Бүгінгі заманның адамы шаруаға ширақ, санасы сергек, өмірге бейім келуі үшін күнделікті тұрмыс-тіршілікте туындайтын жағдайларда шешімтал бола білгені жөн. Яғни кез келген жағдайда ақысын ажыратып ала алатындай сауатты болу – өз құқын қорғай алатындай «сауытты» болу деген сөз. Бұл ретте «Тұтынушылық білім беру академиясы» қоғамдық-коммуникациялық науқаны аясында «Қазақстан тұтынушылар лигасы» қауымдастығы ел өңірлерінде студенттерге шеберлік сабағын өткізіп, біраз жайттың қыр-сырына қанықтырып жатыр.
Аталған акция аясындағы кезекті іс-шара Астанадағы Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетінде өтті. Тұтынушылық сауатты арттыруға арналған шеберлік сабағын «Қазақстан тұтынушылар лигасы» қауымдастығының басқарма төрағасы Светлана Романовская жүргізді.
Шеберлік сабағы «Тұтынушылардың құқығын қорғау», «Медиация тұтынушылар мен өндірушілер арасындағы дауларды шешу құралы ретінде» және «Мүдделік қолдау» сияқты тақырыптарды қамтыды. С.Романовскаяның айтуынша, тауарлар мен қызметтер нарығындағы тұтынушылардың құқығы күн сайын бұзылады және шағымдардың негізгі бөлігі жосықсыз кәсіпкерлердің тарапына бағытталады. Атап айтқанда, адамдар өз ұстанымдарын белсенді түрде жариялай бастады және жеке құқықтарын сақтауды талап ете бастады. Бұл ретте тұтынушылардың құқықтарын қорғау саласында жұмыс істейтін мемлекет те, ҮЕҰ да үлкен рөл атқарады.
«Мысалы, 2020 жылы туристік агенттіктер ақша шетелдегі серіктестерге аударылғанын және оны қайтару мүмкін еместігін желеу ете отырып, пандемияға байланысты орындалмаған турлар үшін ақшаны қайтарудан бас тартты. Тұтынушылар белсенділік танытты және бізбен бірге ақшаларын шағымдану немесе медитация арқылы қайтара алды. Жалпы алғанда, 2020 жылы бізге 8 802 қазақстандық жүгінді және бірлескен күш-жігермен біз сапасыз тауарлар мен қызметтер үшін 403 млн-нан аса теңгені қайтара алдық», деді С.Романовская.
Шеберлік сабағы барысында қатысушылар көкейінде жүрген сауалдарын қойып, мәселені көпшілікпен бірге ашық, жан-жақты талқылады. Мәселен, көппәтерлі үйлердің тұрғындары жауап табуға тырысып жатқан сұрақтардың бірі – тұрғын үйді басқаруды ПИК-тен МИБ-ке, яғни тұрғын үй иелеріне қалай дұрыс беру керек мәселесі. Белгілі болғандай, өз үйіңізді басқарудың алғашқы әрекеттері оң нәтиже көрсете қоймайды. Тұрғындар арасында кикілжіңдер туындайды, үйдің әрбір тұрғыны тізгінді өз қолына алуға, яғни электр қуаты, жылыту, үйді сумен қамтамасыз ету жауапкершілігіне ие болуға дайын емес. Міне, осы сияқты мәселелер бойынша жастар білікті маманнан тұшымды кеңес ала алды.
Сонымен қатар зиянды азайту тұжырымдамасы тұрғысынан тұтынушыларды денсаулығын қорғау туралы хабардар ету қажеттілігіне ерекше назар аударылды. Бұл мәселенің мәні, көптеген тұтынушы темекі шегу, алкоголь, семіздікке ұшырататын тағамдар және т.б. сияқты жаман әдеттерден бас тарта алмайды. Мұндай жағдайларда азаматтар зиянды азайту тұжырымдамасымен кеңінен танысса, зиянды емес баламаларды таңдап, тиісінше денсаулығына аз зиян келтіруі мүмкін.
Мүдделік қолдау мәселелерін шешуде биліктің барлық деңгейінде халықтың әлеуметтік осал топтары мен қоғамдастықтардың мүдделерін дұрыс білдіру және ілгерілету, сондай-ақ тұтынушылық дауларды сотқа дейінгі тәртіппен шешу қажет. Дауларды сотқа дейін шешу тақырыбы жастардың үлкен қызығушылығын тудырды. Заң мұндай жанжалды жағдайларды, мысалы, ерлі-зайыптылар, туыстар, іскерлік серіктестер арасында туындаған жағдайларды соттың араласуынсыз шешуге мүмкіндік береді. С.Романовская Қазақстанда әрбір екінші неке отбасылық өмірдің бірінші жылында келісе алмау, медиация негіздерін білмеу себебінен бұзылатынын еске салды.
Белгілі болғандай, жеке кәсіпкерлердің әртүрлі қызметтеріне тапсырыс беру кезінде азаматтар қаржылық келіспеушіліктерге жиі тап болады. Басты себептердің бірі – шартты сауатсыз жасау, тұтынушының құқықтарын білмеу. Сауда-бөлшек сауда желісіне көптеген сұрақ пен шағым келіп түседі және оның барлығы негізінен сапасыз тауарларды сатқаны үшін қолма-қол ақшаны қайтарудан бас тартуға байланысты болады.
Сондай-ақ шеберлік сабағына қатысушылар жәбірленушінің өліміне немесе денсаулығына ауыр зиян келтірмеген ауыр қылмыс үшін қылмыстық жазадан кімнің заңды түрде құтылу мүмкіндігі бар екенін білді. Бұған қоса қандай қылмыстар медиация рәсіміне жатпайтынын анықтады. Бұл – азаптау, сыбайлас жемқорлық, терроризм, кәмелетке толмағандарға қатысты қылмыстар және басқалар.
Бүгінде азық-түлік пен күнделікті тұтыну тауарлары бағасының өсуімен қатар, халық денсаулығына қауіп төндіретін жалған сапа сертификаттары бар контрафактілік өнімдердің саны артып келеді. Осы жылдың алғашқы 7 айында Қазақстан тұтынушылар лигасының мамандары мемлекеттік органдармен бірлесіп, басым бөлігі импорттық өнімдер болып келетін 3 мыңға жуық қауіпті тауарларды анықтады.
Осындай шеберлік сабағы еліміздің 10 өңірінде өтеді. Астана қаласын қосқанда, енді Петропавл, Ақтау, Павлодар, Қарағанды, Өскемен, Семей, Шымкент, Тараз және Алматы қалаларында «Тұтынушылық білім беру академиясы» қоғамдық-коммуникациялық науқаны аясында іс-шаралар ұйымдастырылады.