар құқық қор­ғау органдарының 2025 жылға арналған шығыстары 2,7 трлн теңге көлемінде жос­парланған. Жалпы 2025 жылы республикалық бюджет кірістері 15,6 трлн теңгені немесе ІЖӨ-нің 10,4% деңгейінде болжанып отыр, – деді ол.

Қосымша баяндамашы Ұлттық банк төрағасы Тимур Сүлей­меновтің айтуынша, қыр­күйектің қорытындысы бо­йынша елдегі инфляция дең­гейі 8,3% болды. Бұл 2023 жыл­ғы ең жоғары көрсет­кішпен салыстырғанда 2,5 есе төмен.

– Ұлттық банк осы жылдың басынан бері базалық мөл­шерлемені төрт рет төмен­детті. Яғни базалық мөлшер­леме 15,75%-дан 150 базистік тармаққа – 14,25%-ға дейін төмендеді. Біздің болжамымыз бойынша, 2025 жылы инфляция 5,5-7,5% дәлізінде, 2026 жылы таргетке жақындап, 5%-дан 7%-ға дейінгі ара­лық­та қалыптасады, – деген Т.Сүлей­менов Ұлттық қордан қара­жатты алу оның түсімі­нен асып отырғанын мәлім­деді. Мұндай жағдайда Ұлттық қор қаражатын көбейтетін жалғыз фактор инвестициялық кіріс екені аталды.

Ізінше отырыста Заң жобасына қатысты сауалдар жол­данды. Депутат Асхат Рахым­жанов Премьер-министр­ден Президенттің 2029 жылға қарай Қазақстан эко­номикасының өсімін 450 млрд долларға дейін жет­кізу жөніндегі тапсырмасын Үкі­меттің қалай орындап жат­­қаны туралы сұрады. Өз кезе­гінде О.Бектенов әлеу­меттік-экономикалық да­му болжамына сәйкес, Мем­лекет басшысының тапсырмасы қалай орындалатынын ашып түсіндірді.

– Елдің 2025-2029 жылдарға арналған әлеуметтік-эконо­ми­калық даму болжамына сәй­кес, ІЖӨ-нің жыл сайынғы өсімі орта есеппен 5,4% деңгейін­де жоспарланған. Мұндай көрсеткішке қол жеткізген кезде елдің ішкі жалпы өнімі 2025 жылы 321 млрд доллардан 2019 жылы 498 млрд долларға дейін ұлғая­ды. Осылайша, 2029 жылға қарай ІЖӨ көле­мін 450 млрд долларға дейін жеткізу жөніндегі тапсырмасы орын­далады. Биылғы 9 айдың қоры­тындысы бойынша ІЖӨ өсі­мі 4%-ды құрады. Бұл өсім­ге мұнай өндіру көлемі­нің төмендеуі аясында қол жеткізілді. Яғни өсім басқа да мұнайдан тыс салалар есебі­нен өсіп жатыр. Экономика ауыл шаруашы­лығы есебінен да­­­мып келеді, ол 11,4%-ға өсті. Кө­лік, сауда есебінен өсім 6%-дан жоғары көрсеткіш көрсетті. Құрылыс 10%-дан аса өсті. Осылайша, бұл салалардағы өсім жалпы экономиканың, ІЖӨ-нің өсімін қолдауға мүмкіндік береді. Әрине, бұл жеткіліксіз, біз мұны түсінеміз, сондықтан да түйінді мәселе бойынша қазірдің өзінде жұмыс істеп жатырмыз. Бұл – еліміздегі ірі индустриялық және инфрақұрылымдық жобаларды іске асыру үшін экономикаға елеулі инвестиция көлемін тарту. Өсу мүмкіндіктерінің бірі инфра­құрылымға өте маңызды инвестицияларды көздейтін Ұлттық инфра­құры­лымды дамыту жоспарын іске асыру болмақ. Сондай-ақ Президент Жолдауында берген тапсырмасына сәйкес, ТКШ жүйесін жаңғыртудың жаңа ұлттық жобасын әзірлеу соңғы сатыда тұр, – деді Премьер-министр.

Мәжілістегі саяси партия­лардың фракция жетекші­лері де заң жобаларына өз баға­сын берді. «Amanat», «Ауыл», «Respublica» және Қазақстан Халық партиясы фракциялары қолдап, «Ақ жол» фракциясы қарсылық білдірді, ал Жалпыұлттық социал-демо­­кратиялық партиясы фрак­ция­сы қалыс қалды.

Талқылау қорытындысы бойынша екі заң да қабылда­нып, Сенатқа жолданды. Қоры­­тын­дылай келе палата спи­кері Ерлан Қошанов респуб­л­ика­лық бюджет жобасы күр­делі эко­номика­лық жағдай­ға қа­­ра­мастан, мемлекет­тің бар­­лық әлеуметтік мін­дет­темесін орындауға мүм­кіндік беретінін баса айтты.

– Біз үш жылдық кезеңге арнал­ған ел бюджетін талқы­лау­ды аяқтап, қабылдадық. Бюд­жетте Мемлекет басшы­сының сайлауалды бағдар-ламасы мен жыл сайынғы Жолдауларында белгіленген бастамаларын іске асыруға баса зер салынды. Бюджеттің жалпы шығыстарының шамамен 40 пайызы әлеу­мет­­­­тік салаға бағытталған. Мәсе­лен, келе­сі жылы әлеумет­тік төлем­­дер өсіп, төлем алушы­лар саны артады, – деді Мәжіліс төрағасы.

Депутаттар «Қазақстан Рес­­­публикасының аумақтық қор­ғанысы туралы» заң жобасы мен оған ілеспе түзетулерді бірінші оқылымда мақұлдады. Оларды депутаттарға Қорға­ныс министрінің бірінші орын­басары – Қарулы Күштер Бас штабының бастығы Сұл­тан Қамалетдинов таныстырды. Оның айтуынша, заң жоба­сы аумақтық қорғаныс саласын­дағы мемлекеттік саясаттың құқықтық негіздерін белгілейді.

– Әзірленген нормалар тиіс­ті қаржы бөлінген аумақ­тық қорғаныс жүйесіне сала­лық сипат беруге, орталық және жергілікті атқарушы орган­ның ұйымдағы функциясы мен өкілеттігін айқын­дауға, жеке және заңды тұлға­ның осы саладағы құқығы мен міндетін бекітуге мүмкіндік береді. Сонымен қатар Қорға­ныс министрлігіне орталық, жергілікті атқарушы орган, меншік нысанына қарамас­тан, ұйым қызметін мемле­кет­­тік ба­қы­­лау функциясын жүк­теу­ге ықпал етеді, – деді С.Қамалетдинов.

Жұмыс тобының жетек­шісі Максим Рожин өзінің қо­­сым­ша баяндамасында Қазақ­стан­­ның қорғаныс жүйесіне «ерік­­ті адам» және «өзін-өзі қор­­ғау құралымдары» деген жаңа ұғымдар енгізілетінін атап өтті. Азаматтардың со­ғыс жағдайы кезінде өзін-өзі қорғау құрамаларында ерікті қызмет атқару мүмкіндігі қарастырылған.

Бұған қоса депутаттар «Қазақ­стан Республикасының кейбір заңнамалық актілері­не биржа саудасы мәселелері бойын­ша өзгерістер мен толық­тырулар енгізу туралы» заң жоба­сын екінші оқылымда қабыл­дап, Сенатқа жолдады. Түзету­лерді әзірлеуші Екатери­на Смышляева екінші оқы­лымға дайындық барысын­да депутаттардан тауар бир­жаларының лицензиялары­ның қолданылуын тоқтата тұру және одан айыру тәр­тібін айқындау, клиринг орта­лық­тарының бағдар­лама­лық қамтамасыз етілуі­не талап­тарды енгізу, әлеумет­тік ма­ңызы бар биржа­лық тауар­лардың саудасын ұйым­дас­тыру тәртібін нақтылау, сон­дай-ақ тауар биржалары жар­ғылық капиталының тұрақты мәндерін айқындау жөнінде ұсыныстар түскенін айтты.

Бұған қоса Мәжіліс Сенат­тың «Қазақстан Респуб­ликасы­ның кейбір заңнамалық акті­леріне тұрғын үй саясатын рефо­рмалау мәселелері бо­йын­­­ша өзгерістер мен толық­ты­рулар енгізу туралы» заңына енгізген түзетулерімен келісті.