Үстіміздегі жылы “Мәдени мұра” республикалық бағдарламасының аясында “Нұр Отан” халықтық-демократиялық пар-тиясы “Киелі мұрамызға тағзым” акциясын бастаған болатын. Осыған орай партияның Жамбыл облыстық филиалы көне тарихи жәдігерлеріміз бен ескерткіштерді сақтау және жаңғырту, түркі мәдени кешендерін әлемдік өркениеттің ажырамас бөлігі ретінде қалыптастыру, ең бастысы туристік орындарға айналдыру мақсатында далалық семинар ұйымдастырды.
Екі күнге созылған семинарға қатысқан “Нұр Отан” халықтық-демократиялық партиясы облыс-тық филиалы төрағасының орынбасары Шәбден Тілеумұрат, “Меркі жастары”, “Шу жастары” коммуналдық мемлекеттік қазыналық кәсіпорындарының белсенділері, Меркі және Шу аудандарындағы “Жас Отан” жастар қанатының атқарушы хатшылары, жергілікті билік пен бұқаралық ақпарат құралдарының өкілдері Меркі ауылы аймағында орналасқан балбалтастар мен мүсіндерді, Шу ауданының Жайсаң алабындағы көне түркі ескерткіштерін аралап көрді. Оларды аталмыш тарихи жәдігерлермен Ә.Марғұлан атындағы Археология институтының қызметкері, тарих ғылымдарының докторы Айман Досымбаева бастап жүрді.
Семинарға қатысушылар ең алдымен екі жарым мың жылдық тарихы бар, қола дәуірінен сыр шертетін “Меркі – 1” қорғанының тарихымен танысты. Келесі бағыттардың да жоспарлары осында айқындалды. Бұдан соң қатысушылар келесі нысан “Меркі - 8”, яғни Сұрат ескерт-кіштеріне табан тіреп, әрқайсысы бір-бірінен 2-3 метр қашықтық сала орналасқан көптеген қойтастарды тамашалады.
А.Досымбаеваның айтуынша, мұндағы ескерткіштер қойтастарға түрлі өрнектер салынуымен ерекшеленеді. Бұл туралы 2003 жылғы “Тараз. Жамбыл облысы” энциклопедиясында ғалым былай деп жазыпты: “Ескерткіштер қатарында тасқа түсірілген көне түркі руналық жазулармен бірге маньчжур жазуы және түрлі таңбалар бар. Көне түркі жазуы бір қойтасқа, таңбалар мен петроглифтер оннан астам қойтасқа түсірілген. Тастағы суреттерде көбіне таутекелер бейнеленген”. Соның біріне түсірілген алғашқы руналық жазулардың мағынасы – “Менің ата-бабамның киелі жері” немесе “Бабамның киелі тауы” деген ұғымды білдіреді екен. Бұл тарихи нысан VІ-VІІ ғасырларға жатады, яғни 1400 жыл бұрынғы ескерткіштер қатарынан саналады. Ал, мұндағы басты мәселелердің бірі – аталмыш орын жайлы қысқаша мәлімет жазылған тақтайша орнату. Себебі, ешқандай дерегі жоқ, бірақ тарихи маңызы зор орын аяқ астында жатыр.
Тарихи ескерткіштерді тамашалаған топтың келесі бет түзеген бағыты Сақ қорғандарының бірі – “Ақшешек сайы” болды. Меркі шипажайының маңайында орналасқан “Ақшешек сайында” оннан аса қорым бар екенін көпшілік біле бермейтіні де анық десек, одан сәл жоғарыда қазба жұмыстарының орны жатыр. Онда археологиялық қазба жұмыстарын жүргізген А.Досымбаеваның айтуынша, тау-шатқалдарда 78 тас мүсін бар. Олардың тең жартысында ер, өзгесінде әйел кісі бейнеленген. ХVІІ-ХVІІІ ғасырларға жатқызылатын нысанды кейде “Кенесарының Шу аймағы” деп те атайтын көрінеді.
Мұнан кейін семинарға қатысушылар Аспара қаласының орнында болды. Аспара – орта ғасырдан сақталған көне шаһарлардың бірі. Ұлы Жібек жолы бойында орналасқандықтан дерек көздерінде бұл қала жайлы мәліметтер Қытай және араб жазбаларында кездеседі. Сонымен қатар, ХІV ғасырдың соңы мен ХV ғасырдың басында мұнда Әмір Темір әскерлерінің тұрғандығы анықталған. Төрт жағынан биіктігі 30-35 метр дуалдармен қоршалған қамалдың ішінде шамамен осыдан 500 жыл бұрын қарапайым халық ғұмыр кешкен.
Осындай көне қалалардың бірі – Меркі. А.Досымбаева: “Меркі бір кездері үлкен қала болған және оның дәурен құрған кезеңі кейбір деректердегідей VІІІ-ХІІІ емес, VІ-ІХ ғасырлар”, – дейді. Бұл сондай-ақ, батыс Түрік қағана-тының астанасы болған, сол себепті ел басшысы да осында өмір сүрген. Сөз етілген жайттарға байланысты археолог онда бірер жылдар жүргізген зерттеу жұмыстарының нәтижесінде мәліметтер картасын жасапты. Өкініштісі, кезіндегі үлкен қаланың бір бөлігінің үстіне бүгінгі таңда түрлі ғимараттар салынып кеткен. Екі күндік семинардың алғашқы күні осында тәмамдалды.
Іс-шараның екінші күні қатысушылар Шу өңірінде орналасқан түркі ескерткіштерімен танысты. Олар, ең алдымен, Хиям қорғанында болды. Нысан адамның және табиғат құбылыстарының әсерінен бұзылып, қирап, әбден тозығы жеткен ескі қамал екен. Бірақ, қабырғаларының біраз бөлігі әлі де ап-анық көрінетіндей сақталыпты. Семинарға келгендер Жайсаң алабындағы 27 ескерт-кіштің біразын аралады. Олардың барлығы да VІІ-VІІІ ғасырларға жататын, бүгінде мемлекет қорғауына алынған жәдігерлер болып саналады. Аталған орындарда негізінен тас мүсіндер, соған балама ретінде саналатын стелла тәріздес баған тастар орнатылыпты. Биіктіктері де әртүрлі болып келген ескерткіштер жерленген адамның халық арасындағы беделін, дәрежесін білдіреді екен. Ал, сыртына төрт жақтаулы қабырға тәріздес қоршау салынған және іші тола тас. Бірақ, бұл зират болмаған, тек сол маңайдағы жерленген адамдарға құран оқып, мал соятындай зиярат орны болған, тас саны сондай зиярат етіп, сыйынып, тілек тілеген адам санын білдіретін көрінеді.
Тарихи орындарға жасалған екі күндік семинардың соңғы нүктесі Қасқырсай, Балталы жерінде қойылды. Мұндағы тау-тастың беткейіне қашалып салынған барыс, бұқа мен бұғының 100-ге жуық суреті, осы сайдан көптеп кездесетін таңбалар мен жазбалар бір кездері өмір сүрген бабаларымыздың тұрмыс-салтынан сыр шертері сөзсіз. Осы жерде семинарға қатысушылар алған әсерлерімен бөлісті, мұндай шаралар алдағы уақытта жиі ұйымдастырылып тұрса деген ойларын да айтты.
Альмира ОМАРОВА, журналист. Жамбыл облысы, Меркі, Шу аудандары.
Суретті түсірген Алтынбек ҚАРТАБАЕВ.