13 Мамыр, 2016

Егемендік еңсерген еңселі іс

467 рет
көрсетілді
15 мин
оқу үшін
oblsud_41990 жылғы 25 қазанда қа­был­данған Тәуелсіздік декларациясы Қа­зақ­стан өзінің ұлттық мемлекетін құрып, оны нығайтып және қор­ғай алатындығын айғақтап берді. Қазақ­стан Республикасының Прези­денті Н.Ә.Назарбаев 1991 жылғы 16 желтоқсанда «Қазақстан Респуб­ли­касының мемлекеттік тәуелсіздігі туралы» Конституциялық заңға қол қойып, егеменді еліміз тарихының жаңа парағын ашты. «Қазақ КСР-інің мемлекеттік еге­мен­дігі туралы» Декларацияда және «Қазақстан Республикасының мем­лекеттік Тәуелсіздігі туралы» Конс­титуциялық заңда ұлттың әрі қарай ұйысуының негіздерін айқындаған екі қағидат жария етілді: біріншіден, Қазақстан мемлекетін құрудың алғышарты болып табылатын қазақ хал­қының өз тағдырын өзі таңдау құқығы; екіншісі – елдің барлық аза­мат­тары үшін жасалатын тең мүм­кіндік. Халықтың даналығы, кеңдігі мен сыйластығы этностық тегіне, әлеуметтік, діни және де шығу тегіне қарамай жаңа мемлекеттің барша азаматының ұйысуына негіз болды. АМЕТОВТәуелсіздіктің бастапқы жылдары қабылданған Ата Заңымызды қайта жаңарттық. Оған 1993 жылы алғашқы Конституцияның кеңестік құрылыс желісінде қабылданып, өтпелілік сипатқа ие болуы, нарық экономикасына үйлесімсіз жақтарының болғандығы және бұрынғы кеңестік қағидалардың шеңберінен шыға алмай, әкімшілдік ережелерді арқау етіп, мемлекеттің демократиялық институттарының дамуына тұсау бола бастағандығы себеп болды. Бұл мән-жайлар одан арғы саяси және экономикалық жаңғырудың шынайы қажеттілігін, Қазақстанның қоғамдық-саяси дамудың жаңа ке­зеңіне енуіне конституциялық бет­бұрыс жүргізу керектігін көрсетті. Сөй­тіп, 1995 жылы 30 тамызда жал­пы ­­ха­­лықтың талқылауынан өткен қазір­гі қолданыстағы Конституция қабылданды. Бұл Конституцияда биліктің үш тармағы: атқарушы, заң шығарушы, сот билігінің рөлі айқындалды. Заманына жарасымды, әлеуеті асқан Ата Заңымыз аясында жаңғыртылып, құқықтық реформалардың қазығына айналған заңдарымыз аясында қызмет етіп, қоғамның сеніміне бөленген сот жүйесі бүгінде даму көшінің жолбасшысына айналып отыр. Оған Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың Қазақстан Республикасы судьяларының VІ съезінде: «ХХІ ғасырда мемлекет дамуының басты өлшемі – ұлт­тық сот төрелігі жүйесі болып табыла­ды. Тәуелсіз және әділ сот – құқық­тық мемлекеттің тұғыры. Онсыз әлем­нің бірде-бір елі, соның ішінде ең дамыған мемлекеттерде қолай­лы инвестициялық ахуалды, азамат­тардың өмір сүруінің жоғары дең­гейін қамтамасыз ету мүмкін емес. Сондықтан, сот реформасы жөнін­дегі жұмысты еселеу керек. Мен су­дья­лар­дың VІ съезінің басты міндеті осы деп білемін» деген бағасы жарқын мысал. Тәуелсіздік жылдары ішінде қазақстандық сот жүйесі мемлекеттік биліктің белді бір тармағына айналды. Елімізде заман талабынан туындап отырған демократиялық реформалар кезең-кезеңімен, рет-ретімен жүзеге асырылып келеді. Сот-құқық реформасы ел тәуелсіздік алған сәттен бас­тап адам құқықтарын қорғау мен заңның үстемдігін қамтамасыз етудің айқын басымдылығының негізіне айналды. Қазақстан Республикасы судьяларының VІ съезінде Елбасы Н.Назарбаев сот жүйесін дамытудың ма­ңызды бес басымдылығын, соттар қызметінің заңдылық және іс жүр­гізу нормаларын, сот құрылымын жетіл­діруді, әлеуметтік саладағы даулар мен қақтығыстарды шешудің баламалы әдістерін енгізуді, сот төрелігінің қолжетімділігін қамтамасыз етуді және кәсіби сот корпусын қалыптастыруды мақсат етіп қойды. Сот жүйесінің алдына қойылған ба­сымдылықтар Мемлекет басшы­сының мұнан былайғы бағдарламалық тапсырмаларында жалпымемлекеттік мақсаттармен ұштастырылып отыр. Елбасымыз «Нұр Отан» партиясының 2015 жылғы наурыз айында өткен он алтыншы съезінде Қазақстан мемлекеттілігін нығайту үшін Бес институттық реформаны ұсынды. Оның бірі – заң үстемдігін қамтамасыз ету. Осы реформаларды жүзеге асыруға арналған 100 нақ­ты қадамнан тұратын Ұлт Жоспары әзірленді. Мемлекет басшысы жариялаған Ұлт Жос­парының «Заң үстемдігін қам­тамасыз етуді» көздеген екінші бағыты бойынша Жоғарғы Сот Төрағасы Қ.Мәмидің жолбасшылығымен сот жүйесін реформалауға тікелей қатыс­ты 11 мақсатты қадамды жүзеге асы­руға бағытталған жұмыстар қазір­дің өзінде тындырылып, сот рефор­масы тереңдетілу үстінде. Сот жүйе­сінде Ұлт Жоспарын жүзеге асыру аясында жүзеге асырылған ең маңыз­ды өзгерістер қатарында – жаңа Азамат­тық іс жүргізу кодексінің, «Қазақстан Республикасының Жоғары Сот Кеңесі туралы» Заңның қабылдануы мен «Қазақстан Республикасының сот жүйесі мен судьяларының мәртебесі туралы» Конституциялық заңға, Қылмыстық іс жүргізу және Әкімшілік құқық бұзушылық кодекстеріне өзгерістер мен толықтырулардың енгізілуін атар едік. Жаңа заң бо­йынша судьялардың тәуелсіздігі мен оларға ешкімнің тиіспеушілігінің кепілі ретіндегі конституциялық өкі­лет­тіліктерін қамтамасыз ету мақса­тында құрылған Жоғары Сот Кеңе­сінің кем дегенде тең жартысын судьялар қауымдастығы өкілдерінің құрауы мемлекеттік биліктің сот тармағына білдірілген зор сенімнің айғағы. «Қазақстан Республикасының сот жүйесі мен судьяларының мәртебесі туралы» Конституциялық заңға өзгерістер судьялардың материалдық жағдайы мен мемлекет тарапынан жасалатын әлеуметтік кепілдіктерін жақсарта отырып, олардың жұмыс сапасына талапты да күшейтті. Бұған судьялыққа кандидаттардың негізгі жұмыс орындарынан қол үзе отырып, тұрақты негізде соттағы бір жылдық ақылы жұмыс тағылымдамасынан өтуі, бұған қоса облыстық және Жо­ғарғы Сот судьясы лауазымдарына кан­дидаттарға жоғары тұрған соттар судьяларының жеке кепілдеме беру институтының енгізілуі жатады. Қолданысқа енгізілген жаңа заңнамаларда Мемлекет басшысының Бес институттық реформа мен «100 нақты қадам» – Ұлт Жоспарындағы заң үстемдігін қамтамасыз ету бағытында қойылған бірқатар міндеттер жүзе­ге асырылды. Атап айтқанда, Процес­суалдық кодекске бес сатылы сот жүйесінен үш сатылы сот жүйесіне көшу, азаматтық-құқықтық даулар бойынша сотқа прокурордың қаты­суын қысқарту, барлық сот про­цестеріне дыбыс әрі бейнежазбаны тіркеуді енгізу, инвестициялық дау­ларды жаңа тәртіпте қарау туралы нормалар енгізілді. Адам құқығын қалпына келтіретін және сот төрелігін дамытуға ықпал ететін медиация институты одан әрі жетілдіріліп, тараптарды татуластыруға мүмкіндік арттырылды. Тараптардың және олардың адвокаттарының қатысуымен дауды реттейтін жаңа партисипативтік ресімдер енгізілді. Партисипативтік келісім жағдайында дауды сотта алдын ала қарау барысында адвокаттар екі жақты бітістіруді өз құзыретіне алып, тараптарды он күн ішінде келісімге келтіреді. Ал сот процесі кейде айларға, тіпті, жылдарға да ұласуы мүмкін. Жалпы, жаңа Азаматтық про­цестік кодексте адвокаттардың бітімгершілік құзыреті күшейтілген. Адво­каттар кез келген мемлекеттік органдардан, мемлекеттік құпиядан басқа ақпараттарды сұратып ала алады. Және олардың кәсіби тегін заң көмегін көрсетуге құқығы бар. Заңға сай экономикалық дамуды арттыра тү­судің мүмкіндігі ретінде еліміздің ин­вес­тициялық тартымдылығын сот арқылы жақсарту үшін Ұлт Жос­парының инвестициялық даулар бойын­ша жеке сот ісін жүргізу туралы 23-қадамын іске асыру мақсатында Ас­тана қалалық сотында бірінші саты­да­ғы сот тәртібіне инвестициялық дау­­ларды қарайтын сот, сондай-ақ Жо­­­ғарғы Сотта ірі инвесторлардың қа­ты­­суымен болатын дауларды қа­рай­­тын мамандандырылған алқа іске кірісті. Заңға азаматтардың құқықтары мен заңды мүдделерін сот арқылы қорғаудың мүмкіндіктері жетілдіріліп, әлемдік озық стандарттарға жеткізетін елеулі өзгерістер енгізілді. Істерді сотта қарау процестері жеңілдетіліп, тиімді және қарапайым азаматтарға ұғы­нықты етілді. Сот сатылары оңтай­ландырылды. Үш буынды сот жүйесіне көшуге байланысты аудандық және оған теңестірілген соттар бірінші, облыстық соттар апелляциялық, Жоғарғы Сот кассациялық сатыдағы істерді қарауға көшті. Аудандық және оған теңестірілетін соттар шығарған шешімдерге апелляциялық шағымды, наразылықты облыстық және оған теңестірілген соттың апелляциялық сот алқасы кемінде үш алқа судьясының алқалы құра­мында қарайды. Ау­дандық және оларға теңестірілген соттардың оңай­ла­тылған (жазбаша) шығарған шешімдеріне апелляциялық шағым­ды, наразылықты, жеке шағымды, ұйғарымға наразылықты судья жеке-дара қарайды. Жуыр­да Жо­ғарғы Сот жанынан Ұлт Жоспа­р­ын­­да айқындалған міндеттердің бірі – халықаралық кеңес құрылып, жұмысын бастады. Кеңес қазақстандық сот төрелігіне халықаралық озық стан­дарттар мен сот тәжірибесін енгі­зуге жәрдемдеспек. Бұл ұйымның мү­ше­лігіне отандық ғалымдармен қатар шетелдік және халықаралық заңгер­лерден құрылған он адам кіріп отыр. Ал өткен жылы күшіне енген Қылмыстық процестік кодекс сотқа дейінгі тергеу өндірісінің құрылысын айтарлықтай өзгертіп отыр. «Миранда ережесіне» сәйкес құқық қорғаушылар енді ұсталған азаматтарға өз құқығы мен міндеттерін түсіндіруге тиіс. Сотқа дейінгі тергеу ұғымы мен тергеу судьясы институттары азаматтардың конституциялық құқықтарын қорғаудың кепілдіктерін күшейтті. Ұлт Жоспарының «100 нақты қадамында» адамның және азаматтардың конституциялық құ­қығын шектейтін барлық тергеу қыз­меті жөніндегі өкілеттіктердің бір­тіндеп тергеу судьясына берілуі ар­қылы сотта айыптау мен қорғау ара­сындағы теңгерімді қамтамасыз ету қажет екендігі көрсетілді. Аза­мат­тар­ды ұстаудың уақыты, тәртібі, тіпті аз уақытқа ұстаудың шарты да өзгерді. Тер­геу судьясы сотқа дейінгі іс жүр­гізу барысында күдіктіні күзетпен ұс­тау, үйқамақ, лауазымнан уақытша шет­тету, жақындауға тыйым салу, экс­тра­дициялық қамақты санкциялау сияқ­ты көптеген құзыреттіліктерге ие болды. Қазіргі заманды озық технологияларсыз көзге елестетуге болмайды. Бұл тұрғыдан алғанда да сот жүйесі жолбасшылық тізгінін бекем ұстап келеді. Жоғарғы Соттың сайты Қазақстандағы мемлекеттік органдар сайттарының үздігі болып танылып отыр. Жалпы, сот жүйесінде енгізіліп отырған барлық жаңа сервистік қызметтер халықтың сот құжаттарына қолжетімділігін арттырып, олардың сотқа деген сенімділігін одан әрі нығайта түсері хақ. Қазақстанның сот жүйесінің жетістіктерін ха­лық­аралық қауымдастық өкілдері қазірдің өзінде жоғары бағалай бастады. Оған нақты бір мысал – 2015 жылғы 25 желтоқсанда Батыс Қазақстан облыстық сотының ұйымдастыруымен «Қазақстан Республикасының сот жүйесі мен судьяларының мәртебесі тура­лы» Конституциялық заңның қа­был­данғанына 15 жыл толуына орай Орал қаласында өткізілген «Қа­зақстандағы тәуелсіз сот жүйесінің қалыптасуы» тақырыбындағы халықаралық ғылыми-тәжірибелік кон­ференцияда Қазақстанның сот жүйесінің жетістіктеріне сан ғасыр­лық тарихы мен тәжірибесі бар Ресей заңгерлерінің айрықша назар аудар­ғандығы. Іргелі елдің сот өкілдері, ғалым заңгерлері Қазақстанның тәуелсіз сот жүйесінің қалыптасуы мен жетістіктері осы Конституциялық заңға тікелей байланысты екендігін айтады. Ресейлік әріптестеріміз бен ғалымдарды Қазақстанның сот жүйе­сіндегі алға басушылықтар, атап айтқанда соттарды мамандандыру, жасөспірімдер, экономикалық жә­не әкімшілік соттардың жұмысы, тер­геу судьясының қызметі, сот процестеріне жаңа технологияны кеңі­нен қолдану мәселелері айрықша қызық­тырды. Тіпті, халықаралық өлшем­дермен алғанда қазақстандық сот жүйесінің Ресейден ілгерілеп кеткендігін айтып отыр. Сот саласындағы өзгерістер аза­мат­тардың құқықтары мен бостан­дық­тарын қорғауға, қоғамдағы заң­дылықтарды сақтауға негіз­делген. ЖаҺандану жағдайында Қазақ­стан соттары халықаралық құқық­тық кеңістікке жол тартты. Бұл өз кезегінде өзіміздің ішкі қажет­тіліктерімізді мұқият түрде есепке ала отырып, әлемдік талаптармен үйлестіруді қажет етеді. Мұндай кешенді жұмыстар мемлекеттік бағдарлама аясында жүзеге асырылу үстінде. Қазақстан Судьялар одағының биылғы жазда өтеді деп күтіліп отырған кезектен тыс съезі Қазақстан тарихындағы судьялар қауымдастығының жетінші рет өткізгелі тұрған басты жиыны. Қоғам болып ақылдаса шешетін мәселелер әлі де қомақты. Солардың қатарында халықтың сотқа, судьяларға сенімін бұрынғыдан да арттыру мақсатында Судья әдебі кодексін жаңарту мен жетілдіру және кеңейту жол­дарының қарастырылуы да бар. Судья­лардың Ар-ождан кодексінің пайда болуы ел тәуелсіздігі мен Судья­лар қауымдастығының дүниеге ке­луімен тікелей байланысты. Бастапқы «Судьялар этикасының» қағидаттары 1996 жылғы 19 желтоқсанда өткен Қазақстан Судьялары қауым­дас­тығының бірінші съезінде тұжырым­далса, ел тәуелсіздігінің он жыл­ды­ғына орайлас келген 2001 жылғы 6 мау­сымдағы үшінші съезде оған өзгеріс енгізілді. Қазақстан Республикасы судья­лары­ның 2009 жылғы 18 қарашада өткен съезінде «Судья әдебі кодек­сі» жаңа нұсқада бекітілген болатын. Қоғам дамуының жеткен белес­тері әдет-ғұрып, әдеп норма­ларын жаңа сапаға көтеріп отыратын­дығы белгілі. Жаңадан жасақта­лып жатқан «Судья әдебі­нің кодексі» қоғам тарапынан сот билігіне деген сенімнің негізі ретінде судьялардың мінез-құлық ұстанымдарының бірыңғай стандарттарын белгілеуді көздейді. Бұрынғы Әдеп кодексіне қарағанда қомақты әрі судьяның жалпы этикалық ұста­нымдары мен кәсіби қызметін атқару кезіндегі, отбасы мен тұрмыстағы әдеп ұстанымдары бөлек-бөлек үш тарауда нақтыланып отыр. Бүгінде ғасыр ширегін артқа тас­таған мемлекетіміздің жүріп өткен жолдарына тәуелсіздік төрінен көз тастасақ, елдігіміз халықаралық қауымдастықтан лайықты орнын тапқанына куә боламыз. Ал артымызда бес жарым ғасырлық елдік тағдырымыз, кемеңгер халқымыздың өнегелі жолы жатыр. Билер дәстүрінен сабақ, әлемдік билік тағылымдарынан үлгі алдық. Елбасымыз айтқан «...ұлт­ты ұйыстырып, ұлы мақсаттарға жете­лейтін» Мәңгілік Ел идеясымен қауыштық. Халқы заңын сыйлай­тын, сотына сенетін қоғамда өмір сүретін кезеңге де жеттік. Тәуелсіздіктің ширек ғасырлық кезеңінде жеткен жетістігіміздің бір парасы, міне, осы. Бек ӘМЕТОВ, Батыс Қазақстан облыстық сотының төрағасы ОРАЛ