Ұлттық бірыңғай тестілеуге санаулы күндер қалды. Алайда биылғы түлектер білім гранттарынан әлі бейхабар. Тізімді тиісті министрлік жариялаған жоқ. Сарапшылардың уәжіне құлақ түрсек, жыл сайын мамандар тарапынан талқыланып, ұсыныс айтылғанмен, бұл мәселе шешімін таппай келеді. Салдарынан білім саласында мамандарды да, ата-аналар мен түлектерді де әбігерге түсірген «игерілмеген грант» ұғымы пайда болды.
Жақында Ғылым және жоғары білім министрі Саясат Нұрбек батыс өңірлерге өткен жылы бөлінген 10 мың оқу грантының 2 500-і ғана игерілгенін хабарлап, себептерін ақпараттық жұмыстардың жеткіліксіздігімен байланыстырған болатын. Өткен жылы 170 мыңнан астам түлек еліміздің жоғары оқу орындарының студенті атанса, бөлінген грант 90 мыңға жуықтаған. Көрсеткіш салыстырмалы кезеңге қарағанда 19 пайызға артып отыр. Осыған орай министрлік еліміздегі студенттер санының артқанын негізге ала отырып, 2025 жылға дейін мемлекеттік грант санын жыл сайын 10 пайызға көбейтуді жоспарлаған еді. Бірақ осы жолы ведомство басшысы грант көлемін ұлғайта берудің тиімсіздігін алға тартты. С.Нұрбектің айтуынша, жеңілдетілген несие жүйесі қарастырылып, гранттарға қатысты түсіндіру жұмыстары жүріп жатыр. Биылдан бастап әр өңірдегі жоғары оқу орнына квоталық гранттар беріліп, бөлінген грантқа нақты оқу орны жауапты болады.
Негізгі айтпағымыз, биыл наурыз айында министрліктің «Қазақстан Республикасының жоғары және жоғары оқу орнынан кейінгі білім беру ұйымдарында оқу үшін мемлекеттік білім беру гранттарын беру туралы» бұйрығына сәйкес, ұлттық бірыңғай тестілеу сертификаттары балының негізінде конкурстық іріктеуден өткен түсушілерге мемлекеттік білім гранттары берілді. Оқу жылының аяқталуына екі ай қалғанда үлестірілген грант 2022-2023 оқу жылында жоғары оқу орындарына тапсырған түлектер үшін күтпеген жағдай болды. Бүгінде олардың басым көпшілігі өзге оқу орындарында немесе өзі тапсырған оқу орнында ақылы бөлімде, сондай-ақ әкімдіктер бөлген гранттар негізінде білім алып жатыр.
Биыл наурыз айында тиісті министрлік бұйрығымен жоғары оқу орындарына қосымша грант бөлінді. Осы орайда Сәтбаев университетіне 34 грант бөлініп, оның 28-і игерілді. Оның ішінде «В031-Сән, интерьер дизайн және өнеркәсіптік дизайн» – 9 грант, «В044-Менеджмент және басқару» – 1 грант, «В046-Қаржы, экономика, банк және сақтандыру ісі» – 1 грант, «В073-Сәулет» – 15 грант, «В095-Транспорттық қызмет» – 2 грант бөлінді. Сонымен қатар «В031-Сән, интерьер дизайн және өнеркәсіптік дизайн» (3 грант), «В046- Қаржы, экономика, банк және сақтандыру ісі» (2 грант), «В075-Кадастр және жерге орналастыру» (1 грант) мамандықтары бойынша грант иегерлері гранттан бас тартты. Ғылым және жоғары білім министрлігінің 27 наурыздағы бұйрығына сәйкес, Абай атындағы ҚазҰПУ-ға барлығы 415 қосымша грант берілді. Оның ішінде игерілмеген грант саны – 152.
Осы орайда Астанадағы Қайым Мұхамедханов атындағы №90 гимназия директоры Аятжан Ахметжанұлының пікірінше, «игерілмеген грант» ұғымының өзі дұрыс емес.
– Бұл тиісті ведомство жұмысының бюрократиялық келеңсіздіктерге ұшырауы мен шалалығының кесірі. Мемлекеттік грант тізімі түлек құжатын оқуға тапсырар мерзімнен кемінде бір жыл бұрын жариялануы қажет. Бұл жағдайда конкурстың нақтылығы, болашақ түлек таңдаған мамандыққа қатысты ақпараттың ашықтығы маңызды. Сонда ғана грант мәселесі әлдеқайда жеңіл әрі ретімен жүзеге асады. ҰБТ-ға аз ғана уақыт қалды. Алайда 2023-2024 оқу жылына арналған грант тізбесі әлі жарияланған жоқ. Былтырғы жылдың тамыз-қыркүйек айында биылғы оқу жылына арналған грант тізімі жария етілген болса, онда көп мәселе өздігінен шешілер еді. Ал мемлекеттік тапсырыстың осындай жүйесіздігінен мемлекет қаржысына да залал келетіні түсінікті, – дейді Аятжан Ахметжанұлы.
Грант тізімінің уақтылы жарияланбауының бір себебі университеттердің министрлікке тиісті ақпараттарды дер кезінде жеткізбеуімен және жеткіліксіздігімен де байланысты екенін атап өткен А.Ахметжанұлы осы орайда жоғары оқу орындарына еліміздің оңтүстігіндегі Жетісайға келіп үгіт-насихат жұмыстарын жүргізіп жүрген Ресей университеттерінің ісі үлгі дейді. Сарапшы уәжіне сүйенсек, бүгінде түлектердің шетелдегі білімге басымдық беруі әрі мақтан ететіні де құптауға болмайды. Бұл да жергілікті университеттердің өз жетістіктерінен жария етпеуінің салдарынан туындап отырған жағдай. Тіптен, Ресейдің бірқатар жоғары оқу орындарының білім деңгейі елдегі орташа университеттердің көрсеткішінен төмен бола тұра көрші елде оқуға құлшынған жастардың саны азаяр емес. Сарапшының айтуынша, оқушылар арасында олимпиадалар өткізіп жүрген бірді-екілі университеттер болмаса, Алматыда және Астанадағы университеттер ел мектептерін аралап, насихат жүргізбейтіні белгілі жайт. Бұл жай ғана кемшілік емес, жоғары оқу орындарына студенттің керек еместігін, грант санының шектен тыс көп екендігінің, мемлекеттік универсиеттердің саны қуалап кетуінің айқын көрінісі. Ал оның астарында «студент төрт жыл тыныш жүріп, оқуын бітірсе болды» деген себептің бой тасалап жатқанын жасыра алмаймыз. Оған төрт жылдан кейін дипломы бар сауатсыз мамандардың, жұмыссыздардың көбейіп отырғандығы дәлел. Осы орайда А.Ахметжанұлы «Грантты үйіп-төгудің салдары міне, осындай жағдайларға түрткі болып отыр. Осы кемшіліктерді жою үшін де білім, ғылым саласында екі бірдей министрліктің құрылғаны белгілі. Осы орайда іске асатын мәселелерге орай мамандар тарапынан ұсыныстармен қатар мәселенің күрделене түсетіні, бюрократиялық кедергілердің де орын алатыны ескертілген болатын. Әзірге нәтиже көңілге қонымды емес. Мұндай жағдайда тіптен Президент тарапынан айтылған мәселелердің де талқыға салынуы демократиялық қадамдардың көрінісі болатыны анық», дейді.
Елімізде жемқорлықтың тамырына балта шабылмай, таныс-білістікпен жетістікке жету үрдісі тоқтамай, мемлекеттік үлкен қызметтерге бару жемқорлықпен немесе «ұрпақ жалғастығы» сияқты белең ала беретін болса, таланттылардың сыртқа шашылғаны шашылған. Осы мәселені алға тарта отырып, сарапшы грант үлестіруде «өгіз де өлмейтін, арба да сынбайтын» мынандай жолдар бар дейді: Яғни стипендия төленетін шамамен – 30 мың, стипендия алмайтын, оқуға ақша төлемейтін – 50 мың, оқу ақысының 50 пайызын мемлекет төлеп беретін тәсілдерге қол жеткізсек, бұл университет үшін де қолайлы, студенттің де жауапкершілігін арттыратыны анық. Нәтижесінде, мемлекетке түсетін салмақ та біршама жеңілдейді. Ал ұлттық, елдік ерекшеліктерді қаперге ала отырып, қазіргі ішкі-сыртқы демографиялық ахуалды ескеріп, кейбір универсиеттерді басқа өңірлерге көшіру арқылы студенттер көп шоғырланған аумақтар жүгін жеңілдетуге әрі жатақхана жетіспеушілігін де реттеуге болады.
«Joo.kz» компаниясының директоры Қанат Өксікбаевтың пікірінше, білім гранттарын үлестіру, жариялау мерзімі заңнамалық құжаттармен бекітілуге тиіс. Өйткені қолданыстағы заңнамада ескеретін тұстар баршылық. Игерілмеген грант мәселесіне қатысты кәсіби мамандар үнемі ұсыныс білдіріп келеді. Алайда әлі күнге нәтиже жоқ. Игерілмеген грант үрдісіне тосқауыл қоюдың жолы – мақсатты грант, білім топтарына қатысты ақпаратты желтоқсан емес, тамыз айының соңында жария ету. Осы орайда грантты жариялау уақыты мен ережесін қайта қарап, нақтылау уақыт күттірмейтін мәселе. Ал егер қазіргі үрдіс қайталана беретін болса, мұның салдары жемқорлыққа соқтыруы мүмкін.
– Мақсатты гранттың кеш жариялануы, әсіресе шығармашылық мамандықтарға тапсыратын түлектер үшін тиімсіз. Бір жоғары оқу орны келесі бір оқу орнының нәтижесімен қабылдамайды. Бұл түлектер құқығын шектеумен пара-пар. Ал тиісті органдар грант тізімінің кеш жариялануын түрлі министрліктерден қандай мамандықтарға қажеттілік бар екеніне қатысты ақпараттардың кешеуілдеуімен байланыстырып жүр. Сондықтан бұл мәселені де заң аясында қарастырып, жоғары оқу орындарының да жауапкершілігін күшейту қажет. Мемлекеттік порталда қыс айларында тізімде тұрған мамандық жаз айында тізімнен түсіп қалып жататын жағдайлар да кездеседі. Оның себебі университеттердің аттестациялануымен де байланысты болуы мүмкін. Бірақ мұның салдарын түлектер көреді. Тіптен, кейбір жоғары оқу орындарының қызметкерлері нақты қандай мамандықтардың бар екендігінен де бейхабар. Ендігі кезекте университеттер алдында абитуриент тарту мақсатында жарнамасын жасап, жүйелі жұмыстар жүргізу міндеті тұр, – дейді Қанат Өксікбаев.
«Qazbilim» компаниясының жобалар директоры Гүлбану Қанай да грант тізімінің кешеуілдеуі мектеп түлектерінің дайындығына қиындық туғызады деген пікірде. Қазіргі кезде болашақ түлектер ҰБТ-ға дайындық үстінде. Таңдау пәні де белгілі. Алайда мамандықтар бойынша берілетін гранттар тізімі белгісіз. Г.Қанай атап өткендей, Президент тапсырмасына орай жыл сайын грант саны көбейіп келеді. Негізінен дайындыққа 11-сыныпта күш салынатындықтан, білім гранттарына қатысты мәліметтер оқу жылының басында белгілі болуы керек. Ал шығармашылық мамандықтарды таңдайтын түлектер үшін мүлдем қиынға соғады. Олар өзі таңдаған мамандық бойынша тек бір ғана жоғары оқу орнына құжат тапсыра алады. Ал грант саны кеш шыққанына байланысты таңдалған жоғары оқу орнында грант болмауының ықтималдығы жоғары. Салдарынан оқуға түсе алмаған түлек те, ата-анасы да әбігерге түседі. Мысалы, 2021 жылы «Жалпы медицина» мамандығына бөлінген грант саны бірден 2 147-ден (2020 жылы) 1 575-ке дейін, яғни 572 грантқа кеміп кеткен. Пандемиядан соң бұл салаға қажеттілік артады деп болжанған. 2021 жылы «Ақпараттық қауіпсіздік» мамандығына 2020 жылға қарағанда 1 552 грант көп бөлініп, жалпы саны 2 152-ге жетті. Бір мамандықтың грант саны 500-1 500-ге дейін өзгеріп кетуі және мәліметтің құжат қабылдауға 1 апта ғана қалғанда жария болуын қалай түсінуге болады?
– Соңғы жылдары Ұлттық тестілеу орталығы жыл сайын кейбір қосымша білім беру орталықтары мен ҰБТ бағытында жұмыс істеп жүрген мамандарды шақырып, осы саладағы мәселелерді талқылайды. Бірақ грант саны туралы бірнеше рет талқыға түсіп, жыл сайын уәде берілгенмен, мәселе әлі шешілмей келеді. Салдарынан грантты бір жылда бірнеше рет тағайындау жүреді. Себебі дәл алдыңғы мысалдағыдай бөлінген грант саны мен соған сәйкес бейінді пәндерді таңдаушылар қатынасы сәйкес келмей қалады. Содан бір мамандықта бір грантқа 5 талапкерден келсе, енді бірінде 50 балл алғандар да оқуға түсіп, түлектер үшін әділетсіздіктер орын алуда. Өткен жылы да грант саны туралы алғашқы ақпараттар мамыр айында шыққанымен, соңғы нақты тізім және квоталар саны тек грант конкурсы басталар кезде ғана белгілі болды, – дейді Гүлбану Қанай.
Осы орайда сарапшы өткен жылы грант конкурсына байланысты мынадай өрескел қателіктер орын алғандығын да алға тартты: «6B01 Педагогикалық ғылымдар» және «6B10 Денсаулық сақтау» білім беру бағдарламалары тобын таңдаушы талапкерлерге арнаулы емтихан, психометриялық тест тапсыруы қажет болды. Емтихан оффлайн форматта өтті. Айта кететін мәселе, бұл емтихандарды барлық жоғары оқу орындары ұйымдастыра бермейді. Себебі медицина мамандықтарын оқытпайтын оқу орындары үшін ол тестті өткізу тиімсіз. Ал кейбір аймақтарда мұндай тест қабылдайтын университеттер мүлдем жоқ. Сондықтан аудан, ауылда тұратын оқушылар басқа қалаға барып тапсыруға мәжбүр болды. Тест 2018 жылдан бері өткізіліп келеді әрі формальды емтихан ретінде қабылданады. Сондықтан мұндай қажетсіз тест үшін қайта-қайта баланы да, ата-ананы да сенделтудің қажеті шамалы.
– Ақпараттар жүйесі орталықтандырылмағандықтан, жоғары оқу орындары өз қалауына орай қимылдауда деуге негіз бар. Конкурс басталмай, нақты ақпарат белгілі болмай жатып, «құжатты оффлайн тапсыру керек» деп түлектердің құжаттарын алып қалатын оқу орындарының да бұл ісі дұрыс емес. Соның салдарынан 120 балл алып тұрып, грантқа түсе алмай қалған жағдайлар орын алды. Қабылдау комиссиясындағылардың қателігінен неге түлектер сергелдеңге түсуі тиіс? Бұл жерде таңдау реті маңызды рөл атқарады. Сонымен бірге ҰБТ 5 шілде аяқталатын болса, апелляция нәтижесі 11-іне дейін шығады. Ал кейбір жоғары оқу орындарында арнаулы емтихан уақыты маусымда аяқталды. Осы орайда конкурсқа құжат тапсыру, арнаулы емтиханды өткізу сияқты мәселелерді толық онлайн форматқа ауыстыруды қажет деп санаймын. Түлектерде бірнеше жоғары оқу орынын таңдау құқығы болғандықтан, құжат қабылдау жүйесіне де бірізділік керек, – дейді Г.Қанай.
ТҮЙІН: Ғылым және жоғары білім министрлігінің мәліметінше, «бакалавр» және «магистр» дәрежесі берілетін жоғары білім алуға республикалық бюджет қаражаты есебінен ақы төлеу үшін білім беру гранттары оқуға түсушілер өтініш берген білім беру бағдарламалары топтарының кезектілігіне, тестілеу нәтижелеріне сәйкес білім беру бағдарламаларының нақты топтары бойынша конкурстық негізде беріледі. Жалпы конкурстағы білім беру гранттары белгілі бір жоғары оқу орнына бекітілмейді және түлектер таңдаған жоғары оқу орнына бөлінеді. Осыған байланысты тиісті министрлік білім беру бағдарламаларының нақты топтары және оларға бөлінген гранттар санының кеш жариялануына қатысты айтылған пікірлерді негіз деп санайды. Сондай-ақ кадрларды даярлауға арналған мемлекеттік білім беру тапсырысы Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі ұсынған ел экономикасының салалары үшін кадрларға қажеттілікке ортамерзімді болжам негізінде қалыптастырылады. Бұдан басқа мемлекеттік тапсырысты қалыптастыру кезінде мемлекеттік бағдарламалардың негізгі көрсеткіштері, экономика салаларының үрдістері, сондай-ақ «Атамекен» ұлттық кәсіпкерлік палатасы ұсынған қажеттіліктер ескеріледі.