немесе 100 рет қойылған спектакль жайлы бірер сөз
М.Әуезов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық драма театрының директоры Есмұхан Обаев айтпақшы, кейбір қойылымдардың ғұмыры 2-3-реттен аспаса, режиссер Рубен Андриасян қазақ театрында сахналаған Г.Гауптманның драмасы бойынша “Ымырттағы махаббат” спектаклі жуырда 100-ші рет қойылды.
Қазақ драма театрына он жылдан кейін қайта оралған Асанәлі Әшімовке алғашқыда Рубен Андриасян орыс драма театрында Лир патшаның рөлін сомдауға ұсыныс білдірген екен. Алайда, актер немістің талантты драматургы, Нобель сыйлығының лауреаты Гауптманның әйгілі драмасында ойнауға келісім береді. Содан бері де 8 жыл өтіп, “Ымырттағы махаббат” М.Әуезов атындағы академиялық драма театрының көрерменді көп жинаған қойылым қатарына көтерілді.
“Ымырттағы махаббатқа” біз 2002 жылы ақпан мен қазан аралығында ұзақ дайындалдық. Мұндай ұзақ репетиция Әуезов театрында Әзірбайжан Мәмбетовтен кейін болып көрген емес. Режиссер Андриасян М.Горькийдің “Шыңырау” пьесасына екі жыл қатарынан репетиция жүргізген Немирович-Данченконың әдісіне сүйенді. Есесіне бұл спектакль МХАТ сахнасынан 40 жыл қатарынан түскен жоқ” дейтін Асекеңнің кітабында аталмыш спектакльге қатысты естелік жолдары бар екен.
Қарт актердің пайымдауынша, аз уақытта да қойылымды сахналауға болады. Алайда, Әшімов “...4-5 репетицияда актер мәтінді жаттап алуы мүмкін, бірақ, сол кейіпке толық еніп, кейіпкердің жан-дүниесін толық зерттеп үлгере алмайды”, дейді.
Содан бері Асанәлі Әшімов немістің ауқатты да абыройлы, бірақ жалғыздық азабын тартқан Маттиастың рөлін сомдап келеді. Маттиастың көңіл-күйінен кейде өз тағдырын да көретін актердің жанына Гауптманның драмасы жақын деуге де болады.
Тағдырдың талай теперішіне мойымай, қиналған сайын алға ұмтылған Асанәлі Әшімовке – Маттиас Клаузенге ғашық болмау мүмкін емес. Әрине, бәйшешек атқан Инкен Петерс те (актриса Назгүл Қарабалина) оны сүйеді. Маттиас үшін ол да мына дүниені тәрк етіп, қол ұстасып, баз кешіп кетуге бар. Дегенмен, бір өкініштісі, актрисаның дауысында нәзіктік пен дәрменсіздіктен, қасіреттен гөрі өктемдік басым болып көрінетін тұстары бар. Театр сыншысы болмасақ та, біз бұл ескертуді спектакльдің тағы да жүз рет қойылатынына сеніп, жанашырлықпен айтып отырмыз.
Маттиастың бала-шағасы әкелерінің өзі де, дүниесі де қолдарынан сусып шығып бара жатқанын білгенде, аласұрып, бақ-дәулеттен айырылмау үшін барларын салып, тіпті әкелеріне “ақыл-есі ауысқан” деген жалған анықтама жасатып, жанталасады. Әкелеріне қастық қылуға дәті бармайтын бір адам бар – ол кенже баласы Эгмонд (Азамат Сұрапбаев).
Сүйікті қыздары Оттилия (Данагүл Темірсұлтанова) мен Беттинаға да (Алма Кәкішева) жеме-жемге келгенде әкелерінің бақытты болғаны керек емес екен. Дүние жақынырақ... Маттиастың үлкен ұлы Вольфгангты – актер Бақтияр Қожаның да жан-жақты қабілет иесі екендігін көресің. Бұл спектакль күйеу баласы Эрик Кламратты сомдаған Берік Айтжановты да мүлде жаңа қырынан танытады. “Ағайындылар” телесериалы арқылы киноға өз қолтаңбасымен келген Берік Айтжанов бүгінде “әкемтеатрдың” берік бір уығына айналып отыр.
Осыдан 35 жыл бұрынғы “Бекежан” мен “Төлегеннің” өнерде бір тоғысатын тұсы да осы драма. Құман Тастанбеков аталмыш спектакльде Маттиастың дәрігері – Штейницті ойнайды. Дарынды актерлар шоғыры туралы сөз қозғай отырып, үй қызметшісі Винтерді ойнаған Омар Қиқымовтың кейіпкерін аттап өту мүмкін емес. Алаңғасарлау сияқты көрінгенімен, адамдығы мен адалдығынан айнып көрмеген қара нәсілді қызметшіні Қиқымов қалай келістіреді десеңізші! Кішкентай рөлдегі оның үлкен дарыны даусыз ризашылық туғызбақ.
Ал Инкеннің шешесі – фрау Петерсті Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі Бақыт Жанғалиева соңғы жылдары тек өзі бейнелеп жүр. Бұл рөлде өзіне тән тәкаппарлығын аналық мейірім мен сабырға суарған Бақыт Жанғалиевадан басқа актрисаны елестету мүмкін емес. Еуропалық бекзат болмысты барынша сендіріп суреттейтін актриса көрермендердің қандай қолпашына болса да лайық.
Айнаш ЕСАЛИ, Алматы.
БАПАС КҮЙШІ
Дәулеткерей Шығайұлының туғанына – 190 жыл
Берік САДЫР.
Астанадағы Ұлттық академиялық кітапханада белгілі күйші, композитор Дәулеткерей Шығайұлының туғанына 190 жыл толуына орай “Құдірет рухын күй тілімен кестелеген Бапас баба” атты музыкалық-танымдық кеш өтті.
Дәулеткерей Шығайұлы бұрынғы Бөкей ордасына, қазіргі Батыс Қазақстан облысының Орда ауданына қарасты Қорамола ауылында 1820 жылдар шамасында дүниеге келген. Ол алғаш белгілі күйші Мүсірәліден домбыра тартуды үйреніп, келе өзінің дарынының арқасында өлкедегі күй саңлақтарының өнерін толығымен меңгеріп барып, өз жанынан да күй шығара бастайды. Орыс халқымен аралас-құралас болғандықтан, олардың балалайка, гитара сияқты аспаптарында да ойнауды меңгеріп алады. Оның ең әуелгі шығармаларының бірі – Ақбала атты сұлу қызға арналған “Ақжелең” күйі екен. Күйші өнерінің алғашқы кезеңі – ұстазы Мүсірәлінің күйшілік өнеріне ден қоюдан басталады. Сол жастық сезімнің алғашқы қарлығашындай болып “Ақжелең”, “Қосалқа” атты туындылары дүниеге келеді. Алғашқы күйлерінен-ақ дарынның тегеурінді аяқалысы, өзіндік қолтаңбасы айқын аңғарылады. Ғалым Ақселеу Сейдімбектің айтуынша, “Күйді Дәулеткерей күшеніп шығармайды, керісінше аста-төк сезіммен көсіп алып, табиғаттың өзіндей табиғи қалпында ұсынады. Ол өзінің осынау кірпияз күйшілігінен өле-өлгенше қылдай ауытқыған емес.”
Жастық шағында күйші жалын сезімге бой алдырғанын аңғаруға болады. Бұған сол кезде дүниеге келген “Ақжелең”, “Қосалқа”, “Желдірме”, “Қоңыр”, “Құдаша” сияқты күйлері куә. Ал есейген шағында дарын иесінің өмірге көзқарасы өзгеріп, онысы туындыларында көрініс таба бастайды. Ол өзі ғұмыр кешкен алмағайып кезеңде күйді жұбаныш етумен тынбай, күй арқылы қоғамға, заманға үкім айтқан суреткер. Әсіресе, 1855 жылы Петербургке барып, Александр ІІ патшаның таққа отыру салтанатын көріп қайтқаннан кейін, елінің тағдырына басқаша көзқарас қалыптасады. Дәулеткерейдің осы тұста күйшілік өнерге құныға ден қойып, шабытын жанығандай күй кешуіне Құрманғазымен кездесуі себепші болады. Қос ұлы күйші іштей түсінісіп, арман-тілектері бір арнадан тоғысып, бір-біріне күй де арнайды.
Қандай өнер иесі болса да өзі ғұмыр кешкен заманнан тысқары бола алмасы анық. Өзі куә болған кезеңнің тыныс-тіршілігі, болмыс-бітімі суреткер туындысынан көрініс табары сөзсіз. Бұл қасиеттен Дәулеткерей де шет қалмай, саналы ғұмырының барысында күй өнерін асқақтатып, артына өлместей мұра қалдырып өтті. Бір ғана дәулескер домбырашы Науша Бөкейханов Дәулеткерейдің елуге тарта күйін кейінгі ұрпаққа мирас етіп табыстаса, ал күйшінің сол дәуірдегі артынан ерген шәкірттері ұстаздарының өнерін бағалап “Бапас” деп атаған екен. Ол – күй атасы деген мағынаны береді.
Ұлттық кітапханада осындай дарын иесін еске алып кеш ұйымдастырған қалың көпшілік алдында кітапхана басшысы, жазушы Рақымжан Отарбаев күйшінің өмір сүрген ортасы мен шығармашылығын сабақтастыра әңгіме өрбітсе, күйші-композитор Орынбай Дүйсен Дәулеткерейдің таңдамалы күйлерін орындап, әр шығармаға талдау жасай отырып, сипаттама беріп өтті.
ТАЛҒАТ МҰСАБАЕВ – РЕСЕЙ АКАДЕМИГІ
Үстіміздегі жылдың 25 ақпанында Ресей жаратылыстану ғылымдары академиясында өткен халықаралық конференция шеңберінде “Халық қаһарманы”, ұшқыш-космонавт, авиация генерал-лейтенанты, Қазақстан Республикасы Ұлттық ғарыш агенттігінің төрағасы Талғат Мұсабаевқа Ресей жаратылыстану ғылымдары академиясының академигі куәлігі мен Ресейдің ұлы ғалымы В.И.Вернадский бейнеленген алтын белгі салтанатты жағдайда табыс етілді.
Сонымен бірге, “Космонавтикаға қолдау жасау халықаралық қоғамдық қайырымдылық қоры” орталық кеңесінің шешіміне сәйкес ғарыштық ұшулардағы ерлігі мен қажырлылығы және космонавтикаға берілгендігі үшін Талғат Амангелдіұлы “За заслуги перед космонавтикой” медалімен наградталды.
“Егемен-ақпарат”.