Ғылым – уақыт кеңістігін жалғап, үздіксіз өзгеру, өсу, түлеу үстінде жүретін мәңгілік құбылыс. Бұл – кез келген ғылымның жаратылысын танып, табиғатын айқындайтын, өмірлік өзегін анықтайтын басты қағида.
Қазақ тіл білімі мен сөз өнерін оқытудың негізін қалаушы Ахмет Байтұрсынұлы бұдан бір ғасырдай бұрын жазған «Баулу мектебі» атты мақаласында: «Əдіссіз, тек мəніс білімі – өлі білім. Тіршілік – тірлік шарасы. Тірлік шарасына үйрететін білім тірі білім болуы керек. Ондай білімді адам мəніс білімі мен əдіс білімін қатар үйренгенде ғана білмек», деп жазады.
Бүгінгінің тілімен өрсек, ұлт ұстазы айтып отырған мәніс білімі – теориялық білім де, әдіс білімі – практикалық білім болып шығады. Сондай-ақ мәніс білім беруді танымдық (когнитивтік) бағдарлы оқыту, ал әдіс білім беруді қатысымдық (коммуникативтік) бағдарлы оқыту деп қарастырған жөн.
ҰҒА корреспондент-мүшесі, педагогика ғылымдарының докторы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Фаузия Шәмсиқызы Оразбаеваның ғылыми еңбектерін саралау барысында Ахмет Байтұрсынұлы айтқан осы «мәніс білімі» мен «әдіс білімін» ғалым өз зерттеулерінде қатар ұстанғанын айқын аңғарамыз.
Фаузия Шәмсиқызы өткен ғасырдың 90-жылдарынан бастап тілдік қатынас туралы зерттеулерін тереңдете жүргізіп келеді. Ол 1996 жылы «Тілдік қатынас пен қатысым әдісінің ғылыми-теориялық негіздері» деген тақырыпта докторлық диссертация қорғады. Теоретик-әдіскер ғалымның бұл зерттеуі – қазақ тіл біліміндегі тілдік қатынас теориясының ғылыми негіздерін қалаумен қатар, тұңғыш рет «оқушы мен оқытушының тікелей қарым-қатынасы арқылы жүзеге асатын; белгілі бір тілде сөйлеу мәнерін қалыптастыратын, тілдік қатынас пен әдістемелік категорияларына тән басты белгілер мен қағидалардың жүйесінен тұратын тіл үйретудің тиімді жолдарын тоғыстыра келіп, тілді қарым-қатынас құралы ретінде іс жүзіне асыратын» қатысымдық әдістің әдіснамасын ұсынған іргелі еңбек.
Қазақ тілін екінші тіл ретінде үйрету әдістемесі кенжелеп дамып, құрылымдық, аударма-грамматикалық бағыттан аса алмай келген кеңес дәуірінде осы мәселенің өзектілігіне көңіл аударып, теориялық ізденістерін антропоөзектік бағытқа қарай бұрып, тілдің басты коммуникативтік қызметін жаңаша тұрғыда зерттеген ғалым Фаузия Шәмсиқызы мұнымен де шектеліп қалмай, өзі теориясын қалыптастырған қазақ тіл білімінің жаңа саласы – тілдік қатынастың әдістемелік теориясы мен қатысым әдісі арқылы қазақ тілін оқытудың негізін қалады.
Ғалымның лингвистика мен әдістеме сынды екі ғылым саласын бір арнаға тоғыстырған зерттеу еңбегі Ахмет Байтұрсынұлы атап көрсеткен «мәніс білім» мен «әдіс білімнің» бір жерге қатар келуінің жарқын үлгісі бола алатынын дәлелдеді. Фаузия Оразбаева өзінің осы зерттеу еңбегі арқылы дидактиканың басты ұстанымы саналар – теорияның практикамен байланысын айқын көрсетті, әрі оны жүйелі түрде жан-жақты зерттеп, жүзеге асырды.
Тілдің «барлық ерекшеліктерінің ішіндегі ең маңыздысы және бастысы» саналатын «қатысымдық қызметі» Ақаң айтқан «тірлік шарасына» жұмсалады. Олай болса, тілдің осындай ерекше қызметі туралы білім: құрғақ сөз – «мәніс білім» дәрежесінде қалып қоймай, тілдің күнделікті өмірде еркін қолданысын зерттейтін «әдіс білімі» де қатар жүруі керек екенін Ахмет Байтұрсынұлы көрегендікпен болжаған.
Профессор Фаузия Оразбаеваның зерттеу саласы осы бағытта өрбиді. Ғалым Ақаң ұсынған қос бағытты жан-жақты қарастыра отырып, тіл ғылымы кеңістігіндегі айтылым, жазылым, оқылым, тыңдалым, тілдесім үдерістерінің сөйлеу және ойлау механизмдеріне ықпалы мен әсерін зерделейді. Әдістемелік жүйенің тіл дамуындағы орнын, маңызын барынша кең қарастырады.
«Адамдар арасындағы қарым-қатынасты қамтамасыз ететін, дыбыстық таңбалар жүйесінің жиынтығы арқылы ойды жарыққа шығарудың құралы» саналатын тілдегі қатысымдық құбылысты зерттеуге бағытталған еңбегінде ғалым Ф.Оразбаева: «Тілдік қатынастың негізі қарым-қатынас құралы тілдің қоғамдағы рөлі мен мәніне байланысты. Қазақ тілінің қатысымдық ерекшелігін зерттеуде оқушылардың дүниетанымын қалыптастырудың, қазақ тілінің қоғамдық мәнін жете түсіндірудің ерекше маңызы бар. Бұл, біріншіден, жалпы дүниеге деген танымдық көзқарастың негізінде танылса, екіншіден, қазақ тілінің қоғамдық-әлеуметтік қатынас құралы ретіндегі алатын орнына байланысты қарастырылады» деп жазады.
Жоғарыда аталған «Баулу мектебі» мақаласында Ахмет Байтұрсынұлы «мәніс білімі» мен «әдіс білімінің» айырмашылығын көрсету мақсатында: «Тіршіліктің ең оңай ісі – қазық істеу немесе қарындаш ұштау. Бірі шотпен, екіншісі пышақпен істеледі. Шотты қалай ұстап, қалай жону мəнісін түсіндіріп, əбден білдіргенмен, шот шауып, пышақпен жонып əдісін алмаған адам қазықты да дұрыстап істей алмайды, қарындашты да дұрыстап ұштай алмайды», деген мысал келтіреді. Демек, тілдің құрылымы мен мәнін, тарихы мен бүгінін теориялық тұрғыда құр сипаттап, мәніс білім беріп қана қою жеткіліксіз, тілді қатысымдық тұрғыдан меңгертіп, өмірдің түрлі тілдік жағдаяттарында прагматикалық тұрғыда оңтайлы қолдана білуге баулу қажет. Өйткені теориялық (мәніс) білім танымдық бағдарлы оқыту кезінде, ал практикалық (әдіс) білім коммуникативтік бағдарлы оқыту кезінде жүзеге асады.
Тілдің қызметі тек қатынас құралы ретінде шектеліп қалмайды, одан әлдеқайда маңызды. Тілдік қатынас адамдардың ұжымдық іс-әрекетінің негізгі сипаттамасын және ұжымдағы тұлғаның әрекетін көрсетеді, сондықтан тұлғаны тәрбиелеудің күшті факторы ретінде саналады. Шынында да, іс-әрекет (еңбек) және қарым-қатынас – адамның әлеуметтік тұрмысының, оның өмір сүру салтының екі жағы, қатынас таным үдерісімен тікелей байланыста дамиды. Сондықтан қатысымдық бағдарлы оқытудың мәні мен маңызын жоғары көтере отырып, ғалым Фаузия Шәмсиқызы дәстүрлі әдістемеден бері келе жатқан тілді әлеумет танымдық, мәдениет танымдық бағытта қарастырады.
Фаузия Оразбаева бұл мәселеге қатысты: «Танымдық лингвистика тіл арқылы қоршаған ортаны, адамзат қасиеттерін, қоғамдық құбылыстар мен жаратылысты танып білудің ғылыми-теориялық негіздерін қарастырады. Сондықтан қазақ тілін оқытуда танымдық лингвистика ілімі білім мазмұнының танымдық бағыттары мен аспектілерін әртүрлі қырынан ғылыми негіздейді және адамның таным үдерісіне қатысты білімін тереңдетіп, тәжірибесін молайтады», – деп түсіндіреді.
Танымдық бағдарлы оқыту тіл үйренушіге ұсынылатын тілдік және сөйлесімдік бірліктер арқылы сол тілді қолданушы елді, халықты, ұлтты, оның материалдық және рухани байлығын танытуды көздейді. Қазақ тілін оқыту сабақтарында елтанымдық, ұлттанымдық деректерді қатысымдық әдіс арқылы тартымды, қызықты етіп ұсыну мақсаты қойылады. Ұстаз ұлт тарихы, мәдениеті, тұрмыс-салты, дүниетанымы жайында терең біліммен қаруланған, жан-жақты, білікті, нағыз ұлтжанды, танымдық әрі қатысымдық бағдарлы сабақтарды ұйымдастыруға ұйытқы бола алатын кәсіби құзыреттілік деңгейі жоғары маман тәрбиелеуді көздейді. Фаузия Оразбаеваның жетекшілігімен шыққан «Деңгейлік қазақ тілі» оқулық кешенінде тіл арқылы ұлттың ой-арманын, сана-сезімін, мақсат-мүддесін танытуға, қазақ ұлтының әлемді тілдік бейнелеуінің сырларын түсіндіріп, басты құндылықтарын меңгертуге бағытталған мәтіндер жүйесі, қатысымдық бағдарлы оқытуға негізделген дискурсстық, аутентивті мәтіндерді меңгертуге арналған «әдіс білімінің» сөйлеу жаттығулары ұсынылады.
Лингвистикада «тіл» мен «сөйлесімнің» дихотомиясы белгілі. Тіл – статикалық күйге ие, сөйлесім – динамикалық үдеріс. Тіл дегеніміз – сөйлесімді тудыру ережелерінің жиынтығы болса, сөйлесім дегеніміз – осы ережелерді тілдік қатынаста қолдану. Тіл – адам санасы мен танымын, мәдениеті мен психологиясын жинақтаушы, сөйлесім формасында жеткізуші феномен. Тіл сөйлесім арқылы жүзеге асады. Фаузия Оразбаева: «Қатысымдық байланыс бар жерде сөйлесім арқылы қарым-қатынас бар. Тілдік қатынастың қай түрі болсын, сөйлесімнің кез келген түрін іске қосады. Сонымен, сөйлесімді жүзеге асыратын – тіл де, оның іске асуына жағдай жасайтын – қарым-қатынас. Тіл мен сөйлесім бір ортақ жүйенің екі бүтін құрамы болса, қарым-қатынас, яғни қатысым – олардың шарты. Сонымен, автор: «сөйлесім дегеніміз – тіл арқылы дыбысталып айтылатын, ойды жарыққа шығаратын, қатысымдық мәні бар, әрі әлеуметтік, әрі даратүрлік құбылыс», – деп атап көрсетеді.
Сөйлесім әрекеті мидың сенсорлы аймағының қызметі мен мидың функционалды өсіп-өрбуіне тікелей байланысты. Мидың негізгі бөлімі екі (оң және сол) ми сыңарынан тұрады. Адамның сөйлесім әрекеті оның миының жартышарларының жаратылысына қарай, бір жартысының екіншісіне қарағанда басым қызмет атқаруына байланысты көрініс беретіні ғылымда дәлелденген. Бір жақ ми сыңарының әрекеттерге ерекше жауапты болып, белгілі бір үстемдік орталыққа айналуы латериализация құбылысы арқылы жүзеге асады. Латериализация – адамның дамуымен бірге жетіліп отыратын табиғи құбылыс, бөгде тілді меңгерудегі бұл құбылыстың маңызы ерекше. Соған байланысты тіл үйренушілердің қатысымдық әлеуетін анықтау мақсатында олардың миындағы қос жартышарлардың қызметіне қарай тілдік және сөйлеу типтерін айқындап алу қажеттілігі туындайды. Адам миының қос жартышарларының ойлау әрекетінде атқаратын қызметін тіл үйрету үдерісінде дұрыс пайдалану – сапалы нәтижеге жылдам қол жеткізудің басты алғышарты. Адам миындағы қос жартышарлардың үйлесімді қызметі тұлғаның танымдық әрі қатысымдық құзыретін қалыптастыруға ықпал етеді.
Бұл жөнінде Фаузия Оразбаева: «Тілдік қатынастағы вербалды және когнитивтік әрекеттердің бірлестігі адамзаттың қоршаған ортаны, әлемді тіл арқылы бейнелеп, оны зерделеп тануына мүмкіндік жасайды. Таным тілден көрініс тауып, адам ойын сыртқа шығарады. Адамның танымдық әлеміндегі тілдік және тілдік емес жүйесі қатысымдық және танымдық құрылым ретінде коммуникация мен когницияның зерттеу нысандарын біріктіре отырып, тілдік қатынас пен таным үдерісін бір-бірімен сабақтастырады, тоғыстырады», деп жазады.
Ахмет Байтұрсынұлы: «Әдіс – керекшіліктен шығатын нәрсе. Әдістің жақсы-жаман болмағы жұмсалатын орнының керек қылуына қарай», деп тұжырымдайды. Тілші-әдіскер Фаузия Оразбаева қатысым әдісін қазақ тілін үйрету жүйесіне пәрменді өзгерістер енгізу аса қажет болып отырған дер кезінде ұсынды. Фаузия Оразбаева ұсынған ғылыми-әдістемелік ұстанымдарда қазақ тілін әрі қатысымдық, әрі танымдық бағдарлы оқыту мәселелері қазіргі уақытта да жан-жақты зерттеліп жатыр.
Қазақ тілін қатысымдық-танымдық тұрғыдан оқыту мәселесі бойынша Фаузия Шәмсиқызы Оразбаеваның жетекшілігімен 16 докторлық, 39 кандидаттық диссертация қорғалды, 42 гранттық ғылыми жоба орындалды. Ұстаз ілімін жалғастырған еңбектерде қазақ тілін үйретуде деңгейлік оқыту технологиясын дамыта отырып, лексикалық бірліктерді танымдық бағдарлы оқыту, сөйлесім мәтіндерін меңгерту тапсырмаларын қатысымдық бағдарлы құру мәселелері тереңнен зерттеліп, оқу үдерісіне енгізіліп, тиімділігі дәлелденіп отыр.
Бұл айтылып отырған мысалдар – ұлағатты ұстаз, табанды ғалымның ұзақ жылдық ғылыми, шығармашылық, тәлімгерлік еңбегінің жемісі. Сондай-ақ бұл – бір жыл, он жыл емес, ғалым-ұстаздың ондаған жылдық өмірінің серігі болған тіл теориясы мен тілді оқыту әдістемесі ғылымдарының айтулы қос саласын зерттеуге арналған орасан уақыт кеңістігінің жарқын беттері.
Шоқан Уәлиханов атындағы бірінші дәрежелі сыйлықтың лауреаты, Мемлекеттік ғылыми стипендияның иегері, екі мәрте ЖОО үздік оқытушысы, «Парасат» орденінің иегері Фаузия Шәмсиқызы – жаратылысынан адал еңбек пен әділ шешімге ден қоя білер кең мінезінің арқасында замана талабына сай мемлекеттік тілді оқытуды пәндік-кәсіби шеңберде ғана қалдырмай, қазақ тілін миллион санды аудиторияға сіңірудің, үйретудің, меңгертудің көпдеңгейлі тұжырымдамасы мен бағдарламасын, оқу-әдістемелік кешенін ұсынып, тіл методикасын жаңа арнаға салған өрісі кең, өнегелі мектеп қалыптастырған көрнекті тілші-ғалым, ұлағатты ұстаз.
Ұстазымыз қазақ тілінің мемлекеттік мәртебесін баянды ету бағытында алда да талай ғылыми жобаларды жүзеге асырады деп сенеміз.
Шынар Құрманбаева,
педагогика ғылымдарының докторы, Л.Н.Гумилев атындағы ЕҰУ профессоры