Ұлт болашағы және қазақ мектебі
Елді түзетуді бала оқыту ісінен бастау керек.
А.Байтұрсынов.
Тарихты жасаушы – халық. Ал халықты бастаушы – зиялы қауым. Бұл дәлелдеуді қажет етпейтін аксиома. Қазақ халқының аңыз, ертегілері Аяз биді, тарих Қорқыт ата мен Асан қайғыны алдымызға тартса, Абылай хан мен Бұқар жыраудың ара қатынасы, Төле би, Қазыбек би, Әйтеке билер, Махамбеттің Баймағанбет сұлтанға айтқандары зиялы қауымның құдіретін көрсетсе керек. Оларды елім, халқым деп бас тіккізген оқу мен білім емес, құдіреттің шеберлігімен жасалған қан мен сүйек. Ендеше, қазақтың түсінігіндегі зиялы – көзі ашық, оқыған, жақсы-жаманды ажырататын, шындық пен әділдікті айта алатын күрескер адам. Шоқан, Ыбырай, Абай тереңнен тамыр алған осындай зиялы қауымның заңды жалғасы болды. ХХ ғасырдың басында қазақтың зиялы қауымынан шыққан Алаш азаматтары Әлихан Бөкейханов, Мұстафа Шоқай, Ахмет Байтұрсынов, Жүсіпбек Аймауытов, Мағжан Жұмабаев, Мұхамеджан Тынышбаев, Халел Досмұхамедов, Сұлтанбек Қожанов, Темірбек Жүргенов жоғарыда аталған терең тамырлы зиялы қауымнан нәр алған бәйтеректер еді. Бұлардың барлығы дерлік 1937 жылы атылып, қазақ зиялылары өзінің алтын арқау діңгегінен айырылды. Кеңестік кезеңде интернационалист, патриот – жаңа зиялы қауым қалыптасты. Бұлар қазақтың зиялы қауымының тарихынан қол үзген қорқақ, жалтақ, құлдық психологияға мойынсұнған зиялылар еді. Бұл сөзіміз артықтау естілер, бірақ шындық осы. Болашақ дамуымызды дұрыс бағдарлау үшін өткеннен дұрыс тағылым алмай болмайды. Мұндай сындарлы көзқарас өтпелі кезеңде ерекше маңызды. Сондықтан біздің тәуелсіздігіміздің баянды болуы үшін міндетті түрде ұлттық зиялы қауымды қалыптастыруымыз қажет. Себебі, зиялы қазақ – қазақ топырағынан бастау алып, әлем мәдениетін меңгерген, өз ұлтына жөн сілтейтін болашақ аристократия мен бұқараны жалғастырушы алтын көпір. Қазіргі қазақ интеллигенциясы орыс тілді және қазақ тілді болып екіге бөлініп жүр. Олардың ішінен өздеріне тән кемшіліктерін жөндей алатын және жаңаша тәрбиеленіп келе жатқан жастардан қазақ зиялысын дайындайтын мемлекеттік бағдарлама керек-ақ. Бұндай бағдарламаларға Астана мен Алматыда немесе ірі қалаларда асфальтта өскен балалардан гөрі, елде өскен “қара табанды” көбірек тартуға баса назар аударған жөн болар еді. Себебі, елде өскен бала ұлт тілін, салт-сана, әдет-ғұрпын, халықтың тұрмысын, әл-ауқатын, қайғы-мұңын сезініп өседі. Халықшыл болу – зиялылықтың негізгі қасиеті. ХХ ғасырда ауылдан шыққан балалардан рухани дамудың ғажайып самғауын көрсеткен мәдениет және қоғам қайраткерлері аз емес. Олар – шын мәніндегі әлемдік деңгейдегі тұлғалар. Олар: Бауыржан Момышұлы, Қаныш Сәтбаев, Мұхтар Әуезов, Шахмардан Есенов, Жұмабек Тәшенов, Өзбекәлі Жәнібеков, т.б. Сондықтан әрбір облыс орталығынан, Алматы мен Астанадан дарынды балаларға арналған мектеп-интернаттар ашу – еліміздің интеллектуалдық потенциалын қалыптастыру үшін жасалынған мемлекеттік шара болып табылады. Бұл – әрине, уақытты және қаражатты қажет ететін ауқымды мемлекеттік жұмыс. Оған дейін осы бағдарлама негізінде қазіргі таңда қоғамда орын алып отырған ұйымдасқан қылмыс, парақорлық, мемлекет мүлкін талан-таражға салу секілді келеңсіздіктермен үкімет аяусыз батыл күрес жүргізуі керек. Ұлт қауіпсіздігі, мемлекет қауіпсіздігі дәрежесінде қаралып, қатаң заң актілері негізінде жазалануы тиіс. Бұл – Президент, Парламент, құқық қорғау органдарының тарапынан атқарылатын бірінші шара. Бұл жұмыс қазір жүріп жатыр, бірақ нәтиже әлі қанағаттандырарлық емес. Сондықтан болар, сыбайластық балабақшадан бастап жоғары оқу орнына дейін белең алуда. Екінші шара – ғылым мен білімде, мәдениет пен әдебиетте, өнерде ұлттық идеологияға баса назар аударып, мемлекеттік бағдарлама жасалғаны жөн. Оларға сапалық жоғары талаптар қойылып, ғылым мен өнер қайраткерлері сандық емес, сапалық құраммен бағалануы тиіс. Өйткені, қай қоғамның болсын, түптеп келгенде, тағдырын адам, қоғам мүшелерінің сапасы шешеді. Шығыс ойшылдары халықтың кемелденгенін оның қанша қала салып, қанша пұт астық жинағанына қарай емес, ондағы адамдардың білім-парасатына, имандылығына қарай бағалау керек деуі тегін емес екенін өмірдің өзі дәлелдеп отыр. Ендеше, ұлттық зиялы қауымның ауадай қажеттігі өзінен-өзі көрініп тұр. Мәселені шешудің мемлекеттік ауқымды бағдарламадан кейінгі атқарылар шара – ғасырлар бойы жинақталған ұлттық мұрамызды жаңаша сараптап, Шығыс пен Батыс пікірталасына үн қосу, дамыған әлем алдында төл мәдениетімізді уағыздап, жат пікірлерге тойтарыс беру. Қазақта “Өзіңді-өзің сыйла, жат жанынан түңілсін” деген аталы сөз бар. Осы сөздің мағынасына мән бермей келеміз, мән беретін кез келді, қазақ бұрынғыдай емес, өз жерінде көпшілікке айналды. “Нұрлы көшті” жандандырып, шеттегі қазақты молынан тартып, солтүстік облыстарға орналастыру жүйелі жоспарлы іске асуы керек. Қазақстанда қазақтың мәселесімен айналысудың күн тәртібіне қойылатын уақыт жетті. Президент Н.Назарбаев 2009 жылғы халыққа Жолдауында “Адамдарды ашындырмайық, оларға сөзбен және іспен көмектесейік” деді. Еліміздегі жүзден аса диаспора мен этностық топтардың басын құрайтын да, бірлікті сақтайтын да – қазақ, ол үшін қазақтың өзі сапалы болуы керек, сапалы болу үшін қазақтың мәселесі шешілуі қажет. Бұл жөніндегі ойымды Елбасы Н.Назарбаевтың мына бір сөздерімен тұжырымдағым келеді: “Біз өзіміздің ұлттық ойлау жүйемізді, тарихи танымымызды, рухани мәдениетімізді барынша терең дамыта отырып, барлық салада рухани тәуелсіздікке жетуіміз керек” деген болатын. Ал сапалы қазақты – зиялы қауымды, қайраткер ұрпақты қалай дайындаймыз? Ол үшін ұлы жазушы М.Әуезов айтқандай “Ұлт болам десең, бесігіңді түзе”, отбасындағы балалардың бақшадағы, мектептегі, колледждер мен жоғары оқу орындарындағы оқу-тәрбие жұмысын жолға қойып, бұған жалпы халықтық, мемлекеттік бетбұрыс жасалуы керек. Қазақ мектебінің сапалық деңгейін көтеріп, белгілі бір жүйенің ғана тапсырысын орындайтын мектеп емес, бізге адамды тәрбиелеп өсіретін, демократиялық қоғамның азаматын қалыптастырып шығаратын ұлттық мектеп қажет. Осындай мектептегі басты тұлға – мұғалім. Мұғалім ұзақ жылдар бойы бұйрықтар мен талаптарды орындауға мойынсұнған, оның ой-өрісі, талпынысы шектелген. Білім беру органдарының да ағартушылыққа, гуманисттікке, адамгершілікке үндейтін жоғары идеалдардан гөрі әкімгершілікке, төрешілдікке, қағазбастылыққа бой ұрғаны байқалады. Мұғалім егеменді еліміздің саяси-әлеуметтік негізін нығайту үшін жалынды насихатшы, мәдени-қоғамдық жұмыстарды ұйымдастырушыдан гөрі, белгілі бір тапсырманы орындайтын қолбалаға айналған. Адамзат тарихында ұстаздар қауымы қоғам өмірінде саяси-әлеуметтік жұмыстарда ерекше орын алып келгені тарихтан белгілі. Соңғы жылдары ұстаздардың осыншалықты биік позициясын жоғалтып алғаны – ащы болса да шындық. Сын көтермейтін мәселенің бірі – мұғалімнің әлеуметтік жағынан қорғалуы, оның қоғамдағы орны, күнкөрісі. Сондықтан бала, ата-ана, ұстаз туралы заңдар жобасы жасалып, нақты міндеттер жүктелгені дұрыс. Мектеп пен мұғалімнің құқығы заңмен қорғалып, ағартушылық жоғары идеалдарды, биік парасатты позициясы қалпына келмейінше, келешектің көкжиегі бұлыңғыр. Мектеп өз жемісін он жылда бір-ақ береді. Қоғамның деңгейін осы мектептен шыққан шәкірттердің аяқ алысы көрсетеді. Тәуелсіздіктің баянды болуы білім, ғылымсыз мүмкін емес. Сондықтан білім беру ісін мемлекет бірінші кезекке қоюға міндетті, сонда ғана қоғам алға басып, өркениет көшіне ілесе алады. Қоғам ұстазға жас ұрпақты, яғни өзінің келешегін тәрбиелеуді тапсырады. Бұл – орасан зор сенім, ол мұғалімге үлкен жауапкершілік жүктейді. Бұл мұғалімнің терең білімді болуымен бірге мөлдір, таза, адал болуын талап етеді. Пендешілікке салынбай, тура жолмен жүру екінің бірінің қолынан келмейді. Ол үшін қайрат керек, күрес керек. Ендеше, мұғалім күрескер, қоғам қайраткері дәрежесіне көтерілуі тиіс. Сонда ол балаға ұнап ғана қоймай, оның бүкіл өміріне із қалдырады. Бізде қазір қайраткер санап жүргендердің көбі – кәдімгі қызметкерлер, ел болған соң бұлар да қажет. Ұстаз, міне, осындау шенеуніктен моральдық және материалдық жағынан кем болмауға тиіс. Себебі, ол – халық мұғалімі, зиялы қауымның өкілі, сонда ғана өркениетті қоғамның қайраткерлері, зиялылары қамтамасыз етіледі. Мұстафа Кемал Ататүрік: “Әлем бізді құрметтесін десек, өз ұлттық бейнемізді бар сезімімізбен, ақыл-ойымызбен, бүкіл қимыл-әрекеттерімізбен құрметтеуіміз керек”, – деген еді. Бізде осы жетіспейді, жетістіретін тәрбие ісі. Аристотель: “Барлық өнер атаулы, оның ішінде тәрбие өнері адамда табиғаттан жетіспегенді толықтыруды көздейді”, – десе, А.Байтұрсынов: “Елді түзетуді бала оқыту ісінен бастау керек”, – деген болатын. Олай болса, келер ұрпақты тәрбиелейтін қазақ мектебі орта білім тұжырымдамасында былай тұжырымдалған: “Нағыз ұлттық мектеп – мемлекетті құрайтын ұлттың тарихи аумағында қызмет атқаратын және осы аумақта өзінің егеменді білім беру саясатын жүзеге асыратын, оқушыларда ұлттық мінезді және ана тілінің негізінде өз халқының рухани әлемін еркін қалыптастыратын мектеп”. Ұлт мектебінің мақсаты: Жас ұрпақты ұлттық игіліктер мен адамзаттық құндылықтар, рухани-мәдени мұралар сабақтастығын сақтай отырып тәрбиелеу, терең теориялық білім, білік, дағдыларды олардың қабілеттері мен талап-тілектерін қанағаттандыратындай, әр оқушының дара ерекшеліктеріне сай ой-өрісін, талғамын, дүниетанымын кеңейтіп, оқытып тәрбиелеу. Нәтижесінде, М.Дулатов сөзімен айтқанда былай болады: “Мұндай балалар мектеп бітіргеннен кейін қай жұрттың арасында жүрсе де, сүйегіне сіңген ұлт рухы жасымайды... қайда болса да, тіршілігінде қандай ауырлық, өзгерістер көрсе де, ұлты ұлы болып қалады. Ал орысша оқыған бала орыстың тілін ғана оқып қоймайды, оның болмысын, салт-дәстүрін, керек болса, дінін де қабылдайды”. Сондықтан жоғарыда келтірілген ғылыми-әдістемелік, тәжірибелік ой қорытындыларын саралай келіп, былай тұжырымдауға болады. Ол этнос субъектісін тәрбиелейтін бірден-бір орын – қазақ мектебі. Қазақ мектебін жаңарту, мазмұнын тереңдету оның жұмысын қайта құру – бүгінгі күннің ең басты міндеті. Ұлт мектебіндегі бояудың басты белгісі – онда ұлттық рухтың болуы. Сонда оқушыда ұлттық сана қалыптасады. Жас ұрпақтың санасында туған халқына деген құрмет, сүйіспеншілік сезімі ұялап, ұлттық рухы дамиды. Ана тілін, ділін, дінін, оның тарихын, мәдениетін, өнерін, салт-дәстүрін, рухани-мәдени мұраларын қастерлейді. Яғни академик Амонашвилидің грузин тілінде оқитын мектептердің бәрін ұлттық мектеп деуге болмайды, себебі ол мектепте ұлттық рух болуы керек деген мазмұнда айтылған ойы іске асады. Жас ұрпақта намысшылдық, сенімділік, шыдамдылық, жанашырлық тәрізді ұлттық мінез қалыптасады. Сұлулықты, тазалықты сүйетін, денсаулығы мықты, ұлт алдында тұрған ерекше істерді шешуге қабілетті, іскер, жауапкершілігі жоғары, өз бетінше ойлай алатын алғыр, тәкаппар жеке тұлға тәрбиеленеді. Ұлттық идея, яғни тіл, діл, дін іске асады. Ұстаз еңбегі ертеңгі күн үшін жасалады, ол еңбек ететін қазақ мектебін бүгін дамыту керек дегендегі мақсатымыз халықтың әл-ауқаты артқан, тәуелсіз гүлденген Қазақ елін сомдайтын жаңа қазақты тәрбиелеу аса жауапты тарихи міндет болғандықтан, осы бір жолдарды қайта-қайта жазуға, айтуға мәжбүр болып отырмыз. Тіл мәселесінің егемендік алғалы айтарлықтай жетістікке жетпеуі мемлекетіміз бен ұлтымызға сын болып тұр. “Ұлы державалы” орыс тілін қолдау ат төбеліндей монополияны күшейтіп жіберді. Бұл қазақ тілінің беделін түсіріп отыр. Оны жүргізіп отырған басқа емес, орыс тілді қазақтар. Әйтпесе, Қазақстанда өмір сүріп жатқан өзге ұлт өкілдерінің мемлекеттік ұлт саясатының тұрақты, қалыпты саясат екеніне тоқсаныншы жылдарда-ақ көздері жеткен болатын. Тіл дегеніміз – ұлттық болмыс пен психология аясында ең сезімтал, әрі нәзік сала. Сондықтан оны қорғау керек. Мемлекеттік тілге, қазақ тіліне қажеттілік туғызуы қажет. Ол үшін ең алдымен мемлекеттік қызметке жұмысқа тұру үшін мемлекеттік тілден – қазақ тілінен емтихан тапсыруды өз деңгейінде жолға қою керек. Ол емтихан – қатал тәртіппен әділ өтуі шарт. Дәл осындай емтиханды ел Президенті Н.Назарбаевтан басқаның өз дәрежесінде тапсыра алатынына күмәнім бар. Біз қазақтарды қазақша сөйлетпей тұрып, басқа ұлттарға мемлекеттік тілде сөйле деп талап қоюымыз, біріншіден – әділетсіздік, екіншіден – заңды өкпе туғызудың жолы. Ал қазақша сөйлеген қазақстандық патриоттарды құрметтеу – қазақтың парызы. Ұлы философ Гегель: “Білімділіктің ең басты факторы туған тілде сөйлеу мен оны сыйлаудан басталады”, десе, А.Байтұрсыновтың: “Сөзі жоғалған ұлттың өзі де жоғалады”, деуі тілдің саяси-әлеуметтік, өмірлік мәнінің қаншалықты қымбат екенін көрсетсе керек. Түркі халықтары латын алфавитіне көшті. Біздің де көшуіміз қажет. Түркі тегімізге тарту – табиғи заңдылық. Келешегіміз де осы заңдылық негізінде болуға тиіс. Латын алфавиті – көне және халықаралық алфавит. Онымен ағылшындар, итальяндар, француздар, немістер жазады. 1929-1939 жылдары Қазақстаннан шыққан кітаптар, газет, журналдар латын алфавитімен басылып шақты. Латын алфавиті – жазба мәдениетіміздің белгілі бір тарихи кезеңінде болды. Кезінде В.И.Ленин орыс халқының өкілі бола тұрып, латын алфавитіне көшуді “Бұл күншығыстағы мәдени революция” деп бағалаған болатын. Сондықтан бұл тарих сахнасына жаңа шығып отырған мәселе емес. Бұрын болған істі жаңа заман тұрғысынан саралап, шешім қабылдауымыз тиіс. Бір мәселе анық, ол осы мәселені саясаттандыру – дұрыс емес, бұл бұрыс шешімге апаратын жол. Дүниежүзілік өркениет нені қаласа, соны істеу – міндетіміз. Саясат – белгілі бір уақыттың ғана өлшемі. Мұхамбет ДОСМАҒАНБЕТҰЛЫ, халық ағарту ісінің озық қызметкері. Қызылорда.