Ұлық ұлыс – Алтын Орда мұрасын зерттеуге Қазақстан Президенті Қ.Тоқаев ерекше назар аударды. 2019 жылдың 24 тамызында «Ұлытау-2019» Халықаралық туристік форумында сөйлеген сөзінде ол, Ұлытау – қазақ халқының алтын бесігі екенін атап өтті.
Қалың қауым осы киелі өлкеде ел билеген хандарды ақ киізге көтеріп, таққа отырғызған. «Ұлытау – халықаралық деңгейдегі этнографиялық туризмнің орталығы болуы тиіс. Бұл жұмыстар Алтын Орданың 750 жылдығын мерекелеу аясында басталуы қажет», деп мәлімдеді Мемлекет басшысы. Сонымен қатар ол «Шыңғыс ханның үлкен ұлы – Жошының мазары қазақ жерінде тұрғанын бүгінде еліміздегі және шетелдегі жұртшылықтың көбі біле бермейді. Сондықтан біз Алтын Орданың негізін қалаған Жошы ханның есімін ұлықтауды міндетті түрде қолға алуымыз қажет. Оның тарихи тұлғасына әлемнің назарын аударып, кесенесін мәдени туризм нысанына айналдыру – өте маңызды міндет», деп атап өтті.
Қазақстан Президентінің осы нақты да, кең мағыналы сөздері арқылы адамзат тарихындағы Ұлық Орданың рөлі мен орнына баға берілді. Және де ғалымдар үшін, жалпы өркениет тарихымен айналысатын барлық адам үшін де Еуразия халықтары мен мемлекеттерінің қалыптасуында елеулі рөл атқарған осынау мемлекеттің тарихына дәлме-дәл және сындарлы қарым-қатынас үшін қолайлы кезең туып, олардың тарихына кеңінен және риясыз көзқараспен қарау мүмкіндігі ақыры ашылды.
Сонымен өткен кезең мәселелерінің күңгірт беттерін айқындаудың уақыты жетті. Өз заманында Әлихан Бөкейхан, Санжар Асфендияров, Жаһанша Досмұхамедов, Мұхамеджан Тынышбаев, Сәкен Сейфуллин сияқты еліміздің аса көрнекті қайраткерлері, төл орданың және кейінгі мемлекеттердің маңызы туралы жазған болатын. Өкінішке қарай, олардың барлығы сталиндік қапастарда азапталып, қаза тапты, ал сол кездегі билік олардың еңбектерін жойды немесе естен шығартып, ұмыт қылды.
1970-1980 жылдары Ілияс Есенберлин, Мұхтар Мағауин, Әбіш Кекілбаев және басқа да отандық зиялы қауым өкілдері осы бір аса маңызды тақырыпқа қоғамның назарын тағы да аударған болатын. Олар көпшілікті тәнті еткен керемет өнер туындыларын жазды.
XIII ғасырдың бірінші жартысындағы Шыңғыс хан империясы мен Жошы ұлысының құрылуы әлем тарихындағы ең көп талқыланатын мәселелердің бірі. Осынау аумағы мен салдары бойынша аса зор мемлекеттің генезисі, өмір сүруі және ыдырауы бойынша кәсіби дайындалған жұмыстар әлі де кемшін. Ұлы мемлекетті құрған халықтар оған этностық емес, саяси және бір жағынан, бір-бірін алмастырған ордаға жансыз саяси атау берді. Шыңғыс хан құрған империяның халқы толығымен моңғол тектес болды деген әбден жауыр болған ұғым бар. Иә, жауынгерлердің біразы моңғол тектес антропологиялық типте болатын. Бірақ мысалы, славян деректерінде «половецтер» деп аталған Қара теңіз қыпшақтары, бұлғар немесе башқұрттар, шығу тегі жағынан сөзсіз, еуропалық нәсілді немесе аралас типте болған. Сондай-ақ осы Ұлы орда – Ұлық ұлыстың құрамына көптеген Кавказ халықтарының өкілдері – қазіргі заманғы қарашай, балқар (малқар), құмық, черкес, абазин, әзербайжандардың ата-бабалары кірді. Әмірлер және тіпті хандардың арасында Черкес, Сары немесе Урус есімді адамдар болған. Ал қазіргі казактар пір тұтып, қастерлейтін алғашқы еуропалық казак «Сары-Озман» деп аталды. Оның шын есімі Сары-Осман (Оспан, Аспан) болуы мүмкін. Ұлық ұлыс – Алтын Орда ұлы әмірлерінің бірі, мысалы Қажы-Черкес деп аталған, бұл оның Солтүстік Кавказ халықтарына жақын екендігін көрсетеді. Соғыс олжаларының тұрақты бір түрі «ай жүзді қыздар» болғаны, ал жаяу әскер құрамында славян, кавказдықтар өкілдері, валахтар мен болгарлар қызмет еткені туралы жазба дереккөздерінде көп айтылған.
Бірақ Темүжін-Шыңғыс хан құрған империяның Түркі қағанатының дәстүрлері мен тайпаларынан көп нәрсені алғаны сөзсіз. Тұғұрыл хан бастаған Керей ұлысы немесе найман ханы Күшліктің ұлысы сияқты бірқатар хандықтың өмір сүріп, қызмет атқаруы XIII ғасырдың басына жатады. Алтайдан Дунайға дейінгі үлкен аумақты Қыпшақ хандығы алып жатты. Олардың барлығы Шыңғыс хан әскерлерінен жеңіліп немесе оған мойынсынып, жаңа ордаға сіңіп кетті. Міне, осылайша Ұлық ұлыстың бұрынғы қауымдастықтардың көптеген дәстүрін қабылдағаны түсінікті еді. Ал «Орда» термині моңғол дәуіріне дейінгі кезеңде белгілі болған және көптеген мағынаға ие.
Орда жауынгерлері әдетте орта бойлы және атқа мінуге ыңғайлы болып келетін. Біздің тұжырымымыз ұзақ қашықтықта атпен жүрудің және сарбаздардан тек ыстық-суыққа күйіп-піскен шымыр болғанына ғана емес, сонымен қатар денсаулық пен ерекше ептілікті талап ететіндігіне негізделген. Көптеген қытай суреттері мен парсы миниатюраларында Ұлық ұлыстың билеушілері мен жауынгерлерінің келбеттері жақсы сақталған.
Тағы бір таңғаларлық нәрсе – түркі-моңғолдардың ат төбеліндей аз тобы өздерінің мықыр бойлы аттарымен және аз ғана қару-жарағымен өте қысқа мерзімде қаншама жер мен халықтарды жаулап ала алды?! Сонымен қатар олар бұл кеңістікті жаулап қана қоймай, оларды көптеген жыл бойына өздерінің заңдары мен бұйрықтарына бағындырып ұстай білген. Осы ретте біз көне ұлыстың кейбір заңдары төңірегінде бірқатар мәселеге тоқтала өткенді жөн көрдік.
* * *
Айталық, ханды ұлықтаудан кейін ақ киіз жыртылып, жиылған жұрт оны ырымдап, үлестіріп бөліп алады. Ежелгі наным бойынша, киіздің әр бөлігі сәттілік пен армандардың орындалуының табиғи нышанына айналған. Қазақтар бұл рәсімді «Ханталапай» деп атаған. Шильтбергерге сілтеме жасаған Т.И. Тұрсынов хан «ақ киізге отырып, үш рет көтерілгенін» айтады. Содан кейін олар оны шатырдың ішінде алып жүреді де (үлкен киіз үй – Б.А.), таққа отырғызады және оған алтын қылыш береді; осыдан кейін ол әдет-ғұрып бойынша ант беруі керек. Рәсім аяқталғаннан кейін бірнеше күн бойы ұлттық мереке жарияланады.
Көне заманнан жеткен осы салт қазақтар арасында ұзақ уақыт сақталды. Мәселен, ХІХ ғасырдың 40-жылдары билеуші болып сайланған Кенесары хан осы рәсім бойынша таққа отырды.
Ұлық ұлыс хандары көптеген ғасырлар бойы жоғарғы әкімшілік билікті атқарды. Әдетте, олар сондай-ақ жоғары әскери күшке ие болды. Сонымен бірге хандардың жанында соғыс пен жорықтарды жоспарлайтын көптеген қандас ханзадалары мен беклербектері болған.
Жалпы, Ұлық ұлыстағы ханның өкімі өте кең болды, алайда рақымсыз озбыр түрде емес еді. Кейбір жағдайда оның билігі билер мен асылтекті әмірлермен шектелді. Ал мысалы, Ирандағы, Мәуереннахрдағы билік қатал қысым негізде жүргізілді, ондағы билеушілер өз қолдарына әкімшілік, әскери және тіпті соттың міндетті атқарымдық қызметтерін де шоғырландырды.
Ұлық ұлыстың көлемі де өте зор, үлкен еді. Мемлекет аумағына қатысты сұрақтарға араб (әл-Омари), парсы (Жувейни) және орыс тілдерінен, соның ішінде кеңес авторларынан да дәлел келтірілген. Жалпы алғанда, осы тақырыпта жазатын авторлардың арасында сәйкессіздіктер жоқ. Олардың барлығына Ұлық ұлыстың келесі аумақтары кіреді: Хорезм және Мәуереннахрдың барлық аумағы, Сығанақ, Сайрам және Дешті Қыпшақ, Қажы-Тархан, Қазан және бүкіл Еділ аймағы, Қырым мен Солтүстік Кавказ, Баку және Әзербайжанның солтүстік бөлігі, Сібір мен Алтай, башқұрттардың жері. Э.Хара-Даван мәліметінше, Ресейдің Ұлық ұлыстың құрамына кіретін жерлерінен басқа, тіпті Сербия мен Болгарияның бір бөлігі де енеді.
Ресей князьдіктері мен Молдова, Киев және Кавказ аймақтарының жерлері бөлекше мәртебеге ие болды. Салықтарды (ясак) Генуя саудагерлері, ішінара тіпті поляктар да төледі.
Бату, Берке және олардың ұрпақтары ашық шайқастарда жеңіске жетіп, Италия, Германия, Венгрия және Аустрия шекараларына жетті. XIII-XIV ғасырларда әлемде Ұлық ұлыстың жылжымалы армиясына қарсы тұра алатын әлемде күш болған жоқ.
Бүкіл Таяу Шығыс – Иран, Күрдістан, араб әлемі Шағатай мен Төле ұрпақтарына бағынды. Құбылай Қытай мен Оңтүстік-Шығыс Азия елдерінің біраз жерін жаулап алды.
Бату хан тұсында «Ұлы Жасақ» орындалуға міндеттелді, ал оның қағидаларын бұзғандар өлім жазасына кесілді. Өзбек хан кезінде «Жасақ» шариғат ережелерімен толықтырылған болатын. XIX ғасырдың аяғында мұндай жазалау тәртібі дала ережелері мен дәстүрлерін бұзушыларға, мысалы, Абайдың әкесі Құнанбайдың аталас туысына (Қодарға) да қолданылған.
Айтқандай, дінге кеңшілік туралы ережелері енгізілген «Жасақтың» қағидаларын Кавказдың христиандықты ұстанған халықтары Иран (Персия) мен Египеттің мұсылман әскерлерінен қорғану үшін пайдаланды. Орданың әскерлері князь Александр Невскийге (1242 ж. сәуір) көмектесіп, Тевтон рыцарларынан орыс жерлерін қорғауға қатысты.
Сондай-ақ Шыңғыс хан, Бату, Беркенің кездерінде көшпелі және жартылай көшпелі мемлекеттерге тән тиімді басқару жүйесі қалыптасты. Әкімшілік құрылымға беклербек немесе би лауазымы және әскери қолбасшылардың тұтас тізімі енгізілді. Кейбір еуропалық зерттеушілер Ордада уәзірлердің болғанын көрсетеді, бірақ бұл институт анағұрлым кешірек пайда болған. Жалпы, басқару құрылымы бастапқы кезде сан жағынан шағын болып келген.
Дереккөздер әскери істер, қаржы және тіпті ғибадат үшін жауапты лауазымдар туралы айтады. Біздің ойымызша, әкімшілік және экономикалық міндеттер жүктелген рулардың жетекшілері (рубасы), бектер мен әмірлер үлкен рөл атқарған. Парсы деректерінде оларды «накиб» деп атайды, бірақ бұл ұстаным мұрагерлік негізде болған. Біраз уақыттан кейін мұндай басқарушылар «әкімдер» деп аталды. Билік иерархиясындағы өте маңызды рөл «аталықтар» немесе «атабектер» – хан ұлдарының тәрбиешілерінде болған. Олар ханзадалар ересек болғанға дейін қамқоршы, ұстаз міндетін атқарды.
Ислам дінінің енуімен «қазы әскерлер» – әскери істерді шешетін әскери сот институты пайда болды. Олардың рөлі әсіресе Түркістан мен Моғолстанда байқалды. Шайбанилер тұсында «диуанбек» – кеңсе меңгерушісі болған. Олар экономиканы, тіпті әскери саланы да басқаруы керек еді. Ең жоғары лауазымды тұлғаларға «Бұхара трактатында» айтылған көкілташ, құшбек, инақ және тіпті аға уәзірлер кірді. Қаражаттың түсуі мен жұмсалуын «қазынашылар» қадағалап отырды.
Әлбетте, хандардың даналығын жырлайтын немесе билікті сынайтын жыраулардың рөлі күшейе түсті. Гильом де Рубрук «гитарада» ойнаған адамдар деп көрсетеді, ал дұрысы домбыра тартқандар болатын. (Кейде монахтың өзін Вильом және тіпті Вильгельм деп те атайды). Көшпелі империяларда осындай дала жырауларының рөлі зор болған. Олар халықтың рухын көтереді немесе оларды билікке қарсы қоя алатын. Олар сондай-ақ мысалы, Сыпыра жырау, Доспамбет немесе Қазтуған жыраулар сияқты тамаша жауынгер де бола білген.
Ислам діні бойынша билік құрылымындағы рөлді сейидтер немесе қожалар иеленді. Сейидтер Арабиядан, Хорезмнен немесе Бұхарадан келген исламды таратушылардың тікелей ұрпақтары болды. Олар арабша сауатты болып, Құран сүрелерін түсіндіру құқығын иеленді. Сейидтердің болғандығын Рашид ад-Дин, Жувейни хабарларынан білеміз, әсіресе Кухистани (XV ғ.) оларды ерекше бөліп көрсетеді. Әскери қақтығыстар немесе қандай да бір арпалыс алдында, хандар жиі олардың ықыласына бөленуге ұмтылып, сыйлықтар үлестірді немесе өзге де әрекеттермен өзіне қаратуға ұмтылды.
Сонымен қатар билер (далалық соттар) және далалық жинаққа түсінік берушілерден тұратын ерекше топ болды. Шыңғыс хан империясының алғашқы биі – «үйсін» тайпасының өкілі Майқы би болып саналады. Олар сот ісінің рәсімдерін орындауға тиісті болды; бір уақытта мұндай билердің қатарында әмір Едіге де болған.
Тіпті кейбір кездері хандардың билерге жүгінуге тура келген жағдайлары болып тұрған. Бірақ жазба дереккөздерінің іс жүзінде болмауына байланысты билердің, батырлардың және сейидтердің рөлі толық ашылмай, көмескі сипатталады. Бату мен Берке хан қайтыс болғаннан кейін билер мен әмірлердің рөлі артқан сияқты, өйткені олардың сол кездегі белсенді саяси қызметі туралы мәліметтер аз. Алайда олар туралы ауызша аңыздар – ноғай, қазақ пен татар дастандарында жеткілікті баяндалады. Мысалы, олардың қызметі Тоқтамыс пен Едіге, Қырым хандары туралы аңыз-әңгімелерде, сондай-ақ қазақ батырларының қиссаларында көрініс тапты.
Ұлық ұлыста сол кездегі ахуалға сәйкес келетін сот жүйесі болды. Еуропалық соттардан айырмашылығы бұл жүйе өте жедел қалыптасты. 1318 жылы Тверь князі Михаил Ярославич үстінен Мәскеу князі Юрий Данилович және татар шенеунігі Кауғадай (Кавгадый) шағым бергені белгілі. Және де, Михаилдың өзінің қорғаушысы мен куәгерлері болған. Михаилға салық төлемін кешіктірді, Орданың елшілеріне қарсы әрекет жасады, сондай-ақ татар ханшайымы Қоншақты, бәлкім Құлыншақты (Кончак) жәбірледі деген айыптар тағылған (Б.Шпулер). Істі тыңдау мен сот ісіне Шыңғыс әулетінен басқа, билер мен әмірлердің де қатысуына рұқсат етілді. Өлім жазасы алдында бұл князьға жақындарымен қоштасу және дін қызметкерінің ғибраттық қолдауын пайдалану мүмкіндігі беріліп, үкім содан кейін орындалған.
Сұлтандардың өздеріне де немесе жақындарына да қарсы осындай сот істері болып тұрды. Жәнібектің бақытсыз, «қарабет» жесірі Тайдолла (Тайдула) сот шешімімен қылмысқа қатысты кінәлі деп танылып, ауыр өлім жазасына кесілгенін Өтеміс қажы баяндайды. Бұл жаза түрі далалықтар үшін әдеттегі жаза саналады. Ал сот-қазылардың рөлін шамасы, жеңімпаздардың өздері атқарған.
Бірақ әрине, қылмыстық істерді көп жағдайда әскери басшылар шешті. Мүліктік-құқықтық істерді шешу әлдеқайда күрделі болатын. Бейбіт уақыттағы дау-жанжалдарды Қырымда билер, қазылар – мұсылмандардың діни соттары шешті. Жалпы алғанда, көшпелілер шариғат арқылы тұрмыстық өмірге енген арабтық немесе парсылық құқық қағидаларын ұстанды.
Аймақтардағы билік князьдерге (Русьте), немесе қандай да бір әскербасы не сұлтанға (Молдова, Бұлғар және Кавказда) жарлықтар беру арқылы жүзеге асырылып отырған. Ордаға есеп беретін князьдің өзі болған, бірақ Орда, тек қана қазына түсімдерінің көлемін ғана емес, сонымен қатар өзіне бағынышты тәуелді басшылардың сенімділігін қадағалап отыратын өздерінің «бақылаушыларын» да ұстаған. Алым-салықтар төлемеген жағдайда, сол аймақтарға жазалау тобы жіберілді және осындай тәжірибе 300 жылдан астам уақыт бойы жүргізілді.
Ішкі істер саласында көптеген мәселелер сұлтандар, ханзадалар және әскербасылары арқылы шешілді. Ірі шаруашылықтарда қазынашылар тағайындалды, ал түменбасыларға батырлар көмектесті. «Батырлар» институты қазақстандық тарихнамада жақсы зерттелген. Туыстар мен тайпалар туыстық қарым-қатынастармен бекітілген, сондықтан да олардың ауызбірлігі күшті болған.
Бүркітбай АЯҒАН,
Ұлттық ғылым академиясының құрметті академигі, профессор