
Қарулы күштердің әлеуеті артады
Заң арқылы азаматтардың резервтегі әскери қызмет өткеру мерзімі мен тәртібі, олардың құқықтары мен міндеттері және қойылатын талаптар мен шектеулер белгіленеді. Нақты айтқанда, арнаулы мемлекеттік және құқық қорғау органдарында қызмет өткеретін, вахталық әдіспен не ауысымдық жұмыста істейтін азаматтар резервтегі әскери қызметке қабылданбайды. Бұған қоса заңда әскери қызметшілерге 2016 жылдың 1 қаңтарынан бастап тағайындалған еңбек сіңірген жылдары үшін зейнетақы төлемдерін жыл сайынғы индекстеу жөніндегі нормалар қарастырылған. Сондай-ақ жеткілікті еңбек сіңірген жылдары бар күштік құрылымдардың қызметкерлеріне келісімшарт мерзімі өткеннен кейін зейнетақы төлемдері беріледі.
Алайда Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау бірінші вице-министрі Ақмәди Сарбасовтың сөзіне қарағанда, егер резервтік әскери қызметтегілер жаттығулар кезінде жарақат алып, тіпті мүгедек болып қалса, оларға өтемақы мемлекетімізде бар нормалар бойынша төленеді. Ал әскери қызметшілер, офицерлер осындай жағдайға тап болса, оларға төленетін төлемақы басқа жүйемен жүргізіледі.
Сенат төрағасы осы мәселеге баса мән беріп, бұл бағытты әлі де пысықтау қажет екенін айтты.
– Егер резервистер әскери жаттығулар, яғни 60 күннің немесе ай сайын баратын екі-үш күннің ішінде жарақат алса, оларға өтемақылар неге әскери қызметшілерге төленетін төлем деңгейімен берілмейді? Олар өз үйінде емес, жұмысында емес, сол әскери жаттығулар кезінде жарақат алса, логика қайда? Сондықтан осы мәселені тағы да пысықтау керек. Заң қабылданып, әрі қарай іске асырыла бастағанда, болған жағдайлардың бәрін назарға алып, мұқият зерделеу қажет. Әрине, офицерлер ондай жағдайларға жеткізбеуге тиіс. Соған сенеміз. Өйткені әскерде мүгедек болып қалатындай ауыр жарақат алу – нағыз төтенше жағдай. Дегенмен өмір болған соң әртүрлі жағдай орын алуы мүмкін. Сол себепті бәрін ескеруіміз керек. Себебі бұл – әлеуметтік маңызы зор мәселе», – деді М.Әшімбаев.
Сонымен қатар палата отырысында сенаторлар «Қазақстан Республикасының Үкіметі мен Ресей Федерациясының Үкіметі арасындағы Қазақстан Республикасы мен Ресей Федерациясының біртұтас энергетикалық жүйелерінің қатар жұмыс істеуін қамтамасыз ету жөніндегі шаралар туралы келісімді ратификациялау туралы» заңды қарап, мақұлдады. Келісімді ратификациялау Қазақстан мен Ресейдің энергетикалық жүйелерінің қатар жұмыс істеуін қамтамасыз етуге, электр энергетикасы саласындағы өзара тиімді ынтымақтастықты одан әрі кеңейтуге және Қазақстанның энергетикалық жүйелеріндегі реттеуші қуаттардың тапшылығын азайтуға мүмкіндік береді.
Бітімгершілік шығындарды БҰҰ өтейді
Сондай-ақ Сенат депутаттары «Біріккен Ұлттар Ұйымының бөлуді бақылау жөніндегі күштеріне (UNDOF) ресурс ұсынатын Қазақстан Республикасының Үкіметі мен Біріккен Ұлттар Ұйымы арасындағы өзара түсіністік туралы меморандумды ратификациялау туралы» және «2024 жылғы 14 ақпандағы Біріккен Ұлттар Ұйымының бөлуді бақылау жөніндегі күштеріне (UNDOF) ресурс ұсынатын Қазақстан Республикасының Үкіметі мен Біріккен Ұлттар Ұйымы арасындағы өзара түсіністік туралы меморандумға хаттар алмасу нысанындағы келісімді ратификациялау туралы» заңдарды қарап, мақұлдады.
Талқылау кезінде атап өтілгендей, бұл келісімдерді ратификациялау Қазақстанға БҰҰ-ның тұрақты әрі сенімді серіктесі ретінде халықаралық бітімгершілік миссиясына қосылуға, оған өз үлесін қосуға жол ашады. Меморандумдар еліміздің бітімгершілік қызметінің құқықтық және ұйымдастырушылық негіздерін белгілейді, персоналды, техникалық және материалдық қамтамасыз ету тәртібін, сондай-ақ қаржыландыру мен шығындарды өтеу тетігін айқындайды. Құжаттарда UNDOF құрамындағы отандық әскери қызметшілердің мәртебесі, олардың тәртіптік және қылмыстық жауапкершілігі мен міндеттемелердің орындалуын бақылау шаралары көрсетілген. Меморандум аясында БҰҰ еліміздің миссияға қатысуына байланысты шығыстарды өтеуге міндеттеме алады.
Отырыс кезінде сенаторлар өзекті мәселелерге қатысты депутаттық сауалдарын да жолдады.
Гидротехникалық нысандар – апатты жағдайда
Депутат Андрей Лукин көктемгі су тасқыны маусымының жақындағанын Үкіметтің есіне салып, елдегі гидротехникалық нысандардың апатты жағдайда екенін айтты. Депутаттың мәлімдеуінше, гидротехникалық құрылыстарды пайдалану және жөндеу саласында көптеген заң бұзу деректері анықталып отыр. Елді мекендерді сел мен су тасқынынан қорғауға арналған нысандар тиісті бақылаудан тыс қалған. Тексерулер тек атүсті жүргізіледі, ал жөндеу жұмыстары кейінге шегеріледі.
– Гидротехникалық құрылыстарды тексеру жұмыстары тек қағаз жүзінде бар. Кейінгі үш жылда жоспарға 729 нысан енгізілгенімен, іс жүзінде бұл жұмыс орындалмаған. Мысалы, 2021 жылы Үлкен Алматы өзенінің бассейнін тексеру бойынша екі акт жасалды, алайда олардың арасындағы айырмашылық бір ай, бірақ екі жағдайда да бірдей фотоматериалдар тіркеуге алынған. Мұндай жағдайлар Ақсай өзеніндегі қорғаныс бөгеті мен Кіші Алматы өзенінің арнасын тұрақтандыру жұмыстарынан да көрініс тапқан, – деді сенатор.
Жаңа нысандарды жобалау мен салу барысында да заң бұзу деректері анықталған. Үлкен Алматы өзенінің бассейніндегі сел бөгетін салу кезінде аймақтағы тектоникалық жарықтардың бар екені ескерілмеген. Сейсмикалық қауіпті аймақта құрылыс салуға мүлде жол берілмеуі керек. Сонымен қатар бас мердігер жұмыстардың 95 пайызын қосалқы мердігерге берген, бұл заңнамаға қайшы. Тексеру нәтижесінде жоба бойынша орындалмаған жұмыстардың құны 2,2 млрд теңгені құрағаны анықталған.
– Тәуелсіз сарапшылардың қатысуымен барлық гидротехникалық құрылыстардың жағдайына толық тексеру жүргізілуі керек. Сондай-ақ апатты нысандарды жедел жөндеу жоспарын әзірлеп, қаржыландыруды қамтамасыз ету, табиғи апаттардың алдын алу және салдарын жою жөнінде мемлекеттік бағдарламалардың орындалуына бақылауды күшейту қажет. Бұған қоса жобалау және құрылыс кезіндегі заң бұзу деректерін мұқият зерттеп, лауазымды тұлғалардың жауапкершілігін арттыру қажет, – деді А.Лукин.
Әскери білім жүйесіне реформа қажет
Ал сенатор Дархан Қыдырәлі халықаралық стандарттармен салыстырғанда отандық әскери білім жүйесі ескіргенін мәлімдеді. Оның айтуынша, еліміздегі әскери білім беру жүйесіне ауқымды реформалар қажет. Оқу орындарын әлемдік стандарттарға сәйкестендіру туралы Президенттің тапсырмасы бар, десе де материалдық-техникалық база әлі де ескірген қалпында қалып отыр, практикалық дайындық деңгейі тіпті төмен.
Сенатордың мәлімдемесіне сәйкес, еліміздің 51 жоғары оқу орны алғашқы әскери дайындық пәні бойынша оқытушылар даярлау лицензиясына ие. Алайда олардың 41-інде ғана әскери кафедра бар. Ол кафедраларда оқитын студенттердің жартысына жуығы ақылы негізде білім алады, бұл олардың дайындығының тиімділігіне күмән тудырып отыр. Сонымен қатар бірыңғай әдістемелік база жоқ, заманауи оқулықтар жетіспейді, ал оқу бағдарламаларында әлі күнге дейін көнерген кезеңдегі тактика пайдаланылады.
– Бүгінде әлемдік қорғаныс жүйесінде ауқымды өзгеріс болып жатыр. «Қазіргі ұрыстардың әдіс-тәсілдері басқа, әсіресе, гибридті соғыс түрлері кең таралып жатыр. Шабуылдар әскери ғана емес, ақпараттық, психологиялық, саяси экономикалық және басқа да сипат алуы мүмкін» деген Президент жоғары технологияны меңгерген кәсіби әскер даярлауды тапсырған еді. Сондықтан әскери ЖОО мен қорғаныс саласына ұшқышсыз басқарылатын ұшу аппараттары мен заманауи технологияны жетік меңгерген ұлттық рухтағы кәсіби мамандарды көптеп тарту маңызды, – деді Д.Қыдырәлі.
Ауылдар ауызсуға зәру
Депутат Руслан Рүстемов Қызылорда облысындағы экологиялық ахуалы қолайсыз аудандарды ауызсумен қамтамасыз етуге қатысты түйткілдерге тоқталды.
2025 жылдың соңына дейін ел халқы 100 пайыз таза ауызсумен қамтамасыз етілуі қажет. Бұл – Президент тапсырмасы. Ал Қызылорда облысындағы 23 ауылда әлі күнге дейін орталықтандырылған су жүйесі жоқ. Шамамен 6 мың тұрғын тасымалданатын су мен шахта құдықтарын пайдалануға мәжбүр. Бұл олардың өмір сүру сапасы мен денсаулығына кері әсер тигізіп жатыр. Сенатордың айтуынша, Арал ауданына қарасты Ақбасты, Тоқабай және Абай ауылдарын топтық су құбырына қосу жобаларын іске асыруға қажетті 8,1 млрд теңгенің 2,4 млрд теңгесі ғана бөлінген. Дәл осындай жағдай Ақбасты ауылында да орын алған және су сорғы стансалары мен су қоймаларын аяқтауға қаржы жетіспейді. Сонымен қатар облыстағы тағы алты ауылды сумен қамтамасыз етуге қаржы қажет.
– Республикалық бюджетті нақтылау кезінде Арал ауданының Ақбасты, Тоқабай, Абай елді мекендерінде ауызсумен қамту жұмыстарын аяқтауға, осы ауданның Ерімбетжаға, Тастүбек, Қазалы ауданының Шәкен, Шилі, Шитүбек, Сарбұлақ елді мекендерін ауызсумен қамту жобаларына барлығы 8,5 млрд теңге көлемінде қаржы бөлуге ықпал жасауыңызды сұраймыз. Аталған жобаларды жүзеге асыру тұрғындардың өмір сүру сапасын арттыруға мүмкіндік беріп, халықтың денсаулығына оң әсерін тигізетіні сөзсіз, – деді Р.Рүстемов.