Адамзат тарихы неше түрлі дүрбелеңге, қилы соғыстарға толы. Дей тұрғанмен соның ішінде «Бірінші жаһан соғысының» немесе «І дүниежүзілік соғыстың» әлем халқы санасындағы жарасы да, зардабы да орасан.
1914 жылы 28 шілдеде басталған бұл соғыс – ХІХ ғасырдың соңы мен ХХ ғасыр басындағы жаһандық саясаттың тығырыққа тірелуінің нақты көрінісі. Дүниенің 38 мемлекеті қатысып, 9,5 миллион сарбаздың өмірін жалмаған, 6 миллиондай жазықсыз бейбіт тұрғынды жойған, 20 миллион адамды мүгедек, жарымжан еткен алапат трагедияны бірауыз сөзбен сипаттау мүмкін емес.
Бірінші жаһан соғысының сабағы мынада: әлем ғаламдасқан сайын жақсылықпен бірге қиындыққа да ұрынатыны аңғарылды; дүниеқоңыздық, тойымсыздық, имансыздық – текетірес пен қырқысудың алғышарты. Соңғысы тереңдеген сайын мәдениет, білім, бейбітшілік аясы тарылып, оқиғалардың даму үдерісі қырғын мен қасіретке алып барады.
Енді дүрбелеңді кімдердің қоздатқанына және оның күрделі нәтижесіне келейік.
Біріншіден, оны бастағандар – саяси тәбетін ашкөздік айқындаған империялар. XIX ғасырдың соңы мен ХХ ғасырдың басында олар әлемді бөлісумен, оның белгілі-белгісіз бөліктеріне ықпал етумен, кең мағынадағы құйқалы, шүйгін өңірлерге шімірікпей қол салумен шұғылданды. Нәтижесінде Ресей, Германия, Австрия-Венгрия, Осман сынды ауызын айға білеген империялар жойылып, соңғы үшеуінің қарсыласы Ұлыбритания мен Франция сәл шатқаяқтап барып бойын тіктесе де, «империялар дәуірі» тарих қойнауына кетті. Бұрынғы біраз колония тәуелсіздікке қол жеткізді. Бірсыпырасы Ұлттар лигасынан кепілдік алып, бір қолдан екінші қолға өтті.
Екіншіден, соғыс жүргізудің стратегиялық және тактикалық қағидаттары түбегейлі өзгерді. Күрес құралдары да жетілді. Мұның зияны да шашетектен еді. Соғыс шығынының құны еселеніп, адамзат көріп-білмеген апатқа, қырғынға ұрынды, қарапайым халықтың өлім-жітімі есепсіз артты. Егер әлемде әділ сот пен би болса, осы соғысты бастағандардың бірде-біреуі шығынын төлей алмайтындай жағдайға жетті. Тарихтан белгілі бұрынғы соғыстарда жеңген ел жерге де, шикізат қорына да кенеліп жатса, бұл жаһан соғысы ешкімге абырой әпермеді.
Үшіншіден, жаһандық соғыс адамзатқа жаһандық қырғын әкелетін саяси күштерді, қозғалыстарды оятты. Фашизм мен коммунизмнің идеологиясы жаңа жағдайға бейімделе өрістеп, билікке ұмтылды. Халық пен елді басқарудағы тоталитаризм, террор, сондай-ақ көзсіз «көсемдердің» маңайына топтасу күшпен, зорлықпен, әлеуметтік мәжбүрлікпен жүріп жатты. Идеологиялық, әсіре ұлтшылдық, діншілдік тоталитаризм ХХ ғасырдың негізгі сипатына айналды. Осы кері кету әлдеқашан серпіліп, әлемдік үйлесімге үлес қосуға тиіс ұлттар мен ұлыстарды тұсап қойды.
Төртіншіден, бірінші жаһандық соғыс өндірісті елдер әлемнің дамымаған өңірлеріне ықпал етіп тұрғанда болды. Егер сол кезде талай ел бүгінгідей азаттыққа қол жеткізсе, мұндай сорақылыққа ұрынбас еді. Бұл соғыс жан-жақты оянудың қажеттігін көрсетті. Технологиялық-өндірістік жетілудің маңызды екенін ұқтырды. Ұлыдержавалық тәбеттің түкке алғысыздығын дәлелдеді.
Бесіншіден, «қателіктен – сабақ» дегендей, осы соғыстан кейін ақылды, парасатты саясаткерлер, ойшылдар әлемді үйлестіретін ортақ жүйе (global governance) туралы айта бастады. Соның арқасында 1920 жылы Ұлттар лигасы өмірге келіп, 1923 жылы Біріккен Еуропаны құру туралы Ричард Куденхове-Калерги манифесі жарияланды. Осы тектес басқа да идеялардың экономикалық, әлеуметтік негіздемесі болмаса да, қоғам санасындағы түрлі текетірестің алдын алды.
Ресей империясының қол астындағы Қазақ елін де Бірінші жаһан соғысы шарпыды. Әйгілі 1916 жылға дейін қазақ халқы майданға азық-түлік, ішім-жем даярлауға жегілді. Бейбіт уақытқа қарағанда соғыс үшін алымдар 4 есе өсті. Салықтың түрі 10-ға дейін көбейді. Қазақстан территориясынан (Түркістанды есептемегенде) соғыс қажетіне ет, киіз, мақта, сабын, балық, сұйық майдан бөлек 70 мың мініс аты (жылқы), 13 мың түйе алынды. Әскерилердің баспанасы үшін 14 мың киіз үй даярлатқызған. Қазақ жеріндегі өндіріс және шикізат орындары майдан жағдайында жұмыс істеген. Мұндағы жұмыс уақыты 14 сағатқа созылған («Қазақстандағы 1916 жылғы ұлт-азаттық көтеріліс: жаңа көзқарас». Алматы, 2006. – 150 б.).
Ал Бірінші жаһан соғысының қорғансыз ұлттар санасына салған салмағы бұдан да ауыр. Бір мемлекет ішінде белгілі ұлттарға сенбеу, оларды қудалау науқаны белең алды. Мысалы, біз «Екінші жаһан соғысы кезінде басталды» деп жүрген депортация – этностарды қуғын-сүргінге салу тарихы 1914 жылға барып бір-ақ тіреледі. Деректерге жүгінсек, Бірінші жаһан соғысы басталардан он күндей бұрын, патшалық Ресей Германия мен Австрия-Венгрия азаматтарын тұтқындап, кейбірін өз еліне қайтара бастады. Сол жылдың қазан айынан Түркия азаматтарына да осындай күштеу шаралары жасалды. Петербор, Мәскеу, Одесса, Новоресей, Волынь, Польша, Прибалтика жерлерінде қаннен-қаперсіз мекен етіп жатқан 330 мыңнан астам адам осындай нәубет көрді. Оларды – Вятька, Вологода, Орынбор губернияларына, ал Сібір мен Приморья азаматтарын – Якут облысына жер аударды. 1915 жылы айдауға жіберетін жерлердің ауданы тағы да кеңейе түсті. Олар: Пермь губерниясының Орал сырт бөлігі, Торғай облысы, Енисей губерниясы. Этностарға келсек, ішінде немістер, австриялықтар, венгрлер, поляктар, еврейлер т.б. болды. Түркі ұлысына қатысты 10 мыңнан аса азамат Олонецк, Воронеж, Калуга, Ярослав, Қазан, Рязань, Тамбов губернияларына, Баку маңына мүйіздеп көшірілді. Бас қолбасшы генералдың штаб бастығы Н.Н.Янушкевичтің 1915 жылы 5 қаңтардағы бұйрығына сәйкес, Балтық теңізінің орыс жағалауындағы 100 верст жер 17 жастан 60 жасқа дейінгі Германия және Австрия-Венгрия азаматтарынан толық тазартылды. Қарсы шыққандар «Германия шпионы» ретінде жауапқа тартылды. 1914-1916 жылдары қазіргі Польша, Литва, Белоруссия территориясынан 250-350 мың еврей Ресейдің ішкі губернияларына күшпен жер аударылды. Соңғы анықталған деректерге қарағанда, 1917 жылдың 1 шілдесіне дейін Ресей империясында 7,4 миллион адам отырған жерінен күшпен көшірілген. Оның 6,4 миллионы – босқындар, 1 миллионы – депортацияланған еврейлер мен немістер («Mangi el» журналы. – 2016. - № 1. -138 -139-б.).
Бірінші жаһан соғысы ұлттар мен ұлыстар өмірін рухани, әлеуметтік, экономикалық тұрғыдан сынағаны өз алдына, белгілі деңгейде медицинаның ілгерілеуіне, әскери техниканың дамуына, ғаламдық үрдістердің сыналуына ықпал еткені талассыз. Мұның трагедиясы басым болса да, ақиқаттан қашып құтыла алмаймыз. Аталған соғыстың соққысы мен дүмпуі Ресей империясының қиырдағы қазақ, қырғыз, өзбек сынды ұлттарын да күйзелтті. Бұл туралы Алаш қаламгерлері еңбектерінде біршама жазылған. Еуропадаға саяси текетірес, соғыс Қазақ жеріндегі әйгілі 1916 жылғы көтерілісті тездетті.
Әйгілі «Қазақ» газеті осы жылдың басында былай деп жазады: «Бүгін, 9 феурәлде Г.Дума ашылады. ...Хүкімет Думаның бұл мәжілісіне соғысқа қатысы бар бірсыпыра закон жобасын кіргізбекші. ...Солдаттық туралы қазақ халқының пікірін, тілегін хүкіметке, Думаға жеткізу үшін олармен сөйлесіп, жай-жапсарды түсіндіру үшін әр облыстан бірер өкіл баруы тиіс еді. Самардан Әлихан Бөкейханұлы, Орынбордан Ахмет Байтұрсынұлы, Ақтөбе уезінен Нысанғали Бегімтайұлы 3 феурәлде Петроградқа жүріп кетті».
Жалпы Бірінші жаһан соғысына араласқан Ресей империясының да тығырыққа тіреліп, майдан әлеуеті үшін жоспарын сан өзгерткені ел арасында тұспалданып болсын айтылатын. Әзелден Ресей империясы шет жұрттарға әскери міндеткерлік жүктемегені ресми де жазылды. Сондықтан күнара ішкі Ресейге жақын татар, башқұрт ағайындардан жетіп жататын «Орталық Азия мұсылмандарын да әскерге алады» деген хабарлар халықты бейжай қалдырмады. «Қазақ» газеті осы мәселеге байланысты халықтың көңіл-күйін орнықтыратын, көп жағдайда ақпарат пен түсінік беретін материалдар басты.
Кешікпей Петроградқа барған ұлт өкілдерінің пікірі жарияланды. «Қазақ» газетінің жазуынша, «қазақтан әскер алу кейінгі қалдырылған», нақтырақ айтсақ, бұл жөнінде үкімет пен Мемлекеттік Дума, оның фракциялары кеңесіп, ортақ пәтуаға келетіні меңзелді.
«А.Б.» бүркеншік атымен жарияланған Алаш қаламгерінің байыптаған ұлт көшбасшысы Әлихан Бөкейхан қазақтың казактар секілді атты әскерге шақырылуын маңызды деп есептеді. Ұлт естиярларының бәрі дерлік замана қалпынан, Бірінші жаһан соғысынан мейлінше сабақ алуды ұсынды. Мұның да арғы жағында болашақ Алаш әскерінің іргетасын қалау мүддесі тұр.
Нәтижесінде, қазақтан майданға адам алынатын болып шешілген. Бұны айқындаған құжат – ІІ Николай патшаның 1916 жылы 25 маусымдағы «Бұратана халықтар өкілдерін тылдағы жұмысқа алу жөніндегі жарлығы». Қазақ ішінде бұл «Үйін жарлығы» (Июнь жарлығы) деп аталып кетті.
Мұнда Қазақстанның, Орта Азияның, ішінара Сібірдің 19 бен 43 жастың аралығындағы ер азаматтарын тыл жұмыстарына (қорғаныс құрылыстарын және әскери қатынас жолдарын салу, майдан өңірі маңайында жолдар салу, т.б.) реквизициялау («жұмылдыру», «әскерге шақыру» емес) жоспарланған. Патша өкіметінің жергілікті әкімшілік орындары оны жедел орындау үшін болыс, старшын, ақсақал өкілдері кірген топпен жиналыс өткізіп, «Жарлықты бұлжытпай тез орындаймыз» деген қаулы қабылдаған. Бұл шет аймақтарда патша өкіметіне қарсы халық наразылығының күрт өршуіне әкеліп соқты. Халық ызасы қауға түскен оттай тез жанып, Қазақстан мен басқа да аймақтардағы көтеріліске ұласты.
Отқа май құйған бір себеп – әскер жасындағы жігіттердің туу туралы куәлігінің жоғын пайдаланып, болыстар мен ауыл старшындары қорғансыз азаматтардың жасының асқанына қарамай тізімге қосып, өз тамыр-таныстарының балаларын жасын өзгертіп, әсіре пендешілікке ұрынуы еді.
А.Ф.Керенский ІV Мемлекеттік Думаның еңбекшілдер («трудовиков») фракциясының төрағасы ретінде Дала және Түркістан генерал-губернаторлығындағы әскерге алуға қарсы бас көтерулердің себебін анықтауды арнайы көтерген болатын. Ол осы мәселе бойынша 1916 жылы күзде Түркістан өлкесіне барады. Арнайы құрылған комиссияның хатшысы болып Мұстафа Шоқай бекітіледі. Халықпен, зиялылармен, жауапты азаматтармен пікірлесіп, мәселені байыптаған қайраткер депутат сол жылы 13 желтоқсанда Мемлекеттік Думаның жабық мәжілісінде біраз деректерді жайып салады. Ол заңгер ретінде 25 маусым жарлығы шикі екенін, ол Ресей империясының негізгі заңдарын бұзатынын айтады.
Алаш зиялылары осынау аласапыран шақта «Қазақты қалай аман сақтап, саяси арнада елдің мүмкіндігін қайтіп арттыра аламыз?» деп ойланды, толғанды. «Қазақ» газеті арқылы түсіндіру жұмысын жүргізіп, халықты қырғынға ұшыратпаудың амалын қарастырды, сабыр мен парасаттың жолын сілтеді.
1916 жылы Түркістанға кіретін Жетісу өңірінің негізгі бөліктерінде майданға шақыруға (солдат алуға) қарсы тұру көтерілісі бұрқ ете қалды. М.Тынышпайұлы генерал А.Н.Куропаткин қабылдауында болып, екі тарапқа да пайдалы ұсыныстан кейін Пішпек қырғыздарын сабаға түсуге шақырды. Бірақ мұның да зардапты жағы басталып, Мұхамеджан істі бола жаздады.
Жетісу өңірінде жазалаушы жендеттер қырып-жойған адамдарды былай қойғанда, 200 мыңнан артық жан (қазақ халқының 20 пайызы) Қытайға шекарасынан асып, босып кетті (Қасымбаев Ж.Ермұқанов Е.1916 жыл: айтылмай келген ақиқат // «Ақиқат» журналы. – 1991. – № 11. - 78 -85 б.). Соңғы деректер бұл санды толықтыра түседі: «Түркістан өлкесінде 1917 жылдың 1 ақпанына дейін сот үкімімен 347 адам өлім жазасына кесіліп, 168 адам каторгалық жұмыстарға айдалды, 129 адам түрмеге қамалды. Көтеріліске қарсы жазалау жорығының салдарынан 300 мың қазақ пен қырғыз, Жетісудың байырғы тұрғындарының төрттен бірі Қытайға ауып кетуге мәжбүр болды». Жетісу қырғыны тарихта өшпестей із қалдырды. Зерттеуші Е.Нұрахмет мына мәліметті де алға тартады: «Түркістан өлкесіне қатысты бұл стратегиялық жоспарды жүзеге асыру ісі 1916 жылдың шілде айында Түркістан өлкесінің генерал-губернаторы әрі Түркістан әскери округінің қолбасшысы болып тағайындалған, Мұхтар Әуезовтің «Қилы заман» хикаятындағы «кәрі жандарал» деген лақап атпен кездесетін 68 жастағы А.Н.Куропаткинге жүктелді. Аталған қанды жоспарды Жетісу облысында жүзеге асыру Жетісу казак-орысының атаманы, Жетісу облысының генерал-губернаторы И.А.Фольбаумға жүктелді. Осыдан кейін-ақ аяусыз жаныштау басталды» («Qazaqstan tarihy» порталы, 21.08.2020).
Торғай даласындағы қырғынның да шегі мен шеті көрінбеді. Мұндағы қарсыласулар 1917 жылдың ақпан төңкерісіне дейін ұласты. Большевизм тарихнамасы бұл текетірестегі Амангелді Иманов өлімін және осы көтерілісті мифтік тарихқа ұластырып, «Октябрь революциясының даладағы жаңғырығы» ретінде сипаттады. Шындығында, қазақ өлкесіндегі Амангелді көтерілісі немесе басқа да бас көтерулер – ұлттың империяға, әділетсіздікке қарсы бұлқынысының көрінісі еді. Мұны Смағұл Садуақасұлы 1922 жылдан бастап жазған «Сәрсенбек» романында қисынды түсіндіреді. Намысты, білікті қайраткердің 1916 жыл қасіретіне қайта айналып соғуына себеп – ұлт тұтастығын ойлаған елдік мүдде еді.
Сол қырғынға әлі де Алаш зиялыларын кінәлайтындар 1917 жылы ақпан айында жазылған мына деректі (М.Дулатұлы) айналып өтіп жүр: «Жұрттың көбі алғашқы кезде түсінбесе де, соңғы кезде патшаның құрығынан құтыла алмасын білген соң, тыныштықпен кісі беруге айналған екен. Бірақ Торғай хакімдері (воинский начальник) прием белгіленген күннен (20 октябрь) бастап қалаға қазақ кіргізбеген. Қаладағы қазақ біткеннің бәрін абақтыға жапқан. 25 июнь жарлығы жария болғаннан бері халыққа түсіндіріп, кісі беруге үгіттеп жүрген Тосын, Шұбалаң, Аққұм елдерінің болыстарын, бас адамдарын, учительдерді, мұғалімдерді һәм қазақ шенеуніктерін де абақтыға жауып тастаған. Абақтыдан шығарғандарын да қалаға тұрғызбастан қырға айдап жіберген. Бұл күнге шейін абақтыда жатқандар бар. Приемға кісілерін әкелген елді де (Шұбалаң ұлысы) қайтарып жіберген. Сондықтан көніп отырған ел қалаға бара алмаған, қаладан далаға, даладан қалаға қазақ қатынастырмаған» («Қазақ» газеті, 02.02.1917).
Бірінші жаһан соғысына байланысты Қазақ даласында ел тұтастығы, еркіндік пен теңдіктің мүмкіндігі, қарапайым құқық т.б. мәселелер талқыға түсіп, тіпті толқулардың нысанасына айналып жатса, ішкі Ресейдің көп жағдайда проблемасы тіпті басқада болғанын аңғарамыз. Халқымызда мұны «Біреу тоңып секірсе, біреу тойып секіреді» дейді.
Осы соғыстың қарсаңында үкіметте, Мемлекеттік Думада «әскерге мобилизация кезінде спирттік өнімдерді сатуды шектеу мәселесі» көтерілген. Ресей Ішкі істер министрлігінің 1914 жылы 17 сәуірдегі құпия циркулярынан «соғыс басталғанда барлық губернияларда спирттік өнімдерді сатуды тоқтату қажеттігі айтылған». Әскери министр В.А.Сухомлинов сол жылдың мамыр айына қарай мобилизация жасалынатын аудандарда ішімдік сатылатын мекемелердің бәрін жабуды ІІМ министрі Н.А.Маклаковқа бұйырады. Бұл басшы 22 шілдеде жергілікті жерлерге қатаң тапсырма береді. Арада 3 күн өтпей Башқұртстан жеріндегі (Уфа губерниясы) Стерлитамак қалашығынан суыт хабар түседі. Осы қалаға запастағы 10 мың әскери адам жиналған екен. Оларға күнделікті тамағына төленбегендіктен, аш әскерилер асханаларды, дүкендерді, арақ-шарап қоймаларын жаппай тонаған. Күзетшілер мен полицейлерге оқ атқан. Бүкіл қалада қорқыныш орнатып, мекемелерді, үйлерді тонай бастаған. Уфаның губернаторы П.П.Башилов, қала басшысы К.Д.Ростовцев Петроградқа хабар жіберіп, әп-сәтте 12 мыңға жеткен (жан-жақтан қылмыскерлер қосылған) ашқарақ әскерге шақырылғандар 25 мың халықтың аяғын бір етікке тыққанын жасырмаған. Олардың жазуына қарағанда, «бұзақылар қазынаның арақ-шарап қоймасынан 1 мың шелек ішімдік ұрлап, 100 мың рубль шығынға ұшыратқан». Кейін осындай ішімдікке қатысты әскерилердің басбұзарлығы туралы Пермь губернаторы И.Ф.Кошко атынан да хабарланған. Ал Томск губерниясында әскерге шақырылғандар Иркутск-Томск теміржолы бойындағы тамақ ішетін орындардың бәрін талқандаған. Полицейлерге бағынбаған. Мұндай ахуал Барнаулда да, Симбирскіде де қайталанған. Ішкілікке салынғандардың бірде-біреуі мұсылман жұртшылығынан болмаған (Первая мировая война и проблемы российского общества. СПб: ГПА, 2014.- 166-171 с.). Бір қызығы, Ресей зерттеушілері архивтерден тапқан осы деректердің бәрі дерлік халықтан жасырылып, «құпия» грифімен сақталынған.
Біз 1914 жылғы Стерлитамак оқиғасында қаннен-қаперсіз жүрген башқұрттың, олармен көрші татар ағайынның қиналғанын сезінеміз. Әрине, ол кезде аталған елдің этностық құрамы басқаша еді. 1914-1916 жылдары Уфа губерниясынан 300 мың азамат әскерге шақырылыпты. Оның есесіне Украина мен Прибалтикадан 60 мың босқын осы елге көшірілген. 17 мың соғыс тұтқыны да Башқұрт жеріне әкелінген. Башқұрттар осы соғысқа 25.459 жылқы берген екен. Халықтың ішім-жемі 30 пайызға қысқартылып, ол да майдан қажетіне жұмсалған (Шушпанов А. Башкирия в Первой мировой войне // Аргументы и факты, 11.11.2018).
Қазақ әдебиетінде де Бірінші жаһан соғысы тақырыбы біршама жырланған. Әдетте ғылыми әдебиеттерде, әдебиет тарихында бұл тақырыпты «1916 жылғы көтеріліс туралы өлең-жырлар» деп көрсетеді. Бұлай жіктеудің объективті де, субъективті де себептері бар.
Шынайы себебі, рас, ХХ ғасыр басындағы біршама көркем шығарма патшалық Ресей отары болып келген Қазақстанның амалсыз Бірінші дүниежүзілік соғысқа енгенін, дәлірек айтсақ, соның зардабын тартқанын айғақтайды.
Субъективті болатыны, бұл тақырыптағы өлең-жырларды жариялау мен насихаттауда «1917 жылғы Октябрь революциясына» екпін түсіру басым. Яғни трагедия мен жасанды оптимизм (төңкеріс) үйлестірілген.
Бірнеше дүркін жарық көрген осы ауыр кезеңнің жыр топтамаларының өзегі – сергелдеңге түскен адам тағдыры. Соғыс зардабы, майдан даласы мен адам баласы арасындағы күрделі, мехнатты қарым-қатынас – өлең хаттар мен жолжазба жырлардың өзегі. Ішінде аллегория да жоқ емес. Мұнда пікірдің, деректің астары тұспалданады. Оның мағынасын әркім өзінше ұғынуы, түсінуі мүмкін болса да, нақты соғыс жағдайында бұл сыр көпке таныс. Астарланған, пернеленген дерексіз ұғымдар түсіне қарағанда деректі, тұжырымды ұғымға айналады. Тіпті соғыстың алуан сыры, соғысқұмарлардың айла-амалы, қаймана халықты алдағандардың мінез-құлқы алақандағыдай көрінеді.
Ақ патшаға басыбайлы қазақ солдаты – Бірінші дүниежүзілік соғысқа араласқан кез келген әлеуетті деген мемлекеттің, ұлттың солдатымен бір есеп. Екеуінің де хақын соғысқұмарлар жеп отыр. Мұны өлеңдері қатталған Темірбай, Байтас, Әкімал, Молдаш, Есқайыр, Біржан т.б. азаматтар өмірден ащы сабақ ала жүріп түсінген.
Сонымен, Бірінші дүниежүзілік соғыстың мемлекеттер мен ұлыстарға алып келген қайғы-қасіреті болжаған шамадан да асып кетті. Соғысқа себепші болған мемлекеттер миллиондардың өлімі мен елді мекендердің тас-талқан бүлінуін көріп-білгеннен кейін шімірікпестен түрлі сылтау айтып, кінәні басқа жаққа аударумен шұғылданды. Сол нөпірде қорғансыз ұлттардың құқы, есепсіз шығыны мүлде айтылмай қалды. 1917 жылы тақтан құлаған ІІ Николай патшаның өзі де Ресейде ғасырлар бойы қалыптасқан безбүйректіктің, кісәпірліктің құрбаны болды.
Аталған соғыста ел-жер көріп, қара жұмысқа жегілсе де, майданның не екенін жақыннан түйсінген қазақ азаматтарының біразы Алаш автономиясының әскері қатарына еніп, ел қорғандары сапында тұрса, енді біразы шүкіршілікпен қарапайым қоңыр тіршілік кешті. Мұны кеңестік Қазақстанның сәтін салғанда Кенесары ханды ақтап, монография жариялап, жинақтар шығарған өліара уақыты былайша бағалады: «Ақын (майдандағы. – Д.Қ.) елін сағынады, туған елін жанындай сүйіп, жүрегіндегі ең ыстық сезімді сыртқа шығарып жырлайды, бірақ сонымен бірге қазақ жастары жасымайды» (Қазақ әдебиетінің тарихы [редакторы М.Әуезов]. Алматы: Қазақ ССР ҒА баспасы, 1948.- 351-б.)
Міне, осы рух пен намыс Алаш кезеңінде жаңа деңгейге көтерілді.