Ауыл шаруашылығы саласы қай елдің де болмасын экономикалық дамуының, тәуелсіздігінің және тұрақтылығының негізгі тірегі. Осыдан да болар біздің елімізде де, егемендік алғаннан Елбасының көңіл бөлуінің арқасында ауыл шаруашылығы саласын реформалау іс-шаралары қарқынды атқарылып, мемлекет тарапынан ерекше қолдаулар мен көмектер ауқымы да артып келеді. Дегенмен, елімізде бүгінде қалыптасқан азық-түлік рыногы әлі де болса ауыл шаруашылығы өндірісін жетілдіру бағытында біршама іс- шараларды игеру қажет екенін байқатады.
Бүгінгі қалыптасқан жағдайда жоспарлы экономика жүйесімен нақты өндіріс секторы тиімділігін қамтамасыз ету мүмкін еместігі белгілі болса да, мемлекеттік ауылшаруашылық өндірісінің артықшылығы туралы аз айтылмайды. Демек, бұл әлі де ауыл шаруашылығы өндірісінде ойланарлық жағдайлардың бар екендігін көрсетсе керек.
Еліміз егемендік алғаннан ауыл шаруашылығы саласындағы дәйекті реформалар Ауыл шаруашылығы министрлігін белгілі қаржыгер С. Мыңбаев басқарғанда бастау алды деп айтуға болады. Атап айтқанда, ауыл шаруашылығы өндірісінде қажетті мемлекеттік бақылау, қадағалау тетіктері нақтыланып, олар министрліктің аймақтық құрылымдары құзырына беріліп, қалған жағдайлар бойынша өнім өндірушілерге толықтай еркіндік берілді. Бірақ жергілікті атқарушы органдар ауыл шаруашылығы саласына ықпалын жоғалтпау мақсатында, облыстарда бұрынғы ауыл шаруашылығы басқармаларын, аудандарда тиісті бөлімдерді еш өзгеріссіз сақтап қала берді. Міне, дәл осы уақыттан ауыл шаруашылық құрылымдары мен жергілікті атқарушы органдар арасындағы байланыстылықта көптеген түсінбеушіліктер мен келеңсіздіктер орын ала бастады. Ауыл тұрғындарында облыс, аудандарда екіден ауыл шаруашылығын басқару мемлекеттік құрылымдары пайда болды деген пікір қалыптасты. Осыдан да болар, бүгінде бұл мақсаттағы реформа жалғасын таппай, жергілікті әкімшілік басқару жүйесі қайта етек ала бастағанға ұқсайды. Әрине, бұл деген жергілікті атқарушы органдар, маңыздылығы елдің азық-түлік қауіпсіздігімен де бағаланатын ауыл шаруашылығы өндірісіне араласпау керек дегендік емес, керісінше, олар ауыл шаруашылығы өнімдерін өндірушілерге нақты өндіріс тиімділігін арттыруға қатысты іс-шараларды ұйымдастырумен, яғни ауыл шаруашылығы өнімдерін өндіруде ғылыми-техникалық жетістіктер мен озық тәжірибелерді игеруге ықпал етумен айналысуы керек еді.
Дегенмен, бүгінде республикалық, ішінара облыстық деңгейлерде ауыл шаруашылығы нарықтық экономика институттарының қалыптасқандығын айтпауға болмайды. Мысалы, Ауыл шаруашылығы министрлігінің салалық басқармаларынан басқа, дербес өндірістік, қаржылық, маркетингтік қызметтер атқаратын «ҚазАгро» холдингі, ауыл шаруашылығы ғылымын үйлестіруші «Қазагроинновация» АҚ, бірнеше ғылыми-зерттеу институттары, ғылыми орталықтары және өндірістік құрылымдарымен қызметтер атқару үшін жасақталған. Бұл жүйенің бұрынғы кеңестік кезеңдегіден ерекшелігі нарықтық қатынасқа сәйкестендірілген құрылымдардың пайда болуы, олардың мейлінше орталықтандырылғандығы, қызметтері баламалылығы, қызметкерлер санының өсуі және тікелей, жанама мазмұнда да олардың ауыл шаруашылығы өндірісі алаңынан алшақтығы деп айтуға болады. Сонымен қатар, нарықтық экономикада қажеттілігі еш күмән келтірмейтін бұл құрылымдар қызметтерінің бүгінде бәлендей сұранысқа ие болмауы, шаруашылықтар құрылымдық жүйесіндегі жетімсіздіктері мен интеллектуалдық, материалдық мүмкіндіктердің шектеулілігінен мүмкін болып отырған сияқты. Осыдан да бұрын, нарықтық болмаса да, қарапайым шаруашылық есептегі ауыл шаруашылығы өндірісі өнімділігі бүгінгі жағдаймен салыстырғанда жоғары болғандығы шындық. Мысалы, мен Жезқазған облыстық мал тұқымдарын асылдандыру бірлестігі, облыстық ауыл шаруашылығы тәжірибе стансасы басшысы қызметтерін біршама уақыт атқарғанда, бір ғана облыс көлемінде мал шаруашылығы ғылыми-зерттеу институттары ғалымдарының нәтижелі еңбектерінің куәгері болдым. Атап айтқанда, мақсатты атқарылған ғылыми тәжірибелік іс-шаралардың арқасында жоғарғы өнімділіктегі Сарысу асыл тұқымды мал зауытында еділбай қойының, облыстық ауылшаруашылық тәжірибе стансасы тәжірибе шаруашылығында Мұғалжар жылқысы, Сарыарқа түрінің, «Красная поляна» асыл тұқымды мал зауытында қырдың сүтті ірі қара тұқымының, «Просторненский» асыл тұқымды мал зауытында етті қазақтың ақбас ірі қара малдары табындары, отарлары, үйірлері түбегейлі қалыптасты. Бүгінде мұндай кең көлемді іс-шаралар атқарылып немесе жетістіктерге қол жеткізіліп отыр деп айтуға болмайды, бұл бағыттағы негізгі мақсат сырттан асыл тұқымды мал бастарын әкеліп өсіруге ойысқан сияқты. Бірақ бұл тәсіл мал бастары өнімділігін арттырудың негізгі жолы бола алмайды, себебі көп жылдық тәжірибе әр өңірдің өзіне лайықты мал бастарын, өнімділіктері шетелдік мал тұқымдарынан төмен болса да, әсіресе Орталық Қазақстан аймағы үшін төзімділігімен, яғни пайдалану мерзімі ұзақтығымен ерекшеленетін мал түрлерін пайдаланудың тиімділігін көрсетіп отыр. Сондықтан, менің ойымша, бүгінде мал шаруашылығы өндірісі жағдайын ғылыми-тәжірибелік сараптаулардан өткізіп, белгілі бір тұжырымдама жасайтын мезгіл жеткен сияқты. Бұл тұрғыда, өтпелі кезең үшін дейміз бе, алдағы 10- 15 жылға мал шаруашылығы өндірісінде нарықтық жүйені тиянақтауға бағытталған бағдарлама жасау да қажет болады. Бұл бағдарлама негізі ауыл шаруашылығы ғылымы дәрежесін көтеруге, дербестігін қалыптастыруға, сондай-ақ, өндірісінде, шаруашылық құрлымдары жүйелерін оңтайландыруда мемлекеттік реттеу іс- шараларын атқаруға бағытталса тиімділігі еш күмән келтірмес еді. Сонымен қатар, бүгінде ауыл шаруашылығы өндірісінде шағын шаруашылықтар басымдығы өнім өндірушілердің ғылыми өнімдерді сынақтан өткізіп, тиімділігін анықтап барып, өндірісіне енгізуге мүмкіндіктерін шектеп, тиімділігі дүдәмал ғылыми өнімдерді пайдалануға мәжбүр етіп отыр. Осыған орай, ауыл шаруашылығы өнімдерін өндірушілерді жергілікті жағдайда пайдалануға тиімді ғылыми өнімдермен, тың жетістіктермен, озық тәжірибелермен қамтамасыз ету үшін, облыс деңгейінде ауыл шаруашылығы ғылыми-өндірістік бірлестіктерін құру да ұтымдылығын көрсетсе керек. Мысалы, бүгінде дау-дамайы көбейіп отырған ауыл шаруашылығы өндірісіне мемлекеттік субсидияларды реттеп, бөлу құзырын да осы құрылмақшы бірлестіктерге беру нәтижелі іс болар еді.
Жоғарыда аталғандай, өтпелі кезең бағдарламасы баяу болса да өнім өндіру тиімділігін арттырып, мал шаруашылығы саласында нарықтық жүйені нық та сенімді игеруге кепілдік береді деп ойлаймын.
Кәкімжан САРХАНОВ, ауыл шаруашылығы ғылымдарының кандидаты.