Кеше Мәжіліс Спикері Ерлан Қошановтың төрағалығымен Палата отырысы өтті. Жиын барысында стрестік активтер нарығын дамыту мәселесі қаралды. Құжаттың негізгі мақсаты – стрестік активтердің өтімді нарығын нарықтық негізде дамыту және оларды экономикалық айналымға тарту үшін жағдай жасау.
«Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне стрестік активтер нарығын дамыту мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасы жөнінде Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігінің төрағасы Мәдина Әбілқасымова баяндама жасады.
«2016 жылдан бастап банк секторын қалыпқа келтіру бойынша қабылданған шаралар нәтижесінде 6,7 трлн теңге сомасындағы стрестік активтер есептен шығарылды. 2022 жылғы 1 қаңтардағы жағдай бойынша стрестік активтер мөлшері 2,3 трлн теңгені немесе банк жүйесі активтерінің 6 пайызын құрайды. Стрестік активтерге төлеу мерзімі 90 күннен асқан кредиттермен қатар қайта құрылымдалған кредиттер, өндіріп алынған мүлік және банктердің стрестік активтерді басқару жөніндегі еншілес ұйымдарының активтері жатады.
2019 жылы жүргізілген активтердің сапасын тәуелсіз бағалау қорытындысы бойынша стрестік активтердің үлесі банктердің несие портфелінің 21 пайызы болып бағаланды. Анықталған шығындарды өтеу үшін банктер 554 млрд теңгеге қосымша провизиялар қалыптастырды, 128 млрд теңгеге капиталды қосымша ұлғайтты. 2020 жылдан бастап банктер Агенттіктің келісімі бойынша стрестік активтерді азайту жөніндегі жеке жоспарларды әзірлеп іске асырып келеді. Екі жыл ішінде 648 млрд теңгеге проблемалық қарыздар есептен шығарылды», деді М.Әбілқасымова.
Агенттік төрағасының сөзіне сүйенсек, стрестік активтерді нарықтық негізде одан әрі азайту әлі де өзекті болып отыр. Осыған байланысты заң жобасы арқылы 4 заңға өзгерістер мен толықтырулар енгізу көзделген. Құжат бірқатар негізгі бағытты қамтиды.
«Біріншіден, заң жобасында стрестік активтерді авторизацияланған сатып алушылардың қолданыстағы тізімін жеке инвесторларды қосу арқылы кеңейту көзделеді. Қазіргі уақытта Банктер туралы заңның 36-1-бабына сәйкес авторизацияланған сатып алушылар тізіміне екінші деңгейдегі банктер, банктердің стрестік активтерді басқару жөніндегі еншілес ұйымдары, Проблемалық кредиттер қоры, коллекторлық агенттіктер және басқа да қаржы ұйымдары кіреді.
Бұл ретте тізім кеңейтіліп, банктердің және микроқаржы ұйымдарының стрестік активтерін жеке инвесторларға сату құқығы беріледі. Жеке инвесторларға заңды тұлғалардың және дара кәсіпкерлердің қарыздарын сатып алуға рұқсат етіледі. Қарыз алушы – жеке тұлғалардың құқықтарын қорғау үшін заң жобасында жеке тұлғалардың кредиттерін инвесторларға сату көзделмеген», деді М.Әбілқасымова.
Екіншіден, заң жобасында сервистік компаниялар институтын құру көзделеді. Олар инвесторларға жұмыс істемейтін кредиттерге қызмет көрсету және басқару қызметтерін көрсетеді. Сервистік компаниялар институтын дамыту стрестік активтердің өтімді нарығын құру үшін қажет. Сервистік компаниялар активтерді сенімгерлік түрде басқарады, өндіріп алудың жеке стратегиясын әзірлеп іске асырады және стрестік активтердің иелеріне басқа да қызметтер көрсетеді.
«Сервистік компаниялардың функцияларын тиісті тәжірибесі мен құзыреті бар банктердің стрестік активтерді басқару жөніндегі еншілес ұйымдарына және коллекторлық агенттіктерге беру ұсынылады. Заң аясындағы деңгейде сервистік компаниялар үшін капиталдың мөлшері, нарықтағы жұмыс тәжірибесі, мінсіз іскерлік беделінің болуы және қадағалау шаралары мен санкциялардың болмауы жөнінде жоғары талаптар белгіленеді.
Агенттік белгіленген талаптарға сәйкес келетін сервистік компаниялардың тізілімін жүргізіп, олар туралы ақпаратты өзінің интернет-ресурсында орналастырады. Бұл қарыз алушылардың құқықтарын қорғаудың қосымша тетігін қамтамасыз етуге мүмкіндік береді. Себебі аталған ұйымдар агенттіктің реттеу аясына жатады», деді М.Әбілқасымова.
Сонымен қатар заң жобасында жеке инвесторлардың сатып алынатын қарыздарды сервистік компанияларға сенімгерлік басқаруға беру міндеті қарастырылған. Бұл талап дара кәсіпкерлердің қарыздарына проблемалық кредиттерге қолданылады. Бұдан бөлек, заңды тұлғалардың берешегі 16,5 мың айлық есептік көрсеткіштен немесе 50 млн теңгеден аспайтын қарыздарға, сондай-ақ инвестор бейрезиденттерге де бағытталған.
«Қарыз алушылардың құқықтары мен мүдделерін қорғау мақсатында Қазақстан Республикасының заңнамасында банктік қарыз және микрокредит шарттары шеңберінде кредитордың қарыз алушымен өзара қарым-қатынастарына қойылатын барлық талаптар мен шектеулер жеке инвесторға қолданылады. Осылайша, қарыз алушылардың құқықтары жеке инвесторлар мен сервистік компаниялар алдында қорғалады.
Төртіншіден, заң жобасы өндіріп алынған мүліктің банктердің және микроқаржы ұйымдарының баланстарында болуы үшін шекті мерзімді 3 жыл деп белгілеуді көздейді. Бұл банктерді және микроқаржы ұйымдарын стрестік активтерді экономикалық айналымға жедел түрде тартуға ынталандырады», деді М.Әбілқасымова.
Палата Төрағасы бұл мәселе Мемлекет басшысы тарапынан екі мәрте, былтырғы Президент Жолдауында және қаңтар айындағы ірі бизнес өкілдерімен кездесуі кезінде көтерілгенін айтты.
«Заң жобасын Мәжіліс қабырғасында талқылау кезінде депутаттар тарапынан экономикамызға оң әсер беретін бірқатар өзгерістер мен түзетулер жасалды. Біріншісі, депутаттар кепілдегі мүліктің банк балансында болуына 3 жылдық шектеу енгізілді. Ол – қазіргі кезде ел экономикасына жұмыс істемейтін, көптеген жылдар банктерде пайдасыз жатқан өндірістік нысандар, базалар, жер телімдері және тағы басқалар», деді Ерлан Қошанов.
Мәжіліс Төрағасының айтуынша, құны 50 млн теңгеден асатын активтерді сатып алған инвесторға оны дербес басқаруға рұқсат беру туралы депутаттар тарапынан енгізілген түзетулер бюджетке салық түсімдерін арттыруға мүмкіндік береді. Атап айтқанда, жұмыс істемейтін стрестік активтерді экономикалық айналымға енгізу, жаңа инвесторлар тарту, қосымша жұмыс орындарын ашу.
«Бүгін осы стрестік активтер саласындағы ахуалды жақсарту үшін бірқатар оңтайлы қадам жасалды деп ойлаймын. Депутаттар Үкіметпен және Агенттікпен бірлесе отырып, бұл бағыттағы жұмысты әрі қарай жалғастыруы керек», деді Мәжіліс Спикері.
Жалпы отырыста депутаттар «Қазақстан Республикасының Үкіметі мен Қырғыз Республикасының Министрлер Кабинеті арасындағы Орталық Азия өңірінің қауіпсіздігін қамтамасыз етуде әскери-техникалық жәрдем көрсету туралы келісімді ратификациялау туралы» заң жобасын мақұлдады.
Құжат жөнінде баяндама жасаған Қорғаныс министрінің орынбасары Сұлтан Қамалетдиновтің айтуынша, келісім былтыр 7 желтоқсанда жасалған. Соған сәйкес, әскери мүлік бір рет беріледі. Оның атауы мен көлемі дипломатиялық арна арқылы келісілді.
«Қазақстан тарапы мүлікті Қырғызстанның Қойташ елді мекеніне дейін автокөлікпен жеткізеді. Шығынды өзі көтереді. Қырғызстан тарапы алған мүлікті тек қауіпсіздікті қамтамасыз ету үшін пайдалана алады. Үшінші тарапқа бермейді. ТМД қатысушы мемлекеттерге қарсы қолданбайды.
Орталық Азияға іргелес аумақта шиеленіс болғанда, өңірлік қауіпсіздікке сын-қатер төнген жағдайда әскери-техникалық көмек көрсету Қырғызстан қарулы күштерінің оған тойтарыс беруіне, Орталық Азия өңірінің қауіпсіздігін нығайтуға мүмкіндік береді», деді С.Қамалетдинов.
Жиын кезінде «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне мүгедектігі бар адамдардың өмір сүру сапасын жақсарту мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасы екінші оқылымда мақұлданды.
«Заң жобасы мүгедектігі бар адамдардың өмір сүру сапасын жақсартуға бағытталған және Қазақстан Республикасының заңнамасына кемсітушілік терминдерді жою және «мүгедек» деген ұғымды «мүгедектігі бар адамға», «мүгедек бала» деген ұғымды «мүгедектігі бар балаға» ауыстыруды көздейді. Сонымен бірге, мүгедектігі бар адамдардың денсаулық сақтау ұйымдарында бірінші кезекте қызмет көрсетілу, техникалық және құқықтық сипаттағы әрекеттерді жасау кезінде жеке нотариустардың тегін қызметтерін алу, ақпаратқа қол жеткізу және кедергісіз орта қалыптастыру құқықтарын қамтамасыз ету бөлігінде бірқатар өзгерістер мен толықтырулар қарастырылған», деді құжат жөнінде баяндама жасаған Мәжілістің Әлеуметтік-мәдени даму комитетінің мүшесі Лариса Павловец.
Заң жобасында мүгедектігі бар баланы санаторийлік-курорттық емдеуге алып жүретін заңды өкілдердің біріне санаторийлік-курорттық ұйымда болу құны халықты әлеуметтік қорғау саласындағы уәкілетті орган айқындайтын соманың 70 пайызы мөлшерінде өтеледі. Заң жобасын талқылау барысында депутаттар мүгедектікті, еңбекке қабілеттіліктен айырылу дәрежесін белгілеу жөніндегі медициналық-әлеуметтік сараптамадан сырттай өту мүмкіндігін беру, дәріханалары жоқ ауылдық елді мекендердің тұрғындары үшін дәрілік заттар мен медициналық бұйымдарды денсаулық сақтау ұйымдары арқылы өткізу сынды түзетулер енгізген.
Жиында Мәжіліс Үкіметтің және Республикалық бюджеттің атқарылуын бақылау жөніндегі есеп комитетінің 2021 жылғы республикалық бюджеттің атқарылуы туралы есептерін жұмысқа алды.
Сонымен қатар Палата комитеттері бірқатар заң жобаларын жұмысқа алды. Олар: Салық кодексіне енгізілетін түзетулер, азаматтардың төлем қабілеттілігін қалпына келтіру және банкроттығы туралы заң жобалары. Отырыс соңында Ерлан Қошанов депутаттардың өңірлерге сапары басталатынына тоқталды.
«Алдымызда референдум келе жатыр. Бұл саяси науқанның және конституциялық реформалардың мән-маңызын жұртшылыққа жан-жақты түсіндіру маңызды. Осы орайда халықпен мазмұнды кездесулер өткізу керек. Өңірлердегі, шалғай ауылдардағы тұрғындарды, барлық әлеуметтік топтарды қамтуымыз қажет. Өйткені конституциялық реформалар ең әуелі халық үшін жүргізіліп жатыр. Сондықтан бұл өзгерістер не береді, соны жұртшылыққа қарапайым тілмен түсіндіруге тиіспіз. Президент бастамаларының негізгі мақсаты – саяси бәсекелестікті қамтамасыз ету. Бұл – елдің саяси өміріне азаматтардың өздері атсалыса алады деген сөз. Алдағы уақытта әр тұрғын ел тағдырына әсер ете алады. Осыны жұртқа дұрыс жеткізу қажет», деді Мәжіліс Төрағасы.
Жиын соңында бірқатар депутат тиісті мемлекеттік мекемелер басшыларына депутаттық сауал жолдады.