Ұлтымызда жылқыға қатысты айтылған ой-толғамға толы, тұшымды дүниелер аз емес. Соларды сана елегінен өткізер болсаңыз, жылқы түлігінің қадірін қазақтан артық білер халық жоқ шығар дегендей тұжырым жасарыңыз анық...
«Тегіміз – түркі, түлігіміз – жылқы» дейтін қазақтың баласы болғандықтан әрі ауылда ержетіп, жастық шағымыздың едәуір бөлігі мал шаруашылығына қатысты өткендіктен біз де қыл құйрықты жануардың ерекше қасиеттерін көріп өстік. Осы орайда жылқы баласына қатысты, өз көзіммен куә болған, жан-дүниеме ерекше әсер еткен, адамға ой саларлық бірді-екілі оқиғаны әңгімелеп бергенді жөн көрдім.
Кезінде біздің бір үйір жылқымыз болған-ды. Қысы-жазы Қаратаудың теріскей бетін мекендейтін. Араға бірер апта салып түгендеп, жай-күйлерін біліп тұратын едік. Әсіресе, биелердің құлындайтын шағы – көктемнің алғашқы апталарында үйірге жиі-жиі барғыштайтынбыз.
Бірде, нақтылай айтқанда, 1995 жылдың наурыз айының орта шеніне таман үйірді көруге барсам, сол жылы бірінші рет төлдеген Құртбас аталып кеткен тұмса бие құлынсыз жүр екен. Құлыны ит-құсқа жем болғаны анық. Оңайшылықпен қасқырға дес бермейтін азулы Қызыл көк айғыр бұл жолы қапы қалғандай. Өйткені, бұған дейін үйірін шығынсыз алып келген еді. Шамасы, бір-екі емес, топ қасқырға тап келген.
Төлін жоқтаған Құртбас жиі-жиі кісінейді. Желіні тырсылдап кетіпті. Үйірден шеттеңкіреп жүр...
Содан, арада бір жарым айдай уақыт өткенде тау етегіндегі үйімізге түп нағашымыз Кәрібай көкем келді. Ол кісі атынан түсіп, шылбырын маған ұстата бере, «Бала-шаға» сайының басында кенже туған бір құлын енесінен ажырап, жалғыз қалыпты. Маңайында ешқандай үйір көрінбеді. Мені қара көріп, соңымнан ілесе ме деп едім, ол болмады. Сендер барып алып келіңдер, әйтпесе, бөріге құр босқа жем болады», деді. Іле ағам екеуміз нағашымыздың айтқан жеріне барсақ, әлгі құлын тұр екен. Туғанына төрт-бес күн ғана болған құлын бізді қара тұтып, қасымызға өзі келді. Біздің болжамымыз бойынша, ол енесінен осы өткен түнде ажырап қалған. Үйіріне ит-құс тиіп, алашапқын болған сәтте байғұс құлыншақ бір тасада қалып қойған. Ал енесі өз басымен болып кеткені анық.
Кеш түсе бастаған шақ. Ағам екеуміз оны екі жақтан қақпайлап айдап көріп едік, жүре қоймады. Алдымызға өңгеріп алуды қиынсындық. Бір кезде, соңымыздан ертіп көрмек болып, екеуміз де келген ізімізбен кері жүрдік. Сол сәтте қорғансыз құлын қараңғы жайлай бастаған тау ішінде жалғыз қалып қоюдан қорыққандай, жалма-жан соңымыздан ілесе желді. Енесінің қасында болған кезде әбден еміп алған уыздың күші болар, аяғын ширақ басады.
Ауылдағыларға әрі-бері өтіп жататын жолаушылар арқылы құлынның жайын айтып хабар жібергенімізбен, иесі шыға қоймады. Содан, жетім құлынды асырауға тура келді. Оны сиыр сүтімен қоректендірдік. Ол енесінің мейірімі мен сүті бұйырмағанымен, біздің бергенімізді қанағат етіп, әжептәуір жетіліп қалды. Бірақ, қарны қампиып, ұсқынсыздау көрінеді. Біршама уақыттан кейін отыға бастаған. Есік алдындағы шарбақтың ішінде жүретін бұзауларға бауыр басып кеткен.
Бірде, ұмытпасам маусым айының аяқ тұсында әлдебір себеппен үйірді үй маңына айдап келдік. Сол сәтте қызық басталды. Құртбас бие қатты кісінеп, үйірінен бөліне шауып, биік шарбақтан қарғып өтіп, шарбақ ішінде жүрген жетім құлынның қасына жетіп барды. Оны еміреніп, иіскелеп, шұрқырады да қалды. Мұны көріп тұрған біздер әрі-сәрі күй кештік. Құлынынан ажырағалы бері үш жарым айдан астам уақыт өтсе де жарықтық бие төлін ұмытпапты. Ол жетімектің өз «перзенті» екеніне шүбә келтірмегендей.
Анадай жерден қарап тұрған әкем, «Жарықтық, қасиетті мал екен... Жетім құлынды ертіп жіберуге болар еді, әттең Құртбастың желіні суалып кеткен. Оның үстіне, байғұс құлын үйірге ілесуге жарамайды әрі айғыр қоспайды», – деді.
Біз биені шарбақтан айдап шықпақ болдық. Бірақ көптен бері үйірде жүріп асаусып қалған Құртбас мінез көрсетіп, құлағын жымқырып, құлыннан ажырағысы келмеді. Дегенмен, биені үйірінен алып қалуға болмайды. Сондықтан, әупірімдеп жүріп, дәлірегі, мініс атпен бастырмалата әрі құрықпен жасқап Құртбасты шарбақтан шығардық. Сол сәтте әкем, «Жетім құлынды жабық қораға қамап, Құртбастың көзінен тасалаңдар, әйтпесе, бие ешқайда кетпейді», деді. Солай еттік те, үйірді тау ішіне кіргізіп жібердік. Алайда, сәлден кейін Құртбас үйірінен бөліне шауып келіп, әлгі шарбақтан қайта қарғып өтіп, жетім құлынды шарқ ұра іздеді. Кісінеген дауысы жүрегіңді жаншиды. Қораға қамалған құлыннан ешқандай белгі болмады. Сиырдың сүтімен өсіп келе жатқан ол сырттағы биеге кісінеп жауап беруді білмейтіндей.
Содан, Құртбасты бірнеше рет үйіріне күштеп қосқанымызбен, қайта айналып келе берді. Биені қайырмалап жүріп, оның көзінен аққан жасты көргенде менің көңілім босады. Осылайша, ол аналық сезімнің күшімен бір аптадан астам үй маңында күндіз-түні кісінеп жүріп алды. Ақырында құлынды бір көруге зар болып, күдерін үзіп, үйіріне кетті...
Аналық малдың аз ғана уақытқа өз баласынан ажырап қалса, өз төлін өзі танымай жатырқап, сыртқа теуіп шыға келетінін талай көрген едім. Ал Құртбас биенің арада үш жарым айдай уақыт өтсе де құлынын ұмытпай, аналық мейірімнің қуатымен өзгенің жатырынан түскен құлынға барынша берілуін жаныма қалай қабылдарымды білмедім. Құдайдың құдіреті!
Енді, мына бір оқиғаға көңіл аударалық.
Жоғарыда айтылып өткен жайттан кейін бірер жыл өткен кез. Қызыл көк айғырдың үйірі түрлі себептермен әжептәуір азайып қалған. Содан, наурыз айының алғашқы жұмасында әкем біраз жылдардан бері өзгенің айғыры алдында жүрген алты биемізді Қызыл көктің үйіріне қосты. Шамасы, айналдырған он-он бес жылқысын екіге бөлмей, бір үйірге жинақтауды жөн көрген болар.
Мезгілі жетіп, биелер төлдей бастады. Алайда, жаңа туған құлындардың үш-төртеуі шығын болды. Бар кінәні қасқырға жаптық. Олардың өлексесін күшіген тауып берді. Бір ғажабы, әлгі өлген құлындардың барлығы да үйірге кейіннен қосылған биелердікі. Ал Қызыл көк айғырдың алдында бұрыннан жүрген жануарлардың төлдері аман. Бірақ, дәл сол уақытта біз бұл жайтқа мән бере қоймадық...
Бір күні әкем екеуміз жылқының жай-күйін білейік деп атқа қондық. Ауылдан төрт-бес шақырым ұзаған соң тау етегіндегі шабырға дүрбі салып едік, үйіріміздің «Борлы бұлақтан» су ішіп тұрғанын көрдік. Жақындай бергенімізде үйірін қызғанған айғыр алдымыздан жалын күжірейте, айбат шегіп шықты да іле өз иесін танығандықтан кері бұрылып кетті.
Үйірге жаңадан қосылған торы бие төлдеген екен. Тірсегі дірілдеп, аяғын тәлтіректей басқан құлыншақ тұмсығымен енесінің шабынан түртіп, емуге талпынады. Біз үйірді сырттай бір шолып шықтық та шеттеңкіреп тұрдық. Өйткені, мініс аттарымыз биелерге осқырынып, тізгінге тыным бермей, мазаны алды. Оның үстіне, біздің астымыздағы аттардың өз «империясына» көз сүзгенін жақтырмаған Қызыл көк айғырдың да ашуына тигіміз келмеді. Әгәрәки, айғыр шын ашуланса, астыңдағы атыңмен қоса аударып тастауы мүмкін. Жылқы түлігінің қызғанышы бөлек қой.
Бұлақтан су ішіп болған үйір шабырдың күнес бетіне шығып, енді-енді тебіндей бастаған раңды қыршып жеп, жайыла бастады. Біз бұлақ басына аз-кем аялдадық та, келген жолымызбен кері қайтуға бұрыла берген едік, кенет Қызыл көк айғыр басын төмен сала, құлағын жымқырып, әлгі жаңа туған құлынға тап берді. Торы бие құлынын қорғаштамақ болғанымен азулы айғырға төтеп бере алмады. Мен жалма-жан құлынға араша түсуге тұра шаптым. Әкем қозғала қоймады. Дұрысы, селт етпеді.
Мен жетемін дегенше айғыр құлынның желкесіне азуын салып, мытып-мытып жіберді де, айқайға басып екпіндей жеткен менен жасқанды ма, әлде өзін кінәлі санады ма, әйтеуір шетке тайқып кетті.
Жазықсыз құлын кеудесімен жер сүзе құлап, қимылсыз жатты. Енесі осқырынып, келте-келте кісінеп, төлін айналсоқтап, шыр айналды да қалды. Мен аттан түсіп, құлынның жарақатын көріп едім, айғырдың тісі мойнының екі жеріне қатты батыпты. Жұқа терісі жыртылып кеткен. Анадай жерде бәрін сырттай бақылап тұрған әкем, «Оның несін қарайсың, азулы айғырдың тісі оның мойын омыртқасын қидалап, жұлынын езіп жіберді ғой. Мал болмайды», деді.
Шынында, құлынның бойынан аз ғана уақыт тіршілік белгісі байқалып тұрды да, сәлден кейін өліп қалды. Төлінің өлі не тірісінен хабары жоқ торы бие құлынын иіскелеумен болды. Біз оған кедергі жасаған жоқпыз. Мен «Енді не істейміз?» дегендей әкеме қарадым. Әкем: «Ол өлі құлынының жанынан айналып кете қоймайды. Биені жетегіңе ал. Үйге алып кетеміз. Құлынынан күдерін үзген соң үйіріне қосып жібереміз», деді.
Жол бойында әкем: «Бұған дейін шығын болған құлындардың барлығын қасқыр емес, мына Қызыл көк жалмаған», деді. Мәселенің байыбына бара қоймаған мен әкеме «бұ қалай?» дегендей сұраулы пішінмен қарадым. Әкем: «Көзімді ашқалы шаруашылықта келе жатып, дәл осындай қателікке бой алдырамын деп ойлаппын ба?.. Мал төлдейтін қарсаңда биелерді бір үйірден екінші үйірге ауыстырмау керектігі есімнен шығып кетіпті. Сен әлі ештеңе ұққан жоқсың. Қызыл көк айғырдың алдындағы бұрынғы биелердің құлыны аман, ал өзге үйірден келгендердің төлдерінің барлығы өлді. Демек, біздің айғыр өзгенің кіндігінен жаралған құлындарды өгейсініп, олардың барлығын шайнап өлтірген», деді. Мен мәселенің мәнісін содан кейін ғана ұғып, өлген құлындар үшін қасқырды кінәлап жүргенім бекер екенін түсіндім. Сондай-ақ, әкемнің айғырдың әлгінде жас құлынға тап бергенінде міз бақпағанының себебін де білдім. Ол кісі сол сәттерде іштей «Болары болып, бояуы сіңген» істі түзету енді мүмкін емес екенін мойындап, орын алған жайтқа өзін өзі іштей кінәлап тұрыпты ғой. Мұны мен әкемнің кейінгі сөздерінің ауанынан аңғардым.
Бұл екі оқиғаны өзіміз өмір сүріп отырған қоғамға, адамдар болмысына, тағдырына қатыстыра отырып, қандай да бір ой түйгім келмеді. Оны оқырман өзі санасында саралай жатар. Мен тек өзім куә болған бірер оқиғаны айта отырып, жылқы түлігінің біз түсіне бермейтін, терең мәнге ие қасиеттері көп екенін қоштап үн қостым.
Жолдыбай БАЗАР,
«Егемен Қазақстан».