Елімізде тұрғын үй-коммуналдық-шаруашылығын жаңғырту саласында реформалар жүріп жатыр. Пәтер иелері кооперативтері (ПИК) орнына тұрғын үйді басқарудың жаңа формалары енгізілуде.
ПИК-тен – МИБ-ке
Тұрғын емес үй-жайлардың, пәтерлердің меншік иелері келер 2021 жылдың 7 қаңтарына дейінгі мерзімде тұрғын үй-комуналдық-шаруашылығы мәселелері бойынша заң күшіне енген сәттен бастап бір жыл ішінде үйді басқару нысаны ретінде жай серіктестік немесе мүлік иелерінің бірлестігін (МИБ) таңдау үшін жиналыс өткізуі керек. Қазіргі ПИК-тердің 2022 жылдың 1 шілдесіне дейін жұмыс істеуге құқы бар. Осы ретте ПИК пен МИБ-тің айырмашылығына тоқталып өтсек.
Мүліктің меншік иелерінің бірлестігі түрінде коммерциялық емес ұйымның жаңа нысаны құрылып, олар «бір үй – бір бірлестік – бір шот» қағидаты бойынша жұмыс істейді. Заң бойынша пәтер иелері кооперативтерінің орнына көп пәтерлі тұрғын үйді басқарудың 2 нысаны анықталған: МИБ – заңды тұлға немесе көп пәтерлі тұрғын үйде пәтерлер мен тұрғын емес үй-жайлардың иелері мүліктің меншік иелері бірлестігін құрғысы келмесе жай серіктестік (заңды тұлға құрмай-ақ) құруға болады. Көп пәтерлі тұрғын үй иелері жиналыс өткізіп, МИБ не қарапайым бірлестік құру туралы шешім қабылдайды. Жиналысқа тұрғындардың кемінде 51 пайызы қатысуы тиіс. МИБ пәтер иелерінен құрылады. Жиналыста тұрғындар өз араларынан үй кеңесін, ревизиялық комиссия, бірлестік төрағасын сайлайды. Аула сыпырушы, электрик, құбыр жөндеушілер штатқа алынбайды. Қызметкер санына емес, нақты істеген қызметіне төленеді. Ол қызметтерді келісімшартпен сервистік компаниялар атқарады.
ПИК бірнеше тұрғын үйді басқарады. Он немесе жүз шақты үйге бір ғана есепшот ашылғандықтан, тұрғындардан жиналған ақшаның қайда жұмсалып жатқанын нақты білу мүмкін емес. Сырттан келген басқару мекемелері тұрғындарға өздерінің қызметі мен тарифін белгілейді. Ал МИБ құрамына сол үйдің тұрғындары ғана кіреді. Әрбір үй жеке басқарылады, жеке шот болады.
Ай сайын қаншадан жинауды өздері белгілейді. Өзінің жеке жинақ шоты болады. Яғни жаңа жүйе пәтер иелері кооперативтері және басқарушы компаниялар тарапынан қызметтер мен тарифтерді тұрғындарға күштеп таңуды жоюға мүмкіндік береді және тұрғындар қаражатын жұмсалуының ашықтығын қамтамасыз етеді. МИБ коммерциялық ұйым болмағандықтан салық төлемейді, пайда табуды көздемейді. Жиналған қаржының барлығы дерлік тұрғын үйді жинауға, жөндеуге жұмсалады.
Пандемия тұрғын үй реформасын тежеуде
Өткен жылдың желтоқсанында қабылданған заң бойынша пәтерлердің, тұрғын емес үй-жайлардың меншік иелері басқару нысандарының бірін (МИБ; ЖС) таңдауы қажет болған еді. Осы ретте біз жаңа жүйеге көшу қалай жүріп жатқанын «Тұрғын үй коммуналдық-шаруашылығын жаңғырту мен дамытудың қазақстандық орталығы» АҚ төрағасының орынбасары Нұрбек Серіковтен сұрап білген едік.
«Көп пәтерлі тұрғын үйлер – әзірге басқарушы компаниялардың қарамағында, көбіне бұрынғыша ПИК-тер қызмет көрсетуде. Егер пәтерлердің, тұрғын емес үй-жайлардың меншік иелері үй-жайлардың (пәтерлер) меншік иелерінің кооперативі, пәтерлердің, тұрғын емес үй-жайлардың меншік иелерінің тұтыну кооперативтері, тұтыну кооперативтері нысанында қалғысы келсе, онда заңнамада олардың қызметін жүзеге асыру мерзімі 2022 жылғы 1 шілдеге дейін көзделген. Көп пәтерлі тұрғын үйде МИБ немесе ЖС құрылмай, көп пәтерлі тұрғын үйді басқаратын басқарушы компаниялар тұрғын үйді тікелей басқара алмайды. Бүгінгі таңда кондоминиум объектісін басқаруға және оның ортақ мүлкін күтіп-ұстауға байланысты мәселелерді талқылау үшін тұрғындармен жазбаша, ZOOM платформасы арқылы онлайн режімде сауалдама жүргізіледі», дейді Н.Серіков.
Оның айтуынша, биылғы пандемия тұрғын үй шаруашылығын жаңғырту саласындағы реформаға біршама тұсау болғаны анық. Карантин кезінде МИБ, ЖС құру үшін тұрғындардың басын қосып жиналыс өткізу мүмкін болмады. Әрине, бұл жағдай МИБ және ЖС құру процесін тежейді. Соған қарамастан, 2020 жылғы 26 қарашадағы жағдай бойынша республика бойынша 338 МИБ тіркелген екен. Оның ішінде Нұр-Сұлтан қаласы – 132, Алматы қаласы – 126, Қостанай облысы – 23, Ақмола облысы – 14, Маңғыстау облысы – 18, Павлодар облысы – 6, Атырау облысы – 2, Ақтөбе облысы – 5, Батыс Қазақстан облысы – 4, Солтүстік Қазақстан облысы – 3, Қызылорда облысы – 1, Шымкент қаласы – 1, Шығыс Қазақстан облысы – 4 МИБ, ал Алматыда – 172, Шымкентте 56 жай серіктестер құрылды.
«Мемлекет басшысының 2020 жылғы 1 қыркүйектегі «Жаңа жағдайдағы Қазақстан: іс-қимыл кезеңі» атты Жолдауы аясында реформаны тиімді іске асыру мақсатында біздің басқарма тарапынан ауқымды шаралар жүргізілуде. Басқарудың жаңа нысандарын енгізу үшін бүгінде тұрақты негізде Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі, Құрылыс және тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық істері комитеті, «Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығын жаңғырту мен дамытудың қазақстандық орталығы» АҚ БАҚ-та мақалалар жариялауда. Әлеуметтік желілерде инфографика мен бейнероликтер жариялау арқылы халықты реформаның іске асырылуы туралы ақпараттандыру жұмыстары жүргізіліп жатыр. Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университеті базасында МИБ төрағалары, ЖС сенімді тұлғалары, көп пәтерлі тұрғын үй басқарушылары, басқарушы компаниялары үшін дағдылар мен білім алу үшін кондоминиум объектісінің ортақ мүлкін басқару және күтіп-ұстау бойынша біліктілікті арттыру курстары ұйымдастырылды», дейді Тұрғын үй коммуналдық шаруашылығын жаңғырту мен дамытудың қазақстандық орталығы өкілі.
Сондай-ақ ол өңірлерде МИБ немесе ЖС институтын ауқымды енгізу үшін жергілікті атқарушы органдар осы бағыттағы жұмысты жандандыруы қажет екенін алға тартты. Қазіргі уақытта жергілікті атқарушы органдар азаматтарға заң және қаржы мәселелерін, сондай-ақ көп пәтерлі тұрғын үйлерді басқару және күтіп-ұстау саласындағы даулы жағдайларды азайту үшін өңірлерде туындайтын проблемаларды шешуде кеңес береді. Осыған байланысты пәтерлердің, тұрғын емес үй-жайлардың меншік иелері «Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығын жаңғырту мен дамытудың қазақстандық орталығы» АҚ-ға, жергілікті атқарушы органдарға, сондай-ақ үкіметтік емес ұйымдарға тегін кеңес алу үшін жүгіне алады. Бұл елімізде МИБ және ЖС тіркеу, құру үшін қажетті құжаттарды жасауда қателіктерге жол бермейді.
Тарифтер көтеріле ме?
Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығын жаңғырту саласындағы өзгерістер сөз болғанда тарифтер бағасының қалай болатыны қызықтыратыны анық.
«Коммуналдық қызметтерге тарифтерді табиғи монополияларды реттеу саласындағы уәкілетті органдар белгілейтінін атап өту қажет. Сондықтан басқару формасының МИБ-ке немесе ЖС-ға өзгеруі коммуналдық төлемдердің мөлшеріне әсер етпейді. Пәтерлердің, тұрғын емес үй-жайлардың иелері тариф өссе де, бұл ақша өз үйін күтіп-ұстауға жұмсалатынын түсінгені абзал. Бұл ретте тарифтің ұлғаюы шығыстар сметасына үйді сапалы күтіп-ұстау үшін қосымша қызметтерді қосқан кезде мүмкін болады», дейді Нұрбек Нұржанұлы.
Сондай-ақ тарифтердің төмендеуі де мүмкін екен. Бұл сол үйдің жертөлесінде, техникалық қабаттағы үй-жайларды, орын жайларды жалға беруден қосымша кіріс алу есебінен мүмкін болады.
Әзірге жаңа құрылым төрге оза қойған жоқ. Ескі жүйе жұмыс істеп тұр. Көршілеріміздің көбі заңнан да, жаңа жүйеден де бейхабар. Көршілер чатындағы әңгіменің ауанынан олардың тарифтердің құны мен кейбір қызметтерге, лифт қызметіне көңілі толмайтынын аңғардық. Бәзбіреулері сенімсіздік танытты.«Кім басқарса да қызметі көңілімізден шықса. Ай сайын комқызмет төлеп отырмыз. Сол ақша қайда кетіп жатыр дегізбесе екен», дейді. Тұрғындарды алаңдататын мәселе – жайлы тұрмыс, қауіпсіз өмір, тиімді тариф.
Әтіргүл ТӘШІМ,
журналист