• RUB:
    4.85
  • USD:
    498.34
  • EUR:
    519.72
Басты сайтқа өту
Жәдігер 17 Сәуір, 2023

Ертіс-Баян жәдігерлері

474 рет
көрсетілді

Екі иініне ел мұрасын қондырып елордаға Ертіс-Баян өңірі келді. Астанадағы Қолжазбалар және сирек кітаптар ұлттық орталығында Бұқар жырау Қалқаманұлының 355 жылдығына орай «Алаш аманаты» атты көрме қойып, қарық қылып жатыр. Жәдігерлерді әкелген Павлодар облыстық Бұқар жырау атындағы әдебиет және өнер музейі.

Ашылуына қатысқан біздің өзіміз біраз қор жинап қайтқандай болдық. Соңғы жылда­ры­ облыс аумағынан Алаш ардақтыларына қа­тысты тың деректер, қолжазбалар, көне кітап­тар табылып, құнды дегендерін Астанаға әкел­гені игі қадам демеске қоймайды. Тұл­ға­лардың шығармашылық өмірінен сыр шер­тетін жәдігерлер облыстық музейде ғана­ тұрмауы тиіс қой. Елорда төріндегі ілім­-білімге құлағын түрушілер арқылы көп­шілікке таралса, нұр үстіне нұр. Оның үстіне облыстық музейден мұнда Мәшһүр Жүсіп­ Көпейұлының жеке заттары, Абай Құнан­­бай­ұлының 1909 жылы Санк-Петер­бург­те басылып шыққан тұңғыш кітабы, Ахме­т Байтұрсынұлының араб қарпімен жарық­ көрген «Маса» және «Қырық мысал»­ жинақтары, Нәзір Төреқұловтың «Темір­қазық»­ (журналы 1923 жыл, Мәскеу қаласы), «Жас қазақ» (1923 жыл, Орынбор қаласы), Қошке­ Кемеңгерұлының «Қазақ тарихынан» (1923 жыл) еңбегі, күрескер ақын, сазгер Мәди­ Бәпиұлының құраны топтастырылып, көр­ме­ге тұңғыш рет қойылды.

Көрменің ашылуында сөз сөй­­леген Мәде­ниет­ және спорт ми­нистрлігі Архив істері жән­е құжат­та­маны басқару комитетінің төр­аға­сы Қуат Бораш Алаш арыс­тары мен ұлт­ қайраткерлерінің ізі қалған Ертіс-Баян өңірінде мұндай құнды жәдігерлердің көптеп табылуы заң­ды­ екенін алға тартты.

Парламент Сенатының депу­та­ты Алтын­бек­ Нұхұлы сөзін қол­жаз­ба­лар және сирек кі­тап­тар қорын ашу­ды алғаш қолға алған Қа­ныш Сәт­баев­тың еңбегімен байланыс­тырды.

Павлодар облыстық мәдениет, тіл­дерді дамыту және архив ісі бас­қармасының басшы­сы­ Медет Тауас­қан:­ «Көрмеге ұсынылған көне кі­тап­тардың, ескі жәдігерлердің бар­­­лы­ғы дерлік жеке адамдардың қо­лынан та­был­ды. Бұл жергілікті ха­лықтың мұраға ұқып­тылықпен, ыжда­­ғаттылықпен қарай­тын­ды­ғы­ның­ айғағы. Оның үстіне бұлардың бәрі­ өте сапалы сақталған. Мәселен, біз­дің өңірден табылған Абайдың 1909 жылы Санкт-Петербургтен шыққан ескі кітабын ала­йық. Мұндай кітап Қазақстанда санау­лы ғана­. Біздегісі еліміздегі дәл осы кітаптың ең­ сапалы сақталған нұсқасы болып сана­ла­ды. Кітаптың иесі көне жәдігердің жергілікті Бұқар жырау­ атындағы әдебиет және өнер музе­йінде сақталғанын құп көрді. Бұл – біз үшін­ үлкен олжа. Тағы бір атап өтерлігі, бұлар­дың бәрі Павлодардың шекара шебіндегі оры­сы­ көп аудандарынан табылған».

Павлодар облыстық Бұқар жы­рау атын­да­ғы әдебиет және өнер­ музейінің директоры­ Ер­бол­ Қайыров көрмедегі жәді­гер­лер­ге экс­кур­­­сия жасап, кеңірек та­ныс­тырды. Мәшһүр Жү­сіп­ Көпейұлының 1907 жылы Қазан қала­сында Құсайыновтар баспа­ха­насынан­ шық­қан «Тірлікте көп жасағандықтан көрген бір тама­шамыз», «Сарыарқаның кімдікі екен­дігі» және­ «Хал-ахуал» атты кітап­­тарының түп­нұс­қалары, сон­дай­-ақ, қазақ әулие тұтқан ақын­ның­­ бойтұмары, басқа да мұралары жақ­сы­ сақ­талыпты.

1939 жылы музыка зерттеушісі Борис Ер­­за­­кович Естай Беркім­бай­ұлының аузынан­ ха­лық компози­тор­лары мен автордың өзіні­кін­­ қос­қан­да,­ 23 ән жазып алыпты. Сол ән­дер­­­дің­ нотасы қағазға түсіріліпті, оны да­ тама­шаладық.

Кейінгі бірер жыл көлемінде Па­в­­­­лодар аймағынан табылған бұл­­­ кі­­таптар елдің қолында Құран деп­­­ сақ­талып жүрген көрінеді. Сол­ «Құранға» баланған кітаптардың бірі – 1909 жылы Санкт-Петербургте шық­­­қан Абай Құнанбайұлының өлең­ жинағы. Бұл жөнінде Әли­хан Бөкей­хан жазып кеткен. Кәкітай мен Турағұлдың апаруымен жарық көрген жәдігер бұған дейін табыл­ған­ Абайдың алғашқы кітап­тарына қара­­ғанда жақсырақ сақ­тал­ға­нын ескер­ген жөн.

Сол сияқты Нәзір Төреқұловтың ре­дак­­­тор­­лығымен 1923 жылы Мәс­кеу­ қаласындағы Ұлт­­­тар комисса­риа­ты жанындағы «Күн­­­­шы­ғыс»­ бас­­па­­сынан шығып тұрған «Те­мір­­қазық» жур­налы да жұртшылық на­за­­­­рына ұсынылды. Соңғы 2-3 саны бірік­ті­­рі­л­­іп жарияланған жур­нал Павлодар облы­сын­­дағы Терең­көл ауданынан табылыпты. Бай­­тұр­сынұлы әліпбиінің өңделген нұсқасы не­гі­зінде терілген. Титул бетінде араб және орыс­ әріптерімен «Жер жүзі, еңбекшілері, бірі­гіңдер. Темірқазық. Айында бір шығатын сая­сат, шаруашылық, білім, әдебиет журналы.­ Саны 2-3, март-апрел, 1923 жыл» деп бас­па­ның мәліметі беріліп, орта тұсынан «Ұлт мәсе­лелері жайынан» деген тақырыпта мақа­ла­ басталады.

Ахмет Байтұрсынұлының «Ма­са»­­­ кі­та­бы­ның екеуі табылыпты.­ Ақын­­­­­ның бұл өлең­дер жинағы үш­ рет­ басылса керек. 1911 жы­лы Орын­бор­­да, екінші рет басылғаны күні­­ бү­гінге табылмаған, ахметтану­шы­лар­ 1914 жылы басылуға тиіс деп­ бол­жапты. Кере­куден келгені 1922 жыл­ғы нұсқасы, Аққу­лы ауданы­нан­ шығыпты. Мұқабасы сақ­тал­ма­ған, барлығы 94 бет. Беттері үлбі­реп­­ тозған, мүжілген, ұстап оқуға жарам­сыз.­ Байтұрсынұлы жазуының алғаш­қы нұс­қа­­­сымен терілген. Сон­дай-а­қ «Қырық мысал­дың»­ да бір нұс­қасы табылыпты. Ол зерттелу­ үс­­тінде.

1924 жылы Мәскеуден шыққан Қошке Ке­мең­герұлының «Қазақтың тарихынан» кітабы­ да көрмеге қойылды. Абылай хан заманынан­ бас­тап, Кенесары-Наурызбай, Әлихан Бөкей­хан­­ға дейінгі қазақ даласындағы жағдаяттар қам­тылған. Төрт мың данамен шыққан кітап­тың­ қазір 4-ақ данасы сақтаулы. Бірі – ұрпағы Қайыр­бек Кемеңгерде, Мәс­кеу­де және Алматы­да, төртіншісі – Пав­­ло­дардағы Железин ауда­нынан табыл­ған осы нұсқа.

1926 жылы Қызылорда қаласынан шыққан Жүсі­п­бек Аймауытұлының «Қартқожа» романы­ да көрмедегі құнды жәдігерлердің бірі. Бұл кітаптың екі-ақ түпнұсқасы бар, бірі Ал­матыда болса, екіншісі осы музейде. Бұл­ кісі тек шығармашылықпен ғана айналыспай, қолдан көптеген дүние жасауға шебер болған. Киіз үй, домбырадан бас­тап­ ұсақ-түйек бұйымдар қашаған және Жүсіп­бек­ Аймауытұлы өз қолымен тоқыған кілем облыс­т­­ық музейде тұрғанын мәлімдеді.

Жазушының үш баласының суреті көзге оттай­ басылды. Бектұр, Жанақ, Мағзума. Әке­лері­ «халық жауы» боп атылып кеткен соң, Бек­тұр – Виктор, Жанақ – Евгений, Мағзума – Муза боп өзгертіледі. Кейіннен 1994 жылдары­ Бектұрлар Қазақстанға келгенде, Біш­кек­ қаласында тұратын Жанаққа барады. Жанақ­қа «біз Жүсіпбек Аймауытұлының баласымыз, сен де сол кісінің баласысың ғой» десе, ол «жоқ, мен Жүсіпбек Аймауытұлын таны­маймын» депті. Үйіне кірсе, бір бұрышта жазу­шының суреті ілулі көрінеді. «Міне, суре­тін іліп қойыпсың ғой» десе, «жоқ, мен­ бұл кісіні классик жазушы ретінде сақ­тап­ жүрмін» деген. Бірақ Бектұр жазады: «Дар­ба­за­ның есігін аша сап соңыма қарасам, Жа­нақ­ еңкілдеп жылап тұр екен», деп. Алайда әке­лерінің ақталып шығуына Жанақтың Мәс­кеу­де тұратын қыздары көмектескен деседі.

Сұлтанмахмұт Торай­ғы­р­ұлы­ның­ 1933 жылы ла­тын­ қарпімен шық­­қан шығар­ма­ларының то­лық жина­ғы да көрмеге қойылған. Ақын шы­ғармаларын көзінің тірісінде Жүсіпбек Ай­мауытовқа тапсырады. Жүсекең үлгеріп бас­паға тапсырады, ол жөнінде Мәшһүр Жү­сіп­ Көпейұлына жолдаған хатында айтады. «Мен Сұлтанмахмұт шығармаларын баспаға тап­сырдым» деп. Бірақ өзі ұсталып, атылып кет­кендіктен, 1933 жылы бұл кітап Сәбит Мұ­қа­новтың алғысөзімен жарық көреді.

Күрескер ақын Мәди Бәпиұлы ұстаған Құран­ кітап та көрмеде тұр. Мәди опат болған соң­ Нұрила атты апасы Май ауданындағы туған­дарына қалдырған екен.

Иса Байзақов тұтынған заттар мен қол­жаз­басы, Жанбике Ша­ни­­­на­ның соңғы су­реті, Жұмат Шанин­нің­ 1928 жылы жа­рық­ көрген «Арқа­лық батыр» кітабы, Әл­кей Мар­ғұланның, Шахан Мусиннің қол­­жаз­ба­лары... Көрмедегі жәді­гер­лерді осылай жал­­ғастыра беруге болады. Қызығы, барып тамашалаған.