Қазақстан 30 жылда толыққанды цифрлы мемлекет құра алды ма? Рас, БҰҰ-ның электронды үкіметті дамыту жөніндегі рейтингісінде еліміз 200-ге жуық мемлекеттің арасында отыздыққа кіреді. Ал мемлекеттік басқару бағытында жағдайымыз қандай? Ауыз толтырып айтарлықтай нәтижелер бар ма? Бар болса, бұл салада атқарылған істерді Мемлекет басшысы сынамас еді ғой.
Цифрландыру – сәнді құрал емес
Айтсақ сенбеуіңіз мүмкін, бірақ мемлекеттік органдардың ақпараттық жүйелеріндегі хат алмасулардың 65%-ы мәліметтерді өзектендіруге байланысты. Бұл дегеніміз мемлекеттік аппараттың тиімділігі 35%-дан аспайтынын аңғартады. Мұндай дерек еліміздегі ірі ақпараттық-коммуникациялық холдинг жүргізген талдауда көрсетілген. Бұған әлі кеңірек тоқталармыз, алдымен Президенттің мына бір айтқандарына үңіліп көрейікші:
«Бүгінде мемлекеттік органдар тапсырманы мазмұнды түрде іске асырғаннан гөрі оны бюрократиялық мәнерде орындауға асық. Көлемі жағынан үлгілі болғанымен, мазмұны бос құжаттар дайындалады.
Негізгі ақпараттық жүйелердің интеграцияланғанына қарамастан мемлекеттік органдар бұрынғысынша макулатура мен мағынасыз хат алмасуды жүргізіп келеді.
Мемлекеттік органдардың ақпараттық жүйелеріндегі деректерді ресми құжат ретінде танып, оны қағаз жүзінде қайта бекітуді талап ету артық. Онда не себепті біз цифрландыруды енгіземіз?
Цифрландыру – бұл сәнге айналған құрал емес. Ол іс жүзінде жұмыс істеп, мемлекеттік аппараттың функцияларын орындау тұрғысынан пайдалы болуы керек», деген еді Қасым-Жомарт Тоқаев.
Data-Driven Government жұмысты жақсарта ма?
Қазақстан – планетамыздағы жер көлемі жағынан 9-мемлекет, халық саны – 19 млн адам. Енді осы 19 млн халықтың әлеуметтік-экономикалық және басқа да сұраныстарын қанағаттандыру үшін мәліметтерді ұршықша иіріп, оларды басқара білу керек. Бытыраңқы күйде жатқан деректерді бір ізге келтіріп, онымен жұмыс істеу үшін Үкімет Data-Driven Government немесе Деректерді басқаратын үкімет тұжырымдамасын іске асырмақ ниетте.
Естеріңізде болса, былтыр ел билігінің ресейлік «Сбер» компаниялар тобымен цифрлы трансформация жөніндегі уағдаластығы қоғамда әжептәуір талқыланып, резонанс тудырған болатын. Көпшілік мұны «eGov порталы ресейліктердің қолына өтіп, жеке мәліметтерімізден айырылып қаламыз» деп түсінген еді. Алайда бұл жерде мәселе электронды қызметте емес, тұтастай мемлекеттік басқарудың тиімді цифрлы трансформацияға ауысуында жатқанын айтқан-ды Цифрлық даму, инновациялар және аэроғарыш өнеркәсібі министрі Бағдат Мусин.
«Мұндай технологиялық шешім бізге не береді? Мемлекеттегі барлық шешім деректерді талдау негізінде қабылдануы керек. Мысалы, пандемия қолымызда халыққа қатысты нақты мәліметтердің жоқ екенін көрсетті. Айталық, кім жұмыссыз және қандай көмекке мұқтаж дегендей. Жаңа тәсіл арқылы деректер базасында кім және қайда, қалай өмір сүріп жатқанын көре аласыз. Демек, бір батырманы басу арқылы жәрдемақы және басқа да төлемдерді шынайы көмекке мұқтаж жандарға жіберуге болады. Бұдан бөлек, тиісті өзгерістер мемлекеттік органдардың ақпараттық жүйелерін сүйемелдеуге арналған бюджетті барынша оңтайландыруға мүмкіндік береді», деген еді Б.Мусин.
Мемлекеттік аппараттың тиімділігі 35%-дан аспайды
Егер де Apple, Google және Microsoft сынды технологиялық алыптар өндірістік циклді Қазақстанның Үкіметі секілді басқарса, онда олар баяғыда шығынға батып, құрдымға кетер еді. Бұл – отандық IT-сарапшылардың пікірі. Жоғарыда келтірілгендей, арнайы талдаудың нәтижесі мемлекеттік органдардың ақпараттық жүйелеріндегі жұмыстың 65%-ы белгілі бір мәселенің жай-күйіне қатысты хат алмасулар екенін байқатты. Осыдан кейін мемлекеттік аппараттың тиімділігі 35%-дан аспай қайтеді дейді мамандар.
«Бұл хат алмасулардың мазмұнына тоқталсақ, олардың 65%-ын белгілі бір жобаға байланысты ақпараттық анықтамалар мен құжаттар құрайды. Тұтастай мемлекеттік органдар өздерінің басқа бөлімшелеріне қаржы, экономикалық, әлеуметтік мәселелерге қатысты сауалдар жіберіп, деректерді өзектендірумен айналысып отырады. Шартты түрде Алматы облысы әкімдігіне шағын және орта бизнестің ахуалы қандай деңгейде деп сауалхат жіберіледі. Тиісті жауап дайындалып, орталық аппаратқа жіберілгенге дейін жағдай түбегейлі өзгеріп кетуі мүмкін. Түсінесіз бе, кез келген мәселеге қатысты мәлімет жоғары органға жеткенге дейін оның өзектілігі жоғалады. Сәйкесінше Мемлекет басшысы мен Үкіметке бұрмаланған ақпарат жетіп, тиімді шешім қабылдау қиындай түседі. Сол себепті де Президенттің сыны орынды. Қандай да бір шешімді жылдам қабылдау үшін соған қатысты мәлімет те айлап, жылдап емес, шұғыл арада жетуге тиіс.
Бұдан шығудың амалы – түбегейлі цифрлы трансформацияға ауысу, сондай-ақ цифрландыруға қатысты саясатты қайта қарастыру. Осыған дейін біз барлық саланы цифрландыруға тырыссақ, енді мемлекеттік басқаруды тың жүйеге көшірудің жолдарын қарастыруымыз қажет. Бұл деректер негізіндегі тың технология болуға тиіс. Мәселен, тұрғын үй және басқа да нысандарды салу үшін тиісті шешім сол сәтте қабылдануы керек. Яғни құрылыс болсын, басқа да маңызды секторларда ақпаратты жылдам жаңартып, қажетті шешімді қысқа мерзімде шығаруға мүмкіндік беретін цифрлы платформасыз жұмыс оңға баспайды. Дамушы елдер мен жетекші технологиялық корпорациялар бұл үрдіске бұрыннан көшіп үлгерді», деді «Зерде» ұлттық ақпараттық-коммуникациялық холдингі» АҚ басқарма төрағасы Арман Әбдірасылов.
Платформалық модельдің қайсысы тиімді?
Қош, платформалық модель бүкіл мәселемізді шешіп береді делік. Енді оның қайсысын таңдап, қандайына басымдық берген жөн? Мамандардың пікіріне сүйенсек, екі таңдау бар. Атап айтқанда, не өзіміз дайындап шығарамыз, иә болмаса дайын шетелдік өнімді сатып аламыз. Отандық өнімге басымдық бергіміз келсе, оған кемі 5 жыл уақыт ұттырып алуымыз мүмкін. Ал шетелдік жүйе арзан болмасы анық, бірақ оның нәтижесі көп күттірмейді деген пікірде сарапшылар.
«Бұл мәселеде мұқияттылық қажет. Отандық өнімді әзірлеп, ақшаны үнемдеуге болады әрине. Десе де уақыт жоғалтып алуымыз ғажап емес. Сол себепті де уақыт оздырмағанымыз жөн. Менің есептеуіме сәйкес цифрлы платформа арқылы шамамен 2-3 трлн теңге бюджет ақшасын үнемдеп, оны маңызды жобаларға жұмсай аламыз. Сол секілді ІЖӨ-ні екі есеге арттыруға жол ашылады. Міне, осындай міндеттерді алдымызға қоюымыз қажет. Бұл жобаға шамамен 3 трлн теңге жұмсалуы мүмкін. Алайда оның жыл сайынғы қорытындысында бюджет кірісі кемінде 5 трлн теңгеге ұлғаяды деп болжанып отыр. Былайша айтқанда, осы арқылы тұрмыстық және жүйелік жемқорлық тыйылып, бюджет қаражатын оңтайландырумен бірге мемлекеттік аппарат санын қысқартуға болады», деді А.Әбдірасылов.
Мамандар айтқандай, еліміздің мемлекеттік басқару стратегиясына Сингапур, Оңтүстік Корея сынды дамыған елдердің модельдері сәйкес келеді. Батыс Еуропа елдерінің экономикасы бұрыннан қалыптасып үлгергендіктен, оның моделін Қазақстанда енгізу қиынға соғады деп нақтылады сарапшылар.
Халықтың сұранысы жылдам өтелуге тиіс
«Мемлекеттік басқарудағы цифрландыруды келесідей салаларға енгізген тиімді болар еді. Біріншіден, халықтың өтінішіне мемлекет жылдам жауап бере білуі керек. Бұл чат-бот және басқа құралдар арқылы іске асырылуы мүмкін. Осы тармақ бойынша экономикалық тиімділікті бизнеске жасалған жағдайдың жақсаруынан байқауға болады. Осылайша, халыққа Үкіметпен жұмыс істеу түсінікті және ыңғайлы болады деп санаймын.
Екіншіден, мемлекеттік органдардың тиімді жұмысы жөніндегі ақпарат шынайы түрде жасанды көрсеткіштерсіз интернет құралдары арқылы автономды жағдайда жинақталуға тиіс. Бұл арқылы қандай елде өмір сүріп жатқанымызды жақсы түсініп, Президент ұсынған және Үкімет қолға алған шаралардың қаншалықты тиімді екенін байқаймыз.
Үшіншіден, мемлекеттік органдарда жылдам хат алмасу мен нақты үйлестіру тетігін енгізген артық болмас. Нәтижесінде, бюрократиялық тәуекелдер мен қағазбастылық азайып, мемлекеттің әрекеті жылдамдап, ведомстволар арасындағы үйлестіру үрдісі жақсарады», деді экономист Расул Рысмамбетов.
Тиісті тапсырма берілді. Ал оны Әлихан Смайылов бастаған Үкімет қаншалықты іске асыра алатыны уақыттың еншісінде.