Кез келген дағдарыстың жаңа мүмкіндіктерге бағдар болатыны секілді, елімізде әлеуметтік көмек көрсетудің тың, тиімді тәсілін енгізу пандемия уақытында бастау алды. Өйткені сол кезде көптеген тұрғын мемлекеттен әлеуметтік төлем алу үшін банктік шоттарды ресімдеуде қиындықтарға тап болды. Айқын артықшылықтарға қарамастан, әлеуметтік әмиянды енгізу үдерісі бірқатар проблемамен қатар өрбіп, қалыптасып, жетілудің ұзақ, соқпақты жолынан өтті. Жүйені енгізудің бастапқы кезеңінде әртүрлі мемлекеттік, қаржылық платформаларды біріктіруге байланысты техникалық қиындықтар туындады.
Платформа жиі істеп шығып, аудармалардың кешігуі, әртүрлі мемлекеттік құрылымдар арасындағы деректерді синхрондаудың жеткіліксіздігі байқалып отырды. Оның үстіне халықтың басым бөлігінің, әсіресе егде жастағы адамдардың цифрлық сервистерді пайдалану, мобильді қосымшалармен, интернет-платформалармен жұмыс істеу дағдыларының болмауы олардың әлеуметтік әмиянды толық пайдалану мүмкіндігін шектеді. Сонымен қатар әсіресе шалғай мекендерде интернеттің тұрақты жұмыс істемеуіне байланысты инфрақұрылымды дамытудың өзектілігі барған сайын сезілді. Жеке деректердің көптігі, қаржылық операциялар да ақпараттың тарап кетуінен қорғаудың жоғары деңгейін қажет етті.
Әлеуметтік платформа міндеттерінің бірі – халықтың барлық топтарына, соның ішінде мүмкіндігі шектеулі жандарға, көпбалалы отбасыларға, сондай-ақ шалғай өңірлердің тұрғындарына қолжетімділікті қамтамасыз ету. Алайда кейбір жағдайда жүйе осы санаттардың барлығын есепке алмады, бұл төлемдер мен басқа да жеңілдіктерге тең қол жеткізуге кедергі болды.
Тағы бір проблема – мемлекеттік органдар арасындағы үйлестіру мәселесі. Әлеуметтік әмиян салық органдары, Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі, банктер сияқты әртүрлі мемлекеттік органдармен біріктірілуі керек болса, іс жүзінде бұл құрылымдар арасында деректерді үйлестіру мен бөлісуде жиі кереғарлықтар туындады. Бұл төлемдердің кешігуіне, азаматтардың есебінен жаңылуына әкелді.
Қандай түйінді мәселе болсын, әлеуметтік бағдарланған мемлекетте халықтың әлсіз топтарына қолдау көрсетудің маңыздылығы бірінші кезекке қойылады. Сондықтан азаматтың цифрлық әлеуметтік әмиянын енгізу, тиісті тауар өткізу жүйесін құру жөнінде бастама көтере отырып, Мемлекет басшысы әлеуметтік көмек әділеттілік, ашықтық, тиімділік қағидаттарына негізделуі, қолдау оған шынымен мұқтаж азаматтарға бағытталуы керектігін үнемі еске салып келеді. Қазірде Үкімет 2025 жылдан бастап әлеуметтік әмиянды толық енгізуге белсене кірісті. Жоба әр отбасына олардың әлеуметтік мәртебесіне қарай берілетін мемлекеттік қолдаудың барлық түрін қамтитын болады.
Былтырдан бері жоба оқушыларды тегін, жеңілдікпен тамақтандыру, азаматтардың жекелеген санаттарын дәрі-дәрмекпен қамтамасыз ету қызметтерін ұсына отырып, қанатқақты режімде іске асырылып жатыр. eGov Mobile қосымшасында әлеуметтік әмиян арқылы мектептерде тегін тамақтану жобасы ата-аналарға қызметтерді белсенді түрде алуға, балалардың мектеп асханаларына баруын бақылауға, жеңілдетілген тамақтану үшін сандық ваучерлерді пайдалануға мүмкіндік береді. Мектептегі баланың тамақтануы жүйеде ескеріліп, бұл туралы ата-аналар қосымшада ақпарат алады, мемлекеттік қолдау шараларының сапасы туралы пікір қалдырады. Соның негізінде қызмет көрсету актісі жасалып, төлем шоты беріледі. Мемлекеттік қаржыландыру бұрынғыдай бастауыш сынып оқушыларының санына байланысты емес, тамақтану фактісіне сәйкес жүзеге асырылады. Осылайша, әлеуметтік әмиян мемлекеттік қолдау шараларының атауы мен валидациясын ашық көрсетеді. Қазіргі уақытта тамақтануды есепке алу, тіркеу жүйелері 15 аймақтағы 250 мектепте жұмыс істейді. Жобаны кеңейту мақсатында мектептерді тамақтандыруды есепке алу, тіркеу жүйелерімен қамтамасыз ету, оларды әлеуметтік әмиян жүйесімен интеграциялау жөнінде жұмыс жүргізіліп жатыр. Сынақ Ақмола, Маңғыстау облыстарында, Астана мен Шымкентте сәтті өтті. Әрі қарай жоба мектептердің дайындық деңгейіне қарай басқа өңірлерде де біртіндеп жол таппақ.
Әлеуметтік әмиян арқылы тегін дәрі-дәрмек алу үшін eGov Mobile қосымшасында тіркеуден немесе бұрын тіркелген болса, сәйкестендіруден өту керек. Әрі қарай, науқас «әлеуметтік әмиян» бөліміне кіріп, «дәрі-дәрмекпен қамтамасыз ету» жолын таңдайды. Егде жастағы азаматтарға, сервис қызметтерін пайдалана алмайтындарға емханаға барған кезде Face-ID, веб-камералардың көмегімен сәйкестендіруден өту жеткілікті. Денсаулық сақтау министрлігінің мәліметінше, қанатқақты жобаға бүкіл ел көлемінде 700-ден астам медициналық ұйым қатысып, 93 мың рецепт бойынша дәрі-дәрмек берілген. Енді науқасқа қағаз рецептін алу үшін дәрігерге жазылуға уақыт жұмсаудың қажеті жоқ, медбике кезексіз қажетті препаратты өз бетінше береді. Осылайша, әмиянды қолдану арқылы заңсыз айналымға, бұрмалауға, науқастарды дәрі-дәрмекпен қамтамасыз етудегі басқа да бұзушылықтарға жол берілмейді.
Мемлекеттік қызметтерді цифрландыру қолдау шараларын алатын азаматтардың көлемін анықтауға да ықпал етеді. Көптеген азамат қолдаудың қандай шараларымен қамтылатынын білмейді. Бұл ретте бірыңғай платформа мемлекеттік қолдау шараларының барлық түрін ақпараттандыруға, ұсынуға, есепке алуға арналған. Оған мемлекеттік қолдау шаралары кезең-кезеңімен көшіріліп, әрбір азаматқа мемлекеттік қолдаудың қандай түрлерін пайдалана алатыны туралы хабарлама жіберіледі. Цифрландыру қателіктер мен кемшіліктерді болдырмайды. Азамат мемлекеттік қолдаудың барлық түрін ғана емес, мемлекеттік шығыстардың мөлшерін де көреді. Алдымен қолдау шаралары ақшалай емес, нақты түрде, яғни мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған ыстық тамақ, дәрі-дәрмек немесе техникалық құралдар арқылы берілетін болады. Оның шеңберіндегі қызметтерге жұмсалған сома қорытынды есепте көрсетіледі.
Қазіргі уақытта Ұлттық банк Қаржы министрлігімен бірлесіп цифрлық теңге платформасын іске асырып жатыр. Осыған байланысты Қазынашылық комитетінің қатысуымен әлеуметтік әмиян шеңберінде ваучерлермен цифрлық теңгеде есеп айырысу мүмкіндігі беріледі. Бұл бастама әлеуметтік төлемдерді автоматтандыру, әкімшілендіру, есепке алу үдерістерін жеделдетуге, әлеуметтік көмектің ашықтығына, сондай-ақ үшінші тұлғалар тарапынан өндіріп алулар мен тыйымдардан сақтауға кепілдік береді.
Тұтастай алғанда, әлеуметтік әмиянды әділетті қоғам өлшеміне негізделген маңызды қадам деп бағалауға болады. Мұндай құралды енгізу азаматтарға әлеуметтік төлемдерді тезірек, ыңғайлы алуға, ал мемлекетке қаражаттың жұмсалуын тиімдірек бақылауға мүмкіндік береді. Соған қарамастан технологияны сәтті енгізу барысында цифрлық сауатты арттыру, деректердің қауіпсіздігін қамтамасыз ету сияқты бірқатар мәселені шешу қажет.