Осыдан біраз уақыт бұрын ел мен жердің өткені мен келешегін көп толғайтын ел газеті «Егеменнің» кезекті бір санынан «Неге?» атты мақаланы оқығаным бар еді. Әңгіме авторы Парламент Сенатының депутаты Өмірбек Байгелди іссапармен әлемнің әр тарабындағы елдерге барғанында көзбен көріп, ой-санадан өткізген адам мен жанды-жансыз табиғаттың арақатысы жайында таңғажайып жайлардан сыр толғаған екен.
Иә, бүгінгі жетілген дүниеде аяқ баспаған жер, көз көрмеген ғаламат қалған жоқ десек те, мына кереметі таусылмайтын дүниенің ашылмаған сыр, шешілмеген жұмбағы жетіп-ақ жатыр. Мұхиттар тұңғиығының шешілмеген кереметтерін айтпағанда, анау Оңтүстік Американың Амазонка, Ориноко, Бранку дариялары алабын тұтастай көмкеріп жатқан ұшы-қиырсыз ну тоғайларында осы бүгінге шейін өздерінен өзге адамзат әулетінің бар екенін білмейтін тағы тайпалардың жүргенін және өз тәртібінде өмір сүріп жатқанын жоққа шығара алмаймыз.
«Италияның Аттика өңірінде Эгей теңізі жағалауының көрікті тауларына барғанымызда, – дейді автор, жақын маңда «қыт-қыттап» шулаған кекілік дауысын есіттік. Апыр-ау, жарықтық кекіліктер бұл жақта да бар екен-ау, деп ойладық. Ілгері барған сайын оның көптігі, кереметі сондай, бізде адам қарасын көрген бетте зыта жөнейтін тау сұлуы бұл жерде қорқу-үркуді білмейді, аяқ астында шымалдай өріп жүргенін көріп «бұл қалай, неге бұлай?» деп таңданып, қайран қалдық...
Өзінше бейбіт, зорлықсыз, қорлықсыз емін-еркін өсіп жатқан мына өмір адамның жанын елжіретіп жібереді екен. Неге барлық жерде бұлай емес? Неге біздегі өмір жөнсіз толған тайталас?!
Бұл бір ғана мақала авторының өзіне қойған, өзін ғана толғандырған күнделкі өмірдің сұрағы емес. Ол бүгінгі ел мен жер, табиғат пен адам, келешектің тағдырына қатысты бүкіл қауымға, қазақ қауымына, біздің әрқайсымызға қойылған сұрақ. Оның жауабы да, шешімі де өзгеде емес, өзімізде.
Мақала авторы бұдан сан ғасырлар бұрынғы ата-бабалар заманынан мирасқа қалған ұшы-қиырсыз жеріміздің бейнесі – жан-жануарлар тіршілік әлемінің көз-көңілден көшпейтін керемет көріністерін, ел жадында мәңгі-бақи қалған Шыңғысхан мен Кетбұға, Әмір Темір заманы тұсындағы «Ақсақ құлан» аңызын келтіреді. Аңыз-оқиғаның да, оны ұрпақтан-ұрпаққа жеткізген керемет дастан – күйдің де құдіретті қуаты сондай, оны қаншама заман беріле, егіле тыңдаған ұрпақ кемеңгерлік пен мәрттіктің ұлы дәстүріне бас иіп қайран қалумен келеді.
Ұлы замандардан қалған бұл әңгімеден біз туған өлкеміздің елі мен жері бір кездері қандай жомарт болса, оның тау мен тасын, ұлы даласын жайлаған жер қайыстырған құба-құландары, арқары мен ақбөкен, киіктерінің қаншалықты көп болғанын елестетеміз.
Табиғаттың ұшан-теңіз байлығы бір ғана біздің қазақ жерінде емес, шексіз әлемнің әр тарабында да кенеріне сыймай шалқып жатқаны бізге атадан қалған аманат әңгімелерден мәлім. Енді сол әңгімелерге көз жіберсек, Колумб жаңа дүниені ашқанға дейін, бүгінгі терістік Американың «прерий» атты шалқар даласында жергілікті үндістер егелік еткен жалпы есебі 20 миллионнан астам жабайы бизондар болғанын, ол сол жұрттың жейтін асы, киер киімі, өмір сүретін баспанасы болғанын дәйекті баяндайды. Сол телегей-теңіз ұшан байлықтың молдығы сондай, арғы ғасырда салынған Транс-Атлантикалық темір жол қызметі іске қосылғанда жол табаны арқылы өріс ауыстыра қозғалып (миграция) өтіп жатқан ұшы-қиырсыз бизондар ағынын күтіп, жолаушы пойыздары бірнеше күн тұрып қалғанын айтады. Бұл заманда өзі түгілі ізі де қалмаған сол шексіз табиғат байлығының мұндайлық тағдыры өзге емес, өктем-зорлықшыл адамзат ісінің әсері.
Естігенге ертегі сияқты ел жадының әңгімесін қоя тұрғанда, өзіміз бұдан 60-70 жыл бұрынғы, көз көрген бала кезіміздегі табиғат көріністері қандай еді? Шығыс Қаратаудың қалың ортасында Аралтау мен Боралдайдың қалың шатқалды сай-саласында таудың жабайы жеміс-жидегін тере барғанымызда ертелі-кеш құз-қиялар биігінде топтанып, етектегі елді биіктен шолып жүретін Қаратаудың ай мүйізді маңғаз құлжалары бастаған қалың арқар үйірін көруші едік. Қанша қызыққанмен көзге ыстық жануарлар қарусыз елге аспандағы ай, көктегі қол жетпес жұлдыздай көрінетін. Сол кездері ерінбей аңдып жүріп, ілуде бір олжа түсіретін мергеннің ісін жұрт ерліктің, ептіліктің ісі деп бағалаушы еді.
Қырқыншы жылдар әлемнің тас-талқанын шығарған алапат соғысты елге, тұл табиғатқа, жан-жануарға тажал болған қанды ауыз қаруын ала келді. Әскери мекемелерге берілген кешегі жауға атылған снайперлік бесатарлардың ұңғысы енді ешкімге зияны жоқ хайуанаттар үйіріне бұрылды. Табиғат басына төнген осы зорлық жүре келе мүлдем күшейді. Ажал оғын қардай борататын автоматтарын сайлап, жер-көктің арасын жай түскендей күркіретіп төбеңнен шүйілген тікұшақтар іске қосылды. Оның қандай сұмдық екенін көзімен көрген тау бағбаны Әбуәлі Көлтаев бұдан 20 жыл бұрынғы бір жайды жаны тебірене отырып былай әңгімелеген еді:
– Қазанның қалың ортасы еді. Күн ашық. Кіші бесін мезгілі. Ертелеп, өрістегі жылқыны шолып қайтқалы Қысмоса биігіне көтерілгенім сол еді, шығыстан ызыңдап мотор дауысы жетіп, ізінше жон үстінде қалықтап келе жатқан тікұшақтың қарасы көрінді. Атымды бұтаға байлап, дүрбіні қолға алдым. Бір кезде тікұшақтан қарулы төрт адам жерге түсті. Ал оның өзі шатқалды өрлете сүзіп келе жатты. Осы тұста көктемнен бері келісті қоңыр құлжасы бастаған арқардың шағын үйірі байырқалап жүруші еді. Әй, сорлайтын болды-ау дегенімше төбеден төніп келе жатқан тажалдан естері шыға үркіп, өрге тартқан үйірді қақпалап, қырдағы мерген жендеттеріне айдап апарды. Әп-сәтте құлжа бастаған ірілердің төртеуі жайрап қалды. Қалған көктемгі қосылған үш төлі жартасты қияға жанталаса, шашырай қашып бет алған жағына кетті...
Осындай жауыздық жайлаған жерде бір кездері сарқылмастай, таусылмастай көрінетін киелі жануарлардың тұқымын сақтап қалудың өзі ойланарлық жай еді. Табиғаттың төл баласы киелі жануарды қолға үйретсе қалай болар еді деп жүрген жолсапардың бірінде кіші Шаянның орман қорығының қызметкері соғыс ардагері Қырқымбай ағамыздың үйіне барғанбыз. Сол жерде енесінен ажырап қалған жас құралайға кез болдық.
– Арқардың қодықасы қой қозысынан әсте айырмасы жоқ. Тек ерекшелігі алғаш көз көріп, бауыр басқан адамына бауыр басады. Содан кейін мүлдем соңыңнан қалмайды екен. Мұның қазіргі қорегі жаңа төлдеген қойдың уыз-сүті мен тәтті. Осыны ескеріңдер, – деді Қырекең.
Солай, Шаянның шаңдақ көшесін алты жыл шаңдатып еркін-ерке өмір сүрген Бөрте құлжа мен оған бір жылдан кейін қосылған Зөре атты туша кей кездергі тентектікке басатын ерке мінезімен көрген жұртты таң-тамашаға батырар еді.
Сол жылдары Шаянның қалың жұрты орталық көшеде емін-еркін сайрандап, қайсыбір мекеме, азық-түлік дүкендеріне кіріп, сатушы қыздар қолынан қант кәмпиттерді рахаттана жеп, зәуіде сол қыздардың бірінен жеку сөз ести қалғанда екі көзінен от шашып, сес көрсетіп, жұмыс орнынан далаға қуып шығып, дүкен ішін еркін шарлап болғасын ешнәрсе болмағандай маңғаз аяңдап бара жатқан тайыншадай сері құлжаны жиі көруші еді.
Жұрт жабайы деп қарайтын сол Бөрте құлжаның бір кереметі, оқушы балалармен арадан қыл өтпейтін дос еді. Ол мектептің сыртындағы спорт алаңына барып, волейбол ойынын сырттан бақылап, кейде допты жерге түсірмей дағара мүйізімен қағып ала қашып, өзен жағасына апарып тастаушы еді.
Бөрте мен Зөренің араға жыл салып төлдеген егіз құралайы буыны бекіп қатарға енді қосылған алғашқы ақша қарда жануарлар алыстағы тауын аңсайтын шығар, үйдің биік шатырына шығып шығыстағы тау тарабына ұзақ-ұзақ қарайтын еді.
Сондай кезекті серуеннің бірінде табан асты арс ете түскен бөтен иттің дауысынан үріккен Зөре мұздақ шатырдан тайғанап жазатайым мерт болды. Жұбынан айырылған Бөрте оны күндіз-түні мекірене іздеп, екі апта нәр татпай, аштан бүгіліп көз жұмды. Мұның артынша жатырлас серігі ерте шетінеп, жалғыз қалған кіші Бөрте ауланың айбарлы күзетшісі Жолбарыс атты итті паналап, соның бауырында жетілді. Ол мінез-құлқымен айна-қатесіз үлкен Бөртенің өзі еді.
Бірақ, жалғыздық мұңы енді Кіші Бөртенің арылмас жан қайғысына айналды. Кейде ол өзімен-өзі бау ішінде ұзақ сандалып жүрсе, енді бірде машықтанып үйренген сатылы жолымен үйдің ұшар төбесіне шығып, тау самалымен тыныстап тұрушы еді. Осыны көргесін біз көп ойланып, бұны тұқымдастарынан айырып, обалына қалмайық деп ерте көктемде Талдыбұлақ тауы бауырайындағы Қырқымбай кардонына жеткіздік.
– Бұларың жөн. Жүрсін осында. Мұның жейтін нәрлі азығы, жалайтын тас қынасы, ішер тұнық суаты бәрі-бәрі осында бар. Қайда барса да еркін өзіне берейік, – деп ақыл айтты Қырекең.
Араға бірер ай салып қайтып барсақ, Бөрте жайлы мекенде танығысыз өзгерген. Тұлғасы биіктеп, жұнттай түлеп жетілген. Дағарадай мүйіздері күнге шағыла жарқырап текше тастар биігінде самалдайды екен. Бұлақтан өтіп жақын барғанымызда, ақылды жануар орнынан маңғаз көтеріліп, алшаң басып қасымызға келді. Өзін бағып өсірген Нұржанның қолын иіскеп, қалтадан шығарған бір түйір тәттіні қатырлата азуға салып, Шаянда өткен күндерін еске алғандай жұмсақ сүзгілеп наз көрсетіп тұрды.
Арада жаз өтіп, арқарлар үйір құрайтын сары күздің самалды шағында осында Бөртенің бар екенін сезгендей шағын арқар үйірі кеш әлетінде ылдыйға көз тігіп, ұзақ тұрыпты. Олар әр күні таң сазында, кеш алдында әлгі биіктен ауылға көз жіберіп қарауыл қарауынан танбапты.
Бір күні дейді – бүгінгі тау бағбаны Қырекеңнің үлкен ұлы Шымырбек – әлгі үйір Бөрте тұрған текшенің сыртына тым жақын келді. Сол кезде самалдап жатқан бөрте керіліп орнынан тұрды да кенет зор тұлғасын жиып ап, қол ұсыным текше тастың биігіне бір-ақ қарғыды. Сөйтіп, құлжаны жас үйір бауырға тарта адам қауымынан алшақ әкете беріпті. Талдының зау биігіне шыққан тағы арқарлар ортасында түнеп қалған Бөрте ертеңіне, одан кейін де бірер күн әлгі үйірді бастап ертелі-кеш Талдының биігінен бой көрсетіп, тіпті бір жолы текше сыртынан төмендегі қыстауға тым жақындап келіпті. Бірақ жабайы үйір ауыл қарасынан сескеніп кері серпілгенде ел жаққа қарап, ұзақ аңтарылған жас құлжа жаңа табысқан үйірінің соңынан кете барыпты. Сол қыркүйектің соңғы күні соңғы рет тау биігінен асқаннан кейін Бөрте қайтып оралмапты.
Мінеки, адамдар қауымын қас жауы емес, ізгіліктің ұясы деп таныған тау тағысының біздерге қалдырған ойланарлық, толғанарлық бір тәлімі осылай. Ол өзіміз тек атуға, азық етуге жаралған тау тағысы дейтін бірбеткей эгоистік көзқараспен ата жауымыздай қырып-жоюмен өзімізден тым алшақтатып алған, көргенде оққа көзің қимайтын, бүгінде көз алдымыздан біртіндеп құрып бара жатқан арқар атты киелі жануардың өзімен жарық дүниеге бірге келген адамзатына берген естен кетпес тәлімі.
* * *
Бұдан небәрі бір ғасырдай бұрын Сыр мен Балқаштың, Шу мен Іле, Арыстың ит тұмсығы батпайтын тоғайларында күндей күркіреген әйгілі Тұран жолбарыстары қайда кетті? Сол кербез шерімен қат-қабат аралас өсіп-өнген, көргеннің көз-көңілінен кетпейтін маңғаз марал, бұғылар қалайша көзден ұшты?
Қалай десек те оның бір ғана жауабы өзгеде емес, өзімізде. Жақсылықты да, ізгілікті де жасайтын, сонымен бірге, жауыздықтың да не түрлерін ойлайтын адам екенін мойындаған жөн.
* * *
Негізгі әңгімеде Өмекең тебірене жазғандай, сонау Грекия мен өзіміздің Қаратаудың адамды көрген жерде жанұшыра зыта жөнелетін кекілігі бір кекілік, «жау» шымшығымыз бен жанына жан жуытпайтын үйрек-қаз бен аққулардың Алла жаратқан барлық жердегі тегі бір. Арқарымыз бен ақбөкен, бір заманда құла далада жортқан қисапсыз құландарымыздың да өткен жол адам қауымынан алған үлес-сабағы осындай.
Ел болып есімізді жиып: жетер енді, құдайдың бергеніне, шүкір, қалғанына береке, қолдағы барға егелік етейік дейтін болсақ, әлі де кештік етпес. Халқымыздың дархан көңіліне сәйкес біткен ұлы даламыз бен биік тауларымызда берекелі бейнесімен ата-бабаларымыздан қалған баға жетпес аманатқа адал болғанымыз жөн, ағайын!
Еркінбек ТҰРЫСОВ, жазушы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, халықаралық «Алаш» сыйлығының лауреаты.
Оңтүстік Қазақстан облысы.