Кеше ғана құдайсыз қоғамның шекпенінен шыққан қауым имандылыққа ден қойғанда, ислам дінін Хақтың діні деп қабылдағаны белгілі. Сөйтсе, асыл діннің атын жамылып, бүркемелеген мақсатын жүзеге асыруға ұмтылған бүлдіргі ағымдардың да жеткілікті екені кейінірек білініп жатыр ғой. Қазақ қоғамында ғасырлар бойы ата-бабамыздың ұстанып келген дін жолын күстәналап, сырттан келген ағымдардың сойылын соғып, солардың бағытын «бірден-бір дұрыс жол» санайтын топтар пайда болды. Осындай бүлдіргі ағымдар төңірегінде философия ғылымдарының кандидаты, доцент Бақтығали ШӘПИЕВПЕН әңгімелескен болатынбыз.
– Еліміздің тұтастығына, тыныштығына, ұлтаралық ынтымағына кері әсерін тигізуге бағытталған діни ағымдар мен секталардың шектен шыққан іс-әрекеттері жөнінде айтылып та, жазылып та жүр. Олардың көздеген мақсат-мүдделерінің тамыры қайда жатқандығы бүгінде қалың көпшілікке де белгілі болды. Қазақтың дәстүрлі дін жолын бұрмалап, талай отбасының шырқын бұзған бүлдіргі ағымдар мүшелерінің қатарының көбеюі жұртшылықты кәдімгідей алаңдатып отыр.
Тәуелсіздіктің алғашқы жылдары халықтың әлеуметтік жағдайын жақсартуға басымдық беріліп, мәдени-руханият саласы соның көлеңкесінде қалып, баяу және жүйесіз дамығандығы белгілі. Соның салдарынан елімізге әлемнің түкпір-түкпірінде пайда болып, кейбіреулері өз елдерінде саяси дағдарысқа ұшыраған діни ағымдар мен секталар демократиялық үдерістерді желеу етіп, бізге келіп жетті. Босап қалған рухани кеңістіктің орнын толтыруға белсене кірісіп, діни ағымдардың мүмкіншілігі арта түсті.
Бүгінде елімізде дәстүрлі діндерді есепке алмағанда, елуге жуық діни конфессия, төрт мыңға жуық ағым мен секта қызмет етеді. Оған қоса, кейбір діни бірлестіктер, тіпті, ешқайда заңды түрде тіркелместен өз жұмыстарын астыртын жүргізіп, әлеуметтік, ұлттық және діни алауыздық туғызуға күш салып жүр. Олардың соншалықты еркінсіп кетуі халықты ғана ойландыратын емес, ұлттық, мемлекеттік деңгейдегі маңызды мәселе болып табылады.
– Ислам атын жамылған бүлдіргі ағымдардың қатарында қандай топтар бар? Олар қандай ұстанымдарымен ерекшеленеді?
– Қазіргі кезде еліміздің түкпір-түкпірінде уахабшылар, салафиттер, тәкфіршілер, нұршылар, «Хизбут-тахрир» және «Таблиғ-и-жамағат» сияқты радикалды ұйымдардың өкілдері кездеседі. Бұлардың үгіт-насихаттары исламның бірегей қасиетті кітабы – Құран Кәрімнің үкімдерімен көп жағдайда сәйкес келе бермейді. Әрі дінге кейіннен қосылған әртүрлі мәнсіз ырымдар мен нанымдарды қамтиды. Бұлар ортақ идеологиялық платформа ретінде уахабизмді ұстанады.
Мысалы, салафиттер мен тәкфіршілер кәпірлерді исламға күшпен кіргізуді қуаттаса, «Хизбут-тахрир» ислам қоғамын орнатудың, яғни халифат құрудың бірден-бір жолы төңкеріс деп есептейді. Құран Кәрімде халифат құру туралы айтылмаса да «Хизбут-тахрир» Орталық Азиядағы елдердің, соның ішінде Қазақстанның да орнына халифалық мемлекет орнатуды көздейді. Ал «Таблиғ-и-жамағат» болса, белсенді үгіт-насихат жүргізіп, ақпарат жинау және террорлық ұйымдарды сарбаздармен қамту арқылы қызмет етеді.
Өз кезегінде нұршылар мен фитхуллашылар уахабизмді білім жүйесінің көмегімен енгізбек. Бұл ұйымдар мен ағымдар ортақ уахабилік қозғалыстың құрамында бірін бірі толықтыратын бірыңғай тетік болып табылады. Бақылаудың әлсіздігін аңғарған бүлдіргі ағымдар өздерінің ғибадатханаларын салып, исламнан хабары аз, ерік-жігері, білім-білігі әлсіз қазақтармен қатарын толықтырып жатыр.
– Діни ұйым ретінде тіркелмеген, алайда, халық арасында қанатын кеңге жайып отырған уахабизм жөнінде айтсаңыз. Бұл өзі қайдан шыққан? Олардың көздеген мақсат-мүддесі не?
– Уахабиліктің негізін салған Мұхаммед бин Абдулуахаб хижраның 1125 жылы Басрада ағылшын тыңшысы Хемфердің тұзағына ілініп, ағылшындардың Исламды жою мақсатындағы басты құралына айналған. Ахмет бин Таймийаның әһли сүннетке қайшы келетін кітаптарын оқып, «Шайх-и Нәжди» деген атпен танылған. Оның идеялары ағылшындардың қаржысы мен қарулары арқылы сауатсыз жандардың, Дарийа халқы мен басшылары Мұхаммед бин Сууд тарапынан қолдау тапты. Оның пікірін қабылдаған адамдар «Уаххаби» және «Нәжди» деп аталады.
– Сонда уахабшылардың мақсаты қандай ұстанымдарға негізделеді?
– Уахабшылардың бұзық сенімдерінің үш негізі бар. Біріншісі, амал, ғибадат иманның бөлшегі деп қабылдайды. Бір парызды орындамаған адам кәпір, оны өлтіріп, мал-мүлкін тарату керек деп санайды. Бұл туралы «Фатх-ул-мәжид» кітабының беттерінде жазылған.
Екіншісі, пайғамбарлар мен әулиелердің рухынан шапағат сұраған адам, олардың мазарына барып, оларды себеп етіп дұға еткен адамды кәпір деп есептейді.
Уахабшылардың үшінші бұзық сенімдері мазардың үстіне кесене салуды, кесенелерде намаз оқуды, өлгендердің рухына бағыштап садақа нәзір етуді (атауды) жаиз емес (дұрыс емес) деп санауы. Олардың айтуынша, Харамайн (Мекке-Мәдина) халқы бүгінге дейін күмбездер мен дуалдарға табынып келген екен. Әһли сүннет пен шиит тобындағы мұсылмандар сол үшін мүшрік саналады. Оларды өлтіріп, мал-мүлкін тәркілеуге болады, олардың сойған малы харам болып есептеледі дейді.
– Уахабилік ағым қазақ халқына несімен қауіпті?
– Қазақ халқы ислам дінін қабылдағанына мың жылдан аса уақыт өтті. Қазақ халқының исламды тұтынудағы ғасырлар бойы қалыптасқан бағыты – сунниттік, мазхабы – Имам Ағзам Әбу Ханифа. Әрі бұл мәзхабты мұсылман әлемінің бүкіл ғұламалары мойындаған. Сол уақыттан бері халқымыздың қалыптасқан діни, мәдени, әдет-ғұрып, салт-дәстүрлік көзқарасы бар. Ол ізгілікке, мейірімділікке, бейбітшілікке негізделген. Халқымыздың небір игі жақсылары, хандарымыз бен билеріміз, батырларымыз бен ақын-жырауларымыз, небір оқымысты ғалымдарымыз осы жолда, осы рухта тәрбиеленген. Олардың ішінде әулиелер мен ата-баба рухын қастерлеу, әулиелер басына барып түнеу, қайтыс болған кісіге жетісін, қырқын, жүзін, жылын беру сияқты ұрпақтан-ұрпаққа жалғасып келе жатқан көптеген діни салт-дәстүрлер бар.
Ал уахабшылар өздерінің діни уағыздарында «Қазақ әулиеге сенеді – бұл ширк», яғни кешірілмес күнә, «Қазақ аруаққа құран бағыштайды, ал аруақ деген құр саудыраған сүйек, басқа түк те емес, ендеше бұл да ширк», «қабірді зиярат ету – ширк», «аруақтарға бағыштап жеті шелпек пісіру – ширк» және тағы басқаларға жастарымыздың санасын улап жүр. Міне, басты қайшылық осында. Ата-бабаларымыз ғасырлар бойы ұстанып келген діни жолын мансұқ ету, осыншама алып аумақты қорғап, бүгінгі ұрпағына аманаттаған бабалардың діни ұстанымын жоққа шығару қаншалықты ақылға сыяды?!
– Әрине, жат ағымдардың артында белгілі бір күштер тұрғаны, олардың белгілі бір мақсат-мүдделерді көздейтіні белгілі. Ендеше, осы бағытта халқымыздың идеологиялық иммунитетін күшейту үшін не істеуіміз керек?
– Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың «Сындарлы он жыл» атты кітабында «Фундаменталистер мен экстремистердің мақсаты – Қазақстанның мұсылман халқы. Осы орайда Қазақстанда үш мыңнан астам діни топтардың, 40-тан аса діни мазхабтардың бар екендігін естен шығармау керек» деп жазады. Яғни, сырттан келіп жатқан бүлдіргі діни ағымдардың мақсаты – Қазақстан халқының ынтымағына іріткі салу болмақ.
Қазіргі кезде басты сыртқы факторларға жаһандану үдерісі мен халқымыздың бейбіт өміріне қауіп төндіретін сырттан келген әртүрлі бағыттағы діни ағымдар мен секталар екендігін жоғарыда айттық. Сонымен қатар, сыртқы діни факторлардың өмір сүруіне мүмкіндік жасап отырған ішкі факторларға рухани-мәдени тәрбие саласындағы әртүрлі кемшіліктерді айтуға болады. Бұл факторлардың әсерінен қалай сақтану немесе оларды жеңу үшін не істелінуі қажет екендігі саналы қауымды ойландыратын мәселе. Сондықтан, өзің айтқандай, идеологиялық иммунитетті күшейту үшін халықтың діни сауаттылығын арттыру жолында үлкен жұмыс атқару керек. Мемлекет тұрғысынан заңдардың талабын күшейтіп, жастарға тәрбие беруге басымдық берілгені жөн. Өз кезегінде қоғамдық ұйымдар да, жергілікті ақсақалдар қауымы да атсалысып, өскелең ұрпақтың тағдырына бейжай қарамағаны абзал.
– Өскелең ұрпақ демекші, жат ағымдардың жетегінде жүргендердің, солардың арбауына түскендердің дені жастар көрінеді. Солардың қатарында қанша адам бары белгілі ме?
– Иә, елімізде ағымдар мен секталардың шырмауына негізінен жастар, жоғары оқу орнының студенттері ілініп, тіпті мектеп оқушылары да тартылған. Олардың арасынан тұмшаланып киініп, етегіне сүрініп жүргендерді, шаштарын тақырлап алып матаға оранғандарды, балауыз жағып шоқынғандарды, жастығына қарамастан қаулатып сақал жібергендерді де көріп жүрміз. Мұның алғашқы өкілдері 90-жылдары араб елдерінде, әсіресе, Сауд Арабиясы мен Пәкістан мемлекетінде діни білім алғандар болды. Кейін келе бұлардың қатарына шетелдердің зайырлы оқу орындарында білім алғандар қосылды. Мұсылман елдерінен келген миссионерлер ашқан ислам орталықтары негізінен уахабилік ілімді насихаттайтын орталықтарға айналды.
Ең өкініштісі, ислам атын жамылған әртүрлі шетелдік ағымдар мен секталарға қызмет етуші, солардың ықпалындағы өз отандастарымыз. Жүздеген азаматымыз басқа діннің қатарын толтырып жатса, мыңдағаны әртүрлі исламдық ағымдардың шырмауына ілігіп отыр.
Қазақстан Республикасының Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың «Жас Отан» Жастар қанатының ІІ съезінде сөйлеген сөзінде жастарға үлкен жауапкершілік жүктелген. «Біз – мұсылманбыз. Бірақ исламда түрлі ағымдар бар. Және сендер – «жас отандықтар» осы ағымдарға кірген жастарды жаман нәрселерден тежеуге тиіссіңдер. Оларды тәрбиелеулерің керек. Біз өзімізді мұсылманбыз дегенде халықты орта ғасырға қарай тартпауымыз керек. Бізге әр адамның пікірі маңызды. Бірақ біздің қыздарымыз бен әйелдер киіп жүрген араб киімі хиджаб біздің жол емес. Қазақ көшпенді халық болған, біздің ертеден келе жатқан өз жолымыз бар» деген сөзі діни тәрбиедегі басты темірқазық ұстаным болуы тиіс.
– Діннің айналасында әңгіме қозғалғаннан кейін елімізде өткізіліп келе жатқан әлемдік және дәстүрлі діндер басшыларының съездеріне қатысты сұрағымыз келіп отыр. Осы алқалы жиынның рөлі туралы айта кетсеңіз.
– Аталған алқалы жиын әртүрлі діндердің бірлігіне қызмет етіп келеді. Мұның маңызы өте зор. Дін мәселесі бойынша еліміздегі дінаралық татулық пен ұлтаралық келісім әлемдік қауымдастықтың алған бағытымен ұштасып жатыр. Астанада өткен алқалы жиында әлемдік және дәстүрлі дін жетекшілері бір-бірінен түсіністік қана іздеген жоқ, сонымен бірге, дінаралық қақтығыстарды болдырмаудың жолдарын іздеді. Ендеше, аталған жиынның бейбітқатар өмір сүруде өзіндік үлесі зор деп айтуға болады.
Әңгімелескен
Ғабит ІСКЕНДЕРҰЛЫ,
«Егемен Қазақстан»