29 Қыркүйек, 2010

Едігеге ерекше көзқарас керек

875 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін
Едіге. Ол осыдан жеті ғасыр бұрын, атақты Әмір Темір, оның алғашқыда досы, кейін, қасына айналған Тоқтамыс ханмен үзеңгілес болып Алтын Орданы билеген батыр. Бұл қаһарман ту­ралы деректер біздің елде негі­зінен халық жырлары арқы­лы белгілі болған. Оның бір вариан­тын ең алғаш рет жыршының аузынан 1841 жылы жазып алған – Шоқан Уәлиханов. Ол кезінде оны орыс тіліне аударған. Баспасөзде жариялауға үлгере алмады, қайтыс болғаннан кейін профессор П.М.Мелиоранский 1905 жылы кітап етіп шығарған. Осы жинақ өткен ғасырдың 20-жылдары Қаныш Сәтбаевтың қолына түседі. Жырдағы араб, парсы тіліндегі қазақша бала­масы бар сөздер мен орфогра­фиялық қателіктер көзге ұрып тұрғандықтан Қанекең сол кем­шіліктерді түзетіп, өзі алғысөз жазып, 1927 жылы Мәскеуде қайта шығартқан. Ол кезде, яғни, 1922-1928 жылдары ондағы Күншығыс орталық баспасын бас­қарып отыр­ған адам Шығыс халықтарының ауыз әдебиетіне зор жанашырлықпен қамқорлық жасаған атақты Нәзір Төреқұлов еді. Батыр туралы жырдың қайта кітап болып шығуына міне, осы кісінің де шарапаты тигені анық. Бірақ Қаныш Сәтбаевқа бұл еңбек өте ауыр сын әкелді. 1951 жылы 11 қазанда Қазақстан Ком­партиясы Орталық Коми­тетінің Ғылым және жоғары оқу орын­дары бөлімі оны шақырып, арыз­қойлардың СОКП Орталық Комитетіне жазған хатымен та­ныс­тырды да қуғындау басталды. Ол әуре-сарсаңның қаншаға созылғаны, зардабының қандай болғандығы бізге жазушы-пуб­ли­цист С.Байжа­новтың 1989 жыл­ғы ақпандағы “Қазақстан ком­му­нисі” журна­лының №2 са­нындағы “Архив – айғақ” ма­қаласынан жақсы таныс. Даудың соңы Қанекеңнің 1952 жылы мұрт­ты көсем И.В.Ста­линге түсі­ніктеме хат жазуымен тынып, аяқталған. Иә, “Едіге жырының” осын­дай шулы тарихы бар. Әрине оған алғаш баға берген Шоқан Уәлиханов болса, Қа­ныш Сәт­баев оның маңызы мен мәнін өте білімділікпен талдады. Одан кейінгі салиқалы зерттеу жүргі­зіп, 1993 жылы үлкен еңбек жаз­ған ғалым Е.Мағауин дер едік. Та­рихшы Ғ.Батырбеков “Ер Еді­ге” атты кітапты 1995 жылы “Ғылым” баспасынан шығарды. Бірнеше “Едіге жырын” жинақ­таған бұл еңбектің соңғы жағын­да, жоғарыда атап өткеніміздей, 1951 жылы Қаныш Сәтбаевтың сол кездегі ел басшыларына жаз­ған хаттары да енген. Сөз ретіне қарай “Едіге жырын” әр­түрлі қы­ры­нан тарихпен сабақ­тасты­рып, салалап, жан-жақты талдап ашып жазып, түсіндірген акаде­мик Рахманқұл Бердібайды да атап айта кеткен жөн. Осы кі­тап­тарда: жырдың көркем тілі, қазақ ұғымына сай сөз саптау­лар; батырдың өз әс­керіне адал­дығы; елдің тұтас­тығын, халық­тың бірлігін сақтап қалу үшін қажет жағдайда сырт дұшпанмен мәмілеге келуі; Еді­генің Әмір Темір, Тоқтамыс қират­қан қала­ларды қайтадан тұрғызуға әрекет жасауы жан-жақты тал­данып, қазіргі заман тұр­ғысынан жаңа­ша баға беріледі. Мысалы, Едігенің бәрінен де ең жойқын ерлігі – Тоқтамыс ханның қитұрқылығымен Литва князы Алтын Ордаға соғыс аш­қанда, батырдың әскерлері қар­сыластарын қаймықпай қы­рып салып, жеңіске жеткені. Бұл қаһарман­дықты тарихшы ғалым­дар тек қазақ халқы үшін емес, ол бірнеше ұлт, туыстас халық­тардың болашақ тағ­дырына ара­шашы болды деп тұжырым­дайды. Шоқан Уәлиханов “халық эпосының ең биігі, інжу мар­жаны” деп сүйсінген. Осы “Еді­ге жырын”, оның бас кейіпкерін қазақ қауымы түгел біле бере ме? Соңғы жылдары Едіге туралы, оның есімін мәңгілікке есте қал­дыру жөнінде баспасөзде пікір, ұсыныс­тар айтыла бастады. Солар­дың бірі жазушы Кәмел Жүніс­тегі­нің жанай­қайы. Бірнеше жылдан бері шырыл­дап жүрген бұл кісінің айтатыны Ұлытаудың бөк­теріндегі Едіге батырдың мүр­десінің, қарау­сыз тозып бара жатқаны Ал, кейбір тарихшылар, зиялы кісілер Едігенің денесі Ұлытауда қалға­нына күдікпен қарайтын сыңайлы. Біздің айтпағы­мыз, нақты деректер болмаса да, Едіге алғаш­қы­да сонда жерленуі мүмкін. Бірақ, батырдың денесі сол алғашқы жерленген жерде қала берді деген тұжырымға келіспейтін де жәйттер бар. Бірін­шіден, орта ғасырларда өмір сүрген хандар мен батырларды олардың мұрагерлері елден жасы­рып жер­леген. Өйткені, кегін қай­тара ал­маған қарсыластар бақилық­қа аттан­ған жанның сүйегін көрі­нен суырып алып, қорлайтын бол­ған. Осыдан сақ­танғандықтан болар, мәселен әлемнің жартысын биле­ген Шыңғыс ханның сүйегі қайда қалғаны әлі күнге белгісіз. Сондай-ақ өткен дәуірлерде небір әулие, батыр тұлғалардың бірнеше өңірде мазарлары болғаны тарихтан бел­гілі. Екіншіден, көзі тірісінде, қаза болған жағдайда, туған жеріме ата-анамның жанына көміңдер деп, марқұмдардың өмірден көз жұ­марда мұра­герлеріне аманат ететін салт-дәстүрі қазіргі заманда да бар. Едігені де дұшпанның көзін алдап, Кәмел қажы айтқан жерге жер­леп, кейін ата-анасы жатқан Құм­кент шаһарына әкелуі де мүм­кін ғой. Мұндай болжам жасауға, Едігенің өлер алдында: “Егер ұлым Мәнсүр жер басып жүрсе, Баба түкті Шашты Әзіз әкемнің қасына апарып көмсін”, деген деректер бар. Батыр Баба түкті Шашты Әзіздің баласы екендігі, Қаратаудың терістігінде өмірге келгендігі, әулие баба­сы­ның ма­зары Созақ ауда­нындағы Құмкент елді мекенінде тұрған­ды­ғы айдай айқын шын­дық. Сон­дықтан бұл ой да ақылға сиятын қисын. Қалай дегенде де біздің айт­пағымыз, ардақтымыздың атау­сыз қалмағандығы. Егер, Мәде­ниет министрлігі Арқадағы үкімет орын­дары атсалысып, Ұлытау­дағы Едіге­нің мазары деген жерге белгі қойып, шағын кесене ор­нат­са ешқандай қателік, қайшы­лық болмайды. Содан кейін, бү­гінгі таңдағы тағы бір міндетіміз – батырдың қазақ мемлекеттігі үшін жан беріп, жан алысқан қаһар­ман­дығын ұрпақ­тан-ұрпаққа үлгі, өнеге етіп насихаттау. Жал­пы қазақ­қа, бірнеше бауырлас халық­қа ортақ Едігені Ұлытау мен Қара­тау да мақтаныш ете білсек, нұр үстіне нұр. Мына жер – шайқас­қан жері, мына жер – жеңіске жеткен жері деп ескерт­кіш белгі­лер қоя­лық. Осы ретте ғалым Жам­­был Әйменовтің түркі халық­тарының рухани ордасы – Түркі­стан қаласында Едігеге ескерткіш қойылса деген ұсыныс-пікірі үкімет орындарынан да, халықтан қолдау табуы керек. Ақын-жазу­шы бауырлар, Едігеге арнап көр­кем шығарма, пьеса, кинос­це­на­рий­лер жазалық. Со­ны­мен қатар, Түркі­стандағы жақ­сы ғылыми базаға ие халық­ара­лық Қазақ-Түрік универ­си­тетінде “Едіге жыры” деген та­қырыпта ғылыми конференция өткізудің де кезегі келген сияқты. Нұрмахан НАЗАРОВ, Қазақстан Республикасының мәдениет қайраткері, өлкетанушы. Түркістан. Суреттерде: Ш.Уәлиханов салған Едіге ордасының құландысы; Ұлытаудағы батыр жерленді деген жота.