Бүгінгі таңда қоғамда экономикаға, бизнеске деген қызығушылық артып, жеке өз кәсібімен айналысқысы келетін азаматтар қатары көбейіп келеді. Ал кез келген істі бастау үшін, ең алдымен, ол жайында толық әрі шынайы ақпарат алу қажет. Бірақ, осы кәсіпті бастағысы келгендер қазақ тіліндегі сапалы ақпаратқа қол жеткізе ала ма? Осы салаларды дамытудың бір құралы ретінде қазақ тілін қалайша тиімді қолдануға болады?
Экономика қоғамдық өмірдің маңызды саласы екеніне күнделікті өміріміз куә. Адам еңбегінің игілігі материалдық құндылықтардан көрініс табады.
Тәуелсіз ел болғалы Қазақстанның өз экономикасы қалыптасып, әлемдік қауымдастықтан лайықты орнын алуға ұмтылып келеді. Алайда, дербес даму жолын таңдап, дамыған елдер қатарына қосылудың тетіктерін енді іздестіре бастағанда, қаржы-экономикалық қиындықтар килігіп кетті.
Дегенмен, «дағдарыс қай кезеңде де тек қауіп-қатер ғана емес, жаңа мүмкіндіктер көзі» (Н.Назарбаевтың «Қазақстан жаңа жаһандық нақты ахуалда: өсім, реформалар, даму» атты Қазақстан халқына Жолдауы). Бұл мұнай, түрлі пайдалы қазбаларды сатудан түсетін қаржыға сеніп жайбарақат жата бермей, дамудың басқа жолдарын іздестіру дегенді білдірсе керек. Демек, жасырынып жатқан мол мүмкіндіктің басты көзі – адам капиталын іске қосатын сәт келді.
Ал осының бәріне қол жеткізу үшін болашақ кәсіпкер таңдаған саласы жайлы деректер мен мәліметтер іздейтіні сөзсіз. Бүгінгі қазақстандық ақпарат нарығында қалыптасқан жағдаят бойынша қазақ тіліндегі ақпараттың шектеулі екендігі бәрімізге белгілі. Бүгінгі күні Қазақстандағы экономика мен бизнестің негізгі тілі – орыс тілі. Интернет-сайттардың қазақ тілді контенті де негізінен ресми тілден аударылған материалдарды құрайды. Әсіресе, кәсіпкерлерді, жалпы қауымды қызықтыратын экономика, бизнес тақырыбындағы ақпараттық-сараптамалық материалдар, құзыретті тұлғалардың сұхбаттары, аса қажетті мәліметтер көбіне ресми тілде жарияланады.
Міне, дәл осы нарықтық салада қазақ тілі іскерлік, кәсіпкерлік қатынастардың бір бөлшегіне, жалпы бизнестің қарым-қатынас тіліне айналуы үшін не істеу керек деген сұрақ тіл мамандарын да, жекелеген азаматтарды да, қоғамдық ұйымдарды да толғандырып келеді. Әсіресе, қоғамдық бірлестіктер осы мәселенің шешімін табуға белсенді атсалысуда. Соның бір нақты үлгісі – «Дегдар» қоғамдық келісімді қолдау қоры жанынан ашылған «Тil-audit.kz» сайты мемлекеттік органдардың, ұлттық компаниялардың, бизнес ұйымдарының ресми интернет-сайттарындағы қазақ тілінің қолданысына назар аударып, кемшіліктер мен жетістіктерді сараптап, ұсыныстар жасап отырады. Айталық, мұнай-газ, энергетика саласындағы компаниялардың ресми сайттарына жүргізілген мониторинг барысында анықталғандай, қаралған 25 компанияның 8-інде қазақ тілді парақша жоқ. Көпшілік сайттарда сапасыз аударма, қазақ тіліндегі ақпараттың жұтаңдығы, термин қолданудағы қателіктер жиі кездеседі.
Қалыптасқан жағдаятқа зер салсақ, экономика саласында қазақ тілін ілгерілете жылжытудың тиімді формаларын іздестіру қажет сияқты. Жоғарыда аталған кемшіліктерді жоюдың бір жолы – бизнестегі кәсіби коммуникацияның қазақ тілді үлгісін құру.
Қазақ тілінің қолданысындағы өте бір түйткілді тұс – терминология мәселесі. Әлі күнге дейін экономика, бизнес саласына тән терминдер бірізділікке түспей келеді. Мұның бір себебі, терминдерді қалыптастыру мәселесінде бірауыздылық жоқ. Бір терминнің өзі бірнеше нұсқада қолданыла береді. Сондықтан, арнайы терминдердің бастапқы мәнін сақтай отырып аудару қажет деп санаймыз. Терминдерді қабылдау кезінде оның ең сәтті нұсқасын дұрыс таңдау немесе икемге келмейтін, аудармасы мағынасын ашпайтын кейбір сөздерді сол қалпында қалдырған да дұрыс сияқты.
Оған қоса, дәл қазіргі таңда қоғамда экономикаға, бизнеске деген қызығушылық қатты күшейіп тұр. Оларға ең алдымен кәсіпкерліктің жай-жапсарын түсіндіріп беретін ақпарат керек. Осындай салалық ақпарат бере алатын ұйымның бірі – «Атамекен» Ұлттық кәсіпкерлер палатасы. Оның басты міндеті – елдегі кәсіпкерлікті дамытуға бағыт-бағдар беру, қолдау көрсету, кедергілерді жою, ақпаратпен қамтамасыз ету. Қауымдастықтың қызметі ресми интернет-сайт арқылы да жүргізіледі. Еліміздегі жалпы үрдіске сай қауымдастық сайты да негізінен ресми тілдегі ақпаратқа басымдық беріп келді. Ілгерілеушіліктер бар. Палата өз сайтының қазақша парақшасын талапқа сай жүргізуге ықылас танытып отыр. Соның бір дәлелі ретінде ҰКП-да биылғы жылдың басынан бері «Атамекен-Бизнес-Тіл» жобасы өз жұмысын бастады. Бұл – отандық бизнестің қазақ тіліне бет бұруының көрінісі және қолдауға әбден лайық бастама.
Жобаның мақсаты – тұтынушыларға ұсынылатын қазақ тіліндегі ақпараттың сапасы мен көлемін арттыру, экономикалық терминдерді бір ізге түсіру, ең бастысы, қазақ тілін аударма тілден толыққанды қолданыс тіліне айналдыру. Ең бастысы, сең қозғалды, «Атамекен» ҰКП-да бизнесті қазақша сөйлету ісі басталып кетті, ресми сайттың қазақша парақшасында қазақ тілінде жүргізілген сұхбаттар мен пікірталастар, бейнероликтер орнын тапты.
Осындай бастамалардың бизнес-қауым тарапынан кең қолдау тауып, таратылуы қоғамның материалдық мүддесін ұлттық мүддемен үйлестіріп, соған қызмет етуге алып келеді.
Дина ИМАМБАЕВА,
«Тil-audit.kz» сайтының
редакторы.