Биылғы жылдың 1 қаңтарынан бастап елімізден сыртқа тасымалданатын мұнайға кедендік баж салығы тоннасына 40 долларға дейін көтерілді. Жаңа Салық кодексінде кейбір салықтардың ставкаларын біршама төмендету, салықтық әкімшілік жүйені жетілдіру, экономиканың шикізаттық емес секторына салынған жалпы жүктемені төмендету, сондай-ақ өндіруші сектордан түсетін кірісті көтеру мәселелері қарастырылып отыр.
Ал мұнайдың құны күннен күнге шарықтай бастағаннан бері, мұнайшылар арасында аталмыш саланың тиімсіздігі туралы әңгімелер де жиілеуде. Егер де осы бір оғаштау мәселеге мамандар мен сарапшылар тұрғысынан қарайтын болсақ, сөз болып жүрген бұл проблеманың сырт қарағандағыдан да маңызды екенін байқауға болады.
Қазақстандық мұнайшылар Салық кодексін құрмет тұтамыз деп отыр. Өйткені ол озық, түсінікті, ал оның шикізат секторына артылған салмақты көбейтіп, шикізаттық емес саланың жүгін жеңілдету принципі өз жемісін беруде.
Сондай ақ, Салық кодексіне сәйкес салықтың мөлшері мұнай бағасының өсуіне пропорциялы болып отыр. Кодекс қатал, бірақ әділетті. Бүгінде мұнайшылардың Салық кодексі мемлекеттің бизнеске деген қатынасының болжамдылығын айқындап отыр дегеніне қосылмауға болмайды. Салық кодексі өнеркәсіптің дамуын болжауға, инвестиция тартуға, іскерліктің аясын кеңейтіп, ұзақ мерзімді серіктестік құруға мүмкіндік беріп отыр.
Сонымен, кодекс мұнайшыларға қандай міндет жүктеп отыр? Салық кодексіне сәйкес, мұнай компаниялары (өнімді бөлісушілер келісімі бойынша істейтіндерді санамағанда) басқалар сияқты – тапқан пайдаға салынатын салықты және ПҚӨС – пайдалы қазбаларды өндіру салығын төлейді. Егер табылған пайда шығыннан 25 пайызға асатын болса, онда жоғарғы пайдаға ставкасы 60 пайыздан салық салынады. Оған қоса, мұнай экспортына салынатын рента салығы есептеледі. Бұл салықтың мөлшері мұнай бағасына байланысты мұнай бағасы неғұрлым жоғары болса, бұл салықтың мөлшері де соғұрлым көп болады. Мұнайшылар сонымен қатар корпоративтік кіріс салығын төлейді, экологиялық төлемдер жасайды. «KAZENERGY» қауымдастығы сарапшыларының есептеулерінше, жалпы алғанда шамамен 33 миллион тонна мұнай өндіретін ең ірі 9 компания, бір баррель мұнайдың бағасы 75 доллар болып тұрғанда, орташа сату тиімділігінің (рентабельдіктің) 21,6%-на ие болады да, салық жүктемесінің коэффиценті 63,38% құрайды.
Бір баррельдің бағасы 95 доллар болғанда, осы компаниялар, мұнай өндірудің аталған көлемін сақтай отырып, тиімділіктің 24,22%, ал СЖК – (салық жүктемесінің коэффициенті) 62,86%-на ие болады. Яғни, күткеніміздей, пайда көлемі артып, салық жүктеу коэффициенті аздап төмендеген. Бәрі де қисынға келіп тұр. Сонда қарама-қайшылық неде болып отыр? 2010 жылдың 16 тамызында мұнай мен мұнай өнімдеріне салынатын КЭБ – кедендік экспорттық баж салығы қабылданбай тұрғанда, ешқандай қарама-қайшылық болмаған еді. Үкіметтің қаулысына сәйкес, шикі мұнайдың бір тоннасының баж салығының мөлшері 20 доллар болса, осы жылдың 1 қаңтарынан бастап, тоннасына 40 долларды құрады.
Кедендік баж салығы зерттелген 9 компанияның «тиімділік – салық жүктемесінің коэффициенті» арасалмағын қалай өзгертті? «KAZENERGY» мамандарының есептеулері бойынша, экспорттық кедендік баж салығы бір тонна үшін 20 доллар деңгейінде енгізілгеннен кейін бұл компаниялардың тиімділігін 18,69% дейін түсіріп жіберсе, ал СЖК 67,66%-ға дейін көтерілген. Экспортты кедендік баж салығы төлемдерінің сомасы шамамен 80 миллиард теңгені құрап отыр. Экспорттық кедендік баждың деңгейі тоннасына 40 доллар болғанда, сату тиімділігі 16, 17%-ға дейін төмендеп, ал СЖК деңгейі 72,21%-ге дейін көтеріледі. Бұл жағдайда төленген кедендік баж салығының көлемі шамамен 160 миллиард теңгені құрайды. Егер теориялық есепті қоя тұрып, іс жүзінде қарайтын болсақ, бір сұхбатында «KAZENERGY» бас директоры Жанболат Сәрсенов атап өткендей, 2010 жылы ЭКБС (экспорттық кедендік баж салығы) бір тоннаға 20 доллар болғанда, баж төлеушілердің барлығы жалпы алғанда шамамен 80 млрд. теңгеден айырылған. Көлемі екі есе артып, экспорттың ауқымы сол қалпында қалған жағдайда, жоғалтылатын қаржының сомасы да, әрине, екі есе көбейеді. Қазақстандық компаниялардың жанама шығындарына капиталдануы мен акциялар бағасының төмендеуі, жаңа қорларды игеру ісінің тоқырауы, өндірістің қысқаруы немесе өсуінің бәсеңдеуі салдарынан айырылып қалған пайдасын да жатқызу керек.
Үлгі ретінде «ҚазМұнайГаз» Барлау Өндіру» акционерлік қоғамын алып қарайық. ЭКБС жұмыс істеген үш ай ішінде, компанияның нарықтағы капиталдануы 1,5 миллиард долларға төмен түсіп кетті. Ал «ҚазМұнайГаз» Барлау Өндіру» АҚ-ның негізгі акционері болып отырған Үкіметтің жоғалтқаны 1 миллиард долларды құрап отыр. Бұл ЭКБС-тың арқасында 2010 жылғы бюджетке түскен қаражаттан еселене асып түседі. Бір қызығы, кезінде Қаржы министрлігі мұнай экспортына кедендік баж салығын енгізгенде «Қазақстанда жұмыс істейтін мұнай-газ компанияларына бұның айтарлықтай кесірі тимейді. Компаниялардың салық салынатын табыстары азаятындықтан корпоративтік кіріс салығына қатысты төлемдер азаяды. Экспорттық кедендік баж салығын қабылдаудың нәтижесінде жалпы салық жүктемесі бар болғаны 2,5-3 пайыздық тармаққа көтеріледі» деп сендіргені есте. Ал іс жүзінде, мүлде басқаша болып шықты: экспорттық кедендік баж салығы бір тонна үшін 20 долларды құрай тұрып баррельдің бағасы 60 доллардан асқанда, компанияның салықтық жүктемесі 4-5 пайызға, ал экспорттық кедендік баж салығы бір тонна үшін 40 долларды құраған жағдайда баррельдің құны 75 доллар болса салық жүктемесі 9 пайызға көбейеді.
Пайда көзін жоғалтып, бюджетке деген төлемдер көлемiнің өсуінен бөлек, неліктен мұнайшылар экспорттық кедендік баж салығын алып тастауды қолдап отыр? Бірінші себебі – мұнайды сыртқа шығарудың экспорттық кедендік баж салығы экспортқа салынатын ренталық салықпен қабаттасып отыр. Яғни, мұнай компаниялары қосарланған салық төлейтін болды деген сөз. Бар айырмашылығы тек төлеу тәсілдерінде ғана. Ренталық салық Салық кодексімен белгіленген. Ол Парламентте ұзақ мерзімді салдарды бағалай отырып, салық жүктемесінің ақылға қонарлық көлемін кешенді талқылау нәтижесінде қабылданған. Мұнай экспортының ренталық салығы инвесторларға түсінікті, айқын әрі болжауға келетін механизм. Ол Ұлттық қорға түседі. Экспорттық кедендік баж салығын Үкімет Парламенттің мақұлдауынсыз белгілейді. Сарапшылардың пікірінше, мұндай тәсіл салық салмағының еш болжамға көнбей, еш негізсіз, еш есептеулерсіз өзгеріп, мұнай-газ саласы компанияларының жағдайын қиындатып отыр. Экспорттық баж салығы есебінен түскен қаражат республикалық бюджетке жіберіліп, соның жетіспеушіліктерін жабады. Қаржы министрлігінің есептеулеріне сәйкес, мұнайға ЭКБ (экспорттық кедендік баж) енгізудің арқасында, бюджетке 2011 жылы 421 миллиард теңгеден астам қаржы түседі деп күтілуде. Егер де мұнайдың сол экспорттық көлемiне қосарланған салықтың салынатынын есепке алмасақ, бұл, әрине оңтайлы іс. Егер де мұнай-газ саласының тиімділігіне қауіп төнбегенде ғой ЭКБ салығын ренталық салықпен қатар төлетуді бар болғаны заңның сорақылығы деуге болар еді, ЭКБ жаңа Салық кодексі қабылданғанша күшінде болып, содан кейін мұнайды экспорттаудың ренталық салығына ауыстырылуы керек болатын. Бір айта кетерлік жайт, кодекс қабылданбай тұрғанда, бір салықтың орнына екінші бір салықтың келетіні жобаланған болатын. «KAZENERGY» қауымдастығының үйлестіру кеңесінің қыркүйек айында болған отырысында салық кеңесшілері палатасының жетекшісі Андрей Хорунжий бұл жайында еске салды.
Алайда, мұнайшылардың пікірінше, қысқа мерзiмдi мүдделер саланы дамытудың ұзақ мерзiмдi келешегіне балта шапқанмен бірдей болды. Бір- екі жыл ішінде бұл шара қазынаға қосымша табыс әкелуі мүмкін, бірақ бәрін алып қоятын болса, онда компаниялардың одан әрі дамуына ештеңе қалмасы хақ. Егер де инвестиция табыспен қоса өндіріліп алынатындай болмаса, оны инвестициялаудың не қажеті бар? Нарықтық экономикада кәсіпкерлікті өзіне шығын болатындай етіп инвестициялауға мәжбүр етуге болмайды. Егер бүкіл табыс соңғы тиынға дейін салық төлеуге кететін болса, ешкім де инвестицияламайды. Оның үстіне, бұл онсыз да ірі капиталды керек ететін сала, әрі өндірістің ағымдағы көлемін ұстап тұру үшін қашанда қаржы көзі керек. Кен орындарының сарқылатын уақыты да болады, сондықтан жаңа кен орындарын геологиялық барлап әрі кен қазу жұмыстарын үзбей жүргізіп отыру керек. Өткен дағдарыс мұнайшылардың ахуалдың өзгеруіне және табыстарының төмендеуіне қаншалықты сезімтал келетінін аңғартқан болатын.
«Көптеген компанияларға өндірісті қысқартуға, ал басқаларына – инвестициялық жоспарларды қайта қарап, мұнай шығару қарқынын өзгертуге тура келді», деп еске салды Жанболат Сәрсенов. Бұл сала өндіріс көлемін арттырғанымен, оның қарқыны бәсеңсіп қалды: 2009 жылы 76,45 миллион тонна өндірілген болса, өткен жылы өнімнің мөлшері 79,5 миллион тонна болды. Ал бұған дейінгі өсімнің деңгейі екі есе түсіп кетті. Оның үстіне, Үкіметтің жоспары бойынша, 2015 жылы мұнай өндіру 100 миллион тоннаға жету керек, ол үшін бұл салаға инвестициялар қажет. Сонымен қатар, мысалы «ҚазМұнайГаз» сияқты компаниялардың дәстүрлі өңдіріс аймақтарында мұнай өндірудің өзіндік құны өте жоғары. Және кәсіпкерліктің тиімділігін қамтамасыз етіп отыру үшін әрбір доллар маңызды. Бұл жағдайда экспорттық кедендік баж салығының өскені компания жұмысына елеулі кесірін тигізуде.
Қазіргі салық салу жүйесінің өзінде де көптеген жоспарлар тиімсіз болып отыр. Оның үстіне, Үкімет тиімсіз кен орындары бойынша қаулыға қол қойған. Десе де, сарапшылардың пікірінше, бұл мәселені оңтайлы шешудегі шаралардың бірі – мемлекеттің қисынға келетін салық саясаты бола алар еді. Өйткені, салық жүктемесі бірдей болғанда, кейбір ұңғымалар мен мұнай кеніштерін әлі де игере беруге болады, ал салық салмағы басқалай болса, ол кеніштерді жауып, өзгелерін бұрғылауға тура келіп жатады. Оның үстіне, кедендік баждың болжауға келмейтіндігі мұнай бағасының болжауға көнбейтіндігімен астарласып, жұдырық үстіне жұдырық болып, мұнай-газ саласы қосымша тәуекелдерге тап болуда.
Кедендік баж тақырыбы талқыланған сайын, дәйек ретінде Ресейдің үлгісі тілге тиек болып жүр. Сарапшылар өйтіп салыстыруға болмайды деп есептейді. Біріншіден, Ресейде ренталық салық жоқ, оның үстіне, белгілі бір жағдайларда ПҚӨС (пайдалы қазбалар өндіру салығы) нөлдік мөлшерлемемен саналады. Екіншіден, ондағы мұнайдың елеулі бөлігі өңдеуден өтіп, ел ішінде ғана тұтынылады. Сол себепті ресейлік мұнай өндірушілерге сыртқа шикі мұнайды емес, дайын өнімді шығару тиімді. Үшіншіден, мемлекет сарқылған, қайта игеріліп жатқан немесе күрделі кен орындары үшін сан түрлі салық жүйесін қарастырған. РФ Үкіметі 2020 жылға дейін мұнай өндіру деңгейін ұстап тұру үшін салықтарды азайтып, үнемделген қаржыны мұнай өндірісі мен мұнай өңдеуге бағыттауды талап етпекші. Атап айтар болсақ, Ресей үкіметі мұнай компаниялары үшін 2020 жылға дейін салықты 73%-дан 65%-ға дейін төмендетпекші. Мамандардың есептеулері бойынша, біздің беталысымыз керісінше.
Экспорттық баж салығы енгізілгелі бері ілеспе газды кәдеге жарату секілді маңызды әлеуметтік жобаларды қаржыландыруға керекті табыс азайды. Осыған байланысты, іске тартылған несиелер сомасы да өсіп, өндіріс орындары қосымша шығынға ұшырады дейді, «KAZENERGY»-ге кіретін компаниялардың бірі. Басқаларының айтуларына қарағанда, мұнайды аз көлемде өндіретін кішігірім компаниялар, негізгі жұмысты атқаруға керекті қаражаттан басқа, артық қаржылары жоқ екен. Егер компанияларда ондай артық ақша болса ғой, олар, сөзсіз аймақтардың әлеуметтік бағдарламаларын қаржыландыруға бағытталар еді.
Соңғы уақытта бұл тақырып тек компаниялар арасында ғана көтеріліп жүрген жоқ, сонымен қатар, «KAZENERGY» қауымдастығының үйлестіру кеңесінде де талқыланып жүр. Қауымдастықтың атқарушы директоры Нұрлан Өтенов бұл мәселедегі ең келеңсіз жағдай, «компаниялар өздерінің инвестициялық тартымдылықтарының нашарлағандығын» алға тартады, ал «ЭКБ деңгейінің қалай белгіленетіні түсініксіз болғандықтан, олар болашақта міндетті төлемдер көлемінің қандай боларын болжай алмайды», деп есептейді.
Жанболат Сәрсеновтің айтқандарын тағы да естеріңізге сала кетсек, 2009 жылдың 1 қаңтарында қабылданған жаңа Салық кодексінде, компаниялар өздерінің тиімділіктерін 25 пайыздан артық дәрежеде сақтап қалу керек делінген. «KAZENERGY» мүшелері әлбетте, өздерінің әлеуметтік міндеттерін атқаратын болады, бірақ енді компаниялар өздерінің қызметкерлерінің еңбекақысын, әлеуметтік көмектерді қысқартып, мамандарды оқыту мен қайта даярлауда үнемдеулеріне тура келеді, дейді мұнайшы.
«Жақында Үкімет 2010-2014 жылдар аралығындағы мұнай-газ секторын дамыту жөнінде құны 34 миллиард құрайтын бағдарламаны бекітіп, оның басым бөлігі компаниялардың өз қаржысы мен несиелері есебінен қаржыландырылады деп ұйғарған еді, деп қауымдастық еске салып отыр. Мәселен, ҚМГ мұнай өңдеуді 25 пайызға көтеріп, оны 87-90%-ға тереңдетіп, республикамызды сапалы мотор жанармайымен толық қамтамасыз ету үшін миллиардтаған доллар жұмсауды жоспарлап отыр. Бұл мұнайшыларға салынған инвестициялық жүктемелер өсіп, міндеттер көбейді, ал инвестициялық мүмкіндіктер төмендеп барады деген сөз.
Бұл мәселенің толық дәйектемесін Қазақстан Республикасы Премьер-Министрінің атына жіберген сұрағында Парламент Сенатының депутаты Михаил Бортник баяндаған болатын. ЭКБ принциптері Салық кодексіне негіз болған қағидаларға қайшы келетіндігін атап өтіп, заңды сұрақтар қойып отыр. Атап айтар болсақ, мұнай-газ саласының ұзақ мерзімді дамуына ЭКБ өз әсерін қалай тигізуі мүмкін деген мәселені Қаржы министрлігі мен салалық министрліктер талқылады ма. Әсіресе жеделдетілген индустрияландыру мен инфрақұрылымды дамыту бағдарламасы шетелдік капиталдың бірталай көлемін тартуды көздейтіндіктен, инвесторлардың көзқарасына және Қазақстандағы инвестициялық ахуалға мұндай шешім қандай әсер етуі мүмкін. Елдегі салық тәртібі болжауға келетіндей болу үшін Үкімет қандай шара қолданып отыр деп, еліміздің ішкі экономикалық саясатын түсіну үшін керекті және бір маңызды сауал қойған екен.
Бұл жерде мұнайшылар: негізінде Үкімет пен мұнайшылар арасында қарама-қайшылықтар жоқ деп отыр. Қарама-қайшылық қысқа мерзімді мұқтаждықтар мен ұзақ мерзімді мәселелерде ғана болып отыр. Қазір біріншісі басым болып тұр. Бірақ бұл жағдай қаншалықты ұзаққа барар екен?
Десе де, «KAZENERGY» сындарлы диалог жолымен келе жатырмыз деп мәлімдеп отыр. Қауымдастық мұнайға салықты қисынға келтіріп салу жөніндегі ұсынысын дайындап қойды. ҚМГ және «Самұрық-Қазына»-ның қолдауымен саланың компанияларына бірыңғай қарамай, салық жүктемесін ұтымды ету туралы Үкіметке ұсыныстар жобалары жіберілді.
Зарина АМРАЕВА.