ХІХ ғасырдың басында Ресейде егіндікке жарайтын 140 млн десятина жер болды. Соның 70 миллионын 30 мың помещик өзара иеленіп алды. Ал қалған 30 млн десятина жер ондаған млн мұжық-шаруаға жетпеді. Мұжықтар бұған наразылық танытып, помещиктерді өлтіріп, бүлік көтеруге дейін барды. Ресей үкіметі бұдан құтылатын жалғыз жол қазақтың жерін тартып алып, орыс шаруаларына бөліп беріп, қоныстандыру деп тапты.
Бұл шаруа 1861 жылы 16 ақпанда Ресейде басыбайлылық құқықты жоюға байланысты жүзеге асты да, осыдан кейін орыс шаруалары қазақ жеріне көшуді бастады.
Тарих ғылымдарының докторы Зиябек Қабылдинов: «1861 жылы Ресей шаруалары басыбайлы тәуелділіктен құтылған соң оларға өмір сүретін жер керек болды. Ресей үкіметі бұл мәселені шешудің жолы шаруаларды қазақ даласына көшіру деп шешті», дейді. Шын мәнінде, бұл шаруаны іске асыру арқылы Ресей үкіметі:
бірінші – шаруаларды жаппай көшірсе, үкімет болуы мүмкін әртүрлі толқу-үркуден құтылады;
екінші – Ресей қоныс аударған шаруа орыс-славяндар арқылы жат жерге өзінің сенімді тірегін қалыптастырады;
үшінші – шаруалар арқылы жергілікті халықты қатаң бақылауда ұстау мүмкіндігіне ие болады;
төртінші – көшпелі халықтарды орыс шаруаларының үстемдігі арқылы отырықшы жұртқа айналдыруды іске асырады;
бесінші – мұсылман дініндегі халықтарды шоқындыру ісіне христиан шаруаларды пайдаланады;
алтыншы – қазақ даласына орыс шаруаларын қоныстандырып, империя мүддесі үшін даланы бай астықты алқапқа айналдыру көзделді (бұл шаруаны кеңес одағы іске асырды);
жетінші – отарланған жерлердің қауіпсіздігі үшін орнатылған бекіністер мен орыс-казак әскери жасақтарын азық-түлік, ас-ауқатпен қамту ісіне шаруаларды мәжбүрлейді;
сегізінші – Ресейдің ішкі өлкелеріндегі кедей шаруаларды қазақ даласына жаппай көшіру үшін, «жаңа жерде тамаша өмір сүр» дейтін ұран тастап, оларды еліктіретін үгіт-насихат жүргізді. Осы бағытта шаруаларға тарату үшін 6,5 млн дана кітапша басып шығарылды.
Оның сыртында 1880 жылы Ресейде астық шықпады. Елді ашаршылық жайлады. Салдарынан қазақ жеріне қоныс аударушылар саны күрт көбейді. Осыған байланысты 1881 жылы қоныс аудару туралы ереже қабылданды да, аталған ереже 1889 жылы қайтадан толығып, көші-қон бұрынғыдай ретсіз жүргізілмей, қарашекпенділер қоныстануға арналған жерлерге ғана әдейілеп жіберілді.
Осылай қазақ жеріне жерік болған (Телжан Шонанұлы) патша әкімшілігі зорлықтың не түрін ойлап шығарды. «Қазаншының еркі бар, қайдан құлақ шығарса» демекші, қазақ жерін тартып алудың алуан түрі ойластырылып, заң жүзінде сырттан қоныстанған келімсектердің пайдасына шешілу жағы қарастырылды.
«Артық жер» деп Қоныстандыру басқармасының мекемесі жергілікті халықтың пайдалануынан алып, Ресейден ағылған мұжықтарға беріп тауысқан соң, енді егінге жарамсыз жайылымдық жерлерге жармасты. Қалайда бұратана санаған халықты жайлы орыннан қуып, тақыр мен шөлге бостыруды көздеді. Олардың босаған жеріне мұжығын орналастыру қарқыны өрши түсті (Өмірзақ Озғанбай.«Рух күрескері», Алматы, Нұрлы Әлем, 2010 ж. 47-б).
Осы бір қазақ даласына қоныстанған қарашекпенді орыс деректерінде «вольные колонизаторы» деп атап, отарлау саясатын өте тиянақты жүргізді және оған қатты мән берді. Яғни патша қазақ жеріне орыс-казак әскерінен гөрі орыс мұжығын қоныстандыру әлдеқайда тиімді екенін білді.
Тарихшы академик Мәмбет Қойгелдиев: «Патша қазақ даласына орыс шаруаларын қоныстандыру арқылы отарлаудың ең бір күрделі мәселелерін шешті. Атап айтқанда:
жерге мұқтаж шаруаларға жер тауып беріп, тәуелділіктен құтылу;
жаңадан қоныстанған шаруалар арқылы жаңа өлкені Ресейдің отарлау саясатының тірегіне айналдыру;
шаруаларды көбейту арқылы жергілікті қазақтардың қарсылығын шашырату;
болашақта қазақ жерін тырп ете алмайтындай империяның құрамдас бөлігі ретінде ұстауды ойлады, – десе (Алаш қозғалысы. Алматы, «Санат», 1995. 26-б), тағы бір отандық тарихшы Тілеу Көлбаев: «Патша үкіметі Ресей қазақ жеріне орыс мұжықтарын қоныстандыру арқылы:
орыс шаруаларын мемлекеттің әлеуметтік-саяси тірегіне айналдыру арқылы Орта Азияға плацдарм ашты;
қазақтың жер байлығын тонап, елді шикізат көзіне айналдырды;
орыстардың санын арттыру арқылы жергілікті халықты мәңгүрттендірді, – деген тұжырым айтады.
Осылай отарлау саясаты қарқынды жүргізіле бастаған 1875 жылы Батыс Сібір генерал-губернаторлығына аса жауапты істерді орындау үшін ақ патша ең сенімді шенеунігі Н.Балкашинді жіберді. Ол 1878-1880 жылдары Ақмола, Семей, Жетісу облыстарын аралап, шаруаларды қоныстандырудың барлық бағыт-бағдарын айқындап шықты. Өзімен бірге қарулы жасақ ертіп келіп қазақтарды шұрайлы жерінен түре қуып тастады.
Зерттеуші Т.И.Седельников «Борьба за землю в Киргизской степи» деген еңбегінде: «Қазақ жеріне орыс шаруаларын қоныстандыру ХVІІІ ғасырда басталып, ХІХ ғасырдың екінші жартысында аяқталды. Осы кезде қазақтардан ең құнарлы деген 10 млн десятина жер тартып алынды», дейді (Керейхан Аманжолов «Түркі халықтарының тарихы» Алматы, «Білім» 1999 ж.125-б).
Қазақ даласына жаңадан көшіп келушілер жайлы орыс этнографы А.Н.Максимов былай дейді: «Мәселе мынада, алғашқы қоныс аударушылар орыс халқының асыл тектілерінің қатарына жата қоймайтын, керісінше, алыс қиырға шығатындар жеңіл табыс көзін іздегендер, өз жеке мақсатына жету жолында ештеңеден ұялмауға үйренгендер, сондай-ақ ол жаққа өз елінде қылмыс жасап, отанын тастауға мәжбүрленген қылмыскерлер еді», – десе, (Максимов А.Н. Русские инородцы. Мәскеу, 1901. Ст-115) Дала генерал-губернаторлығы тарапынан 1888 жылдан бастап жарық көрген губернатордың көз-құлағы «Дала уалаятының газеті» 1902 жылдың ортасына дейін Омбыда шығып тұрды. Осы газеттің алғашқы сандарының бірінде қазақ даласына саяхат жасаған француз Эжен Вогюэнің көрген-білгені жарық көрген. Яғни француз саяхатшысы қазақ жеріне жаңадан қоныстанып жатқан орыс шаруаларына кез болады. Олар Тамбов өлкесінің мұжықтары екен. Эжен Вогюэ қарашекпендіден: «Сендер өз отандарыңнан жырақ кеттіңдер, өкінбейсіңдер ме?» деп сұрайды. Аналар: «Біздің отанымыз бұл жерге бізбен бірге көшіп келді», деп өздерінің отаршылдық пиғылын ашық айтады.