Әлем 29 сәуірде Халықаралық би күнін атап өтеді. Хореография өнерінің барлық түрін дәріптеуге арналған бұл мерекені сонау 1982 жылы ЮНЕСКО бекіткен болатын. Атаулы датаның таңдалуы тегін емес, 1727 жылғы 29 сәуірде «заманауи балет» өнерінің негізін қалаушы, француз балетмейстері Жан-Жорж Новерр дүниеге келген. Тарихта «Бүгінгі балет өнерінің атасы» болып қалған тұлға ең алғаш балет спектаклін жарыққа шығарғаны үшін осындай құрметке ие болды.
Халықаралық би күнін отандық хореографтар да кеңінен атап өтеді. Осыған орай біз Қазақ ұлттық хореография академиясы заманауи қазақ биін дамытуға қалай үлес қосып жатқаны туралы баяндауды жөн көрдік.
Қазақ биі дегеніміз – әуен мен ырғаққа үйлесе қозғалу ғана емес, бұл тұтас ұлттың мәдениеті мен дәстүрі. Қазақ биінің кәсіби сахнада көрсетіле басталуы Қазақстандағы театр өнерінің негізі қалануымен байланысты. Әсіресе, Жұмат Шанин, Құрманбек Жандарбеков, Қанабек Байсейітов секілді музыкалық театр режиссерлері би өнеріне қажетті сюжеттер тауып, музыкалық сүйемелдеу таңдауға зор үлес қосты. Сонымен қатар Шара Жиенқұлова, Әубәкір Ысмайылов, Али Ардобус, Александр Александров, Нұрсұлу Тапалова, Алмас Бекбосынов және басқа да өнер майталмандарының есімдерді ұлттық хореография тарихына есімдері алтын әріптермен жазылды. Ал, Дәурен Әбіров, Зауырбек Райбаев, Ольга Всеволодская-Голушкевич, Мыңтай Тілеубаев, Болат Аюханов секілді балетмейстерлер бүгінде қазақстандық хореография өнерінің классиктеріне айналды.
Елордада хореографиялық өнер шеберлерінің ұстаханасы – Қазақ ұлттық хореография академиясының пайда болуымен қазақ биінің екінші тынысы ашылды. Академия оқытушылары алдарына үлкен міндет қойды – тәлімгерлердің бойында ұлттық мәдениетке деген сүйіспеншілік пен мақтаныш сезімін тәрбиелеу. Қазақ биін зерттеп, оның сақталуына сүбелі үлес қосып жүрген жас ғалымдардың арасында академия оқытушысы, әйгілі хореограф, «Қазақстанның 100 жаңа есімі» Республикалық жобасының жеңімпазы, Тұңғыш Президент қоры сыйлығының лауреаты, көптеген қойылымдардың авторы Анвара Садықованы ерекше атап өтуге болады.
Қазіргі уақытта Анвара Садықова қазақ биінің дамуына атсалысып жүрген хореографтардың бірегейі болып табылады. Оның жеке басының талантын және дарынды студенттері орындайтын эксклюзивті қойылымдарын отандық қана емес, шетелдік көрермендер де жоғары бағалауда. Бүгінгі қазақ музыка өнерінің жарқын өкілдері – «Тұран» фольклорлық-этнографиялық ансамблімен ынтымақтастық орнату қазақ биін танымал ету жолындағы ерекше жетістік десек те болады. Биыл ұжым өзінің 13 жылдығын атап өтуде, оның репертуарында 40-тан астам шығарма бар және осы уақытқа дейін әлемнің 70 елінде 600-ден астам концерт өткізіп үлгерді.
Анвара Садықованың айтуынша, ол «Тұран» ансамблінің шығармашылығымен 10 жыл бұрын композитор Ақтоты Райымқұлованың музыкасына қойылған «Толғау» хореографиялық композициясын қойғанда алғаш рет танысқан екен. Жемісті ынтымақтастық 2016 жылы Қазақ ұлттық хореография академиясы ашылған күннен бастап бүгінге дейін жалғасуда.
Осындай қысқа мерзімде академияның репертуары «Балбөбек», «Жастар», «Қызғалдақ», «Қос аққу», «Аққулар» және басқа да «Тұран» ансамблінің музыкалық шығармаларына қойылған хореографиялық нөмірлермен толықты. Би мен музыкалық дуэттің сәтті болғаны соншалық, академия студенттері халықаралық байқаулар мен фестивальдерге шақыру алып, әлемдік өнер шеберлерінің назарына түсіп, мақтауларына ие бола бастады.
Алғашқы шетелдік сапар 2016 жылдың қазан айында Пекинде өткен «Beijing International Dance performance series» Халықаралық би өнері фестиваліне қатысу болды. Академия студенттері «Тамыр» атты арнайы бағдарламамен қытайлық көрермендер алдында өнер көрсетіп, қазақ биінің барлық сұлулығын лайықты көрсете білді. Осы бағдарламаға кірген «Тұран» ансамблінің орындауындағы «Мүкей» күйіне қойылған «Тәңір мен Ұмай» биі кейін де талай рет халықаралық фестивальдерге қатысты.
2017 жылы Аружан Бақытқызы мен Сұлтанбек Ғұмар Қазақстан шығармашылық жастар фестивалінің жеңімпаздары атанғаннан кейін, Париждегі ЮНЕСКО ұйымының шақыруын алып, өз өнерлерін Франция елінде көрсетті. Олар «Тәңір мен Ұмай» хореографиялық композициясын орындап, көрермендерін қазақ биінің сұлулығымен таңғалдырды... Осы хореографиялық қойылыммен Қазақ ұлттық хореография академиясының студенттері Шұғыла Әдепхан мен Сұлтанбек Ғұмар (бүгін олар «Астана Опера» театрының солистері) бишілер арасында үлкен беделге ие болған «Малый Нуреевский» (Уфа) Халықаралық фестиваліне де барып қайтты.
2018 жылы Академияның оқушылары Айдарова Лимара, Икбалова Вега, Хван Амир, Қали Дінмұхамед «Тұран» ансамблінің «Балбөбек» шығармасына қойылған хореографиялық композициясын Ресейде өткен «Би әлемінде» атты халықаралық фестивальде жоғары деңгейде көрсете алды; сондай-ақ Латвияда өткен XV Халықаралық «Рига көктемі» хореографиялық фестиваль-байқауының гала-концертінде Айдарова Лимара «Тұран» музыкасына қойылған «Қызғалдақ» хореографиялық миниатюрасымен 1-ші орынға ие болып, лауреат атағын алды.
Осы жеңісті тізімді жалғастырған академия студенттерінің тағы бір жарқын жетістігі – 2020 жылы өткен «World Folk Vision» Дүниежүзілік ұлттық мәдениеттер мен өнер байқау-фестивалінде екінші орын алуы. «Аққулар» биі әлемнің 115 елінен келген 3,5 мың қатысушының арасында үздіктер қатарына енді.
Одан басқа, «Тұран» ансамблінің шығармаларына қойылған хореографиялық композициялар – әйгілі балетмейстер Айгүл Тати сахналаған «Балбалапан» қойылымын, Анвара Садықова сахналаған «Тәңірі мен Ұмай» және «Жастар» қойылымдарын көрермендер Қазақ ұлттық хореография академиясының Әзербайжан мен Өзбекстанға гастрольдік сапарлары аясында көре алды.
«Тұран» этно-тобының мүшесі Серік Нұрмолдаев Қазақ ұлттық хореография академиясының педагогтерімен жұмыс істеу ансамбль үшін маңызды тәжірибе екенін атап өтті. «Хореография саласындағы жемісті ынтымақтастық Анвара Садықовадан басталды. Біздің туындыларымызға қойылым, би қойғандар көп, бірақ біз бұған әрқашан күмәнмен қарайтынбыз, өйткені музыка саласындағы суретшілер ретінде біз ойымызды түсінгенін, оны қозғалыспен дөп жеткізгенін және осының бәрін іштей дұрыс қабылдағанын қалаймыз. Анвара Садықова осыны жүзеге асыра алған адамдардың бірі болып шықты. Әрине, біз ұзақ уақыт етене жұмыс істеуді көздеп отырмыз. Себебі Ұлттық хореография академиясы балет өнерінің қалыптасуы мен дамуының тұтас бір бөлігі болып табылады. Осы бірегей оқу орнының тәрбиеленушілерімен бір сахнада өнер көрсетуге әрдайым қуаныштымыз», дейді музыкант.
Академияның «Тұран» ансамблімен жасаған соңғы жұмыстарының бірі – Бауыржан Бекмұхамбетовтің «Жетісуым» күйіне қойылған жеке биі. 1-курс студенті Іңкәр Айдарханқызының орындауындағы бұл би биыл алғаш рет академияның Наурыз мейрамын мерекелеуге арналған концерттік бағдарламасында ұсынылды.
«Әрине, біздің «Тұран» ансамблімен ынтымақтастығымыз ұзақ мерзімді. Олардың қазақ хореографиясын насихаттаудың жаңа түрлерін іздеуге бағытталған шығармашылық жұмысы бізді қуантады және шабыттандырады. «Тұранның» туындылары махаббатты, өлімді, азапты, қуанышты, бақытты бейнелейтін әртүрлі тақырыптарды қамтиды, қазақ даласының тарихы туралы баяндайды», дейді хореограф Анвара Садықова.
Академия оқытушылары, студенттері мен «Тұран» музыкалық ұжымының шығармашылық бірлестігі беделді марапаттарға қол жеткізуге ғана емес, отандық және шетелдік көрермендер арасында қазақ мәдениетіне деген сүйіспеншілікті арттыруға да мүмкіндік береді.
Әдемі би мен әуезді музыканың негізі – шабыт пен импровизация. Анвара Садықова мен «Тұран» фольклорлық-этнографиялық ансамблінің ұжымы сияқты шығармашыл жандар оны қазақ халқының бай мәдениеті мен тарихынан алады. Ал олардың таланты мен кәсібилігі еңбексүйгіштік пен адалдықпен еселене отырып, екі өнердің жарық дуэтін өнер шыңына жетелейтіні және бүкіл әлемге қазақ мәдениетін паш ететіні сөзсіз.
Талғат САДЫҚҰЛЫ