
Бекежан Тілегеновтің «Сексен алтыншы жыл» романы алғаш рет 1994 жылы республикалық «Жұлдыз» журналының №7-9 сандарында басылып, Алаш баласының азаттығы жолында шейіт болған қазақтың қайсар қыздары мен намысын жігеріне жаныған жігіттердің жан әлемін әйгілеп берді. Бір қарағанда тәуелсіздікке тілекші болған жастармен қатар өткен ғасырда саясаттың сойылын соғып, дойыр қамшысымен дүрсе қоя беретін, биік мінберлерде мінсіз болып көрінген жандардың кескін-келбеті, бірінің аузына екіншісі түкіріп қойғандай сөйлей жөнелетін саяси персонаждардың өзі жазушы суреттеуінде ерекше реңк тапқан.
Алдымен жазушының жазған шығармасына тамсанудан бұрын өзіне етене таныс тақырыпты қаузап отырғаны да оқырманын ойландыратын жайт. Белгілі бір шеңберді шиырлап, шыр айналып, өзінен мансабы зор шенеуніктің алдында құрдай жорғалайтын номенклатура өкілдерінің образдары – ой қуалаған оқырманның кей тұста ашу-ызасын шақыратыны да шындыққа саятын сөз.
Тұтастай алғанда туынды шарықтау шегі мен шиеленісу тұсындағы лирикалық шегіністерді есепке алмағанда, бар болғаны он бір айдың ішінде орын алған оқиғаларға ғана құрылған. Жазушының байқампаздығын білдіретін, аңғарымпаздығын айқындайтын «Сексен алтыншы жыл» романы Мәскеудің кино институтын тәмамдап, Алматыға кинорежиссер болып оралған Айдынның тұрмыстағы кикілжіңінен басталады. Шығарма автордың «бұл еңбегімді «декабристер» деген атаққа қалып, 86-жылдың қасіреті мен тауқыметін көтерген қазақ жастарына арнадым» деген ескертпесімен басталады.
Шығарманың негізгі кейіпкерлері Айдын мен Жібек, Айдын мен Нәзік айналасында өрбитін оқиғалар адам жанынан, олардың арман-аңсарынан хабар беріп отырады. Шынын айтсақ, оқиғаның дамуынан асып, шиеленісу тұсына дейінгі аралықта Айдынның отбасы, ошақ қасы маңында өрбіген сюжеттер жиынтығы мен бірсыдырғы баяндау да, көпсөзді диалогтер де кейіпкерді мейілінше аша түсуді көздегенін ұғуға болады. Жазушы кейбір көріністер мен сезім қытықтайтын әсерлі суреттер арқылы романның негізгі жүгін ұмыттырып, тіптен басқа қиырға тартатындай көрінетіні рас-ты. Ал шын мәнінде, Желтоқсан көтерілісінің құрбаны болып оққа ұшқан, жүкті әйелі көз жұмған Айдынның жанайқайы мен бірді-екілі адамдар арқылы жазушы мыңдардың мұңын, қыршынынан қиылған жастардың қасіретті тағдырын жарияға шығарып отыр деуге болады.
Ал енді екінші жағынан үңілсек, өзінің баласындай немесе бауыр-қарындастарындай жасөспірімдер аяусыз қырғынға ұшырап, жазықсыз жапа шегіп жатқанда қыңқ етпейтін «ел ағаларының», жалпы жұрттың тұтқасын ұстаған тұлғалардың қыңқ етпей, безбүйрек қалпында жоғарыдан түскен нұсқауға бас шұлғып, жайлы тақ үшін жанталасқан шенділер шеруі де жазушының сөз аңғарынан қылаң ұрады. Сол себепті бұл шығармада ұлтын ұлтарақ қылып берген партия белсенділері, қаталдық пен қаттылықтың құрбаны болған жастар басты панорамаға шыға келеді.
Жалпы алғанда, «Сексен алтыншы жыл» романы көтеріліске шыққан жастардың ерлігін көрсетуді ғана нысанаға алмағанын ұққан жөн. Бұл соған жол берген саяси жүйенің әлсіздігі десек жарасар. Романның: «...халық қашанда саясаттан аулақ тұрады. Билік қабаты алдымен өз жайын ойласа, халық ел, жер қамын ойлайды. Ұлттық намыс тапталғанға алғашқы топ қорланбағанмен, халық намыстанды. Ел, жұрт, ұлт тағдыры басшы топтың қабырғасын қайыстырмағанмен, халықты ашындырды. Намыс – елдің таңбалы туы. Сол туды желбіретіп көтерген де халық болды», деп түйін табуы біз айтқан сөздің дәлелі болса керек.
Романдағы кинорежиссер Айдын, суретші Мәмбет, актриса Нәзік, Болат, Кәмкен, Сәлкен мен Дариға, Жүніс пен Бибіхан жұптары сәтті сомдалған образдар. Бұған Әміров, Камалов, Бірінші, Ушуров, Сәрсенов сияқты кейіпкерлердің қосылуы тіптен өзгеше өріс тапқан. Романдағы Айдынның шешесі Дариға күйеуінің қызметі өсуі үшін шенді шенеунікпен көңіл қосатыны, арсыздығын дәлелдеп беретін бір ғана деталь шын мәнінде құдайсыз қоғамның көлеңкелі жақтарын әшкере етеді. Ұлтшылдық рухы тасыған Кәмкеннің бір өзі қазақты кемсіткендермен теке-тіреске түсуі дами келе оны Желтоқсан оқиғасының басты кейіпкері етіп шығарады.
Роман Желтоқсан көтерілісін қаузаған соқталы шығарма екені сөзсіз. Тақырыпқа тереңдеу арқылы автор атыс-шабыс, айғай-сүреңнен бұрын желтоқсан оқиғасының неден бастау алғаны, жастардың жанартаудай атылуы неден бастау алды деген сұрақтың жауабын да іздестіреді.
СЕМЕЙ