Президент Қасым-Жомарт Тоқаев халыққа Жолдауында 2029 жылға дейін 4 мың шақырымнан аса автомобиль жолын қайта жаңартуға баса назар аударды. Бұл бағытта қандай жұмыстар жүргізіліп жатыр? Бүгінде транзиттік-көліктік әлеует пен қозғалыс қарқынын ескеріп, қандай басым жобалар белгіленді? Бұлар қашан және қалай іске асырылады? Осы жөнінде Көлік министрлігінің Автомобиль жолдары комитетінің төрағасы Төлеген Абдуллинге хабарласқан едік.
«Қазір автомобиль жолдары саласын модернизациялау шеңберінде, сондай-ақ Мемлекет басшысының тапсырмаларына сәйкес қарқын алған көлік ағынының өткізу қабілетін қамтамасыз ету үшін басым жобалар айқындалды. Аталған жобалардың жалпы көлемі 4,7 мың шақырымды, ал жалпы құны 14,4 млрд долларды құрайды», деді Т.Абдуллин.
Автокөлік құралдарының тиісті өткізу қабілетін қамтамасыз ете алмайтын, жай-күйі сын көтермейтін халықаралық және республикалық маңызы бар автомобиль жолдары, сонымен қатар тар телімдер халықаралық жүк тасымалдаушылардың тарапынан өңірлердегі баламалы бағыттарды іздеу сұраныстарының артуына алып келеді.
Кейінгі уақытта елімізде ірі жобалар жүзеге асырылып жатыр. Десек те соған қарамастан Ақтөбе, Ақтау, Жезқазған және Қызылорда сияқты облыс орталықтарының арасында шешілмеген мәселелер әлі де қалып отырғаны рас. Жобалардың ауқымын ескеріп, бұларды басымдық бойынша кезең-кезеңімен іске асыру көзделген. Транзиттік-көліктік әлеуетті жобаларды іске асыру үшін бірінші кезектегі инфрақұрылымдық жобалар халықаралық көлік дәліздерінің техникалық жай-күйін және өткізу қабілеттілігін жақсартуға бағытталады.
Инфографиканы жасаған – Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»
«Қозғалыс қарқынын ескере отырып, басым жобалар деп Батыс Еуропа – Батыс Қытай дәлізінің құрамындағы «Ресей шекарасы – Мәртөк – Ақтөбе – Ұлғайсын – Қызылорда тасжолдарының учаскелері белгіленген. Жол жабыны жоғарғы қабатының тозуына байланысты 2024 жылы дәлізді жаңарту Ақтөбе – Ұлғайсын телімін реконструкциялаудан басталады. Ал РФ шекарасы – Ақтөбе, Ұлғайсын – Қызылорда телімдерін жобалау 2025 жылы қолға алынады», деді комитет төрағасы.
Орталық, шығыс және оңтүстік өңірлердің аумақтық байланысын қамтамасыз ету аясында Қарағанды – Жезқазған, Сарыағаш қаласының айналма жолы, Атырау – Доссор, Алматы – Бәйдібек би, Алматы – Үшқоңыр тасжолдарын реконструкциялау жоспарланған. Бұған қоса ТРАСЕКА дәлізінің жалғасы ретінде болатын Бейнеу – Шалқар тасжолының құрылысы да жүргізіледі.
Сонымен қатар Жолдауда Президент еліміздегі автомобиль жолдарының сапасы сын көтермейтінін де атап өтті. Көлік министрлігі осы саладағы жұмыстардың сапасыз орындалуы мен сыбайлас жемқорлық проблемаларын ескеріп, автомобиль жолдары құрылысының сапасын жақсарту және алақол мердігерлермен күресу мақсатында қандай тәсілдерді әзірлеп, шараларды қолға алды?
«Мемлекет басшысының «Әділетті Қазақстанның экономикалық бағдары» атты Жолдауының аясында жүктелген тапсырмаларын орындау мақсатында жол салу сапасын жақсарту үшін министрлік жүйелі шаралар мен жаңа тәсілдерді әзірлеп жатыр. Соның бірі – «FIDIC» қағидаттарын пайдаланып, жобаның басынан аяғына дейін жүргізілуін қамтамасыз ететін жұмыс келісімшарттары енгізіледі. Аталған келісімшарттар арқылы жол учаскелерін жобалау, іске асыру мен пайдалану үшін бір ғана ұйым жауапты болады. Бұл өз кезегінде жобаларды іске асырудың кешеуілдеуіне, жобалық құжаттаманы түзетуге және осы тектес өзге де жағымсыз салдарға себепші болған құрылысқа қатысушылардың арасындағы жауапкершілікті бір-біріне сілтей салуына жол бермейді. Сонымен қатар аталған тәсілді енгізу мердігер ұйымдардың қызығушылығын да арттырады. Себебі олар шығындарды азайту мен жобалардың қызмет ету мерзімін ұзарту үшін жаңа, заман ағымына сай технологияларды қолданып, қажетті техниканы сатып алу, мамандардың біліктілігін арттыру сияқты компанияның дамуына мүмкіндік беретін ұзақ мерзімді жоспарлауды қолға алады», деп сөзін жалғады Т.Абдуллин.
Сонымен қатар келісімшарттарға «FIDIC» қағидаттарын енгізу жол-құрылыс материалдары қымбаттаған жағдайда негізгі құнын түзетуді (эскалация) қолдануға мүмкіндік береді. Яғни жобаның құны нарық шарттарымен реттеліп отырады. Бұл құрылыс жұмыстарының тоқтап қалмауына септігін тигізеді. Сондай-ақ тапсырыс берушінің атынан нысанда негізгі шешімдер қабылдайтын және олардың салдары үшін жауап беретін инженердің рөлі күшейтіледі.
Бақылауды қатаңдатудың тағы бір шарасы – сапаны бақылаудың бірыңғай республикалық жүйесін енгізу. Шара республикалық желінің ғана емес, жергілікті маңызы бар барлық іске асырылатын автожол жобаларын толық қамтуға мүмкіндік береді. Бұған қоса сапаны сараптау кезінде Сапа орталығының тәуелсіздігін қамтамасыз етеді. Осыны айтқан сала басшысы саладағы реформалық жұмыстар жөнінде әңгімеледі.
«Автомобиль жолдары саласын реформалау аясындағы мемлекеттік тапсырма негізінде жергілікті автожолдардың сапасына сараптама жүргізу бойынша жұмыстарды жүргізуге, атап айтқанда, Сапа орталығын қаржыландыру бөлігінде заңнамалық актілерге (БК-нің 41-бабы) тиісті түзетулер енгізу бойынша жұмыстар жүзеге асырылып жатыр», деді ол.
Мемлекет басшысы Жолдауда автомобиль жолдары саласындағы жаңа нормативтік құжаттарды қабылдауды қадап тапсырды. Нормативтерді тәжірибеде қолдану кезінде туындауы мүмкін құжаттардың санын, қайшылықтар мен олқылықтарды ескеріп, автомобиль жолдары саласындағы нормативтік базаны оңтайландыру мен жақсарту үшін қандай шаралар мен бастамалар жоспарланған? Сондай-ақ аталған нормативтерді үнемі жаңарту мен өзектілігін сақтау қалай жүзеге асырылмақшы?
Бұл үшін бүгінгі таңда автожол саласының нормативтік базасын қайта құрылымдау және өзектендіру аясында «ҚазжолҒЗИ» АҚ-да 400-ден аса МЕМСТ, 200-ге жуық ҚР СТ және 277 ведомстволық құжат қайта қаралды.
Айта кетейік, автожол саласында 1 200-ге жуық нормативтік құжат базасы қалыптасқан. Бұлардың құрамында салалық және басқа салалармен байланысты құжаттар да бар. Оның ішінде 49 ҚР ЕР және 151 ҚР ұсынымдық сипатқа, 529 МЕМСТ, 303 ҚР СТ, 114 ЕЖ, ҚН және 56 жинақ міндетті сипатқа ие, сондай-ақ КСРО кезеңінде бекітілген 19 ВҚН бар.
«Осы жылдың соңына дейін барлық нормативтік-техникалық құжаттаманың 30%-ын өңдеу көзделген. Ал 2026 жылдың соңына дейін жол саласының барлық нормативтік құжаттамалары ретке келеді. Құжаттардың санын ескеріп, қолдануда өте ыңғайлы Инфожол ақпараттық жүйесі құрылып, іске қосылды. Алайда нормативтік-техникалық құжаттаманың саны мен оларды әртүрлі мемлекеттік органдар әзірлейтінін және бекітетінін ескерсек, қарама-қайшылықтар мен олқылықтар жинақталады. Бұл нормативтердің тәжірибеде қолданылуына теріс әсерін тигізеді», деді мекеме басшысы.
Қазіргі уақытта нормативтерді толық талдау арқылы базаны оңтайландыру жұмыстары жалғасып жатыр. Ондағы қайшылықтар мен нормалаудағы олқылықтар жойылады. Талдау нәтижелері бойынша қажетті құжаттар қайта өңделіп, артығы алынып тасталады. Ерекше айтып өтерлігі, базаны өзектендіру жұмыстары тұрақты негізде жүргізілуі қажет.
Аталған шара нормативтерге қажетті өзгерістерді жедел енгізуге мүмкіндік береді. Бұл өз кезегінде автомобиль жолдарының нормативтік базасын реформалау бойынша жүргізіліп жатқан жұмыс барысына оң әсер етері сөзсіз.