Елімізде мемлекеттің тікелей қолдауымен кітап шығаратын һәм оны кітапханаларға таратып, белгілі бір мөлшерде қаламақы беретін жалғыз бағдарлама бар: «Қоғамдық маңызы бар әдебиеттерді сатып алу, басып шығару және тарату қағидалары». Ол екі бағыттан тұрады: әдебиеттерді сатып алу және басып шығару мен тарату. 2017 жылдан бастап іске асқан бұл бағдарламаның сатып алу бағыты бойынша автордың құқын 70 жылға шектейтін. Былтыр «Мәдениет туралы» заңға бірқатар өзгеріс енгізіліп, авторлық құқықты сатып алу мерзімі 5 немесе 3 жылға қысқарды. Сондай-ақ қоғамдық маңызы бар әдебиеттерді басып шығару және тарату бағытында басылымға өтінімдерді қабылдау Ұлттық мемлекеттік Кітап палатасы арқылы жүзеге асырыла бастады.
Бірінші бағыт – сатып алу
Мемлекет әдебиетті кітапханаларға өтеусіз негізде тарату үшін ғана сатып алады. Ал бұл автордың кітапты қайта шығаруына немесе кітап дүкендеріне сатуына, яки басқа да жолдармен сатуға құқын шектейтін-ді. Қазіргі заңда бұл шектеулер өзгеріске ұшырап, енді автордан әдебиетті белгілі бір мерзімге ғана (бес немесе үш жылға, әлі нақтыланған жоқ) сатып алады. Әлқисса.
Қоғамдық маңызы бар әдебиетті сатып алудың бір-ақ талабы бар: ұсынылған шығарма бұрын-соңды басылып шықпаған болуы керек. Өтінімдер қабылдау әр жылдың 1 ақпан мен 1 мамыр айлары аралығында тоғыз жанр негізінде, атап айтсақ, энциклопедиялық және анықтамалық әдебиет; балалар және жасөспірімдерге арналған әдебиет; мәдениет және өнер туралы әдебиет, оның ішінде ноталық әдебиет (ноталық шығармаларда ноталар шығарманың жалпы көлемінің 50%-ын құрайды); көркем әдебиет; танымдық әдебиет; қоғамдық-саяси әдебиет; ғылыми-көпшілік әдебиет; аударма әдебиет; мерейтойлар мен атаулы күндерге арналған әдебиет түрлері бойынша жүргізіледі.
Іріктеуге келіп түскен жеке және заңды тұлғалардың өтінімдері шығарманың құндылығы, маңыздылығы мен сатып алу қажеттігін қарастыратын министрлік жанынан құрылған Сараптама комиссиясы мүшелеріне оқуға беріледі. Комиссия мүшелері белгіленген критерийлерге сәйкес сараптама жасай отырып, қорытынды береді. Қорытындылар Үкімет жанынан құрылған Ведомствоаралық комиссия қарауына ұсынылып, нәтижесінде сатып алынатын кітаптар тізімі анықталады. Аталған іріктеулерден мүдірмей өткен шығармалар 2 жылдан кейін мемлекет қаражаты есебінен басып шығарылады.
Автор шығармаларын сатып алған алғашқы 2017 жылы іріктеуге 90 өтінім келіп түсіп, оның – 52-сі, 2018 жылы 121 өтінімнің – 67-сі, 2019 жылы 108 өтінімнің – 62-сі және былтыр 61 – барлығы 242 кітап сатып алыныпты. Бұл шығармалар тізімі әр жыл сайын министрліктің сайтында жарияланып отырады. Ал биыл 196 автор шығармасын «сатуға» ұсынған. Бұл кітаптар қазір комиссия қарауында. Қорытынды шешім күзде жарияланады.
«Біз 2017-2018 жылдардағы сатып алынған кітаптарды шығардық. Ал 2019 жылы іріктелген кітаптар биыл шығады. 2020 жылы сатып алынған 61 кітап ендігі жылы шығарылады. Былтырдан бастап кітаптар комиссия өкілдеріне авторлары белгісіз күйде жіберілді. Өйткені танымал және бейтаныс авторлардың құқы тең болуы керек. Ал Сараптамалық комиссияның құрамын ашық айта алмаймыз. Оларға әр тараптан қысым жасалуы мүмкін», дейді Баспа ісі басқармасының басшысы Әлия Бекбатырова.
Екінші бағыт – басып шығару және тарату
2020 жылдың соңында депутаттардың талапты ұсынысы бойынша қоғамдық маңызы бар әдебиеттерді басып шығару және таратудың ашықтығын, жариялылығын көрсету үшін заңға өзгерістер енгізілді. Биылдан бастап мемлекет есебінен басылып шығып, таратылатын әдебиеттерді іріктеу құқығы Кітап палатасына берілді. Яғни аталған бағыт бойынша ұсынылған кітаптар халық алдына шығарылып, лайық деп санаған шығармасына оқырман онлайн түрде дауыс бере алады.
Бұрын бұл бағыттағы шығармаларды көркемдік кеңес қараса, биылдан бастап үш комиссияның алдынан өтеді. Ең алдымен Кітап палатасының жанынан құрылған Тәуелсіз комиссияның іріктеуінен өтіп, Сараптамалық комиссияға ұсынылады. Кейін министрлік жанындағы Ведомствоаралық комиссия қарап, қорытынды шешім шығарады.
Бұл бағыт бойынша баспа немесе автор соңғы үш жылда мемлекеттік тапсырыспен шықпаған еңбегін ұсына алады. Шығармаларды қабылдау мерзімі 5 сәуірде басталып, 31 мамырда аяқталды. Ұсыныстарды жоғарыда аталған комиссиялар саралап, қорытындысында бірнеше кітап тізімі жасалады. Қоғамдық маңыздылығы мақұлданған кітаптар бір жыл ішінде басылып шығуы тиіс.
Бағдарлама бойынша келіп түскен өтінімдерді орналастыруға онлайн платформа құрылды (Кітап палатасы сайтында). Бұл бағытта да шығармалар тоғыз аталым бойынша қабылданады: энциклопедиялық және анықтамалық әдебиет, балалар және жасөспірімдерге арналған әдебиет, мәдениет және өнер туралы әдебиет, көркем әдебиет, танымдық әдебиет, қоғамдық-саяси әдебиет, ғылыми әдебиет, аударма әдебиет, мерейтойлар мен атаулы күндерге арналған әдебиет.
Кітап палатасы өкілдерінің айтуынша, қазір сайтта 758 шығарма тіркелген. Шығармамен бірге өткізілетін құжаттары толық болмағандықтан, 9 кітап онлайн дауыс беру кезеңіне жіберілмепті. Дәл қазір сайтта 749 кітапқа дауыс беру жүріп жатыр.
Архив істері және құжаттаманы басқару комитетінің төрағасы Қуат Бораш Кітап палатасы жанынан құрылған Тәуелсіз комиссия қарауынан алдын ала іріктеуден өткен өтінімдер 1 қыркүйекке дейін министрлікке жолданатынын атап өтті. «Осылайша, қоғамдық маңызы бар әдебиеттерді іріктеу ісі бірнеше сүзгіден өтеді. Әлбетте, жанашыр жұртшылық тарапынан онлайн дауыс беру процесінің объективтілігіне алаңдаушылық білдіріп жатқаны да түсінікті. Бірақ ол іріктеудің тек алғашқы сатысы ғана екенін ескеруіміз керек.
Бұл жайында таяуда отандық баспа ұйымдары мен қаламгерлердің қатысуымен онлайн режімде кездесу ұйымдастырылып, түйткілді мәселелер талқыланды. Келешекте кәсіби мамандар оқырманның рухани азығына айналатын нағыз жақсы шығармаларды жарыққа шығарудың жаңа тетіктерін ұсынған жағдайда, бұл істі одан әрі жетілдіре беретінімізді жеткіздік», деді комитет төрағасы.
Айта кетейік, дауыс беру кезеңі 4 маусымнан 31 шілдеге дейін жалғасады. Оқырмандар дауысының қорытындысын Ұлттық мемлекеттік кітап палатасы жанындағы Тәуелсіз сараптама комиссиясының мүшелері міндетті түрде ескереді.
Ұсынылған авторлар мен баспалардың өзара бәсекелестігі жоғары екенін айтқан Ұлттық мемлекеттік кітап палатасының директоры Әділ Қойтанов: «Мемлекеттік бағдарламаға ұсынылған кітаптарды жұртшылық таңдауына сәйкес басып шығару – ашықтық принципін ұстанған қоғамның, демократияның көрінісі. Кез келген авторға бағдарламаға кітап ұсынуға мүмкіндік берілді. Онлайн форматта алғаш рет өткізіліп тұрғандықтан, бірқатар түсініспеушіліктер, жекелеген азаматтардың көзқарас қайшылығы сияқты фактілер болды. Бұл – әрбір жаңа бастама кезінде орын алатын өтпелі кезең, заңды құбылыс», деді.
Ал Қазақстан Жазушылар одағы Басқарма төрағасының орынбасары Мереке Құлкенов кітап шығару ісіне үлкен жауапкершілік керек екенін айтып: «Дауыс беру» деген мәселені қайта қарау қажет сияқты. Сонымен қатар, сапалы кітапты таңдап алу, ұсыныстарды терең зерттеу, тексеру жұмыстарына назар аударылу керек. Кітап шығару ісіне немқұрайды қарайтын қаламгер болмайды. Қазіргі күні көпшілік Кітап палатасының жұмысынан нәтиже күтіп отыр», деді.
Қаламақы қалай есептеледі?
Еске салсақ, «Қоғамдық маңызы бар әдебиеттерді сатып алу» бағыты бойынша кітабын шығарған авторлар проза мен поэзияның бірдей есептелмейтінін айтып шағымданатын. Қаламақының есептелу жүйесін білмекке жауапты органға сұрау салып көрдік. Архив істері және құжаттаманы басқару комитеті Баспа ісі басқармасының басшысы Әлия Бекбатырованың айтуынша, проза жанры бойынша бір баспатабақ 40 000 белгі (сөздер арасындағы бір бос орын да есептеледі), ал поэзия бойынша 700 жол болып саналады. Әр баспатабаққа 6 ең төменгі жалақы мөлшері (1 ЕТЖ – 42 500) төленеді. Яғни автор бір баспатабаққа 255 000 теңге қаламақы алады.
Ал екінші бағыт – «Қоғамдық маңызы бар әдебиеттерді басып шығару мен тарату» бойынша қаламақы баспа мен автордың өзара келісімшарты негізінде ғана белгіленеді. Яғни министрлік баспагерлерге нақты қаламақы мөлшерін айтып, міндеттей алмайды. Негізінен, баспагерлердің дені авторға кітапқа бөлінген қаржының 10 пайызы көлемінде қаламақы береді.
Авторларға қаламақы төлей алмайтын тек баспалар ғана емес, сондай-ақ тәуелсіз газеттер мен журналдар да көп екеніне қоғам үйренді. Өйткені көптеген басылымның қаламақы төлеуде қалыптасқан тәртібі мен табан тірейтін құжаты жоқ. Мәселен, «Нарықтық экономикаға өткенге дейін баспалар мемлекеттік меншік нысанында болды және кітапты басып шығару республикалық бюджеттен қаржыландырылып, авторлық қаламақының көлемі тиісті мемлекеттік органдармен бекітілді. Ал қазіргі таңда авторлық қаламақы мәселесі «Авторлық құқық және сабақтас құқықтар туралы» Қазақстан Республикасы заңының нормаларына сәйкес, автор мен баспа арасында жасалған авторлық келісімшарттың талаптарымен реттелуі керек», дейді заңгерлер. Қоғамда қаламақының төленбейтініне еті үйреніп, тіпті сұраусыз қалып бара жатқаны, бәлки авторларда қаржылық сауаттың һәм менеджерлік талаптың жоқтығынан болар немесе қаламақысыз бір жол мақала бергізбейтін Қазақстан Республикасының Қаламақы туралы заңын жеке, өз алдына бөлек қабылдау керек шығар.
Сонымен....
Баспа ісіндегі «Қоғамдық маңызы бар әдебиеттерді сатып алу, басып шығару және тарату қағидалары» мемлекеттік бағдарламасының екі бағытын да егжей-тегжейлі тарқатып, талқылағандай болдық. Нәтижесінде, екі бағыт бойынша да іріктелген кітаптар 3 000 данамен 14 облыстағы 25 кітапханаға таратылады. Облыстық кітапханалар өз ішінде аудан-ауылдарға үлестіреді. Бұдан бөлек республикалық, ғылыми және көзі нашар көретін азаматтарға арналған кітапхана мен шетелдегі қазақ диаспорасына да жіберіледі. Ал облыстарға бөлінетін тираж саны әр өңірдегі аудандық кітапханалардың санына байланысты. Айта кетейік, облыстық кітапханалар жыл сайын министрлікке есеп беріп отырады.
Қоғамға құлақ түрсек, «әдебиетке ақша бөлінбейді» деген жаттанды пікірді әлі күнге дейін естіп қаламыз. Дәлел мен дәйекке сүйеніп көрейікші. Мәселен, 2021 жылға мемлекеттік бюджеттен «Баспа ісі» бойынша 587 млн 751 мың теңге бөлінген. Оның ішінде авторлық қаламақыға 300 млн теңге, ал басып шығару мен таратуға 237 млн 751 мың теңге тиесілі. Баспа ісі басқармасы өкілдерінің айтуынша, 2019 жылы сатып алынған кітаптар әлі шықпапты. Биыл сол кітаптар конкурсқа шығарылады. Оған 350 млн теңге көлемінде қаражат керек. Ал негізгі қаржыдан артылған қаражат (237 млн теңге) оған жеткіліксіз. Дегенмен конкурс кезінде баспалар белгілі бір мөлшерде жеңілдік жасаса, қалған қаражат жетуі мүмкін дейді. Ал былтырғы көркемдік кеңес іріктеген кітаптарға қаражат жоқ (олар бюджеттен қосымша қаражат бөлінген жағдайда ғана шығады). Министрліктің сұрауы бойынша 645 млн теңге қосымша қаражат алынды. Сонда мемлекет бюджетінен биылғы баспа ісіне барлығы 1 млрд 232 млн 751 мың теңге бөлініп отыр.
Қазіргі қазақ әдебиетінің деңгей-дәрежесі үшін аталған сома айтарлықтай жеткілікті қаржы. Әсіресе, баспа ісіндегі менеджерлік дамымай отырғандықтан, кітап шығаруға мемлекеттік қолдау ауадай қажет. Тек бөлінген қаржы игі мақсатта, ең бастысы нәтижелі мақсатта жұмсалса екен дейсің. Сондықтан ақын-жазушылардың құқығын сатып алып, кітаптарының жарияланып һәм әдебиет жасауына мүмкіндік беріп отырған Мәдениет және спорт министрлігі, Сараптамалық, Ведомствоаралық комиссия мүшелері «ардың ісіне» аса бір жауапкершілікпен қарайды деген үміттеміз.