2014 жылға дейінгі кезеңге арналған үдемелі индустриялық-инновациялық даму бағдарламасы шеңберінде Үкімет алғашқы салалық бағдарламаны бекітті. Отандық фармация өндірісі одан әрі даму басымдығына ие болды. Неліктен бірінші кезекте осы саланың мәселесі қаралып отыр, жаңа бағдарламаның ерекшелігі неде? Индустрия және жаңа технологиялар вице-министрі Нұрмұхамбет ӘБДІБЕКОВПЕН әңгіме осы төңіректе өрбиді.
– Нұрмұхамбет Қанапияұлы, неліктен, айталық, болат құю өндірісі емес, фармацевтика саласы бірінші кезекте қолдауға ие болды?
– Өйткені бұл отандық кәсіпорындар өз дамуында жақсы бастау алатын перспективалы рынок. Бұл саланы дамыту туралы Мемлекет басшысы “Нұр Отан” ХДП-ның ХІІ съезінде сөйлеген сөзінде нақты міндеттер белгілеген болатын. Бұл жоғарыда айтқанымыздай, перспективалы рынок бола тұра, өкінішке қарай, оны игеруде проблемалар да аз емес. Бүгінгі таңда қазақстандық фармацевтикалық кәсіпорындар осындай өнім шығаратын шетелдік өндірісшілерімен қатаң бәсекелестікке түсуге мәжбүр. Қазақстандағы медикаменттердің жиынтық рыногы шамамен 6 мың атауларды құрайды. Сарапшылардың бағалауынша, 2009 жылы ақшалай көріністе алғанда медикаменттер рыногының көлемі 1 миллиард долларды құрады. Сонымен бірге мұнда ІЖӨ өсімінен орташа есеппен бір жарым-екі есе асып түсетіндей өсу тенденциясы байқалып отыр.
– Отандық фармацевтикалық рыноктың бүгінгі жай-күйі қандай?
– Қазақстандық фармацевтика өндірісі отандық денсаулық сақтау саласын 30 пайыз дәрі-дәрмекпен қамтамасыз етеді. 2009 жылғы мәліметтер бойынша тегін медициналық жәрдемнің кепілдендірілген көлемі шеңберінде госпитальдық секторда бұл көрсеткіш 45 пайызды құрады. Сонымен бірге отандық өндірісшілер өнімдерінің негізгі бөлігі рентабельділігі төмен препараттардан тұрады. Олардың рыноктың жалпы көлеміндегі үлесі 85 пайызға жеткен, ал ерекше препараттар рыногы болса 15 пайыздан аспай отыр. Бұл өндірісшілердің жаңа ерекше дәрілік препараттарды зерттеу мен әзірлеуге өз табыстарынан қаржы бөлуге мүмкіндік бермей келеді.
Қазақстандық фармацевтикалық өнеркәсіп дамып келе жатқан сала бола отырып, жалпы саны 79 кәсіпорыннан тұрады. Олардың қатарында ірі де, ұсақ та медициналық өнімдерді шығаратын өндірістер бар. Сонымен бірге Қазақстанда шығарылатын дәрілердің 90 пайыздан астамы неғұрлым ірі 6 зауыттың үлесіне тиеді. Олардың қатарында “Химфарм” АҚ, “Глобал Фарм БК”, “Нобел АФФ” АҚ, “Ромат” фармацевтикалық компаниясы, “Нұр-Май Фарм” ЖШС, “Қарағанды фармацевтикалық кешені” тәрізді кәсіпорындар бар. Медициналық жабдықтар шығаратын өндірісі аяқталған циклдағы бірден-бір кәсіпорын – “Ақтөберентген” АҚ-ты да осы тұрғыда атап өтуге болады.
2005 жылдан 2008 жылға дейінгі кезеңде ішкі фармацевтикалық рынокта жоғары қарқынды өсу байқалды. Ол ел экономикасының өсуіне, соған сәйкес халықтың әл-ауқатының артуына байланысты орын алды. 2005-2008 жылдары фармацевтикалық препараттарды ішкі рынокта сату көлемінің орташа жылдық өсімі 19 пайызды құрады.
2009 жылдың қорытындысы бойынша Қазақстан Республикасындағы фармацевтикалық өнімдер өндірісі 84,7 миллион долларға жетті. Бұл өнеркәсіп өндірісі көлемінің 0,13 пайызы және өңдеу өнеркәсібі өндірісі көлемінің 0,14 пайызы болып табылады. 2009 жыл бойына Қазақстанға әкелінген дәрі-дәрмек құралдары импортының көлемі 816,9 миллион АҚШ доллары, ал экспорт 17,8 миллион доллар болды. 2009 жылдың аяғына қарасты Қазақстан Республикасында 6490 медициналық препараттар (шөптер мен баламалы құралдар негізінде алынған 150-200 дәрі-дәрмекті қоса есептегенде) тіркелді.
Қазақстанның фармацевтикалық рыногы үлкендігі жағынан ТМД елдері бойынша Ресей мен Украина рыноктарынан кейін үшінші болып табылады. “ІMS Health” халықаралық консалтингтік компанияның мәліметтері бойынша, ТМД елдерінің фармацевтикалық рыногындағы Қазақстанның үлесі 2008 жылы 5 пайызды құрады. Ал орташа жан басына шаққанда фармацевтикалық өнімдерді тұтыну Қазақстанда орта есеппен 73,33 доллар болып, ТМД бойынша көлемі жағынан екінші орында тұрды. Бірақ кез келген еуропалық елге қарағанда ол әлі де төмен.
– Бастау алу мүмкіндіктері шынымен де тамаша-ақ. Сөйте тұра отандық фармация осы уақыттар бойына өзінің даму жолын таба алмай келді. Оны қалай түсіндіруге болады?
– Дәрі-дәрмек өндірісі қашанда мейлінше баяу дамиды. Он бес жыл ішінде дәрі-дәрмектер рыногындағы отандық өндірісшілердің үлесі ақшалай көріністе алғанда 3-тен 8 пайызға дейін ұлғайды. Дәрі-дәрмектіің құны тұрғысынан алғанда Қазақстанның фармацевтикалық кәсіпорындары республикада қолданылатын медикаменттердің 10 пайыздан аспайтындай ғана көлемін шығарады. Жоғарыда айтып өткенімдей, 2005-2008 жылдары ішкі фармацевтикалық рынокта жоғары өсу қарқыны орын алды. Бұл кезеңде елдегі экономикалық ахуалдың тұрақтылығы мен халықтың жоғары табыс табуы сұраныстың неғұрлым қымбат, инновациялық фармацевтикалық өнімдерге қарай бет бұруына әкеліп соқтырды. Әдетте ондай дәрі-дәрмек шетелдерден импортталады. Осы уақыттарда отандық фармөндірісшілердің позициясы төмендей түсті.
Менің ойымша, фармацевтика өндірісінің негізгі проблемасы да дәл осы отандық ассортименттің “арзан” және “тар ауқымды” болуында жатыр. Бүгінде Қазақстанның фармацевтикалық рыногының негізгі бөлігі импортталатын өнімдерден тұрады. Ол бағалық тұрғыдан алғанда 90 пайызды, ал нақты заттық көріністе 70 пайызды құрайды. Отандық дәрілік құралдардың үлесі тиісінше 10 және 30 пайызға ғана болып отыр. Оның сыртында қазақстандық фармацевтикалық өнеркәсіп жалпы табыстылық жағынан да шетелдік компанияларға жол беріп келеді.
– Отандық фармацияның “ахиллес өкшесі”, яғни олқылығы неде? Шетел өндірісшілері бізді қай жағынан ұтып отыр?
– Айналым қаржылары жетіспеушілігінің фармацевтерге кәсіпорынды модернизациялап, олардың өндірістік қуатын арттыруға мүмкіндік бермегені еш құпия емес. Оның сыртында Қазақстанның фармацевтика өнеркәсібі шикізат (субстанциялар), жабдықтар мен қаптаушы материалдар импортына өте тәуелді. Денсаулық сақтау министрлігінің мәліметтері бойынша, 2008 жылы импорттық медикаменттер рыноктың барлық құнының 90 пайызын құрады. Физикалық көлем тұрғысынан алғанда ахуал сәл жақсырақ – ІMS Health бағалауынша, импорт 70 пайыз деңгейін құрайды. Бірақ жалпы табыстылықта ұтыла отырса да, отандық фарминдустрия денсаулық сақтау саласын нақты көрсеткіште 30 пайыз дәрі-дәрмекпен қамтамасыз етеді.
– Ол мемлекеттің қолдауы арқасында жүзеге асып отыр ма?
– Белгілі бір дәрежеде солай. “СК-Фармация” бірегей дистрибьюторы арқылы іс-қимыл жасай отырып мемлекет медикаменттер жеткізіп беруде барған сайын маңызды рөл атқаруда. Бірақ сонымен бірге бөлшек сектордағы ахуал мен тұтыну шығындарының деңгейі әлі де болса өсудің басты факторы болып қалып отыр.
– Отандық фармацевтика өнімдері рыногындағы жағдайды қалай бейнелеуге болады? Қазақстандықтар кімдердің дәрілерін жиірек сатып алады және баға өлшемдері қандай?
– Бағалық көріністе алғанда Қазақстанның рыногына импорттық фармацевтикалық өнімдерді негізгі жеткізушілер ЕО мен АҚШ компаниялары болып табылады. 2008 жылы халықққа рецепт бойынша берілетін препараттар рынок құнының 65 пайызын құрады, ал рецепсіз берілетін дәрі-дәрмектер – 36 пайыз. 20 АҚШ долларынан жоғары тұратын өнімдер 2008 жылы 23 пайызға көтеріле отырып рыноктың айтарлықтай бөлігін құрады.
– Қазақстандық сатып алушыларды өздеріне қарай тарту үшін отандық өндірісшілерге қандай көмек көрсету қажет деп ойлайсыз?
– Қазақстан Республикасында 2010-2014 жылдары фармацевтика өнеркәсібін дамыту жөніндегі бағдарламада протекционистік те, маркетингтік және бизнес шешімдер пакеті де қарастырылған. Осы орайда бағдарламада нақты индикативтік көрсеткіштердің белгіленгендігін атап айту қажет. Біз 2014 жылға қарай республиканың нақты көріністе алғандағы сұранысының 50 пайыздық деңгейін отандық өндіріс есебінен қамтамасыз етуді ойластырып отырмыз. Оған еңбек өнімділігін арттыру, ассортиментті айтарлықтай кеңейту, қазіргі бар кәсіпорындарды модернизациялау және жаңаларын салу арқылы қол жеткізілмек. Сол сияқты отандық дәрі-дәрмектерді тегін медициналық көмектің мемлекеттік көлемі шеңберінде Бірегей дистрибьютор жүйесі бойынша жеткізіп беру жолдары да қарастырылуда.
Оның сыртында кәсіпорындардың шығындарына өтемақы төлеу жолымен қазақстандық фармацевтикалық өнімдер экспортының үлесін арттыруды да жоспарлап отырмыз. Бүгінде ол көрсеткіш 5 пайыздан аспайды. Сондай-ақ шетелдік өкілдіктерді, сауда орындарын, кеңселерді ұстау, өнімді шетелде тіркеу және сертификаттау, мамандандырылған көрмелерге қатысу шығындары субсидияланатын болады. Дегенмен, ең басты міндет – қазіргі барларын модернизациялап, жаңа өндірістер ашу.
– Осы жөнінде нақтырақ айтып өтсеңіз?
– Отандық фармацевтика өнеркәсібінің алдына қойылған мақсаттар мен міндеттерге қол жеткізу үшін Үдемелі индустриялық-инновациялық дамудың 2010-2014 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы шеңберінде бірқатар инвестициялық жобалар жүзеге асырылатын болады. Әзірге рыноктағы жабылмаған “нишаларға” бағытталған олардың саны негізгі 15 және қосалқы 3 жобадан тұрады. Олардың қатарында полимер материалдардан бір реттік медициналық бұйымдар шығаратын Алматыдағы зауыт құрылысы, Алматы облысындағы инфузионды ерітінділер шығаратын зауыт құрылысы бар. Сол сияқты Алматыда жұмыс істеп тұрған көзге және құлаққа тамызатын тамшылар мен спрейлер (бүрікпе дәрілер) шығаратын өндірісті модернизациялап, оның өнімділігін жылына 15 миллион данаға дейін жеткізу жоспарланып отыр.
Астанадағы “Химфарм” жаңа зауытының құрылысы да негізгі жобалардың қатарына кіреді. Ол жылына 1000 миллион дана таблеткалар, капсулалар және 30 миллион дана антибиотиктер шығаруға арналған. Сондай-ақ Шымкенттегі “Химфарм” АҚ-ты ұлғайту да жоспарда тұр. Мұнда жылына 4 миллион данаға дейін инфузионды ертінділер мен 300 миллион данаға дейін ампулалар шығарылатын болады. “Нобел-Алматы” АҚ бойынша бұрынғы бар өндірістерді модернизациялау және жаңаларын салу жөніндегі жобалар да өз маңыздылығымен ерекшеленеді. “Глобал Нью Лайф” ЖШС Алматы облысында толық циклді фармацевтикалық зауыт құрылысының жобасын қолға алып отыр. Дәл осындай жұмыстар Семейдегі және Павлодардағы медициналық препараттар зауыттарында да жүзеге асырылатын болады.
“Ақтөберентген” АҚ “Дженерал электрик” компаниясының лицензиясы бойынша жаңа томографтар шығаруды жолға қойды. Сонымен қатар тек дәрілік құралдар ғана емес, сонымен бірге түрлі қаптаушы материалдар, бір реттік шприцтер, контейнерлер т.с.с. шығаратын жаңа зауыттарды іске қосу да жоспарда бар. Бұл үдеріске өңірлік билік те араласып, барлық облыстардың әкімдіктері өз жобаларын өңірлік индустрияландыру карталарына енгізді.
Бір сөзбен айтқанда, фармацевтика саласының ішкі рыногын кем дегенде 50 пайыз отандық өніммен қамтамасыз етуге перспектива да, барлық қажетті ресурстар да бар.
Әңгімелескен Сейфолла ШАЙЫНҒАЗЫ.